Piilotettu aarre siirtyy kesälomalle ja palaa takaisin elokuussa. Toivotan blogini lukijoille oikein ihanaa kesää, toivottavasti löydätte paljon pieniä aarteita!
Kesän aikana voitte jättää minulle terveisiä: mistä haluaisitte, että syksyllä bloggaan.
Thursday, June 21, 2012
Wednesday, June 20, 2012
Facebook-sivujen seuraaminen ylläpitäjänä
Minulta kysyttiin, miten tilata päivitykset hallinnoimastaan Facebook-sivusta. Ennenkuin vastaan siihen, muistutan, että Facebookiin tuli jokin aika sitten mahdollisuus jakaa ihmisille erilaisia ylläpitorooleja:
Sähköpostit sivujen muutoksista tilataan täältä ruksittamalla oikeisiin kohtiin:
Paljon enemmän tietoa löytyy sivujen omista statistiikkaseteistä, mutta onhan tämä eräänlainen muistutus, että sivut ovat edelleen olemassa.
Pinterest hyötykäytössä yrityksissä ja yksityishenkilöillä
Flowhousen Hale Okkonen jakoi Pinterest-koulutuksensa materiaalin SlideSharessa ja korosti varsinkin kuvien tärkeyttä: huonoja kuvia ei jaeta.
Hyviä pointteja, kiitos jakamisesta!
Piilotettu aarre ei ole Pinterestiin yritystiliä tehnyt, yhden hengen yrityksenä täytyy vähän optimoida ajankäyttöä. Sen sijaan henkilötililtäni löytyy monta (27) erilaista taulua, joista osaan pinnaan yksin, osaan ryhmän kanssa.
Esimerkkejä:
Hauskaa pinnausta!
Hyviä pointteja, kiitos jakamisesta!
Piilotettu aarre ei ole Pinterestiin yritystiliä tehnyt, yhden hengen yrityksenä täytyy vähän optimoida ajankäyttöä. Sen sijaan henkilötililtäni löytyy monta (27) erilaista taulua, joista osaan pinnaan yksin, osaan ryhmän kanssa.
Esimerkkejä:
- Mini treasures eli Mini treasures wikin ryhmätaulu, johon keräämme kuvia inspiroivista nukkekotimineistä, jotka leviävät myös muiden nukkekotiharrastajien omiin tauluihin. Samalla MTW saa uusia kävijöitä ja seuraajia.
- Kiepaus on osa luomaani Kiepaus-konseptia, jonka tavoite on innostaa ihmisiä kierrättämään ja tuunaamaan. Pinterestin sisältö on enimmäkseen tuunausta ja innokas pinnaajaryhmä luo hauskaa sisältöä.
- My customers tauluun kerään Piilotetun aarteen julkisia referenssejä. Ne löytyvät toki myös kotisivultani, mutta Pinterest esittelee organisaatiot paljon herkullisemmin.
- HeiaHeia-tauluun kerään HeiaHeiaan liittyviä linkkejä löytääkseni ne itse tarvittaessa nopeasti - se, että muutkin löytävät ne nopeasti, on positiivinen sivuvaikutus.
- Soita-projektin tauluun keräämme hankkeeseen liittyviä linkkejä
- Social media tauluun kerään varsinkin infograafeja somesta
Hauskaa pinnausta!
Tuesday, June 19, 2012
Videohaastattelussa Iltalehden Hanna kertoo mm. blogistaan
Piilotetun aarteen vlogi (=videoblogi) jatkaa haastattelemalla jyväskyläläistä ravintovalmentaja Hanna Markukselaa, joka on monelle tuttu Iltalehden blogista. Haastattelussa Hyvinvointivalmennus Avalonia-yrityksen Hanna kertoo bloggaamisesta, somen merkityksestä verkostoitumisessa ja Facebook-sivusta (videolla puhutaan virheellisesti ryhmästä).
Some on mainio väylä rakentaa asiantuntijamainetta. Miten sinä sitä käytät?
PS. Aika mainio tuo YouTuben videoeditori, jolla yo. video on muokattu :).
Some on mainio väylä rakentaa asiantuntijamainetta. Miten sinä sitä käytät?
