Monday, September 28, 2015

Vinkkejä asiantuntijan somepresenssiin


Huh! Melkoinen päivä - KOLME bloggausta ja #cmadfi-kuukausichatti, jossa oli aiheena asiantuntijoiden someilu ja vieraina +Tom Laine ja +Ville Tolvanen. (No, tein minä muutakin tänään, nuo oli vain ne asiat, jotka näkyivät netissä) Aavistelin vilkasta keskustelua ja sellainen saatiinkin - koosteen teossa meni aiempia kertoja pidempään, vaikka olen oppinut ketteremmäksi kerta kerralla. Siinä vaiheessa kun koosteen tekoon menee 1,5 tuntia täytyy lyhentää chatin aikaa. Mutta nyt meillä meni siihen tunti ja nopeasti se taas menikin. Asiantuntijoilla on paljon vaihtoehtoja siihen, miten he osaamistaan somessa jakavat. Vilkkainta keskustelua kävimme videoista (kuka niitä jaksaa katsoa - kuinka lyhyitä tai ammattimaisesti tehtyjä niiden pitäisi olla?) ja siitä, pitääkö somen käyttöön varata aikaa, vai onko se vain oleellinen osa työtä ja elämää. Siinä vaiheessa kun sometus on itselle uutta, siihen joutuu ehkä pakottamaan itsensä (kellon ja kalenterin kanssa), mutta jossain vaiheessa siitä tulee luonteva tapa tehdä töitä. Vieläkö joku itkee, että millä ajalla minä luen kaikki nämä sähköpostini?

Tässä kooste (lähes kaikesta) keskustelusta:


Keskustelua voi kurkkia myös tamperelaisen Sofia Digitalin tekemältä viestiseinältä (en tiedä kauanko se siellä pysyy).

Onko sinulla toiveita seuraavan #cmadfi-chatin aiheista tai vieraista? Kerro!

Tubettajien roadtrip Napapiirille Jaffan kanssa

Kuten kerroin, kävin viime viikolla Lapissa. Siksi tuntui erityisen hauskalta seurata viikonloppuna Instagramista (ja vähän Snapchatistakin) Somen avaimista minulle tutun Eetu Pesosen (eeddspeaks) ja muiden Suomen huipputubettajien automatkaa samoissa maisemissa. Matkaan heidän sponssasi Hartwall, joka markkinoi tempauksella Napapiirin Jaffa -juomaa ja sai mm. Kuopion R-kioskille satoja nuoria.

Hartwallin tiedotteessa kerrotaan tempauksesta näin:

1 auto, 4 tubettajaa ja 840 kilometriä halki Suomen 
Napapiirin Jaffa -kampanjassa toteutetaan myös ennennäkemätön sosiaalisen median sankaritarina, kun neljä Suomen suosituinta tubettajaa – EeddspeaksKrouppiMiisas ja Soikku – lähtevät matkalle kohti Napapiiriä. Koko matka dokumentoidaan videoilla, jotka avautuvat YouTubessa, Facebookissa, Instagramissa, Snapchatissa ja Twitterissä. Fanit voivat seurata lempitubettajansa matkaa Napapiirille reaaliaikaisena, kommentoida, osallistua haasteisiin ja ohjata tarinan kulkua. Matkan varrella myös pysähdytään eri paikkakunnille, joissa voi bongata matkaa tekevän Napapiirin Jaffa -auton tubettajineen. Kiertue toteutetaan juuri ennen elokuvan ensi-iltaa 26.-27.9.2015. 

Videoiden ja snäppien lisäksi Tube-starat ottivat reissun aikana myös paljon kuvia Instagramiin ja nyt #Napapiiri-häsän suosituin kuva on tämä kuva (joka on otettu aika kaukana varsinaisesta Napapiiristä) :


Kuva tulee varmasti vielä pitkään vastaan kaikille instagrammaaville ruskaturisteille ja muille Lapin matkaajille ja siitä vasta haaveileville. Ei hassumpi veto Hartwall!

Tässä roadtripin suosituimmat kuvat, joukossa muutama fanikuvakin:


Tubettajat "omivat" Napapiirin.



Tämä tempaus saa toivottavasti sinutkin miettimään...

Minkä sanan sinä haluaisit somessa omistaa?

