Wednesday, June 26, 2019

LinkedIn-profiilin tuunaus kuvien avulla

Puhun usein visuaalisen viestinnän tärkeydestä. Ihmiset aistivat maailmaa ensisijaisesti silmillään ja siksi teksti häviää useimmiten kuville.

Kamera-Petteri otti minusta keväällä uudet valokuvat ja olen hyödyntänyt niitä huhtikuusta lähtien somessa, tässä muutama esimerkki Instagramin puolelta.

Tässä ensimmäisessä hain vielä kuvan tyyliä.




Reilu viikko myöhemmin olin päätynyt tähän tyyliin:







Kesäkuussa ehdin hyödyntää Petterin kuvia muuallakin, mm. nettisivullani, mutta nyt kerron, miten tuunasin LinkedIn-profiilini.

Aloitin viime viikolla vaihtamalla profiilikuvani. Sen valinta ei ollut tietenkään kovin helppoa, kun minulla oli Petterin jäljiltä kymmeniä hienoja otoksia. Uskomatonta mutta totta - minusta, joka olen mieluummin kameran takana kuin edessä!

Millainen sitten on hyvä profiilikuva?


  • kohde katsoo kameraan/katsojaan ja hymyilee
  • kohde on hyvin tunnistettavissa myös pikkiriikkisessä koosssa, eli kuvan kannattaa olla kasvoihin rajattu ja mahdollisimman tuore, ei siis mikään rippikuva tai muu ikivanha otos
  • kuvalla herätetään mielenkiinto, herätetään tunteita ja/tai kerrotaan tavalla tai toisella ihmisen osaamisesta

Kuvan valinnassa pitää ottaa huomioon sekin, profiilikuva on pyöreä, joten kuvan reunoja ei voi viestinnässä hyödyntää, nehän olisivat otollisia paikkoja vaikka logoille, mutta kuka nyt logon kasvoihinsa haluaa?

Petteri sai minut pelleilemään Jyväskylän yliopiston Agorassa pylvään kanssa, kuten aiemmista kuvista jo huomasit. Pidin tästä hieman leikkimielisestä ilmeestä - ei LinkedInissäkään tarvitse pönöttää, tuumasin, kun valitsin kuvan. Ja jos kuva saa jonkun pönöttäjän kiertämään minut kaukaa, niin hyvä niin, huumorintajuisten ihmisten kanssa on paljon mukavampi tehdä yhteistyötä.

Aiemmassa LinkedIn-profiilikuvassani somelaatat lentelivät pääni ympärillä, mutta uuteen kuvaan laitoin ne kiinni hattuuni - somepinsseiksi. Pinssejähän tuossa Itävallasta ostamassani hatussa muutenkin on. Tämän ansiosta saatoin tehdä myös entistä tiukemman rajauksen kasvoihin, kun tilaa pään ympärillä ei enää tarvittu.





Tänään jatkoin tuunaamista vaihtamalla aimman karttabannerikuvan uuteen kuvaan.




Verkostoni on kevään mittaan Wikimania-tapahtuman myötä kovasti kansainvälistynyt ja olenkin alkanut viestimään LinkedIn-postauksissani myös englanniksi, kun aiemmin viestin lähes aina suomeksi. Olisi muuten hienoa, jos päivityksiä voisi LinkedInissä kohdistaa sen mukaan, mitä kieliä kukin on ilmoittanut osaavansa, eikös sen pitäisi olla teknisesti ihan helppo juttu?

Suunnittelin uuden bannerikuvan niin, että se toimii profiilikuvani kanssa, eli jätin vasempaan reunaan tyhjää ja pääni päälle laitoin repliikin. Oikealla puolella esittelin somessa tutummat kasvoni, oman repliikin sai sekin. Nyt "puhun" profiilikuvassani sekä suomalaiselle (suurempi) että kansainväliselle (tärkeä sekin) verkostolleni. Jes! Ja viestien välissä on nytkin Linda Saukko-Raudan piirtämä kartta, mutta se on aiempaa yksinkertaisempi.




Mobiilipuolella profiilikuva heitetään bannerin keskelle, joten minun tapauksessani kartta menee piiloon, mutta molemmat tekstit ovat sentään jotenkuten luettavissa. No eivät kyllä aina:




Selitin näitä muutoksia myös LinkedInissä ja laitoin päivitykset tähän alle itselleni talteen. LinkedInhän piilottaa profiilista ennen pitkään päivitykset, mutta halusin testata, kuin kauan nämä upotukset toimivat. Jos siis luet tätä postausta sitten, kun päivitykset ovat lakanneet toimimasta, olisitko ystävällinen ja jättäisit kommentin, niin huomaan asian. Kommentointi ei vaadi kirjautumista.

Jos kaipaat uusia ideoita siitä, mitä sinun profiilillesi voisi tehdä, ota yhteyttä!










Oletko sinä tuunannut profiili- ja bannerikuvasi toisiaan täydentäviksi tai oletko törmännyt profiiliin, jossa se on tehty hienosti? Kerro lisää kommenteissa tai viestittele minulle somen kautta.


MUOKS 5.2.2020

Tsekkaa millaisia LinkedIn-tuotteita uudesta verkkokaupastani löytyy!

Tuesday, June 4, 2019

Mitä Suomi luki toukokuussa 2019 Wikipediasta

Kevään aikana olen seurannut aiempaa tarkemmin sitä, mitkä Wikipedia-artikkelit ovat päivä- ja kuukausitasolla luetuimpia.