PS. Aika mainio tuo YouTuben videoeditori, jolla yo. video on muokattu :).
Friday, June 15, 2012
Onko elämää Nokian jälkeen?
Vietän tänään vuosipäivää: 3 vuotta sitten aloitin suuren seikkailun Nokian ulkopuolella.
Joku aika sitten kävin läpi tuona keväänä kirjoittamaani nettipäiväkirjaa. Aloitin vuodenvaihteessa 2008-2009 kuvapäiväkirjan Nokian Share-palvelussa, jonka jaoin lähimmille sukulaisille ja ystäville tarkoituksenani kertoa lähinnä lasten kuulumisia.
11.2.2009 projekti sai toisenlaisen luonteen tämän kuvan myötä:
Vaikka Jyväskylän toimipisteen sulkemista oli spekuloitu siitä asti kun sinne menin (2002), tilanne oli järkytys minulle ja monelle muullekin.
Kevään aikana kerroin lähipiirille tunteistani, yt:eiden etenemisestä, suunnitelmieni kehittymisestä, siitä miten sain potkut (ruusun kera!), miten Jyväskylän toimipisteen yhteishenki kasvoi ennennäkemättömiin mittaluokkiin. Intoilimme yhdessä mm. tästä erään työkaverimme tekemästä biisistä:
Aika ajaton biisi, eikö totta...
Lähipiirin ja työkavereiden tuki olivat valtava voimavara (kiitos kun jaksoitte seistä vieressäni silloin!) ja päiväkirjan pitäminen auttoi näkemään asiassa myös valoisia puolia. Jälkikäteen ajatellen potkut olivat minulle oikeasti onnenpotku, ilman sitä en varmasti olisi uskaltanut esimerkiksi lähteä yrittäjäksi ja moni muukin seikkailu olisi jäänyt kokematta: Protomo, Ambientia, Soita-projekti, erilaiset some-projektini. Minulla ei ehkä vieläkään olisi somesukua, jonka kanssa hypettää uusia palveluita ja mm. Mini treasures wiki, sosiaalinenmedia.org ja Kiepaus olisivat jääneet syntymättä ja monta mielenkiintoista ihmistä tapaamatta.
Toivotan voimia kaikille, jotka ovat nyt samassa tilanteessa kuin minä aiemmin. Luottakaa itseenne ja osaamiseenne, verkostoitukaa, puhukaa ja kirjoittakaa. Käyttäkää sosiaalista mediaa hyväksenne, päivittäkää ainakin LinkedIn-tilinne ja nauttikaa siitä, kun headhunterit käyvät profiilejannne tutkimassa (eilen Cisco huuteli Twitterissä, että heitä nokialaiset kiinnostavat). Lannistua ei saa, olen melko varma, että monelle potkut tuovat ennen pitkää tilalle jotain parempaa, jotain, josta ei ole uskaltanut edes haaveilla. Tsemppiä!
Joku aika sitten kävin läpi tuona keväänä kirjoittamaani nettipäiväkirjaa. Aloitin vuodenvaihteessa 2008-2009 kuvapäiväkirjan Nokian Share-palvelussa, jonka jaoin lähimmille sukulaisille ja ystäville tarkoituksenani kertoa lähinnä lasten kuulumisia.
11.2.2009 projekti sai toisenlaisen luonteen tämän kuvan myötä:
Vaikka Jyväskylän toimipisteen sulkemista oli spekuloitu siitä asti kun sinne menin (2002), tilanne oli järkytys minulle ja monelle muullekin.
Kevään aikana kerroin lähipiirille tunteistani, yt:eiden etenemisestä, suunnitelmieni kehittymisestä, siitä miten sain potkut (ruusun kera!), miten Jyväskylän toimipisteen yhteishenki kasvoi ennennäkemättömiin mittaluokkiin. Intoilimme yhdessä mm. tästä erään työkaverimme tekemästä biisistä:
Aika ajaton biisi, eikö totta...
