Tuesday, September 27, 2016

Esimakua ja keskustelua #cmkysely'n tuloksista

Olemme saaneet jo 37 vastaajaa yhteisömanagereiden työtä koskevaan kyselyymme. #cmkysely löytyy osoitteesta bit.ly/cmkysely2016 ja tarkemmat tulokset kerron, kun kasassa on 50 vastaajaa. Paljastin blogissani jo aiemmin ensimmäisiä tuloksia, ja kerroin niitä lisää eilen perinteisessä #cmadfi-kuukausichatissa Twitterissä. Tavoistani poiketen en siis tällä kertaa kertonut kysymyksiä etukäteen, vaan poimin muutamia tuloksia ja pyysin chatin osallistujia analysoimaan niitä.

Laitanpa siis kysymykset näkyviin näin jälkikäteen, niin voitte etsiä helpommin niihin liittyvät keskustelut lopussa olevasta chattikoosteesta tai suoraan Twitteristä.









Ja tässä lupaamani kooste:



PS.

Thursday, September 22, 2016

Tekniikan akateemiset: Minustako työntekijälähettiläs?

Vuonna 2005 aloin brändätä
itseäni somessa tällä kuvalla
Olen koulutukseltani filosofian maisteri. Nimike ei oikeastaan kerro koulutuksestani, tilastotieteilijä olisi paljon kuvaavampi nimi. Koulutustaustani vuoksi kuulun Tekniikan akateemisiin, enkä ole siitä eronnut, vaikka olenkin yrittäjä. TEK tukee nykyään myös yrittäjyyttä ja saan sen lehdistä ja koulutuksista uutta inspiraatiota uraani vieläkin. Viimeisten 7 vuoden aikana olen osallistunut melkein kaikkiin TEKin Jyväskylässä järjestämiin urailtoihin. Aiheet ovat olleet mielenkiintoisia, mutta kouluttajana on opettavaista nähdä myös miten muut esiintyvät ja kouluttavat. Yhtä oikeaa tyyliä ei ole, vaan oleellista on löytää omaan persoonaan sopiva tapa.

Tätä taustaa vasten olinkin hyvin ilahtunut, kun minua pyydettiin pitämään somekoulutusta TEKin urailtaan.
Uraillat ovat TEKin täysjäsenille tarkoitettuja tilaisuuksia, joissa käsitellään omaan työuraan, työhyvinvointiin, työnhakuun ja työelämässä jaksamiseen liittyviä teemoja.
Mietimme mikä teema olisi ajankohtainen, millainen otsikko vetäisi ihmiset paikalle. Urailloissa on puhuttu usein työnhausta, joten some työnhaussa -koulutuksen sijaan ehdotin työntekijälähettilyyttä, sillä siitä on etua ihan kaikille - hyvästä henkilöbrändäyksestä hyötyy niin työnhakija kuin yrittäjä, myyjä, rekrytoija, tutkija tai oman alan asiantuntijakin.


Eilen pidin ensimmäisen työntekijälähettiläskoulutuksen Turussa. Kysyin kuulijoilta, olivatko he törmänneet työntekijälähettiläs-termiin ennen koulutustani ja kuulin, että termi oli kaikille uusi. Tämä ei yllättynyt, sillä termiä alettiin käyttää enemmän viime vuonna, mutta lähinnä konsulttipiireissä.

Tässä ote koulutuksesta.



Kävimme koulutuksessa niin vilkasta keskustelua, että someosallistuminen jäi vaisummaksi. Twiittausintoa pienensi varmaan sekin, että osallistujat tekivät itselleen muistiinpanoja siitä, kannattaisiko heidän brändätä itseään ammattilaisena vai ei:

Seuraavaksi puhun siis tästä samasta teemasta Jyväskylässä.



Siellä nähdään siis, Jyväskylän TEKkiläiset! :)

Monday, September 12, 2016

Miten saada Snapchat-seuraajia?