Some tarjoaa opettajalle paljon mahdollisuuksia

Kerroin viime viikolla sadannesta SlideShare-esityksestäni ja siitä, että tällä viikolla jaan lisää esityksiäni. Kerroin myös, että koska käytän koulutusteni valmisteluun paljon aikaa, en halua niitä kokonaisuudessaan jakaa, mutta koska jakaessaan myös saa, jaan nyt 21% viime viikon koulutuksestani, jossa kerroin Lapin ammattiopiston opettajille siitä, miten he voivat käyttää sosiaalista mediaa työssään: oppimiseen, opetuksen valmisteluun, opettamiseen ja oppilaiden ohjaukseen mm. työssäoppimisen aikana.

Kiitos haastatteluista +Vesa Linja-aho+Aki Puustinen ja +Mari Varonen, kiitos ajatuksiesi ja matskujesi jakamisesta somessa +Anne Rongas, kiitos vastauksista Tieto- ja viestintätekniikka opetuksessa -Facebook-ryhmän jäsenet. Toivottavasti tästä materiaalista on iloa teillekin! Ja suurin kiitos tietysti Lapin ammattiopistoon, kun kutsuitte minut kouluttamaan, oli mukava taas miettiä sitä, mitä hyötyä somesta on opettajille, sitä, millaisia vaihtoehtoja opettajilla on omaan somepresenssiinsä, sitä, miten luokka voi tehdä yhdessä luentomuistiinpanot ja sitä, miten Facebook, YouTube, Instagram, Wikipedia, SlideShare, Pinterest, blogi, wiki, LinkedIn, Whatsapp, Snapchat jne voivat toimia opettajan tukena.



Jos sinä olet opettaja ja olet keksinyt hyvän tavan käyttää sosiaalista mediaa omaan työhösi, kerro siitä toki muillekin, joko tämän blogin kommenteissa (onnistuu myös ilman kirjautumista) tai SlideSharessa yo. esityksen alle. Kun opimme jakamaan, meistä kaikista tulee parempia työssämme!

Friday, September 25, 2015

Sata esitystä SlideSharessa

Kun olen viime aikoina esitellyt ihmisille SlideShare-esityksiäni, olemme panneet merkille, että esityksiäni on melkein sata. Tapaustahan pitää juhlia ja minulle on nyökytelty: "joo, tee sadannesta esityksestä erikoisnumero". Ensi viikolla minulla on tarkoitus julkaista paloja tämän viikon esityksistä (ainakin opettajien somepresenssistä ja seurakunnista YouTubessa), mutta sitä ennen pitää tehdä tämä luvattu erikoispainos - tämmöistä merkkipaalua en halua ihan huomaamattomasti ylittää.

Käypä siis kurkkimassa alla olevasta esityksestä

  • miksi tein ekan esitykseni keväällä 2009,
  • millaisia muita virstanpylväitä 100 esityksen varrelle mahtuu, 
  • mitkä ovat katsotuimmat esitykseni, miten SlideShare-politiikkani on muuttunut ja 
  • miten +Linda Saukko-Rauta liittyy esityksiini.



Sata SlideShare-esitystä from Johanna Janhonen

Unohdin muuten esityksessäni mainita, että esitykseni ovat päässeet muutaman kerran SlideSharen etusivulle, mikä on nostanut kyseisten esitysten katselukertoja.

Se, mikä tässä sadan esityksen virstanpylväässä on myös kivaa on se, että olen huomaavinani itsessä pientä kehitystä esitysten teossa. Ennen nolotti katsella vanhoja esityksiäni, mutta nyt lähinnä naureskelen niille, ai teinkö mä tuollaisia, mitähän oikein ajattelin...

Viime aikojen esitysten joukkoon mahtuu myös muutama, joissa käytin Lindan piirroskuvien sijaan valokuvataustoja.

Kiitos, kun halusit katsella juhlaesitykseni. Jos et vielä seuraa minua SlideSharessa, ota minut seurantaasi, niin huomaat paitsi uudet esitykseni myös omat suosikkini muiden esityksistä. Tällä hetkellä minulla on 182 seuraajaa, ja olisi kiva, jos 200 seuraajan rajakin menisi pian rikki. 

Wednesday, September 23, 2015

#cmadfi-Twitter-chat: asiantuntijana somessa feat @lainetom & @villetolvanen


Onnistuin saamaan kaksi varsin kiireistä puhujaa ensi viikon Twitter-chattiin, aiheen ja kysymykset mietimme yhdessä taannoisessa Somedigi-tapahtumassa.

