Ne, jotka ovat seuranneet tekemisiäni tarkasti, muistavat asiakkaani Kierrätysverkon - työskenneltyäni heidän kanssaan viime keväänä pistin somen puhumaan kierrätyksestä ja tuunauksesta Kiepauksen avulla.
Ja tänään koitti viimein päivä, jolloin saan kertoa teillekin, mitä Kierrätysverkko sitten tekee. Tai enpäs kerrokaan, vaan annan tämän videon kertoa:
Älyä kierrätykseen on todellakin kaivattu ja nyt minä, parantumaton keräilijä, odotan sormet syyhyten sitä, että pääsen Kierrätysverkkoa käyttämään.
Minun roolini viestinnässä oli se, että viime keväänä mietimme Kierrätysverkolle sopivat some-kanavat, jotka toimivat pienillä resursseilla. Ehdotin silloin myös kierrätysbloggaajien ottamista mukaan viestintään. Viimeisen kuukauden aikana olenkin tehnyt kasan haastatteluja, joita kevään mittaan alamme Kierrätysverkossa julkaista, esittelemme mm. tuunausvinkkejä ja löytöjä ja puhumme kierrätyksestä. Ensimmäinen osa julkaistiin tänään, pysyhän kuulolla jatkossakin. :)
Tuesday, January 31, 2012
Wednesday, January 25, 2012
CMAD eli mitä tapahtui community managereiden omana päivänä #cmadfi
Edellispäivänä teimme historiaa viettämällä Community Manager Appreciation Dayta ensimmäistä kertaa Suomessa, mistä kerroinkin jo aiemmin. Tilaisuus järjestettiin hyvin nopealla aikataululla, mikä näkyi ilmoittautuneiden määrässä - kiinnostusta asiaan oli kyllä sitäkin enemmän. Avasin tilaisuuden näillä kalvoilla:
Minkä jälkeen muut soitalaiset, eli Hannu Kärkkäinen ja Jari Jussila kertoivat viime aikoisista tutkimuksista, SOITA-hankkeesta sekä CMADiin ilmoittautuneiden vastauksista.
Meitä community managereita kiehtoi työssämme mm. jatkuva oppiminen, verkostoituminen ja vaikuttamismahdollisuudet.
Tämän jälkeen osallistujat esittelivät itsensä ja kertoivat omista yhteisöistään ja odotuksistaan päivälle. Ruuan jälkeen jatkoimme kalamaljamaista keskustelua - aiheiksi nousivat mm.
Jännityksellä odotamme, mitä tuleman pitää :).
Illalla poikkesin vielä Dellin järjestämässä CMAD-tapahtumassa Google+:ssa. Tuollaiseen tapahtumaan plussa on omiaan: siellä jaettiin nimittäin Hangoutia, johon oli kutsuttu aiheesta keskustelemaan:
+Jeremiah Owyang, Partner, Altimeter;
+Bill Johnston, Director of Global Online Community, Dell;
+Connie Bensen, Sr. Manager Community, Dell;
+Lionel Menchaca, Chief Blogger, Dell;
+Amy Muller, Chief Community Officer & Co-Founder, Get Satisfaction;
+Mark Harrison, Community Manager, Google Earth & SketchUp;
+Patrick O'Keefe, Author of Managing Online Forums / iFroggy Networks;
+Jim Storer, Principal/Founder of The Community Roundtable; and
+Vanessa DiMauro, CEO, Leader Networks. #CMAD
Livevideota sai katsoa G+:n kautta, mutta kommentointia tehtiin pääasiassa Twitterissä ja Facebookissa, mikä teki seuraamisesta aika sekavan kokemuksen. Ehkäpä palaan taltioinnin pariin vielä myöhemmin.
Minkä jälkeen muut soitalaiset, eli Hannu Kärkkäinen ja Jari Jussila kertoivat viime aikoisista tutkimuksista, SOITA-hankkeesta sekä CMADiin ilmoittautuneiden vastauksista.
Meitä community managereita kiehtoi työssämme mm. jatkuva oppiminen, verkostoituminen ja vaikuttamismahdollisuudet.
Tämän jälkeen osallistujat esittelivät itsensä ja kertoivat omista yhteisöistään ja odotuksistaan päivälle. Ruuan jälkeen jatkoimme kalamaljamaista keskustelua - aiheiksi nousivat mm.
