Kuten olette huomanneet, yritykseni täyttää ensi viikolla vuoden ja sen kunniaksi järjestän ensimmäisen kilpailuni. Kilpailussa voittaja saa some-osaamiseni käyttöönsä tunniksi ja muutkin osallistujat palkitaan. Itseäkin jännitää, kuka voittaa ja millainen on palkinto. :)
Osallistujat vastaavat mm. kysymykseen: Mikä sinua mietityttää somessa juuri nyt?
Ja kysymyksistä saan hyviä aiheita mm. tähän blogiin. :) Ensimmäisenä vastaan kysymykseen:
"Miten somen avulla voi kerätä palautetta?"
Somessa on paljon mahdollisuuksia palautteen keräämiseen. Mm. Facebook-sivuilla voi arvostella tuotteita ja LinkedIn:ssä voi suositella paitsi yksittäisiä työntekijöitä myös yksittäisiä tuotteita. Mutta tällä kertaa keskityn Google Documenttien Lomake-palveluun, jota itse käytin kilpailun järjestämiseen.
Yrityksillä ja muilla organisaatioilla on usein tarpeen kerätä tietoja isolta ihmismäärältä, esim. ilmoittautumiset pikkujouluihin tai loma-ajankohtien ilmoittaminen. Googlen formilla voi kerätä myös anonyymia palautetta tai toteuttaa asiakastarvekyselyitä.
Vastaukset kertyvät nätisti Excelin näköiseen taulukkoon ja niista voi tehdä kaikille julkisia, tai jakaa tiedot vain järjestäjien kesken.
Googlen palvelussa voidaan mm.
-valita lomakkeen teema (minä valitsin tuollaisen ilmapallokuvan synttäreiden kunniaksi)
-kirjoittaa kysymykset, määritellä mitkä niistä ovat pakollisia ja vastataanko kysymyksiin vapaasanaisesti vai tarjotaanko vaihtoehdot. Kun kysely on valmis, se voidaan upottaa esim. omalle kotisivulle, mutta vastaajille voidaan lähettää kyselyn alkuperäien osoite Googlen palvelussa.
Täytä kuponkisi tässä alla, tai jos haluat välttää kyselyn edestakaista skrollailua, hyppää kotisivuilleni, jossa kysely mahtuu paremmin ruudulle (huom, kysely poistuu kotisivuiltani kilpailun jälkeen, joten tämä linkki ei sen jälkeen enää toimi).
Tämä oli ensimmäinen kerta, kun lomaketta itse käytin ja oppirahat on nyt maksettu, ensi kerralla toteutan kyselyni vähän eri tavalla. Mutta suosittelen silti palvelua niille, jotka haluavat käyttöönsä ilmaisen ja helpon kyselytyökalun.
Mitäs muita vastaavia olette käyttäneet?
Monday, October 31, 2011
Thursday, October 27, 2011
Oikeaoppisesti järjestetty synttärikilpailu by @piilotettuaarre
Piilotettu aarre täyttää kohta vuoden ja halusin juhlistaa tapausta jollain tavalla. Some, etenkin Facebook, on kilpailuja pullollaan, ja useimmat niistä on väärin toteutettu, sillä ne rikkovat Facebookin sääntöjä.
Miten tämä kisa sitten eroaa sääntöjärikkovista kisoista?
-Kisaan voi osallistua, vaikkei olisi Facebook-sivun tykkääjä
-Kisaa ei käydä Facebookin seinällä kommentoinnein ja tykkäämisin
-Voittaja ei saa tietoa voitostaan Facebookin kautta, vaan perinteisellä sähköpostilla
Miten tämä kisa sitten linkittyy Facebookiin?
-Kisaa mainostetaan Facebookissa linkein ja statuspäivityksin; sivuilla, ryhmissä ja profiileissa
-Kisasivusta voi tykätä, eli linkittää sen omaan profiiliinsa
Ja miksi tämä some-kisa on sitten oikeaoppisesti järjestetty? :)
-Koska siihen voivat osallistua kaikki, myös ne, joilla ei ole tunnuksia some-palveluihin (vain sähköpostiosoite tarvitaan)
-Koska sitä promotaan monessa some-kanavassa: Facebookissa, Twitterissä, LinkedInissä, GooglePlussassa ja täällä blogissa. Sähköpostin allekirjoituksestakin linkki löytyy. :)
Ja nyt, hus osallistumaan :).