Lähipiirin ja työkavereiden tuki olivat valtava voimavara (kiitos kun jaksoitte seistä vieressäni silloin!) ja päiväkirjan pitäminen auttoi näkemään asiassa myös valoisia puolia. Jälkikäteen ajatellen potkut olivat minulle oikeasti onnenpotku, ilman sitä en varmasti olisi uskaltanut esimerkiksi lähteä yrittäjäksi ja moni muukin seikkailu olisi jäänyt kokematta: Protomo, Ambientia, Soita-projekti, erilaiset some-projektini. Minulla ei ehkä vieläkään olisi somesukua, jonka kanssa hypettää uusia palveluita ja mm. Mini treasures wiki, sosiaalinenmedia.org ja Kiepaus olisivat jääneet syntymättä ja monta mielenkiintoista ihmistä tapaamatta.
Toivotan voimia kaikille, jotka ovat nyt samassa tilanteessa kuin minä aiemmin. Luottakaa itseenne ja osaamiseenne, verkostoitukaa, puhukaa ja kirjoittakaa. Käyttäkää sosiaalista mediaa hyväksenne, päivittäkää ainakin LinkedIn-tilinne ja nauttikaa siitä, kun headhunterit käyvät profiilejannne tutkimassa (eilen Cisco huuteli Twitterissä, että heitä nokialaiset kiinnostavat). Lannistua ei saa, olen melko varma, että monelle potkut tuovat ennen pitkää tilalle jotain parempaa, jotain, josta ei ole uskaltanut edes haaveilla. Tsemppiä!
Ruotsi-some-sanasto haltuun?
Keskiviikon #taskujkl-lounastapaamisessa Linda Saukko-Rauta, entinen ruotsin maikka, nykyinen some-aktiivi ja piirtäjä Saukon taivaspaikka-blogin ja Piilotetun aarteen uuden ilmeen takana, kertoi mm. web redaktor -opinnoistaan ja siitä, miten Ruotsi on edessä somen käytössä.
Siitä innostuneena päätin laajentaa somen käyttöäni ja alkaa seurata mitä lahden toisella puolella tapahtuu - en kai halua että ruotsiin käyttämäni vuodet menisivät ihan hukkaan?
Tämä video kertoo siitä, miten ulkolainen oppii ruotsia Ruotsissa, mutta kaipa tästä saa irti ideoihin myös muiden kielten opiskeluun muualla kuin kohdemaassa.
Linda vinkkasi myös toisen linkin: 30 Ruotsin merkittävintä twiittaajaa (erään bloggaajan mielestä):
Nyt virrassani on sisältöä suomeksi, englanniksi, ruotsiksi ja vähän ranskaksi ja espanjaksi. Saksan valloitusta suunnittelen seuraavaksi, osaisiko joku suositella minulle hyviä seurattavia siltä kielialueelta?
Siitä innostuneena päätin laajentaa somen käyttöäni ja alkaa seurata mitä lahden toisella puolella tapahtuu - en kai halua että ruotsiin käyttämäni vuodet menisivät ihan hukkaan?
Tämä video kertoo siitä, miten ulkolainen oppii ruotsia Ruotsissa, mutta kaipa tästä saa irti ideoihin myös muiden kielten opiskeluun muualla kuin kohdemaassa.
Linda vinkkasi myös toisen linkin: 30 Ruotsin merkittävintä twiittaajaa (erään bloggaajan mielestä):
@jjanhone Nå kolla den här listan: blogg.tkj.se/30-svenskar-du… - kanske finns det ett par intressanta svenska twittrare där.Ja kyllähän minä sieltä muutaman nappasinkin :).
— Linda Saukko-Rauta (@saurau) June 13, 2012
Nyt virrassani on sisältöä suomeksi, englanniksi, ruotsiksi ja vähän ranskaksi ja espanjaksi. Saksan valloitusta suunnittelen seuraavaksi, osaisiko joku suositella minulle hyviä seurattavia siltä kielialueelta?
Thursday, June 14, 2012
Sosiaalinen media asiakaskokemuksessa by Soita & Ali
Mikroblogi on nopeampi kuin blogi, siksi en täällä kaikista asioista kerro, eli kannattaa seurata esim. Facebookissa Piilotettua aarretta tai Twitterissä minua. Nyt kuitenkin kokeilen tweetin upottamista tänne, Twitterkin nimittäin tarjoaa siihen mahdollisuuden, ehkä Storifyn innoittamana?
