Wednesday, November 27, 2013

#cmadfi ja ilmoittautumishype Meltwater Buzzin silmin


Kerroin teille viime viikolla syitäni osallistua #CMADFI-tapahtuman järjestämiseen. Yksi tärkeä syy olivat uudet työkalut, joihin pääsen tapahtuman avulla tutustumaan. Suomalainen Flockler-alusta on jo näyttänyt voimansa cmad.fi-sivun pyörittämisessä ja viime viikolla minulla oli palaveri yhden toisen tapahtumassa työkaluaan esittelevän firman kanssa. Nyt näytän teillekin miten CMADFI:n ilmoittautumishype näkyi silloin Meltwater Buzz -työkalun avulla. En muuten tiennytkään, että Meltwater on lähtöisin Norjasta!
CMADFI-ilmoittautuminen alkoi 11.11.13, mikä näkyy kaaviossa aika selkeästi. ;)
CMADFI-sanapilvi, eli mitä muita sanoja asiayhteyteen liittyy
CMADFI-tapahtumasta puhuttiin eniten Twitterissä.
Suljettujen Facebook-ryhmien keskustelut jäävät luonnollisesti Buzzilta näkemättä.

Buzzin avulla voi hakea esimerkiksi kaikki julkiset CMADFI-maininnat viimeisen puolen vuoden ajalta - tai maininnat blogeissa, keskusteluryhmissä, Wikipediassa, Twitterissä tai YouTubessa.
Mielenkiintoista eikö totta? Tammikuussa pääsemme tutustumaan tarkemmmin tähänkin työkaluun :).

Avasimme muuten viime viikolla CMADFI:lle pari uutta some-kanavaa:

Tervetuloa tykkäämään ja/tai seuraamaan! :)

Monday, November 25, 2013

Jaa kuvasi koko maailmalle Instagramilla

Instagramista kohistaan kovasti, eikä ihme, sillä se on tekemässä valokuville samaa kuin Facebook teki aiemmin kotisivuille. Eli siinä Facebook oli ensimmäinen nettisivu, jossa esiinnyttiin omalla nimellä on Instagram monelle ensimmäinen valokuvapalvelu, jossa jaetaan valokuvia (yleensä) avoimesti koko maailmalle. Netin suosituin valokuvapalvelu on toki edelleen Facebook, mutta siellä kuvia jaetaan yleensä vain tutuille.

Alexan top-100-listalle Instagram nousi toukokuussa (73) ja on sittemmin liikkunut sijoilla 48-65, mikä on hyvä saavutus lähinnä mobiililaitteissa toimivalta palvelulta. Omalle profiilille voi toki kirjautua tietokoneeltakin (profiili pitää kyllä luoda mobiililaitteella) ja seurata sitä kautta tuttavien kuvia, mutta esimerkiksi omia kuvia ei voi sitä kautta ladata eikä hakukaan toimi. Mutta jos jostain suositusta some-palvelusta ei löydy kaikkia tarvittavia ominaisuuksia, niin joku kyllä tulee apuun (ja apajille). Hiljattain löysin OnInstagram-palvelun, jolla kuvia voi hakea, tässä

  • alkuun pakolliset kissakuvat
  • kookenkä, eli kuvia Kookenkä-kaupoista, kuvaajina erityisesti nuoret myyjät
  • museo (lähes 200 000 kuvaa, museum-tagi on tietysti suositumpi 1,7 miljoonaa kuvaa)
  • Jyväskylä (noin 30 000)

No millaisia  kuvia Instassa sitten yleensä jaetaan? Vastaus löytyy Thomas Jullienin tekemästä hienosta lyhytelokuvasta 852 satunnaisen Instagram-käyttäjän kuvista.