Miten tämä kisa sitten eroaa sääntöjärikkovista kisoista?
-Kisaan voi osallistua, vaikkei olisi Facebook-sivun tykkääjä
-Kisaa ei käydä Facebookin seinällä kommentoinnein ja tykkäämisin
-Voittaja ei saa tietoa voitostaan Facebookin kautta, vaan perinteisellä sähköpostilla
Miten tämä kisa sitten linkittyy Facebookiin?
-Kisaa mainostetaan Facebookissa linkein ja statuspäivityksin; sivuilla, ryhmissä ja profiileissa
-Kisasivusta voi tykätä, eli linkittää sen omaan profiiliinsa
Ja miksi tämä some-kisa on sitten oikeaoppisesti järjestetty? :)
-Koska siihen voivat osallistua kaikki, myös ne, joilla ei ole tunnuksia some-palveluihin (vain sähköpostiosoite tarvitaan)
-Koska sitä promotaan monessa some-kanavassa: Facebookissa, Twitterissä, LinkedInissä, GooglePlussassa ja täällä blogissa. Sähköpostin allekirjoituksestakin linkki löytyy. :)
Ja nyt, hus osallistumaan :).
Wednesday, October 26, 2011
Hakukoneoptimointi helposti ja ilmaiseksi by Susanna Neiglick
On ollut mielessä, että pitäisi SEOttaa taas yritykseni sivut, joten tässä hyviä vinkkejä muillekin nettisivujen kanssa puuhasteleville.
Ja jos niitä sivuja ei vielä ole, luepa vanha postaukseni siitä, miten omat sivuni tein.
PS. Yritykseni täyttää pian vuoden, joten kurkkaa synttärikilpailuani.
Ja jos niitä sivuja ei vielä ole, luepa vanha postaukseni siitä, miten omat sivuni tein.
PS. Yritykseni täyttää pian vuoden, joten kurkkaa synttärikilpailuani.
Tuesday, October 25, 2011
Estä feissarimokat! - @Zipipop:in vinkit Facebook-asetusten muokkaamiseen
Taannoin ilmestyi kirja pahimmista feissarimokista (nimikkotarinassa tyttö valittaa Facebookissa, miten hänen nettinsä ei toimi, kaveri kommentoi että kyllähän sä näköjään Facebookiin pääsit, mutta tyttö vaan intti, että juujuu, toimiihan se, mutta kun NETTI EI TOIMI!). Zipipop päätti päästää meidät pahasta ja ohjeistaa, miten feissarimokia voidaan estää. Hyvä setti, tosin paras tapa estää mokat on esim. kertoa kavereille, miten toivoo heidän sinusta netissä puhuvan ja kertoa, ettei halua omia kuviaan nettiin (tai haluaa laittaa niitä sinne vain itse).
Katso vanhat vinkkini muiden tietojen jakamisesta somessa.
Estä feissarimokat! - Zipipopin vinkit Facebook-asetusten muokkaamiseen
View more presentations from Zipipop
Katso vanhat vinkkini muiden tietojen jakamisesta somessa.
Sosiaalisen median ajokortti(tm) by @oskariuotinen
Oskari on tuotteistanut kivasti koulutuksensa: ajokortiksi :). Joko sinä uskallat hurjastella somessa, vai vieläkö sulla on henkinen 80-lätkä takalasissa?
Kahdesta ekasta matskusta löytyi mullekin jotain uutta, joten odotan innolla seuraavia osia :).
Kahdesta ekasta matskusta löytyi mullekin jotain uutta, joten odotan innolla seuraavia osia :).
Friday, October 14, 2011
Iloa ja innostusta innovaatioista by @minlii
Menen ensi maanantaina Jyväskylän Protomolle puhumaan tuleville yrittäjille somen mahdollisuuksista. Kerroin asiasta Facebookissa, jolloin Takalan Minna vinkkasi viime vuonna tekemästään materiaalista: siitä, miten Linnan pyöräverstas käytti alussa somea hyväkseen. Kohta meillä onkin synttärit edessä, minulla ja Minnalla, ollaan oltu vuosi yrittäjiä ja kumpikin ollaan saatu paljon irti somesta.
