Hehkutan usein bloggaamisen hyviä puolia, mutta blogin perustaminen ei ole aivan yksinkertaista. Blogialustat ovat vuosien kuluessa kyllä kehittyneet sellaisiksi, että niiden kanssa pärjää tumpelompikin tietokoneenkäyttäjä, mutta se, miten saadaan houkuteltua lukijat upouuteen blogiin onkin jo kinkkisempi juttu. Siksi kutsuin blogiini haastateltavaksi
Johanna Hurmerinnan, joka on pienen ajan sisällä perustanut 3 blogia ja näin ulkopuolisena katsottuna myös onnistunut erittäin hyvin niiden lanseerauksessa.
JJ: Hei Johanna! Meillä on jo pitkään ollut puhetta blogihaastattelusta, aihe vain oli vähän hakusessa. Nyt pyysin sinua kertomaan salaisuutesi blogien onnistuneesta lanseerauksesta :). Monet kirjoittavat samaan blogiin useista aiheista ja sekoittavat niihin eri kieliäkin. Sinä valitsit toisin, miksi?
JH: Kirjoitan matkakirjaa. Sen tueksi loin matkablogin heinäkuussa 2013. Matkablogin domain on
www.johannahurmerinta.com. Valitsin domainiksi oman nimen, koska ajattelin tämän blogisivun kehittyvän kotisivukseni. Kerron tässä matkablogissa 10 vuoden ajalta matkatarinoita Välimeren rannoilta ja annan samalla vinkkejä minne mennä, mitä nähdä jne.
Valitsin Wordpressin blogialustaksi, koska olen käyttänyt sitä edellisessä työpaikassani ja moni suositteli sitä minulle. En kuitenkaan ole vielä Wordpress-guru, joten opin samalla kun teen. Matkablogi on suomenkielellä, jotta jokainen suomalainen voisi nauttia matkatarinoistani.
Kun Twitter-verkostoni toivoi myös englanninkielistä matkablogia, kysyin vinkkejä miten saada blogiini erikieliset samannäköiset sivut, mutta hyvää vinkkiä en saanut. Siksi tämä blogi on vain suomeksi. Ainakin toistaiseksi. Ehkä maksamalla korkeamman vuosimaksun, sivua saisi muokattua monipuolisemmin.
Loin uuden domainin (
www.travelwithjohanna.com) ja blogin englanninkielisille matkatarinoille syyskuussa 2013. Nimivalinta perustuu blogin sisältöön ja nimeeni.
Syyskuussa jotkut seuraajistani Twitterissä vinkkasivat asiantuntijablogin aloittamisesta. Päätin, että nyt on sen aika. Olen aina pitänyt kirjoittamisesta ja työskentelystä kuvien ja uuden teknologian parissa. Kirjoittaessani matkablogejani, huomasin pitäväni siitä valtavasti. Siksi kolmannen blogin perustaminen, työnhaun tueksi, ei ollut hullumpi idea. Samalla sain kotisivun suosituille vinkeilleni, joita olen jakanut verkostoilleni Twitterissä ja LinkedInissä jo monen vuoden ajan.
JJ: Olet tehnyt pitkään pohjatyötä, joka on auttanut sinua blogien lanseerauksessa, olet esimerkiksi hyvin verkostoitunut some-palveluissa kuten Twitter ja LinkedIn. Kerro mitä verkostoituminen sinulle merkitsee.
JH: Verkostoituminen on kaiken a ja o, oli sitten kyse harrastuksista, ystävistä tai työasioista. Verkostoitumalla voit antaa ja saada vinkkejä kaikesta maan ja taivaan välillä. Verkostoitumalla edistät niin omaa sosiaalista piiriäsi kuin esimerkiksi suhteiden luomista asiakkaisiin, kumppaneihin ja tuleviin työpaikkoihin.
Olen markkinoinnin ja viestinnän ammattilainen. Verkostoituminen tässä työssä on erittäin tärkeää. Innostuin sosiaalisesta mediasta viitisen vuotta sitten. LinkedIn kolahti ensimmäisenä ja Twitter toisena. Olen rakentanut verkostojani suunnitelmallisesti ja sitkeästi. Olen lukenut ammattilaisten vinkkejä ja kirjoja. Näillä eväillä verkostoni on suurentunut tasaisesti. Jos ei ole seuraajia sosiaalisessa mediassa, ei viestisi tavoita ketään, etkä kuule mitä sinusta tai yrityksestäsi puhutaan. Kuuleminen ja interaktiivinen keskustelu ovat sosiaalisen median perusta.
Suosittelen lukemaan muun muassa Katleena Kortesuon kirjoja sosiaalisesta mediasta ja hänen sekä Jarkko Kurvisen kirjan blogimarkkinoinnista.
Verkostojen rakentamisessa menee kuukausista vuosiin. Mitä aiemmin aloitat, ja fokusoit, sitä nopeammin sinulla on mahtava verkosto, jonka kanssa käydä keskustelua.
JJ: Usein näkee viestejä: “Minulla on uusi blogi!” ja kun sitä sitten menee tutkimaan, blogissa onkin vain yksi muutaman rivin viesti, jossa kerrotaan, että ko. henkilö on avannut blogin. Näkemäänsä pettynyt ei ehkä kovin äkkiä mene blogiin uudestaan. Sinä vältit tämän virheen kirjoittamalla valmiiksi tosi monta hyvää juttua ennenkuin aloit blogistasi huudella. Millainen sinusta hyvän blogin pitäisi julkaisuhetkellä olla?