Thursday, November 21, 2013

CMADFI, paljon pöhinää ja talkoita


Jos seuraat minua somessa, et varmaan voinut olla huomaamatta sitä, että avasimme viime viikolla  CMADFI-tapahtuman ilmoittautumisen. Saimme aikaan niin kovan pöhinän, että kaikki 200 paikkaa menivät alle kahdessa vuorokaudessa. Huimaava vauhti! Viime kerralla 150 paikkaa saatiin täyteen vain muutama viikko ennen tapahtumaa, vaikka ilmoittautuminen alkoi silloinkin samoihin aikoihin. Mutta tällä kertaahan meillä oli puolellamme se, ettei asia ollut vain tuttu vaan Riitta Raesmaan sanoin myös "odotettu, haluttu ja puhuttu tapahtuma". Ihmiset eivät siis halunneet missään tapauksessa jäädä rannalle, vaan ilmoittautuivat mukaan sankoin joukoin heti kun asiasta kuulivat.

CMAD on globaali tapahtuma, jossa keskiöön nostetaan erilaisissa yhteisöissä töitään tekevät ihmiset. Tuoreen uutisen mukaan communit managerit on tunnustettu myös Ranskassa:
Ranskasta puheenollen CMADia vietettiin Pariisissa ensi kertaa tänä vuonna, Tampereellahan heräsimme tapahtumaan ensimmäisinä Euroopassa 2012. Nyt tapahtumia järjestetään kuulemani mukaan ainakin Irlannissa ja Tansaniassa. Globaalisti ollaan taas kasaamassa 24 tunnin community manager Hangoutia, johon meitä suomalaisiakin on pyydetty mukaan. Hyvältä siis vaikuttaa, meidät on huomattu maailmallakin edelläkävijänä!

Tammikuussa 2013 CMADFI järjestettiin näiden sponsoreiden tuella
Mutta se, että olemme nyt tässä tilanteessa ei ole mikään itsestäänselvyys. Kahta edellistä CMADFI-tapahtumaa järjestin osittain työn puolesta, osana TTY:n taannoista SOITA-hanketta. Täysipäiväisenä yrittäjänä talkootöihin osallistuminen mietityttää enemmän. Viime kerralla saimme sponsoreilta kuin varkain 10 000 €, jolla kustansimme paikan, ruuat ja kahvitukset 150 hengelle, tapahtuman striimauksen ja bussin Helsingistä (tapahtuma oli voittoatavoittelematon, kaikki meni). Vielä viime kuun alussa meillä ei kuitenkaan ollut yhtään sponsoria, ei tapahtumapaikkaa eikä organisaatiota, joka olisi ollut halukas ottamaan järjestelyvastuun. Koska tapahtuma on minulle rakas, tein siksi päätöksen ottaa vastuun itselleni:
Koska rahaa ei ollut, lähdin miettimään mahdollisimman halpaa toteutusta. TTY:ltä olisi löytynyt auditorio 100 hengelle, mutta kun HAMK:lta löytyi lähes samaan hintaan 200 hengen auditorio, päädyimme siihen, sillä emme halunneet pienentää tapahtumaa, ja nyt on jälkiviisaana kiva todeta, että päätös oli oikea. Pikkuhiljaa aloimme saada myös sponsoreita. Tällä hetkellä sponsoreiksi ovat lupautuneet SOK, Ambientia ja Sininen Meteoriitti, sekä Otavan Opisto, joka tarjoaa meille striimauspalveluaan. Sen lisäksi meillä on 8 työkalufirmaa, jotka maksavat meille yrityksensä koon mukaan pienempiä summia siitä, että saavat tulla esittelemään yhteisömanagereita kiinnostavia tuotteitaan. Vaikka sponsoreita onkin nyt enemmän kuin viimeksi, on kasassa oleva summa pienempi kuin viime kerralla, vaikka olemme järjestämässä isompaa tapahtumaa. Harkitsimme kyllä myös tapahtuman maksulliseksi tekemistä, mutta se olisi turhaan mutkistanut järjestelyjä, joten kun sponsoreita oli tarpeeksi, luovuimme ajatuksesta.

Miksi puhua rahasta? Siksi, että uskon läpinäkyvyyteen, enkä halua kenenkään luulevan, että CMAD hyödyttää minua taloudellisesti. Tapahtuman järjestämisestä saan ihan jotain muuta: uusia tuttavuuksia, uusia työkaluja, uusia kokemuksia, tapahtumapäivänä taas kuulen esityksiä itseäni kiinnostavista aiheista. Kuten Marko Suomen eilen twiittaamassa artikkelissa, jonka kirjoittajalla oli itsekkäät syyt twiittaamiseensa
järjestän minäkin CMAD:ia etupäässä itselleni - se, että kuulolle pääsee kaksisataa muutakin ja etänä loputkin on vain iso bonus. Tapahtumasta saan toki myös paljon arvokasta kokemusta, jonka avulla voin auttaa asiakkaitanikin järjestämään pidettyjä, puhuttuja tapahtumia.