Saas nähdä millaisia ajatuksia protomolaisilla onkaan, uuden yrityksen perustaminen on jännää aikaa :).
Saas nähdä millaisia ajatuksia protomolaisilla onkaan, uuden yrityksen perustaminen on jännää aikaa :).
Facebook organisaatiossa -tehokkaasti ja turvallisesti by @rautasilta
Rautasillan Eero sai eilen "jättipotin" 5-vuotiaassa SlideSharessa: yli 5000 katselua tälle matskulle. :) Matskussa on käyty hyvin läpi Facebookin mahdollisuuksia, kiitos tästä :).
Tuesday, October 11, 2011
Startupeja, kuntoilua ja vähän someakin - haastattelussa @HeiaHeia :n Jussi
Viime kuussa esittelin Outi Lammin, jonka kanssa pidän Nettikahvillaa. Tänään esittelyvuoroon pääsee toinen kumppanini, HeiaHeian Jussi Räisänen :). Joten aloitetaanpas...
Heia Jussi! Luulen, että Suomessa on puhuttu tänä syksynä startupeista enemmän kuin koskaan. Jussi, olet mukana jo toisessa startupissa, miten sinä määrittelet termin ja onko sille jo vakiintunut suomennus?
Minun pitää siis itsekin vielä pitää suu supussa... HeiaHeia on sosiaalisen median palvelu. Miten tärkeänä pidät somea aloitteleville yrityksille?
Kiitos vinkistä, pitääpä tutkia itsekin tuota Flockleria. :) Haluatko kertoa blogini lukijoille vielä jotain?
Kun itse puhun startupista, yleensä tarkoitan sellaista yritystä, jonka liiketoiminta on vielä alkuvaiheessa ja joka tavoittelee nopeaa, yleensä kansainvälistä kasvua. Tällaisen firman kieli on usein muutenkin aika englantiin taipuvaista. Vakiintuneesta suomennoksesta en tiedä - olisi ihan kiinnostava tietää. Kasvuyritys on ainakin suomenkielinen sana, jota on viljelty aika taajaan viime aikoina.Kerro ensimmäisestä yrityksestäsi?
Ensimmäinen yritykseni oli Smartner Oy, jonka perustimme opiskelukaverini kanssa 1999. Kyseinen firma erikoistui yritysten mobiiliratkaisuihin ja tarkalleen ottaen mobiilisähköpostiin. Yritys oli tuolla minun määritelmälläni startup, tavoitteemme oli tehdä "mahdollisimman iso juttu", toisin sanoen kasvaa kansainväliseksi tuoteyritykseksi. Sen onnistuimme myös tekemään, Smartnerin sähköpostiratkaisu oli jokusen vuoden päästä käytössä kymmenissä maissa eri puolilla maailmaa. Toki siinä tarvittiin kymmeniä tosi osaavia ihmisiä, taantumaa sietäviä pääomasijoittajia, onnea ja monta pitkää työpäivää. Yritys myytiin 2005 osaksi amerikkalaista SEVEN Networksia, joka on aivan mobiiliviestintäpuolen toimija. Itse lähdin pari vuotta myöhemmin uusiin kuvioihin, mutta tuo aikanaan perustamamme firma on tytäryhtiönäkin kasvanut jatkuvasti ja työllistää nyt noin sata ihmistä useissa maissa.Tuosta firmasta jäi tosi monta hyvää kokemusta ja pysyvä halu tehdä vielä lisää isoja juttuja.Toinen startupisi on HeiaHeia, verkossa toimiva liikuntapäiväkirja ja verkostoitumispalvelu. Oletko huomannut muutoksia startup-piireissä yritystesi välissä? Onko esimerkiksi ympäristön suhtautuminen aloitteleviin yrityksiin muuttunut?