"Some ei ole yhtä tärkeä B2B-yrityksille kuin B2C-yritykselle - se on heille tärkeämpää!" Lataa tuore raportti. fb.me/Hdop2caU
— Piilotettu aarre (@piilotettuaarre) June 14, 2012
Pysytään kartalla! (SJL-kolumni)
Tämä kirjoitus on alunperin julkaistu kolumnina Suur-Jyväskylän lehdessä 13.6.2012
Pysytään kartalla!
Lomamatkat odottavat ja kartanlukijat
pääsevät taas tositoimiin. Aikoinaan navigaattori antoi
koomisia neuvoja: keskellä moottoritietä piti esimerkiksi
ottaa lautta, mutta nykyään kartalta on entistä hankalampi tippua.
Sosiaalisten karttojen avulla lomamatkan varrelta voi löytyä myös
kohteita, joihin ei itse olisi hoksannut mennä.
Google Latitude laittaa neulan
kännykän kartalle kohtaan, jossa ihminen on, ja liikuttaa neulaa
ihmisen liikkuessa. Palvelua voi käyttää esimerkiksi silloin, kun
haetaan ihmistä isosta yleisötapahtumasta tai kun halutaan seurata
askel askeleelta perheen liikkeitä...
Foursquare-palvelussa taas
kerrotaan kavereille paitsi oma sijainti myös vinkkejä paikoista ja
asioista, joita kavereiden kannattaisi tehdä – tai välttää.
Palveluun liittyy monesta somepalvelusta tuttuja pelillisiä
elementtejä, joka pistää ihmisen kilpailemaan kaveripiirinsä
kanssa: kuka on kantakahvilan kingi (eli pormestari), kuka valloittaa
eniten paikkoja tai löytää paikan, jota ei vielä ole kartalla...
Eräänalaista löytöretkeilyä siis. Tuttavani teki palvelusta oman
sovelluksen näkövammaisille: Blindsquaren avulla sokeakin
löytää tapahtumien keskipisteeseen.
Facebookin sijaintipalvelussa voi
vaikka ravintolaan mennessään ”kirjautua sisään” ja
houkutella siten paikalle ne kaverit, jotka eivät vielä ehtineet
päättää, missä illan viettäisi.
Googlen karttaa voi käyttää matkan
suunnitteluun kotona, reittien ja kestojen lisäksi se kertoo myös
millaisia suosituksia erilaisista paikoista on annettu. Matkalla
kartan avulla löytyy esimerkiksi lähin huoltoasema, ruokapaikka tai
maitokauppa. Jotkut luottavat Googlen karttaan niin paljon, että
ellei siitä löydy jotain paikkaa, sitä ei edes ole olemassa!
Neuvonkin siis kauppiaita ja muita yrittäjiä tarkastamaan oman
näkyvyytensä eri palveluista.
Lomaa suunnitellessa kiinnostaa ehkä
myös se, miltä matkakohteet oikeasti näyttävät. Google on
kuvannut lähes kaikki paikat, joihin autolla pääsee, ja minne ei
kuvausauto pääse, sinne näkee Google Earth-palvelun satelliitti. Kuvia löytyy myös Flickr-palvelusta, jossa on
lähes 200 miljoonaa paikkatiedon sisältävää kuvaa,
Keski-Suomestakin yli 50 000.
Tuore jyväskyläläinen
Vimention-palvelu yhdistää Googlen karttaan tietoa
sosiaalisen median palveluista uudella tavalla: kun palvelussa zoomaa
näkymän Jyväskylän keskustaan näkee heti millaisia twiittejä,
Facebook-päivityksiä ja Flickr-kuvia vaikka Kompassilla on tehty
viime aikoina. Vimention paljastaa myös sen, mikä asia puhuttaa
lomakohteessasi tai missä päin maailmaa Angry Birdsit ovat
pinnalla.
Some-asiantuntijana olen aika
varovainen siinä, mitä tietoa missäkin jaan. Niinpä en usein
julkisesti sijaintiani kerro, mutta pienissä piireissä pyydän ja
jaan suosituksia erilaisista paikoista.