Minä, minä, minä. Enhän minä suinkaan yksin CMAD:ia ole järjestämässä, omasta osuudesta vain on helpointa kertoa. Järjestelytoimikunnassamme on paljon ihmisiä, jotka tekevät erilaisin tavoin työtä CMADin eteen: päivittävät nettisivuja, kyselevät sponsoreita, varaavat tiloja, miettivät tiedotusta, hehkuttavat tapahtumaa, kääntävät nettisivuja, tarjoavat työkalujaan, ideoivat, tulevat ilmaiseksi esiintymään, kuvaamaan ja liveraportoimaan, hoitelevat busseja, tarjoavat kimppakyytejä jne. Tässä vaiheessa en lähde erittelemään sitä, ketkä kaikki tapahtumaa ovat olleet tekemässä, mutta enköhän minä taas jonkun koosteen tapahtuman synnystä tee. Kiitos kaikille tähänastisesta, eiköhän tehdä tästä taas meidän kaikkien yhteisömanagereiden unelmatapahtuma! 

Tuesday, November 19, 2013

Suomalaiset ja some - Tilastokeskus tutki

Tilastokeskus julkisti vähän aikaa sitten tutkimustuloksensa suomalaisten netin käytöstä. Otsikoksi se valitsi:

Yli neljännes 75–89-vuotiaista käyttää internetiä

Otsikon olisi voinut valita toisinkin, vaikka tämän tiedon perusteella:

"Sähköpostia oli käyttänyt viimeisten kolmen kuukauden aikana 77 prosenttia suomalaisista. Yli kolmannes suomalaisista lähettää tai lukee sähköpostia päivittäin tai lähes päivittäin. Myös yhteisöpalvelut ovat pitkälti viestintää. Yhteisöpalveluja seuraavien osuus nousi kaksi prosenttiyksikköä 51 prosenttiin.[...]Youtubea ja vastaavia videopalveluja, joihin ihmiset voivat ladata omia videoitaan, oli katsonut 60 prosenttia."

Vihdoinkin yli puolet suomalaisista käyttää yhteisöpalveluja!

Sähköposti tavoittaa yhä ihmiset paremmin kuin some! 

YouTubea kulutetaan enemmän kuin yhteisöpalveluja!

Päivitin tutkimustulosten perusteella omia koulutusmateriaalejani, joista tässä teillekin taas maistiaisia. 

 

Thursday, November 14, 2013

Seurakunnat somessa eli #kirkkosome

Olin eilen Kirkkonummen seurakunnassa vetämässä työpajapäivää sosiaaliseen mediaan liittyen. Päivä alkoi #kirkkosome-tietoiskulla, johon sain paljon apuja ympäri somea ja siksi haluan -kiitoksena- jakaa materiaalin hieman lyhennettynä niin tietoa antaneille kuin muillekin asiasta kiinnostuneille.

Materiaalia kasatessani (kuten myös eilen työpajassa) opin taas paljon uutta Suomen kirkon ja sen seurakuntien someilusta. Hyvältä näyttää jo, vaikka tekemistä riittääkin vielä.

Kiitos siis +Terhi Paananen+Meri-Anna Hintsala+Sami Laaksonen+Satu Konsti+Timo Hormio, +Minna Ylimäki-Hemminki & muut :) 

(Olen ihastunut tuohon Google+-linkitykseen, koska se on niin helppoa, tiedot sain kyllä enimmäkseen Twitterissä ja SlideSharessa.)  

 

Peilikuvia netissä (SJL-kolumni)

Tämä kirjoitus on julkaistu alunperin Suur-Jyväskylän Lehdessä 13.11.2013. Kaikki 12 lehteen tähän mennessä kirjoittamaani kolumniani löydät nyt kätevästi aikajärjestyksessä myös nettisivultani. Juttuaiheen tähän kirjoitukseen sain Jyty-lehden haastattelusta (marraskuu 2013).