JH: Olen samaa mieltä kanssasi. Liian usein näen blogeja, joissa on vain pari postausta tai postauksia, joissa on vain pari riviä tekstiä parin kuvan kera. Minun mielestä blogin tulisi tarjota enemmän, alusta asti. Tästä syystä kirjoitin alusta alkaen keskivertoa pidempiä postauksia monen kuvan kera. Vinkkejä ja ohjeita olen saanut ammattilaisilta Twitterin kautta sekä lukemalla pari kirjaa. Blogin on hyvä olla houkutteleva, jotta lukija painaa "seuraa" nappia ja / tai jakaa blogipostauksen sosiaalisen median avulla verkostoilleen.
Suosittelen seuraamaan ammattilaisia. Sosiaalisen median ja ammattitiedon jakamisen huippuja Suomessa ovat muun muassa bloggaajat
Hanna Takala,
Johanna Janhonen,
Katleena Kortesuo,
Harto Pönkä,
Minna Valtari,
Tuija Aalto ja
Piritta Seppälä. Digipuolella
Ville Tolvanen ja
Aki Vänni tulevat heti mieleen. Sisältömarkkinoinnin guru on
Jarkko Kurvinen. Huippuverkostoitujista voin mainita
Heikki Ojalan. Löydät heidät kaikki Twitteristä.
Kuuluisa Sintra kuuluu Unescon maailmanperintökohteisiin. Se sijaitsee noin 30 km Lissabonista luoteeseen
JJ: Miten valitsit aiheet bloggauksiisi?
JH: Matkablogit syntyivät intohimostani matkustaa, valokuvata ja kirjoittaa tarinoita matkoistamme. Välimeren alue on kiehtonut aviomiestäni ja minua jo 10 vuoden ajan. Siksi aiheena on Välimeren rannat. Loppuvuodesta aloitan bloggaamaan matkoistamme Punaisellemerelle. Uusin intohimoni sitten 2010 on valokuvata koralleja ja värikkäitä kaloja Punaisessameressä.
Asiantuntijablogini (
www.nytjahuomenna.com) aiheet ovat markkinointi, viestintä, sosiaalinen media, mobiilimaailma ja bloggaus. Aiheet ovat samat kuin ammattitaitoni ja -kokemukseni. Olen erittäin kiinnostunut kaikista näistä aiheista sekä eritoten siitä, miten yhdistämällä nämä kaikki, yrityksen menestyskäyrä lähtee huimaan nousuun. Blogin domain syntyi siitä, että jaan vinkkejä siitä mitä kannattaa tehdä nyt ja huomenna.
JJ: Mitä muuta olet oppinut blogien lanseerauksesta? Miten saat ihmiset tulemaan blogiisi ja levittämään linkkiä eteenpäin?
JH: Yllätyin siitä, kuinka hyvin blogien lanseeraus meni. Kiitos kuuluu mahtavalle Twitter-verkostolleni. Mikä vastaanotto - olen otettu ja iloinen. Hyvä vastaanotto kannustaa entistä parempiin postauksiin ja vinkkien jakoon.
Lyhyt resepti menestyksekkääseen blogin lanseeraukseen on hyvä sisältö, mainio verkosto, jatkuva sisällöntuotanto ja -jako sekä Twitterin, LinkedInin, Pinterestin ja Facebookin hyödyntäminen postauksien jaossa.
Ehkä myös vahva markkinoitiviestintätaustani auttoi jonkun verran. Pyrin keksimään hauskoja Twitter-viestejä, jotka saavat lukijan klikkaamaan linkkiä, eli herätän halun saada lisätietoja. Huumori toimii aina.
Ihmisiä kiinnostaa markkinointi, viestintä ja sosiaalinen media. Moni toivoo ja tarvitsee ihan perusvinkkejä. Niitä ei usein jaeta. Moni jakaa tietoa eri strategioiden merkityksestä ja uusimmista hottiksista ja hypestä digipuolella. Siitä syystä aloitin itse jakamalla vinkkejä Twitterin ja Pinterestin perusasioista (miten ja miksi) sekä kertomalla lyhyesti markkinoinnin ja viestinnän perusteista - näillä moni pääsee hyvään alkuun ja vauhtiin. Markkinointia, viestintää ja sosiaalista mediaa käytetään joka organisaatiossa ja tarve myös perusvinkeille on osoittautunut suureksi.
JJ: Siinä olet kyllä ihan oikeassa. :) Kiitos haastattelusta Johanna ja onnea uusille blogeillesi! :)
JH: Kiitos sinulle, kaima. Olen iloinen, että halusit haastatella minua.
PS. Johanna etsii töitä markkinoinnin ja sisällöntuotannon parista, joten jos kaipaat ammattilaista, tutustu Johannan tuoreisiin työnäytteisiin (eli noihin blogeihin) ja jos pidät näkemästäsi, ota häneen yhteyttä Twitterin kautta (
@FinJonna) tai sähköpostitse
hurmerinta@welho.com.