- termit: ollaanko nettikätilöitä, verkostokoordinaattoreita, yhteisömanagereita vai mitä?
- mikä tekee yhteisöstä yhteisön
- ongelmatilanteet yhteisöissä
- miten suomalaiset community managerit löytävät toisensa ja miten verkostointitapaamisten kanssa jatketaan
- yhteisön jäsenten ja niiden fasilitaattoreiden tekniset valmiudet työkaluvalinnoissa
- miten ja minne kerätään kaikkia palvelevia case-kuvauksia ja millä motivoidaan ihmiset niitä jakamaan
Jännityksellä odotamme, mitä tuleman pitää :).
Illalla poikkesin vielä Dellin järjestämässä CMAD-tapahtumassa Google+:ssa. Tuollaiseen tapahtumaan plussa on omiaan: siellä jaettiin nimittäin Hangoutia, johon oli kutsuttu aiheesta keskustelemaan:
+Jeremiah Owyang, Partner, Altimeter;
+Bill Johnston, Director of Global Online Community, Dell;
+Connie Bensen, Sr. Manager Community, Dell;
+Lionel Menchaca, Chief Blogger, Dell;
+Amy Muller, Chief Community Officer & Co-Founder, Get Satisfaction;
+Mark Harrison, Community Manager, Google Earth & SketchUp;
+Patrick O'Keefe, Author of Managing Online Forums / iFroggy Networks;
+Jim Storer, Principal/Founder of The Community Roundtable; and
+Vanessa DiMauro, CEO, Leader Networks. #CMAD
Livevideota sai katsoa G+:n kautta, mutta kommentointia tehtiin pääasiassa Twitterissä ja Facebookissa, mikä teki seuraamisesta aika sekavan kokemuksen. Ehkäpä palaan taltioinnin pariin vielä myöhemmin.
Tuesday, January 17, 2012
Tuore Facebook-tutkimus Hill & Knowltonilta
Kävin juuri läpi viime viikolla Diviassa julkaistun Facebook-tutkimuksen. Se on tehty viime vuoden lopussa ja siitä selvisi mm. että vain noin tuhannella suomalaisella Facebook-sivulla on yli tuhat fania. Suomalaisista Facebook-käyttäjistä taas alle 20% on aktiivisia tutkituilla tuhannella suosituimmalla sivulla ja keskimäärin aktiivikäyttäjä on aktiivinen noin kahdella (1,9) sivulla. Helpoin ja suosituin tapa osoittaa aktiivisuutta on painaa peukkua päivityksen kohdalla (69%), seinälle kirjoitti itse 11%. Sivuja ylläpidettiin tyypillisesti markkinointi (76%)- ja tiedotusorganisaatioiden (54%) toimesta - sivua ylläpiti siis yleensä useat organisaatiot. Tuotekehitysyksiköt olivat aktiivisia vain 2% sivuista, eikä HR ollut juuri sen aktiivisempi (3%).
Mitäs sinulle tässä esityksessä pistää silmiin:
Mitäs sinulle tässä esityksessä pistää silmiin:
Wednesday, January 11, 2012
Kävin Suomalaisen kirjakaupan nettialessa
Sain sähköpostiini kutsun Suomalaisen kirjakaupan kirja-aleen. Jes! Minä tykkään kirjoista ja alesta ostan varsinkin lasten kirjoja. Alessa näkyy olevan 77 lasten kuvakirjaa, mutta kun klikkaan ALE(77)-linkkiä, minulle näytetäänkin yli tuhat tuotetta. Romaaneissa sama homma. Bongaan sivulta lupauksen:
Hienoa! Joku oli jo ehtinyt raportoida ongelman, minä peukutin ja kerroin, että sama ongelma esiintyy myös lastenkirjoissa. Tilanne näytti kyllä vähän huolestuttavalta, sillä raportoijalle ei oltu vastattu luvatussa 72 tunnissa.
Äsken sain taas sähköpostia. Otsikko oli tyly: Vastauksesi on hylätty
Mitähän ohjeen kohtaa mahdoin rikkoa kertomalla, että ongelma esiintyi toisaallakin:
Joten kiltti Suomalainen, korjaa se virhe ja päästä minut ostoksille. Jooko?