Kirjoitin viime vuonna ohjeet siihen, miten Instagramissa saadaan seuraajia. Nyt on vihdoin Snapchatin vuoro.

1. Snäpissä seurattavia etsitään oman puhelinluettelon tai käyttäjänimen avulla. Valitse siis sama käyttäjänimi, jota käytät muissakin somepalveluissa, jotta sinut on helpompi löytää. Ja muista jakaa puhelinnumeroasi / soitella ihmisille, jotta pääset heidän kontaktiensa joukkoon.

2. Jaa Snapchat-profiiliasi muissa somepalveluissa. Helpoiten sen voi tehdä näin: klikkaa alkupaneelin kummitusta, valitse Lisää kavereita, valise Jaa käyttäjätunnus ja valitse palvelu, jossa linkin haluat jakaa. Linkki näyttää tältä: https://www.snapchat.com/add/jjanhone ja se toimii vain mobiililaitteissa.

3. Myös Snapchat-kuvasi (nuo pisteet ovat osa QR-koodia) toimii linkkinä profiiliisi ja jos siitä ottaa screenshotin, päätyy tilillesi.



4. Käytä tilisisi ilmottelussa maksullista mainontaa esimerkiksi Instagramissa tai Facebookissa. Snapchatin omiin mainoksiin harvalla on varaa, Ryan Steward kertoi keväällä, että minimimainosbudjetti on 750.000$.

5. Kerro kaikille tutuillesi, että sinäkin snäppäät (ja opeta heille tarvittaessa, miten palvelun saa käyttöön ja miten sitä käytetään). 

6. Mainosta Snapchat-tiliäsi käyntikortissasi, sähköpostisi allekirjoituksessa, someprofiileissasi (kirjoita esim. SC: @jjanhone), foorumeilla, Snapchat-bloggausten kommenteissa (tuossa alhaalla on hyvin tilaa, vink-vink), vessan seinillä - missä ikinä keksit!

7. Kerro uusille seuraajillesi yksityisviesteillä (esim. Instagramissa tai Twitterissä), että sinua voi seurata myös Snapchatissa.

8. Käytä snäppejäsi Instagram-stooreissa tiisereinä ja kerro, että loput näkee Snapchatissa.

9. Talleta parhaimpia snäppejäsi ja jaa niitä YouTube-kanavallasi, Facebook-profiilissasi/-sivullasi, Twitter-tililläsi jne ja kerro miten sinut löytää Snapchatista.

10. Jos joku seurattavasi pyytää kysymyksiä tai kommentteja, vastaa. Ehkä hän mainitsee Snapchat-nimesi ja joku kiinnostuu seuraamaan sinuakin.

11. Pyydä itsekin kysymyksiä ja kommentteja ja mainosta hyviä Snapchat-tilejä muutenkin. 

12. Ole muutenkin sosiaalinen, lähetä yksityisviestejä, kerro eri tavoin, että seuraat muita ja nautit heidän sisällöstään.

13. Tee oma geofiltteri paikkaan, jossa käy paljon snäppääjiä. Geofilttereissä on yleensä vain paikan nimi, joten ole luova keksiessäsi miten se voisi viitata sinuun.

14. Postaa päivittäin, jotta uusilla seuraajillasi on aina jotain katsottavaa, kun he löytävät sinut.

15. Viimeinen mutta tärkein vinkki: tee seuraajillesi laadukasta, hauskaa ja kiinnostavaa sisältöä. Kun olet tarpeeksi omaperäinen ja kiinnostava, seuraajasi alkavat kertoa sinusta muillekin.


Puuttuiko listasta joku hyvä vinkki? 

Tein muuten Snapchatiin liittyvän kyselyn ja olisi kiva jos vastaisit siihen. Kysely löytyy myös osoitteessa http://bit.ly/snapchatkysely.





