No nyt on CMADFI onnellisesti ohi ja huokaan helpotuksesta, kaikki meni lopulta oikein näppärästi. Tällaisissa tapahtumissa, joissa asioita hoidetaan yhdessä ja monen organisaation kesken voi asioita helposti jäädä hoitamatta. Saimme esimerkiksi Salpaukselta opiskelijoita hoitamaan meidän teknistä puolta ja jouduin yhtäkkiä tilanteeseen, jossa he kysyivät minulta millaisen viestiseinän haluamme. Öö, no tätäpä en ollut miettinyt. Tein siis nopean päätöksen: otetaan käyttöön Zoomph, johon olin törmännyt vasta muutamaa päivää aiemmin.
Sherrie Rohde hoitaa globaalia CMAD-hangoutia (jossa mekin olimme mukana, kiitos +Heli Järvenpää järjestelyistä ja chatin vetämisestä):
Lauantaina Sherrie kertoi minulle ja muille eri puolilla tapahtumaa järjestäville ihmisille, että olimme saaneet lahjan: Zoomph oli konffannut meille viestiseinän. Se näytti hauskalta ja kovin visuaaliselta, joten pyysin Sherrietä laittamaan siihen mukaan myös meidän sisällöt, eli #cmadfi-twiitit ja -Instakuvat ja näin hän tekikin.
Seinää moderoitiin, joten kaikki jutut eivät heti päässeet seinälle ja eivätkä kaikkia twiittejä näytetty. Ihan tarkkaa en tuota logiikkaa tunne.
Miksi sitten halusin ihan vieraan palvelun käyttöön?
No ensinnäkin halusin näyttää yleisölle konkreettisesti, että CMAD on kansainvälinen tapahtuma, ei meidän suomalaisten pientä pipertelyä. Se, että CMAD:ia vietettiin Euroopassa Lontoossa, Pariisissa ja Lahdessa tuntui olevan monesta hupaisaa ja Etelä-Suomen Sanomien toimittajakin sitä ihmetteli: miten ihmeessä te onnistuitte tuomaan tällaisen tapahtuman Lahteen.
Toisekseen halusin näyttää myös maailmalle, että CMADFI on oikeasti aika kova juttu. Ja aika hyvin me erotuttiinkin, sillä Zoomph-datasta tehtiin tapahtuman jälkeen yhteenveto ja huomattiin, että #cmad-aiheisen sisällön kärkinimet tulivat hyvin pitkälti Suomesta. Jeremiah Owyang, joka teki aloitteen tapahtumasta viisi vuotta sitten oli sentään ykkösenä, mutta kakkoseksi nousi Suomi-Twitterin kuningatar +Pauliina Mäkelä :). Top-20 twiittaajat olivat:
Jeremiah Owyang, Pauliina Mäkelä, Jarkko Kurvinen, Tim McDonald, Harto Pönkä, Brian Fanzo, Piritta Seppälä, Jani Lilja, Antonio V. Santos, Delphine Foviaux, Sherrie Rohde, Larry Hryb, Amber Osborne, Debra Ruh, Tim Hughes, Jennifer Sable Lopez, Miia Kosonen, Johanna Janhonen, Thomas Knoll ja Patrice Hillaire.
Kolmas syy palvelun valintaan oli sen visuaalisuus. Kuvia näyttämällä halusin kannustaa osallistujia luomaan itsekin visuaalista sisältöä ja taisin siinä onnistuakin, nousihan selfiekeppi yhdeksi päivän puheenaiheeksi ja pyysimme paikalle jopa lahtelaisen selfiekeppejä myyvän yrityksen! Kurkkaa sivuiltamme millaisia kuvia me latailimme.
Neljäs syy oli uutuusarvo: yhteisömanagerit ovat aina kiinnostuneita uusista palveluista. Eipä siis ihme, että päivän aikana twiittaamistani jutuista tämä sai aikaan sekä eniten näyttökertoja että toimintaa (tätähän sä Twitterissä kysyit, +Hanna Takala):
Jos #cmadfi viestiseinämme kiinnostaa, tässä suora linkki: https://t.co/X1plwhgVNJ by @Zoomph
— Johanna Janhonen (@jjanhone) January 26, 2015
Ja oli mulla vielä viideskin syy. Jos sali on täynnä someammattilaisia, jotka kyttäävät laitteillaan vuoron perään omaa virtaansa, #cmadfi-virtaansa tai Instagramia, niin miksi ihmeessä meidän pitäisi nostaa näkyviin täsmälleen samat sisällöt? Kansainvälistä sisältöä näyttävä viestiseinämme toi näkyviin sellaisia juttuja, jotka olisimme muuten missanneet. Jos sinä haluat käydä katsomassa, miltä ko. virtuaaliseinä nyt näyttää, teepä se.Kaunis kiitos kaikille somesisältöjä päivän aikana tuottaneille! :)