Wednesday, June 13, 2012
Storify-tarina: Taskubileet, -lounaat ja #taskujkl
Tällä viikolla on #taskujkl-historian aktiivisin viikko, eli lounastapaamisia on ollut maanantaina, tiistaina ja tänään keskiviikkona.
Siksi innostuin tekemään asiasta Storify-tarinan:
Säilyykö tieto ikuisesti jenkkipalveluissa, pohti Ketky
Viime viikolla bloggasin siitä, mitä viestinnän asiantuntijat some-koulutuksestani ajattelivat. Tällä kertaa ääneen pääsevät Ketkyn jäsenet, joille kerroin toukokuussa mitä mahdollisuuksia some tarjoaa asiantuntijoille.
Somen herättämistä peloista syntyi lopulta vilkkain keskustelu, siinä missä toinen pelkää yksityisyyden menetystä, toiselle se on ihan normaalia. Myös tietoturva, tiedon ikuinen säilyminen amerikkalaisten hallinnassa ja rikollinen hyödyntäminen nousivat esiin. Moni totesi, että some vie paljon aikaa ja eräs totesi, että "ällöttää juuri tuo narsismin mittaaminen muka motivaattorina - monelle se on jarru" (puhuimme mm. Kloutista).
Tietotekniikan ammattilaiset olivat hieman normaaliyleisöä enemmän huolissaan siitä, kuka heidän tietonsa omistaa ja mitä sillä tehdään. Mutta tämä oli ensimmäinen kerta, kun joku kertoi haluavansa itse kokeilla somepalvelun luomista, siihenhän kuulijoilla riittää osaamista. Se, että tiedostaa sekä somen mahdollisuudet että haasteet auttaa paitsi luomaan entistä parempia palveluita myös etsimään omiin tarkoituksiin parhaiten soveltuvat niiden ziljoonan eri palvelun joukosta.
Keski-Suomen tietojenkäsittely-yhdistys ry eli Ketky ry on perustettu 5.12.1972 edistämään keskisuomalaista tietojenkäsittelyä ja toimimaan puolueettomana yhdyssiteenä tietojenkäsittelyä opiskelevien, alalla työskentelevien ja alasta muuten kiinnostuneiden henkilöiden, yhteisöjen ja yrityksien välillä. Tällä hetkellä jäseniä on noin 570.Yleensä koulutukseni ovat kolmen tunnin mittaisia, tämä iltatilaisuus oli noin puolet siitä. Ketkyläiset olivat kiinnostuneet siitä, miten heidän palautteensa erosi muiden palautteesta, joten kerrataanpa ensin mitä heille jäi mieleen:
Ketky on yksi Tietotekniikan liitto ry:n 26 jäsenyhdistyksestä, joissa on kaikkiaan noin 16 000 henkilöjäsentä ja yli 500 yhteisöjäsentä. Viime vuosina Ketkyn toiminta on painottunut jäsenistön etujen palvelemiseen lähinnä erilaisten tilaisuuksien ja edullisten koulutusten muodossa.
- Yritys tarvitsee henkilön, joka keskittyy someen ja sen seuraamiseen - somen hyödyllinen käyttö ottaa aikaa ja energiaa
- some-vaihtoehtoja on ziljoona, miten valita oikein?
- monia uusiakin juttuja ja tosi monipuolisia käyttömahdollisuuksia (esim. Innocentive, Digitalkoot, Trello, Diigo)
- some on laaja - onko jotain vielä keksimättä?
Somen herättämistä peloista syntyi lopulta vilkkain keskustelu, siinä missä toinen pelkää yksityisyyden menetystä, toiselle se on ihan normaalia. Myös tietoturva, tiedon ikuinen säilyminen amerikkalaisten hallinnassa ja rikollinen hyödyntäminen nousivat esiin. Moni totesi, että some vie paljon aikaa ja eräs totesi, että "ällöttää juuri tuo narsismin mittaaminen muka motivaattorina - monelle se on jarru" (puhuimme mm. Kloutista).