Huomattavasti. On ehkä vaikea nähdä muutosta kun on elänyt itse tässä startup-ympäristössä koko ajan, mutta varmasti nykyään ympäristö tuntee paremmin startup-ilmiön kuin tuolloin. Smartnerin perustamisen aikoihinkin oli kohtalaisen paljon pieniä startupeja, tuolloisilla termeillä ns. uusmedia- ja mobiilifirmoja. Yrityksen perustaminen oli kuitenkin monin tavoin vaikeampaa ja kalliimpaa kuin nykyään - esimerkiksi mitään pilvipalveluita ei käytännössä ollut, vaan serverit sun muut piti hankkia itse. Lisäksi Suomesta ei löytynyt juurikaan startup-kokemusta. Kävimme itse tuolloin juttelemassa kouralliselle hyvin kokeneita rahoitus- ja it-alan veteraaneja, ja heiltäkin saimme monta hyvää neuvoa liiketoiminnan rakentamiseen. Nykyään Suomessa on useita sarjayrittäjiä, joilla on taustaa vähintään yhdestä omasta startupista. Tämä on Suomen kokoisessa maassa valtava muutos ja tilanne paranee tässä suhteessa jatkuvasti.Kehititte HeiaHeian alunperin omia tarpeitanne varten ja olette muuttaneet sen toimintaa omien käyttäjäkokemuksien takia myöhemminkin. Saattteko paljon palautetta muilta käyttäjiltä ja mitä kautta he teitä lähestyvät?
Saamme! Yleensä meitä lähestytään meilitse tai Facebookissa, joskus myös Twitterissä. Käyttäjäpalaute on meille todella tärkeää ja teimme taannoin erikseen vielä vähän laajemman käyttäjäkyselynkin.HeiaHeia on peruskäyttäjille ilmainen, mutta yritykset ja muut organisaatiot voivat ostaa siihen maksullisia ominaisuuksia, joilla voi toteuttaa mm. erilaisia kuntoilukampanjoita. Keväällä kerroit minulle isoista ja mielenkiintoisista kampanjoista - joko voit kertoa hankkeista julkisesti?
Meillä on tosiaan monta hanketta erilaisten terveys- ja liikunta-alan yhteisöjen kanssa, joille voimme tarjota tehokkaan sosiaalisen median työkalun. Näistä tulemme tekemään julkistuksia lähiaikoina. Yrityspuolella meillä on useita asiakkaita ja tarjoamme siellä SaaS-mallilla yrityskohtaista näkymää HeiaHeiaan. Tuote on varsin suosittu ja tulokset yrityskäytössä lupaavia. Mehän pyrimme tarjoamaan kustannustehokkaamman ja monipuolisemman tavan liikuttaa yhteisön jäseniä ja siten parantaa heidän hyvinvointiaan.
Riippuu varmasti yrityksestä ja yrityksen tavoitteista. Oma kokemukseni on, että some on erittäin tärkeässä roolissa kun pyritään saamaan omia viestejä vaikkapa erilaisten avainkäyttäjien kuuluviin. Lisäksi se on osaltaan erinomainen tapa seurata mitä muut toimialan firmat ja vaikkapa kilpailijat tekevät.Some-asiantuntijana käytän monia some-palveluita. Olin hyvin yllättynyt siitä, miten ei-niin-hörhöt kaverini ovat ottaneet HeiaHeian omakseen. Mikä on mielestäsi sen suosion salaisuus?
Uskon, että HeiaHeiassa motivoi helppokäyttöisyys, rentous ja yhteisöllisyys. Haluamme pitää palvelun jatkossakin hauskana ja motivoivana palveluna kaikenlaisille liikkujille.Jääkö sinulle aikaa HeiaHeian ja kuntoilun jälkeen someiluun? Mikä on suosikkipalvelusi ja miksi?
Täytyy sanoa, että liikunnan ja HeiaHeian ohella aika menee sosiaaliseen elämään mielellään muualla kuin somessa :). Facebookin kautta jonkin verran seuraan mediaa - arvaisin, että noin 1/3 lukemistani uutisista on FB-virrasta bongattuja otsikoita. Juuri nyt seuraan mielenkiinnolla Flockler-nimistä palvelua, joka tuo aika mielenkiintoisia juttuja mediakenttään.
Suosittelen kaikkia tutustumaan HeiaHeiaan. Mikäli palvelu on jo tuttu, kannustan kutsumaan vaikkapa jonkun etäämpänä asuvan ystävän tai sukulaisen käyttäjäksi palveluun. Liikuntamotivaatio on yksi parhaista lahjoista lähipiirille!Kiitos haastattelusta!
Kiitos itsellesi!Jos sinulla heräsi nyt mielenkiinto HeiaHeian yritysominaisuuksia kohtaan, voit ottaa yhteyttä minuun tai Jussiin.