Toivoo pitkäaikainen ystäväsi Johanna
Tällä palstalla voit keskustella kategorian tuotteista, esittää kysymyksiä ja saada vastauksia sekä henkilökunnaltamme että muilta sivuston käyttäjiltä. Kysy ja keskustele, sinulle vastataan!
Hienoa! Joku oli jo ehtinyt raportoida ongelman, minä peukutin ja kerroin, että sama ongelma esiintyy myös lastenkirjoissa. Tilanne näytti kyllä vähän huolestuttavalta, sillä raportoijalle ei oltu vastattu luvatussa 72 tunnissa.
Äsken sain taas sähköpostia. Otsikko oli tyly: Vastauksesi on hylätty
Hei anonymous,
Vastauksesi
on tärkeä Suomalaiselle Kirjakaupalle ja sen yhteisölle. Arvostamme
sitä, että olet käyttänyt aikaa vastatessasi kysymykseen aiheesta
Romaanit. Valitettavasti vastauksesi ei täyttänyt julkaisemisesta
antamiamme
ohjeita .
Toivomme, että sinulla on hetki aikaa lukea ohjeet ja muotoilla vastauksesi uudelleen kysymykseen
Romaanit.
Kiitos, että osallistut aktiivisesti Suomalaisen Kirjakaupan yhteisön keskusteluihin.
Terveisin,
Suomalaisen Kirjakaupan tiimi - www.suomalainen.com |
Jaa-a, mitähän tästäkin pitäisi ajatella. Joku on kai keksinyt, että otetaan Amazonista mallia ja aletaan kerätä meillekin kirja-arvosteluja. Sitten unohdetaan, että tuollainen keskustelupaikka tarvitsee siemenaineiston, ensimmäiset keskustelut, joiden pohjalta jatketaan. Unohdetaan myös, että luvattiin vastauksia 72 tunnin kuluessa. Ja kun on vuorossa vuoden tärkein tapahtuma, kirja-ale, unohdetaan testata sivuston linkkien toimivuus. Ja unohdetaan se, että nyt eletään some-aikaa, jolloin paha kello kauas kaikuu.Suomalainen arvostaa kysymyksiäsi ja vastauksiasiNoudata seuraavia ohjeita kysymyksiäsi ja vastauksiasi kirjoittaessasi:
- Kysymykset ja vastaukset on kirjoitettava suomeksi
- Varmista, että kysymys on relevantti tuotteen kannalta
- Varmista, että vastaus on relevantti tuotteen kannalta ja relevantti esitetyn kysymyksen kannalta
- Varmista, että vastaus käsittelee esitettyä kysymystä
- Kaikki lähetetyt kysymykset ja vastaukset ovat käyttöehdoissamme esitettyjen ehtojen alaisia
Joten kiltti Suomalainen, korjaa se virhe ja päästä minut ostoksille. Jooko?
Toivoo pitkäaikainen ystäväsi Johanna
Thursday, January 5, 2012
Community Manager Apreciation Day 23.1.12 Tampereella
Tänä vuonna tulee kuluneeksi 10 vuotta siitä, kun perustin ensimmäisen yhteisöni ja sen jälkeen olen toiminut community managerina useissa nettiyhteisöissä. Suurin yhteisöni tällä hetkellä on Mini treasures wikini ympärille rakentunut kansainvälinen nukkekotiharrastajien yhteisö (lähiaikoina on tulossa taas katsaus siitä, miten viime vuosi wikissä sujui).
Olen pitkään haaveillut suomalaisten community managereiden verkostoitumistapaamisesta, meitä on vieläkin niin vähän ja päätoimisia community managereita vieläkin vähemmän. Viime viikolla bongasin Twitteristä tweetin, jossa Jeremiah Owyang mainosti aloittamaansa CMAD-tapahtumaa, eli Community managereille omistettua päivää ja ehdotin, että Suomessakin sellainen järjestettäisiin. Kun huomasin, että innostuneita löytyi aloin miettiä tapahtuman toteuttajaa ja hoksasin, että se saattaa löytyä hyvinkin läheltä. Maanantaina sitten esitin ideani muille Soita-projektin jäsenille ja kun hekin innostuivat aloimme täyttä höyryä järjestää tapahtumaa. Nyt, 3 päivää myöhemmin meillä on tilat, tapahtumasta kertova nettisivu, ihmiset ovat jakaneet tietoa tapahtumasta (Anne Rongas ehti jo blogatakin) ja ensimmäiset nettikätilöt ovat jo ilmoittautuneetkin! Kunhan ensi viikolla viimeisetkin palaavat joululomilta odotamme lisää ilmoittautuneita. :) Tilaisuuteen mahtuu vain 30 ensimmäistä, mutta koska community managereita on vielä niin vähän Suomessa (esim. LinkedInissä heitä on noin 40, Sometun Nettikätilöt-ryhmässä 25), niin luulen että kaikki halukkaat yhteisöjohtajat paikalle kyllä pääsevät. Jos eivät paikan päälle, niin sitten netin kautta, sillä tarkoituksemme on striimata tapahtuma ja ottaa vastaan kommentteja myös Twitterin kautta.
