Onpas hyvä ohje!
Tuesday, May 25, 2010
Tuesday, May 18, 2010
Wednesday, May 5, 2010
12 erilaista some-asiantuntijaa
Joissakin piireissä on hieman noloa kertoa tittelinsä, sosiaalisen median asiantuntija, sillä siitä on tullut kirosana. Miksi? No siksi, että kaikki Facebook-käyttäjät alkavat pitää itseään some-asiantuntijoina, sillä he käyttävät sujuvasti somea omaan kommunikointiinsa. Se ei kuitenkaan ole ihan koko totuus asiasta.
Ambientian blogissa kirjotin eri some-asiantuntijoista kahteen eri otteeseen (ks 1 ja 2), bloggaamaan minut inspiroi alunperin Rohit Bhargavan blogikirjoitus, jonka käänsin suomeksi.
1. Tärkeilijät ovat suurin syy siihen, miksi tittelistä on tullut kirosana. He ovat lukeneet gurujen blogeja ja osaavat käyttää Facebookia ja Twitteriä.
2. Kouluttajat osaavat yksinkertaistaa monimutkaisia some-asioita käytännönläheisin esimerkein. Parhaita kohteliaisuuksia, joita olen saanut ovatkin tokaisut: "Eihän se niin vaikeata ollutkaan!". Hyvät kouluttajat saavat ihmiset kokeilemaan somea uudella tavalla.
3. Seminaariesiintyjät vaikuttavat koko alan näkyvyyteen esim. mediassa
4. Sisällönjärjestelijöitä tarvitaan jatkossa yhä enemmän - he tekevät työkaluistamme helpommin käytettäviä tekemällä sinne rakenteita ja viljelemällä avainsanoja oikeisiin paikkoihin.
5. Tapahtuman järjestäjät tuovat somen kansan keskuuteen järjestämällä konferensseja tai vähemmän muodollisia miittejä, esim. bloggaajien tai twiittaajien kesken. Näiden tapahtumien jälkeen nettikeskustelusta tulee usein mielenkiintoisempaa, kun ollaan tutustuttu vähän tarkemmin.
6. Yhteisöjohtajat, community managerit , osaavat johdatella yhteisöään keskustelemaan ja tuottamaan yhdessä isoja asioita. Avaimina onnistumiseen ovat mm. reaaliaikaisuus, motivointitaidot ja avoimuus.
7. Sisällöntuottajat kuvaavat ajatuksiaan esim. (mikro)blogeissa, videoissa, kalvoesityksissä, valokuvissa tai podcasteissa
8. Markkinointistrategistit osaavat käyttää somea markkinointitavoitteiden saavuttamiseen. He uskaltavat sanoa ääneen myös sen, että jonkun ei ehkä kannatakaan käyttää sosiaalista mediaa.
9. Toteuttajat toteuttavat some-projekteja käytännössä.
10. Verkottujat käyttävät somea verkostoituakseen ihmisten kanssa sekä reaali- että virtuaalimaailmoissa.
11. Evankelistat käyttävät somea jonkin aatteen edistämiseen tai jostain tuotteesta kiihkoiluun. Heillä on intohimoinen suhtautuminen aiheeseensa, ja aihehan voi olla myös sosiaalinen media. HEP!
12. Yrittäjät/keksijät ovat niitä, jotka ymmärtävät somea niin hyvin, että luovat uusia some-palveluita, jotka ratkaisevat ongelmia ja tarpeita. Muutama vuosi sitten emme tienneet tarvitsevamme Facebookia, Twitteriä, Wikipediaa, YouTubea jne.
Mitkä näistä rooleista sitten sopivat minuun? No, sen jätän toistaiseksi sinun harkittavaksesi :).
Ambientian blogissa kirjotin eri some-asiantuntijoista kahteen eri otteeseen (ks 1 ja 2), bloggaamaan minut inspiroi alunperin Rohit Bhargavan blogikirjoitus, jonka käänsin suomeksi.
1. Tärkeilijät ovat suurin syy siihen, miksi tittelistä on tullut kirosana. He ovat lukeneet gurujen blogeja ja osaavat käyttää Facebookia ja Twitteriä.
2. Kouluttajat osaavat yksinkertaistaa monimutkaisia some-asioita käytännönläheisin esimerkein. Parhaita kohteliaisuuksia, joita olen saanut ovatkin tokaisut: "Eihän se niin vaikeata ollutkaan!". Hyvät kouluttajat saavat ihmiset kokeilemaan somea uudella tavalla.
3. Seminaariesiintyjät vaikuttavat koko alan näkyvyyteen esim. mediassa
4. Sisällönjärjestelijöitä tarvitaan jatkossa yhä enemmän - he tekevät työkaluistamme helpommin käytettäviä tekemällä sinne rakenteita ja viljelemällä avainsanoja oikeisiin paikkoihin.
5. Tapahtuman järjestäjät tuovat somen kansan keskuuteen järjestämällä konferensseja tai vähemmän muodollisia miittejä, esim. bloggaajien tai twiittaajien kesken. Näiden tapahtumien jälkeen nettikeskustelusta tulee usein mielenkiintoisempaa, kun ollaan tutustuttu vähän tarkemmin.
6. Yhteisöjohtajat, community managerit , osaavat johdatella yhteisöään keskustelemaan ja tuottamaan yhdessä isoja asioita. Avaimina onnistumiseen ovat mm. reaaliaikaisuus, motivointitaidot ja avoimuus.
7. Sisällöntuottajat kuvaavat ajatuksiaan esim. (mikro)blogeissa, videoissa, kalvoesityksissä, valokuvissa tai podcasteissa
8. Markkinointistrategistit osaavat käyttää somea markkinointitavoitteiden saavuttamiseen. He uskaltavat sanoa ääneen myös sen, että jonkun ei ehkä kannatakaan käyttää sosiaalista mediaa.
9. Toteuttajat toteuttavat some-projekteja käytännössä.
10. Verkottujat käyttävät somea verkostoituakseen ihmisten kanssa sekä reaali- että virtuaalimaailmoissa.
11. Evankelistat käyttävät somea jonkin aatteen edistämiseen tai jostain tuotteesta kiihkoiluun. Heillä on intohimoinen suhtautuminen aiheeseensa, ja aihehan voi olla myös sosiaalinen media. HEP!
12. Yrittäjät/keksijät ovat niitä, jotka ymmärtävät somea niin hyvin, että luovat uusia some-palveluita, jotka ratkaisevat ongelmia ja tarpeita. Muutama vuosi sitten emme tienneet tarvitsevamme Facebookia, Twitteriä, Wikipediaa, YouTubea jne.
Mitkä näistä rooleista sitten sopivat minuun? No, sen jätän toistaiseksi sinun harkittavaksesi :).
Subscribe to:
Posts (Atom)