Friday, September 9, 2016

Millaista on olla yhteisömanageri? #cmadfi

Aloitin tällä viikolla CMADFI-tapahtuman järjestelyt. Tilanne oli siitä hyvä, että saimme jo keväällä kolme pääsponsoria:

Tamperen yliopisto tarjoaa meille juhlasalin, muita yhteistyökumppaneita ovat monta vuotta CMADissa olleet DigiSyke ja Tekesin Liideri-projekti.

Tällä viikolla olen sitten varmistellut ja etsinyt uusia kahvituntisponsoreita. Osa kahvituntisponsoreista hoitaa oman osuutensa työllä ja tällaisia talkoohommia olemme nyt sopineet:
  • Flocklerilta saamme jälleen nettisivualustan
  • Viestintä-Piritta hoitaa jälleen bussien varaukset ja niihin liittyvän kommunikoinnin. (Piritta odottaa muuten innolla sitä, että pääsee juontamaan bussiemännyyden aidolla Tampereen murteella). Ilmaisia bussikyytejä olen suunnitellut Jyväskylästä Jämsän kautta Tampereelle ja Helsingistä mm. Hämeenlinnan kautta Tampereelle. 
  • RedanRedan eli Linda Saukko-Rauta (jonka voit muuten bongata maanantaina A2:sta piirtelemästä) livekuvittaa tapahtuman
  • Lvngroomista taas saamme Lauran ja Karrin valokuvaamaan tapahtumaa ja
  • Lyyti antaa meille jälleen järjestelmänsä ilmotitautumiseen
(ja sponsorihaku jatkuu edelleen, ota yhteyttä, jos sinulla on siihen liittyen ideoita tai ehdotuksia)

Eli meillä on kyllä puitteet vallan mainiosti kohdallaan, sanoisin jopa että paremmin kuin monessa ison rahan tapahtumassa. CMADFI on aina ollut osallistujille ilmainen ja sellaisena se pysyykin, mutta minulla on uusi suunnitelma no-show-prosentin pienentämiseksi, jonka testautan muila ensi viikolla olevassa syksyn ekassa palaverissa. Ei se prosentti mikään valtava ole kyllä koskaan ollut, mutta liian suuri minun mielestäni (minä kun haluaisin, että cmadfi-yhteisö seisoisi vaikka päällään tapahtumaan päästäkseen).

Tapahtuman takiahan minusta on tullut suomalaisten yhteisömanagereiden yhteisömanageri. Ei muuten ole ihan helppoa olla kyseisessä roolissa, tietäväthän kaikki yhteisömanagerit kokemuksen syvällä rintaäänellä miten tätäkin hommaa "pitäisi" tehdä. No, lohdutan itseäni sillä, että he tietävät myös erittäin hyvin ne paineet, joita tähän työhön liittyy. Kun porukka kasvaa, yhteisöllisyyden tunnetta on hyvä vaikeampi säilyttää ja kiireisiä ihmisiä on vaikea osallistaa.  

Yhteisömanagerin iloja ja suruja kuten myös heidän ideoitaan siitä, mitä CMADissa tällä kertaa pitäisi tapahtua kerään jo kolmatta kertaa #cmkysely'llä. Tähän mennessä olen saanut 18 vastaajaa ja tässä vastauksista muutama poiminta:





Ja nyt... haluaisin, että sinäkin kantaisit kortesi kekoon ja vastaisit kyselyyn! Se löytyy osoitteesta bit.ly/cmkysely2016 sekä upotettuna tästä alta:


Kiitos, kun osallistut ja teet CMADista päivän, josta jokainen yhteisömanageri saa jotain kotiinvietävää! Jos haluat tehdä enemmän kuin vastata yhteen kyselyyn, tule kuikuilemaan meidän suunnitteluryhmäämme ja katso, löytyisikö matkan varrella asia, jossa sinä voisit auttaa.