Tietotekniikan ammattilaiset olivat hieman normaaliyleisöä enemmän huolissaan siitä, kuka heidän tietonsa omistaa ja mitä sillä tehdään. Mutta tämä oli ensimmäinen kerta, kun joku kertoi haluavansa itse kokeilla somepalvelun luomista, siihenhän kuulijoilla riittää osaamista. Se, että tiedostaa sekä somen mahdollisuudet että haasteet auttaa paitsi luomaan entistä parempia palveluita myös etsimään omiin tarkoituksiin parhaiten soveltuvat niiden ziljoonan eri palvelun joukosta.
Thursday, June 7, 2012
Onko some suurta huijausta, pohti Comma6 Lahdessa
Yleensä koulutan yhtä organisaatiota kerrallaan, jolloin on helppo hypätä heidän kenkiinsä ja kertoa
a) miten heidän toimialansa yleensä käyttää somea ja
b) miten he itse näkyvät eri some-palveluissa
eli valita esimerkit ja palvelut, jotka sopivat erityisesti heille.
Välillä koulutan kuitenkin ryhmiä, joita ei yhdistä organisaatio vaan esimerksiksi asia tai asema. Toukokuussa koulutin yhden kuuman iltapäivän Lahdessa Comma6-koulutusohjelmassa vierailevana esiintyjänä. Helsingin yliopiston koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia on jo aloittamassa uutta Comma-jaksoa, järjestyksessään kahdeksatta. Koulutusohjelma on tarkoitettu erityisesti yritysten, julkishallinnon ja järjestöjen viestinnästä ja markkinoinnista vastaaville sekä viestinnän johtotehtäviin tähyäville.
Koulutus oli siis sikäli haasteellinen, ettei yhteistä toimialaa ollut. Siksi napsin porukalle esimerkkejä ja juttuja laidasta laitaan, mm.
Mitä näille viestinnän ammattilaisille sitten jäi koulutuksestani mieleen?
-Yrityksen on tiedettävä mitä somelta haluaa ennen sinne menoa, suunnittelu ja tavoitteet ovat tärkeitä
-Someen olisi hyvä mennä, mutta se vaatii aktiivista ja suunnitelmallista otetta. On paljon mahdollisuuksia, kunhan löytyy resursseja.
-Tuli tarve tarkistaa omaa some-strategiaa. -Kuinka paljon on vielä opittavaa! Täysin uusia olivat Pinterest & Vimention.
-Luento toi uusia näkökulmia/ajatuksia somen mahdollisuuksiin
-Onko elämää ilman somea? -Hieno aarresaarikartta + 1 000 000 some-kanavaa
-Wikipediaan pitää laittaa lisää meitä käsitteleviä artikkeleita
-some mahdollistaa työelämän pelillistämisen ja virtualisoimisen mahdollisuudet
-TODELLA paljon mahdollisuuksia, some-kanavien valtava määrä!
Entä mistä asioista he innostuivat niin paljon, että haluavat kokeilla niitä käytännössä?
Paper.li-palvelu, Twitter, Pinterest ja LinkedIn kiinnostivat monia, hajaääniä saivat myös Trello (projektityökalu), Vimention, Doodle, Flickr, wiki, Google Analytics ja Facebook.
-Haluan käydä sivulla sosiaalinenmedia.org ja tutkia mm. erilaisia some-ohjeita
-HeiaHeia-vinkkaus työhyvinvointikoordinaattorille
-arkistoitumatonta pikaviestintää työkulttuuriin
Lopuksi kävimme läpi myös someen liittyviä pelkoja.
Osalle ei tullut mieleen mitään pelkoja, osalle tuli sitten sitäkin enmmän. Ajankäyttö ja resurssit pelottavat kaikissa koulutuksissani (eikä ihme, sillä teen aina hyvin selväksi sen, että jos ei esimerkiksi aio vastata somessa tulleisiin kysymyksiin, sinne on ihan turha lähteä). Commalaisia ei sen sijaan pelottanut yksityyden menetys tai tietoturva :). Tällä kertaa huomasin erityispiirteenä sen, että oma kelkasta tippuminen pelottaa:
riistäytyy käsistä, eikä se tuekaan organisaation strategiaa".
PS. Tämä postauksen otsikko "Onko some suurta huijausta?" oli myös yksi pelon aiheista.
a) miten heidän toimialansa yleensä käyttää somea ja
b) miten he itse näkyvät eri some-palveluissa
eli valita esimerkit ja palvelut, jotka sopivat erityisesti heille.
