Tällä viikolla olen valmistautunut maanantain Ideoita Instagramiin -koulutukseen. Kokemus on minulle uusi, sillä kyseessä on vasta ensimmäinen yksin järjestämäni avoin koulutus, mutta jo nyt näyttää siltä, että teen näitä jatkossakin.
Vaikka koulutus onkin avoin, se on silti osallistujille räätälöity. Osallistujia kiinnostavat mm. seuraavat asiat:
- Miten Instagram otetaan tehokäyttöön markkinointimielessä?
- Millaista tarinaa Instagramissa yrityksestä voi itse organisaatio kertoa ja miten asiakkaat otetaan siihen mukaan?
- Haluaisin perehtyä Instagramin ammatilliseen käyttöön.
- Millaisia ovat hyvät strategiat Instassa?
- Instagram-statistiikka, onko työkaluja?
- Tarjouspyyntöjä Instagramin kautta - 3 toimivinta tapaa?
- Eroaako tilin käyttö tai aloitus jotenkin yksityisen henkilön tilistä, kun se perustetaan yritykselle?
Hyviä kysymyksiä!
Erityisesti tuo viimeinen kysymys yritys- ja henkilötilin eroista on myös hyvin ajankohtainen, sillä bongasin juuri
tiedon, että Instagramiinkin on tulossa yritystilit:
Koulutuksessani vastaan siis mm. ylläoleviin kysymyksiin, mutta sen lisäksi etsin matskujani varten esimerkkejä heidän toimialoiltaan - ja etsiessäni sain itsekin uusia ideoita Instagramiin :).
(Ihan paras työ tämä, kun saa itse opettaa itseäänkin aiheista, joista on kiinnostunut!)
Kävin läpi myös tekemäni Instagram-kyselyn tuloksia. Tässä muutama nosto, jonka tein tuloksista Twitteriin:
Teinit käyttävät Instagramin kanssa enemmän appseja kuin yli 30-vuotiaat.
Vastaajat kertoivat avoimessa kysymyksessä käyttämiään appseja. Niitä on paljon!
Kollaasien teko tuntuu olevan aikuisten harrastus, sillä yli 30-vuotiaat tekevät niitä huomattavasti enemmän kuin teinit.
Muita kuvankäsittelyappseja teinit sen sijaan käyttävät enemmän kuin varttuneemmat.
Teineillä Instagramin käyttö tuntuu olevan myös tavoitteellisempaa, sillä he seuraavat tarkemmin tiliensä seuraajia ja statistiikkaa kuin yli 30-vuotiaat.
Eräs alle 13-vuotias vastaaja, jolla oli enemmän seuraajia (351-400) kuin mitä hän itse seurasi (151-200) kertoi, että hänellä on käytössään: "Seuraajat+ jolla näen lopettaneet seuraajat ja tykätyimmät kuvani nopeasti." Hän seurasi paitsi kavereitaan ja julkkiksia myös yrityksiä ja hän oli käyttänyt yrityksiin liittyviä avainsanoja ja osallistunut myös Instagram-kilpailuihin. Yrityksiä tai tuotteita hän alkoi seurata, koska halusi pysyä perillä siitä, mitä yrityksessä tai tuotteen ympärillä tapahtuu ja haluaa saada inspiraatiota.
Matskuissani on myös kalvo, jossa kerrotaan, että ihmiset haluavat nähdä Instagramissa ns. behind the scenes -materiaalia. Siksi vilautin eilen koulutusmatksujani Instagramissa näin:
Rupesiko kiinnostamaan? No nyt sinulla on
mahdollisuus "tilata" minut pitämään Instagram- tai jotain muuta somekoulutusta omalle paikkakunnallesi. Mainitsin aluksi, että haluaisin pitää jatkossa enemmänkin avoimia somekoulutuksia. Siksi teen nyt avoimen markkinaselvityksen: mitkä aiheet kiinnostavat eri puolilla Suomea? Kun yhdestä aiheesta löytyy tarpeeksi kiinnostuneita jollain Suomen 30 suurimmalla paikkakunnalla, ryhdyn toimenpiteisiin. :)