Vaalien myötä politiikka nousi luonnollisesti normaalia korkeammalle, mutta tuskin yllätyt siitä, mikä aihe toukokuussa kiinnosti ylipäätään kaikkein eniten. No tietysti jääkiekko ja urheilu ylipäätään.

Katsopa itse:

Suomen luetuimmat Wikipedia-artikkelit toukokuussa 2019 by jjanhone

Yllätyitkö? Mistä?

Lisää tilastoja löydät täältä.

Monday, June 3, 2019

Wikipedian kaupallinen hyödyntäminen, case North Face

Vaatebrändi North Face pääsi viime viikolla moniin otsikoihin:

The Verge: North Face tried to scam Wikipedia to get its products to the top of Google search

Ad Age: The North Face used Wikipedia to climb to the top of Google search results

Helsingin Sanomat: Vaatebrändi North Face korvasi Wikipedian kuvia omilla mainos­kuvillaan noustakseen Google-hakujen kärkeen

Kyse oli siis siitä, että sen käyttämä mainostoimisto korvasi suosituista luontokohteista tehtyjen Wikipedia-artikkelien kuvat uusilla kuvilla, joissa esiintyi malleja brändin vaatteet yllään.

He päätyivät lehtiin oikeastaan siksi, että olivat ylpeitä siitä, että olivat keksineet "uuden" tavan hyödyntää Wikipediaa:

“Our mission is to expand our frontiers so that our consumers can overcome their limits. With the ‘Top of Images’ project, we achieved our positioning and placed our products in a fully contextualized manner as items that go hand in hand with these destinations," explained Fabricio Luzzi, CEO of The North Face Brazil in a statement. 

According to the agency, the biggest obstacle of the campaign was updating the photos without attracting attention of Wikipedia moderators to sustain the brand’s presence for as long as possible, as site editors could change them at any time. 
Lähde: AdAge

Mutta suuri yleisö, etenkään Wikipedian käyttäjät ja ylläpitäjät, eivät kuitenkaan ihastuneet asiasta: moraalitonta, sanoi yleisö,
bännätään, sanoivat ylläpitäjät.

Yritys pyysi anteeksi.

”Jatkossa yritämme varmistua siitä, että myynti- ja markkinointitiimimme ovat paremmin perillä sivuston käytänteistä”, yritys kertoi.
Lähde: Helsingin Sanomat

Tässä se jutun pihvi minusta onkin: mainostoimistot myyvät asiakkailleen Wikipedia-näkyvyyttä, mutta eivät noudata itse Wikipedian sääntöjä. Ehkä tietämättömyyttään, ehkä välinpitämättömyyttään, ehkä oveluuttaan. Ja asiakas on autuaan tietämätön siitä, että aiheeseen liittyy jotain sääntöjä, joo hyvä idea, ostetaan toi! Olen usein törmännyt tällaisiin tapauksiin päivitysteni kautta ja olen saanut välillä myös paikata näiden sääntöjä rikkovien päivittäjien tekeleitä.

Tässä muutamia kuvakaappauksia tapahtuman tiimoilta:

Artikkeli, jossa näkyy henkilö North Face -takissaan

Päivitykset, joita kyseinen tili oli tehnyt Wikipediaan

Tili blokattiin, syynä käyttäjäehtojen rikkominen

Tili hyllytettiin globaalisti. Käyttäjä oli muokannut samasta ip-osoitteesta
muillakin nimimerkeillä ja ne kaikki estettiin.

Ja päivittäjillä oli muitakin "sukkanukke"-tilejä, jotka kaikki blokattiin.

Tapaus saa eittämättä suuren yleisön ja etenkin viestintä- ja markkinointi-ihmiset miettimään sitä, miten Wikipediaa saa tai voi hyödyntää kaupallisiin tarkoituksiin. Hieno homma! Ihmettelenkin aina sitä, miksei Wikipedian mahdollisuuksia laajemmin ymmärretä.

Väitän olevani Suomen kokenein kaupallisten päivitysten tekijä, esimerkiksi suomenkielisesssä Wikipediassa olen päivittänyt yli 800 artikkelia. Jos joku muu on minua kokeneempi, hän ei ainakaan noudata Wikipedian piilomarkkinointiin liittyvää ohjeistusta.

Wikipediaa saa muokata työn puolesta / toimeksiannosta, mutta vain, jos
  • noudattaa samoja sääntöjä kuin muutkin wikipedistit sekä
  • noudattaa myös työn puolesta muokkaaville tarkoitettuja sääntöjä.
Säännöt pähkinänkuoressa: käytä merkittäviä lähteitä, kirjoita neutraalisti ja kerro kenen puolesta päivityksiä teet. Ja jos päivität työnantajaasi liittyvää artikkelia vapaa-ajallasi, varminta olisi kertoa siitäkin, kyllähän sinäkin lopulta hyödyt siitä, jos työnantajasi esitetään edullisessa valossa ainoassa suomenkielisessä tietosanakirjassa, jota edelleen ylläpidetään.


Jos et noudata sääntöjä, jäät kiinni ennemmin tai myöhemmin. Ylläpitäjillä on hyvät hoksnokat ja omat konstinsa! Minulta ainakin menisi yöunet, jos EN olisi sääntöjä noudattanut :).


PS. Mun verkkokaupasta voi ostaa mm. tällaiset Wikipedia-koulutukset:

Johdatus Wikipediaan (tallenne)
Wikipedia viestinnässä (etäkoulutus verkossa)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...