Välillä koulutan kuitenkin ryhmiä, joita ei yhdistä organisaatio vaan esimerksiksi asia tai asema. Toukokuussa koulutin yhden kuuman iltapäivän Lahdessa Comma6-koulutusohjelmassa vierailevana esiintyjänä. Helsingin yliopiston koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia on jo aloittamassa uutta Comma-jaksoa, järjestyksessään kahdeksatta. Koulutusohjelma on tarkoitettu erityisesti yritysten, julkishallinnon ja järjestöjen viestinnästä ja markkinoinnista vastaaville sekä viestinnän johtotehtäviin tähyäville.
Koulutus oli siis sikäli haasteellinen, ettei yhteistä toimialaa ollut. Siksi napsin porukalle esimerkkejä ja juttuja laidasta laitaan, mm.
- esittelin erilaisia somepalveluita
- kerroin miten teen Mini treasures wikiä (B2C-palvelu) tunnetuksi somen avulla
- näytin esimerkkejä siitä, miten eri kunnat ja yritykset käyttävät jotain some-palvelua
- kerroin, miten B2B-yritys Wärtsilä käyttää eri somepalveluita
- motivaatiotekijöitä eri some-palveluissa
- some osana työnkuvaa (ns. community managerin rooli)
- somen seuraaminen erilaisten palveluiden avulla
Mitä näille viestinnän ammattilaisille sitten jäi koulutuksestani mieleen?
-Yrityksen on tiedettävä mitä somelta haluaa ennen sinne menoa, suunnittelu ja tavoitteet ovat tärkeitä
-Someen olisi hyvä mennä, mutta se vaatii aktiivista ja suunnitelmallista otetta. On paljon mahdollisuuksia, kunhan löytyy resursseja.
-Tuli tarve tarkistaa omaa some-strategiaa. -Kuinka paljon on vielä opittavaa! Täysin uusia olivat Pinterest & Vimention.
-Luento toi uusia näkökulmia/ajatuksia somen mahdollisuuksiin
-Onko elämää ilman somea? -Hieno aarresaarikartta + 1 000 000 some-kanavaa
-Wikipediaan pitää laittaa lisää meitä käsitteleviä artikkeleita
-some mahdollistaa työelämän pelillistämisen ja virtualisoimisen mahdollisuudet
-TODELLA paljon mahdollisuuksia, some-kanavien valtava määrä!
Entä mistä asioista he innostuivat niin paljon, että haluavat kokeilla niitä käytännössä?
Paper.li-palvelu, Twitter, Pinterest ja LinkedIn kiinnostivat monia, hajaääniä saivat myös Trello (projektityökalu), Vimention, Doodle, Flickr, wiki, Google Analytics ja Facebook.
-Haluan käydä sivulla sosiaalinenmedia.org ja tutkia mm. erilaisia some-ohjeita
-HeiaHeia-vinkkaus työhyvinvointikoordinaattorille
-arkistoitumatonta pikaviestintää työkulttuuriin
Lopuksi kävimme läpi myös someen liittyviä pelkoja.
Osalle ei tullut mieleen mitään pelkoja, osalle tuli sitten sitäkin enmmän. Ajankäyttö ja resurssit pelottavat kaikissa koulutuksissani (eikä ihme, sillä teen aina hyvin selväksi sen, että jos ei esimerkiksi aio vastata somessa tulleisiin kysymyksiin, sinne on ihan turha lähteä). Commalaisia ei sen sijaan pelottanut yksityyden menetys tai tietoturva :). Tällä kertaa huomasin erityispiirteenä sen, että oma kelkasta tippuminen pelottaa:
- kanavien määrä ja niiden jatkuva lisääntyminen
- että osaamiseni ei pysy ajan tasalla
- miten pysyä kärryillä, kun koko ajan tulee uutta?
- ei ikinä ehdi "kyytiin"! Kun luulee tietävänsä, on taas vaikka kuinka paljon uutta!
- Pelkään, ettei työelämä someudu mun elinaikana
- organisaation sitouttaminen
- Pelkään, etteivät meidän postaukset kiinnosta somessa
riistäytyy käsistä, eikä se tuekaan organisaation strategiaa".