Friday, September 2, 2016

Instagram stories -vinkkejä ensimmäisen viikon jälkeen

Olen nyt käyttänyt viikon Instagram-stooreja, uutta ominaisuutta, joka näkyy Instagram-tilin yläosassa ja joka häviää siitä 24 tunnin kuluttua itsekseen. Jos et ole vielä hyödyntänyt stooreja, tässä hieman perusteita.

Ensiksi varoitus: stories kaatuu aika helposti, joten ei kannata käyttää puolta tuntia yhden jutun editointiin, vaan tehdä sisällöt nopeasti.

Omat sisällöt lisätään tuosta yläkulman plussasta.


  • stooriin voi laittaa sekä kuvia että lyhyitä videoita. Aluksi luulin, että niitä voi lisätä vain ns. livenä stoorissa, mutta sittemmin huomasin, että Instagram tarjoaa mahdollisuuden lisätä 24 tunnin aikana tuotettua sisältöä. Tätäkin voi kiertää ottamalla kuvakaappauksia vaikka viikon vanhoista kuvista, jolloin niitäkin pääsee postaamaan.
  • sisältöjä voi tuunata filttereillä. Ne eivät ole niin mielikuvituksellisia kuin Snapchatin filtterit, mutta tätä on helppo kiertää: sisällöt voi tehdä Snapchatin puolella, tallettaa ne ja ladata ne sitten Instagramiin. 
  • sisältöjen päälle voi piirtää tai kirjoittaa. Teksti on aina valkoista, joten yleensä sen alle piirretään värikäs tuherrus, jotta teksti erottuu paremmin. Tekstinappulalla voi lisätä myös emojeita, omia tarroja stooreissa ei ainakaan vielä ole. Kyniä on tarjolla kolme: teräväkärkinen ja mattpintainen ja läpinäkyvää jälkeä tekevä "alleviivauskynä" ja neonvaloa hehkuva kynä. Piirtojäljen paksuutta voi muokata. Kosketusnäyttökynällä on muuten paljon helpompi piirtää kuin sormella.
  • jos teit oikein kivan jutun, voit tallentaa sen joko itsellesi tai julkaista sen varsinaisessa Instagram-virrassasi. Vastaavasti tyhmät jutut pääset helposti tuhoamaan, jos alat katua niiden julkaisua 
  • jos joku on tehnyt pitkän mutta tylsän stoorin, sitä on helppo kelata eteenpäin sisältöä tökkimällä, jolloin alkaa uusi pätkä
  • jos joku tekee jatkuvasti pitkiä tylsiä stooreja, voi olla, että hän alkaa menettämään seuraajia. Stoorivirrassa tylsyys ärsyttää ehkä vielä enemmän kuin kuvavirrassa. Minulla on seurannassa työni takia paljon organisaatiotilejä, jotka eivät henkilökohtaisesti kosketa, seuraan niitä oppimismielessä, en siksi, että niiden edustama aihe niin kiinnostaisi.  Instagram-virrasta niiden videot on ohittanut hyvin nopesti, mutta stooreissa siihen menee vähän enemmän aikaa.
  • stoorin alareunasta pääset lähettämään yksityisviestejä stoorin tekijöille
Ja alle vielä pari kuvaa, jotka olen tehnyt alunperin Instagram-stooreissa. Kuvat ei näy kokonaan, sillä storiesin kuvat ovat pystykuvia, eivät neliökuvia kuten Instagramissa yleensä.






Testivaiheen jälkeen kannattaa miettiä millaista sisältöä stooreissa haluaa jakaa, jotain, joka täydentää omaa Instagram-sisältöä, jotain ihan erilaista vai sekä että. Ilmianna kommenteissa tyyppejä, jotka ovat tehneet sinuun vaikutuksen sisällöillään. Minä olen naureskellut Nummelan Tonin jutuille.

PS. Seuraavaan avoimeen Instagram-koulutukseeni on ilmoittautunut sen verran ihmisiä, että se toteutuu, mutta sinne mahtuu vielä lisääkin osallistujia. Katso lisätiedot: bit.ly/igideoita .
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...