Tuesday, October 4, 2011
22 sähköpostiongelmaa
Blogi on tärkeimpiä työvälineitäni, muistinjatke parhaasta päästä (se, jonka Googlekin tuntee). Tarvitsin esitykseeni pari vuotta sitten tekemääni kyselyä sähköpostiongelmista. Silloin bloggasin vain enkuksi, joten samalla kun käännän materiaalin, laitan sen myös blogiini talteen. Katso alkuperäinen postaus.
Huhtikuussa 2009 kävin Lahdessa, pidin some työelämässä -koulutuksen eräällä Lappeenrannan teknillisen yliopiston MBA-tutkintoon(Information Management) liittyvällä kurssilla. Eri yritysten keskijohtoon kuuluvat kurssilaiset listasivat sähköposteihin liittyviä ongelmia.
Suurin osa näistä ongelmista voidaan ratkaista paitsi sähköpostin järkevällä käytöllä myös some-työvälineiden (pikaviestit, mikroblogit, blogit, wikit) käyttöönotolla.
1. Sähköposteja lähetetään ilman erityistä syytä ja liian isolla jakelulla, minkä johdosta kaikilla on inboksit täynnä, siivoamiseen menee aikaa
2. Sähköposti on hidas
3. Sähköpostit vievät paljon levytilaa (sama tila jokaisen vastaanottajan koneella)
4. Paperin tuhlaus (! monet printtaavat yhä mailinsa)
5. Tärkeät sähköpostit hukkuvat (esim. kun kaikkien mielestä omat sähköpostit ovat "Importance High")
6. Sähköpostit katoavat spammikansioon (tai omiin alikansioihin, joihin niitä ohjataan esim. lähettäjän mukaan)
7. Sähköpostijakelulistojen päivittämisessä on kova (ja loppumaton) urakka
8. Vastauksia joutuu odottamaan (Kuinka kauan pitäisi odottaa? Viikko, päivä, tunti, 5 minuuttia?)
9. Ihmiset kirjoittavat sähköposteja hyvin eri tyyleillä, toiset ovat virallisia, toiset lörpötteleviä
10. Kaikki sähköpostit eivät ole suojattu (enkryptaus) ja ihmiset pitävät sähköposteja liian turvallisina
11. Ihmiset peseävät käsiään forwardoimalla sähköposteja (minähän kerroin sinulle...)
12. Forwardointia ja cc-kenttää käytetään liikaa (pomoasi ei kiinnosta kaikki mitä teet)
13. Cc-kentän käyttö on myös vaarallista - osa ihmisistä ei lue koskaa cc:nä saatuja viestejä
14. Sähköposteja lähetetään väärille ihmisille (esim. minä sain Nokia-aikana myös muiden Johannojen ja muiden Janhosten (joskus myös Jantusten) sähköposteja)
15. Joku voi lähettää sähköpostisi ihmisille, joille se ei ole tarkoitettu
16. Pitkät vastauspötköt sähköposteissa, jolloin menee joko pitkä aika sen miettimiseen miksi sähköposti on sinulle ylipäätään lähetetty tai joku voi huomaamattaan lähettää eteenpäin luottamuksellista tietoa
17. Vastataan vain lähettäjälle, jolloin muut eivät tiedä mistä on keskusteltu
18. Et pääse eroon tietyistä jakelulistoista
19. Sähköpostifilttereiden hallinnointi käy työstä
20. Liitteet ovat hankalia kun sähköposteja luetaan kännykällä
21. Puhelimen synkronointi epäonnistuu, jos sähköposteissa lymyää isoja liitteitä
22. Sähköpostien otsikot ovat harhaanjohtavia (tai puuttuvat kokonaan)
Kerrohan, puuttuuko listasta jotain?
Huhtikuussa 2009 kävin Lahdessa, pidin some työelämässä -koulutuksen eräällä Lappeenrannan teknillisen yliopiston MBA-tutkintoon(Information Management) liittyvällä kurssilla. Eri yritysten keskijohtoon kuuluvat kurssilaiset listasivat sähköposteihin liittyviä ongelmia.
Suurin osa näistä ongelmista voidaan ratkaista paitsi sähköpostin järkevällä käytöllä myös some-työvälineiden (pikaviestit, mikroblogit, blogit, wikit) käyttöönotolla.