Mihin tämä maailma on menossa, kun kaikki keskustelevat vain somessa ja ovat olemassa vain somessa?Viimeinen pelko osoittautui ainakin koulutustilanteessa turhaksi, sillä saimme aikaan hyvin aktiivisen keskustelun :).
PS. Tämä postauksen otsikko "Onko some suurta huijausta?" oli myös yksi pelon aiheista.
Friday, June 1, 2012
Videohaastattelu: Elina Hiltunen ja Matkaopas tulevaisuuteen
Jatketaan toisella videohaastattelulla. Osallistuin viime torstaina futuristi Elina Hiltusen uuden kirjan julkaisutilaisuuteen, hän on kirjoittanut Matkaoppaan tulevaisuuteen. Elina on hyvin hauska persoona ja sujuva esiintyjä kuten videosta huomaatte ja julkaisutilaisuudessa sai nauraa ääneen monta kertaa hänen jutuilleen. Kirjaa olen ehtinyt lukea vasta vähän alusta, mutta tuntui siltä että sama hauska kommunikointityyli jatkuu kirjassakin.
Muutama ajatus julkkareista, joissa paneelikeskustelussa oli Elinan sanoin "3 viisasta miestä ja neitsyt". Viisaat miehet olivat Stefan Björkman (Aktia), Jim Solatie (mm. Dibitassujen isä) ja Christer Haglund.
- Kerro uusi idea 20 henkilölle. Jos saat 20 erilaista syytä sille, miksi se ei onnistu, ole tyytyväinen ja jatka asian kehittelyä syiden avulla. Jos saat 20 samaa syytä, unohda idea.Vastustus auttaa kehittämään ideoita, onnistunut proto on vaarallinen!
- Älähän hättäile -kassa Isossa Omenassa on hyvä oivallus, tehdään asioita erilaisella tavalla. EH
- Fanit ovat oikeasti tärkeitä, heidän avulla jaksaa yrittää. JS
- Finnair ei kirjoittanut juhlavuotenaan historiikkia vaan futuriikin, joka herätti paljon huomiota maailmalla. Oma henkilökunta, lentäjät, innostui asiasta vasta, kun heidän ulkolaiset kollegansa hehkuttivat projektia. Halvalla projektilla (50 000 €) saatiin mahtava medianäkyvyys - 1 miljardia lukijaa printissä (ja muut päälle)
-Ihmiset innostuvat, kun aletaan puhua kaukaisesta tulevaisuudesta
-Tulosta tulee, kun ollaan hyvällä tuulella eli jos luottamus on kunnossa, on varaa pitää työssä myös hauskaa
Muutama ajatus julkkareista, joissa paneelikeskustelussa oli Elinan sanoin "3 viisasta miestä ja neitsyt". Viisaat miehet olivat Stefan Björkman (Aktia), Jim Solatie (mm. Dibitassujen isä) ja Christer Haglund.
- Kerro uusi idea 20 henkilölle. Jos saat 20 erilaista syytä sille, miksi se ei onnistu, ole tyytyväinen ja jatka asian kehittelyä syiden avulla. Jos saat 20 samaa syytä, unohda idea.Vastustus auttaa kehittämään ideoita, onnistunut proto on vaarallinen!
- Älähän hättäile -kassa Isossa Omenassa on hyvä oivallus, tehdään asioita erilaisella tavalla. EH
- Fanit ovat oikeasti tärkeitä, heidän avulla jaksaa yrittää. JS
- Finnair ei kirjoittanut juhlavuotenaan historiikkia vaan futuriikin, joka herätti paljon huomiota maailmalla. Oma henkilökunta, lentäjät, innostui asiasta vasta, kun heidän ulkolaiset kollegansa hehkuttivat projektia. Halvalla projektilla (50 000 €) saatiin mahtava medianäkyvyys - 1 miljardia lukijaa printissä (ja muut päälle)
-Ihmiset innostuvat, kun aletaan puhua kaukaisesta tulevaisuudesta
-Tulosta tulee, kun ollaan hyvällä tuulella eli jos luottamus on kunnossa, on varaa pitää työssä myös hauskaa
Subscribe to:
Posts (Atom)