Minulta kysyttiin, mitä haittaa nettiin ladattujen kuvien paikkatiedoista voisi olla. Mieleen tuli perinteinen ”jos laitat kuvia palmurannalta, palatessasi kotisi voi olla putsattu”. Foursquare-palvelun myötä kulloistakin sijaintia on jaettu Suomessakin jo vuosia, eikä siitä suurempia ongelmia ole ainakaan mediaan saakka noussut. Ehkä joku on saattanut vetää herneet nenään siitä, että puolison ”menee töissä pitkään tänään” selitys onkin paljastunut Ylitöissä-baarissa vierailuksi, ehkä joku toinen taas on saanut vihiä siitä, missä kilpailija on käynyt viimeksi myymässä ja tehnyt paremman tarjouksen.

Mielikuvituksettomasta vastauksestani syytän tietysti kavereitani: heidän netissä esittelemilleen kuvilleen ei tarvitse kulmia nostella. Mutta minä hengailenkin etupäässä oman ikäluokkani kanssa, sen, joka ei osannut yläasteasteikäisenä edes haaveilla internetistä. Herätys, maailma muuttuu eukkoseni: digiaika tuo uudet ongelmat. Kyllähän sitä ennenkin peilin edessä keikisteltiin, mutta nyt nämä muikistelut näkee koko maailma. Tämä taikapeili kertoo sitten peukuin ja kommentein tykkääkö näkemästään. Pojatkin ”kamerahuoraavat”, mutta keräävät kuulemma myös koulukavereidensa alastonkuvia. Miten se on mahdollista, ei kai niillä vielä röntgenkameroita ole? Kun luokan söpöliini vähän räpyttelee kauriinsilmiään ja pyytää kauniisti: voisitkohan mahdollisesti lähettää minulle nakukuvasi, yllättävän moni tottelee. Tytöt ovat kaiketi sisäistäneet ulkonäön tärkeyden tässä maailmassa (passitetaanhan Ranskassakin työttömät meikkauskursseille). Sitten alkaa poikien oma peli: mulla ois tällaisia kuvia, mitä annat vaihdossa?

 +Alf Rehn mietiskeli Twitterissä ihmiskunnan kehityksen astetta toisenlaisten omakuvien kanssa. Ihmiset olivat ladanneet nettiin kuvia itsestään hautajaistamineissa ja -ilmeissä: ”näin surulliselta (mutta kuitenkin tyylikkäältä) minä näytän, kun tätini kuoli”.
Mutta palaan vielä alkuperäiseen kysymykseen paikkatietojen haitoista. Jos vähän miettii, ennenkuin jakaa kuvan, haittoja ei tule. Ehkä se miettiminen onkin tässä vaikeinta. Jos pääsee tutkimaan toisten piilotettuja aarteita vaikka kotibileissä, saako niistä ottaa kuvan ja jakaa koko maailmalle? Entäs jos metsäretkellä vastaan tulee arvokas pahka? Jos aarteet kuvan takia häviävät, mikä on paikkatiedon paljastaneen vastuu tapahtuneesta? ”Ei tullut mieleen”?

Paljon kysymyksiä, vähän vastauksia, meidän täytyy kai vain yhdessä opetella tämän digiajan etiikkaa.

Saturday, November 9, 2013

Piilotetun aarteen ensimmäiset 3 vuotta

Tähän mennessä varmaan jo tiedätte, että Piilotettu aarre on saavuttanut kunniakkaan kolmen vuoden iän. Muille kuin yrittäjille tämä koko "kuolemanlaakson käsite" on aika vieras, Twitterissäkin joku oli hyvin pettynyt, ettei kilpailuni liittynytkään kuopiolaiseen hevibändiin. Termi viittaa siihen, että tutkimusten mukaan noin puolet yrityksistä lopettaa toimintansa ensimmäisten kolmen vuoden aikana. Ainakin Jyväskylän yrittäjät muistavat keskuudessaan kolmen vuoden virstanpylvään ylittäneitä yrityksiä. Voi siis sanoa, että kriittisimmät ajat ovat jo onnellisesti takanapäin.