1. Sähköposteja lähetetään ilman erityistä syytä ja liian isolla jakelulla, minkä johdosta kaikilla on inboksit täynnä, siivoamiseen menee aikaa
2. Sähköposti on hidas
3. Sähköpostit vievät paljon levytilaa (sama tila jokaisen vastaanottajan koneella)
4. Paperin tuhlaus (! monet printtaavat yhä mailinsa)
5. Tärkeät sähköpostit hukkuvat (esim. kun kaikkien mielestä omat sähköpostit ovat "Importance High")
6. Sähköpostit katoavat spammikansioon (tai omiin alikansioihin, joihin niitä ohjataan esim. lähettäjän mukaan)
7. Sähköpostijakelulistojen päivittämisessä on kova (ja loppumaton) urakka
8. Vastauksia joutuu odottamaan (Kuinka kauan pitäisi odottaa? Viikko, päivä, tunti, 5 minuuttia?)
9. Ihmiset kirjoittavat sähköposteja hyvin eri tyyleillä, toiset ovat virallisia, toiset lörpötteleviä
10. Kaikki sähköpostit eivät ole suojattu (enkryptaus) ja ihmiset pitävät sähköposteja liian turvallisina
11. Ihmiset peseävät käsiään forwardoimalla sähköposteja (minähän kerroin sinulle...)
12. Forwardointia ja cc-kenttää käytetään liikaa (pomoasi ei kiinnosta kaikki mitä teet)
13. Cc-kentän käyttö on myös vaarallista - osa ihmisistä ei lue koskaa cc:nä saatuja viestejä
14. Sähköposteja lähetetään väärille ihmisille (esim. minä sain Nokia-aikana myös muiden Johannojen ja muiden Janhosten (joskus myös Jantusten) sähköposteja)
15. Joku voi lähettää sähköpostisi ihmisille, joille se ei ole tarkoitettu
16. Pitkät vastauspötköt sähköposteissa, jolloin menee joko pitkä aika sen miettimiseen miksi sähköposti on sinulle ylipäätään lähetetty tai joku voi huomaamattaan lähettää eteenpäin luottamuksellista tietoa
17. Vastataan vain lähettäjälle, jolloin muut eivät tiedä mistä on keskusteltu
18. Et pääse eroon tietyistä jakelulistoista
19. Sähköpostifilttereiden hallinnointi käy työstä
20. Liitteet ovat hankalia kun sähköposteja luetaan kännykällä
21. Puhelimen synkronointi epäonnistuu, jos sähköposteissa lymyää isoja liitteitä
22. Sähköpostien otsikot ovat harhaanjohtavia (tai puuttuvat kokonaan)
Kerrohan, puuttuuko listasta jotain?
Valio & sosiaalinen media
Viime vuoden matskuja tämäkin Valion esitys, mutta yhä mielenkiintoinen, esityksessä on avattu mm. Valion some-ohjeistusta työntekijöille.
Maaretta Tukiainen - Sosiaalisen median vaikutukset mediaorganisaation toimintaan
SlideSharesta löytyi matskuja myös viime vuoden markkinointiviestinnän viikolta :). Ihastuin Maaretta Tukiaisen esitykseen Nuori yrittäjä sinä olet tähti - tapahtumassa keväällä, joten innolla katsoin tämänkin läpi ja löytyihän sieltä paitsi kaunista katsottavaa myös asiaa :).
Verkko(kauppa)brändi by @anttileino
Tässä Antin esityksessä oli jotain ongelmia SlideSharessa, mutta ne kalvot, jotka näin, olivat hyviä, bongasin mm. HeiaHeian hyvänä esimerkkinä. :)
Uusiutuvan markkinointiviestinnän vaatimukset - miten ja miksi by @saarikko
Viime viikolla oli kaksi isoa some-pöhinää aiheuttanutta tapahtumaa, Markkinointiviestinnän viikko Helsingissä ja Mindtrek Tampereella. Missasin molemmat, joten kurkin SlideSharesta mitä sieltä löytyisi. Esitykset eivät ilman puhetta niin aukene, mutta sain minä tästä Jannen esityksestä jotain irti. :)
Subscribe to:
Posts (Atom)