Joten jos sinä satut olemaan kollegani, yhteisönjohtaja, niin ilmoittaudu ihmeessä mukaan ma 23.1.12 klo 10-14 Hervannassa TTY:n tiloissa järjestettävään (ilmaiseen) tapahtumaan.
PS. Community manager -termiä ei ole minusta oikein kunnolla vielä suomennettu, toiset puhuvat yhteisöjohtajista, toiset nettikätilöistä. Minun kätillö muistot liittyvät sairaalaan, joten siksi en tuosta kätilöinnistä itse olen niin innostunut, vaikka Nettikätilöt-ryhmään kuulunkin.
CMAD viime vuonna Bostonissa |
Joten jos sinä satut olemaan kollegani, yhteisönjohtaja, niin ilmoittaudu ihmeessä mukaan ma 23.1.12 klo 10-14 Hervannassa TTY:n tiloissa järjestettävään (ilmaiseen) tapahtumaan.
PS. Community manager -termiä ei ole minusta oikein kunnolla vielä suomennettu, toiset puhuvat yhteisöjohtajista, toiset nettikätilöistä. Minun kätillö muistot liittyvät sairaalaan, joten siksi en tuosta kätilöinnistä itse olen niin innostunut, vaikka Nettikätilöt-ryhmään kuulunkin.
Miten päästään eroon puhelinmyyjästä, osa 1
Piti tulla testaamaan Yahoo-avatarin upottamista (ei näytä kovin lupaavalta esikatselun perusteella) ja ettei tulisi pelkkää testing-testing-postausta, kerron teille jutun tältä viikolta.
Puhelin hälyytti, numero oli vieras
-Johanna
-Täällä ... yrityksestä ...
- Anteeksi mistä?
- Yrityksestä ... , lähetimme tarjouksen printtereistä, kukahan teillä vastaa näistä asioista? (en tälläkään kertaa saanut mitään selvää firman nimestä enkä muista saaneeni mitään tarjoustakaan)
-Minä.
-Ja nimi oli?
-Johanna.
-Sukunimi?
-Johanna riittää.
-Hyvää päivänjatkoa. Tuut-tuut-tuut
(Jäin pitelemään luuria hölmistyneenä)
Ei sitten kumpikaan ymmärretty toisiamme ja hyvä niin. Minusta on kumminkin outoa, että ylipäätään soitetaan ihmiselle, josta ei tiedetä edes nimeä. Silloin kun minä olin puhelinmyyjänä, minä tiesin sentään sen :).
http://lookup.avatars.yahoo.com/ewimages?enc=&size=large&type=jpg
Puhelin hälyytti, numero oli vieras
-Johanna
-Täällä ... yrityksestä ...
- Anteeksi mistä?
- Yrityksestä ... , lähetimme tarjouksen printtereistä, kukahan teillä vastaa näistä asioista? (en tälläkään kertaa saanut mitään selvää firman nimestä enkä muista saaneeni mitään tarjoustakaan)
-Minä.
-Ja nimi oli?
-Johanna.
-Sukunimi?
-Johanna riittää.
-Hyvää päivänjatkoa. Tuut-tuut-tuut
(Jäin pitelemään luuria hölmistyneenä)
Ei sitten kumpikaan ymmärretty toisiamme ja hyvä niin. Minusta on kumminkin outoa, että ylipäätään soitetaan ihmiselle, josta ei tiedetä edes nimeä. Silloin kun minä olin puhelinmyyjänä, minä tiesin sentään sen :).
http://lookup.avatars.yahoo.com/ewimages?enc=&size=large&type=jpg
Subscribe to:
Posts (Atom)