Yrityksenä Piilotettu aarre sai aika lentävän lähdön, sillä some-tuotteistus oli tehty jo edellisenä keväällä ja tuotteet oli myös testattu Ambientian ja sen asiakkaiden kanssa. Kassavirtaa tuli jo ennenkuin yritys sai edes nimen! En kuitenkaan halunnut jäädä pelkäksi alihankkijaksi, vaan aloin heti kerätä omiakin referenssiasiakkaita. Tämäkin käsite on monelle vieras (jopa yrittäjille, olen huomannut). Pyydän lähes aina asiakkailtani lupaa lisätä heidät referenssilistalle ja hyvin usein luvan myös saan. :) Hiljattain rikoin 40 referenssiasiakkaan rajapyykin:
Yrittäjyys merkitsee minulle ennenkaikkea vapautta, saan esim. valita työni ja työaikani. Vuosina 2011-2012 olin puolipäiväisenä some-tutkijana TTY:llä SOITA-hankkeessa. Aika opetti minulle paljon ja siitä on edelleen paljon iloa minulle, mm. CMADFI-tapahtuma sai alkunsa TTY:n siipien suojassa ja perheelleni jäi mukavat muistot Grazista, jossa olin viime vuonna tutkimassa autoteollisuuden tuotekehityssomeilua.

Jälkikäteen ajateltuna opintoni ovat loksahdelleet mukavasti kohdalleen yrittäjänä, teenhän nyt mm. kirjanpitoa, (ulkomaankaupan) markkinointia ja hypermediaa(!). Tilasotiedettä, pääainettani, käytän mm. kyselylomakkeiden suunnittelussa ja mittareiden miettimisessä, data-analyysiä teen mm. Alexan tietojen pohjalta. Tampereen yliopistolla luin myös tiedotusoppia ja nyt toimitan kolumneja Suur-Jyväskylän lehteen, artikkeleita Wikipediaan ja erilaisia sisältöjä someen. :) Myös Nokia-vuoteni kantavat edelleen mm. suhteina, someosaamisena ja muina kokeminani asioina. Yrittäjänä saan (tai näkökulmasta riippuen joudun?) kuitenkin oppia jatkuvasti uutta, mikä pitää minut hyvässä vireessä.

Kuolemanlaakson ylityksen kunniaksi pidin kilpailun ja syntymäpäivän kunniaksi arvoin voittajat:

Lapsityövoimaa käytetty arvonnassa, onnea Minna, Jonna & Satu! pic.twitter.com/i86YNYt7b4
Paljon onnea +Jonna Muurinen, +Satu Konsti ja Minna Janhonen, kuulette minusta piakkoin! Satu muuten voitti Piilotetun aarteen synttärikisassa jo toista kertaa, onpas hän onnettaren suosiossa. :)

Kiitos vielä kaikille kilpailuun osallistuneille! Kiitos myös kilpailijoilleni (eli rakkaille kollegoilleni) ja some-kavereilleni siitä, että saan opetella somea teidän kanssanne lähes päivittäin. Mutta erityisesti kiitän kaikkia asiakkaitani, jotka kantoivat Piilotetun aarteen Kuolemanlaakson ylitse! 

Thursday, November 7, 2013

Some-tietoisku Jykesillä

Piilotetun aarteen 3-vuotissyntymäpäivään on enää pari päivää, joten käyhän äkkiä vastaamassa Kuolemanlaaksokisaani. Jos satut voittamaan, voin pitää teille vaikka tämän oheisen tunnin some-tietoiskun, jonka pidän huomenna Jykesillä. Sieltähän Piilotettu aarrekin haki vauhtia kolme vuotta sitten, joten ajankohta on oikein osuva. :)

Matskua kasatessani huomasin muuten, miten hienosti Jyväskylän seurakunnan Henki&Elämä-lehden Facebook-sivulla pyyhkii, tosi hyvää työtä! Tein matskuun myös uuden tuotteeni esittelyn, Innovointi-iltapäivästä kerron lisää toisella kerralla.

Mutta nyt toivotan sinulle onnea arvontaan! :)

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...