Chatin teemana on siis asiantuntijana somessa. Yhteisömanageri on yleensä itse asiantuntija edustamallaan aiheella, joskus hänen taas tulee saada ne organisaation varsinaiset asiantuntijat aktivoitumaan. Tämä ei ole aina niin helppoa, eikä asiantuntija tunne oloaan luontevaksi somessa, jos se on hänelle uusi ympäristö.

Chatti järjestetään Twitterissä tuttuun tapaan kuukauden 4. maanantaina kello 14-15, koosteen chatista pyrin tekemään vielä samana päivänä. Pääset seuraamaan ja osallistumaan chattiin #cmadfi-häsän avulla. Tunnin chatissa kysymyksiä tulee 10 minuutin välein ja ne merkitään K1, K2,... K6 ja vastaukset ovat vastaavasti V1, V2, ... V6. Muista merkitä jokaiseen twiittiisi #cmadfi-tunnus, muuten ne eivät pääse mukaan chattiin.

Kysymykset:

K1 Kuka olet ja mistä tulet? Oletko itse asiantuntijana somessa? (14.00)
K2 Miksi asiantuntijan pitäisi olla läsnä somessa? (14.10)
K3 Millaisia keinoja asiantuntijalla on käytössään somessa? (14.20)
K4 Kerro hyviä "asiantuntija somessa" -esimerkkejä, joko ihmisistä tai tapauksista? (14.30)
K5. Millä ajalla asiantuntija ehtii olla myös somessa? (14.40)
K6 Mistä tietää, onko someläsnäolosta ollut hyötyä, eli miten mitata tuloksellisuutta? (14.50)

Tervetuloa mukaan keskustelemaan, näiltä herroilta on lupa odottaa vilkasta ajatustenvaihtoa! :)

Friday, September 18, 2015

Hyvästi Powerpoint, tervetuloa SlideShare & HaikuDeck


Tämä päivä on mennyt ensi viikon koulutusmateriaalien kimpussa niin, etten edes ehtinyt miettiä, mistä tämän viikon bloggauksen kirjoitan. No, asia ratkesi tällä kertaa itsestään, sillä SlideShare-koulutusta varten tein ihan uudenlaisen esityksen - SlideSharessa. Esityksiä ei siis tarvitse enää tehdä PowerPointilla, Keynotella, Libreofficen Impressillä tai vastaavilla työkaluilla - riittää, että on tili SlideSharessa ja jotain sanottavaa, loppu käy nopeasti Haiku Deckin avulla.

Haiku Deckillä tekemäni esitys käsittelee - mitäpä muutakaan kuin esitysten tekemistä Haiku Deckillä. ;) Parasta palvelussa oli kai se, miten nopeasti löysin tarpeisiini sopivat taustakuvat ja se, ettei esityksen ulkoasua tarvinnut muokata. Yhdelle kalvolle etsin kuvia Instagram-tililtäni, muut ovat valmiita. Kuvia olisi voinut hakea myös Evernotesta, Boxista, Facebookista, Flickristä, Picasasta ja Google Drivesta.

Uutta intoa sinullekin esitysten tekoon! Pääset tekemään haikuja esityksen viimeiseltä sivulta (minä en ko. sivua lisännyt, se tulee automaattisesti kaikkiin haikuihin). Jätä kommentteihin linkki haikuusi, jos sinäkin innostuit kokeilemaan.


Thursday, September 10, 2015

Tapahtumasnäppäys eli Somedigi & Snapchat

Terveisiä Kotkasta ja Merikeskus Vellamosta! Siellä järjestettiin eilen huikea Somedigi-tapahtuma. Olen aika imarreltu, sillä Brändienkelien Natasha Varis sai idean tapahtumaan - no mistäs muualta kuin tammikuussa Lahdessa pidetystä CMAD:sta!

Tapahtumaan oli saatu mahtavia puhujia, joten päätin jo etukäteen, että testaan päivän aikana sitä, miten Snapchatia voi käyttää seminaarin taltiointiin. Tapahtumasnäppäystä harjoittelin Tubeconissakin, viime viikolla taas testasin sitä, miten yksittäisiä palavereja voi snäpätä.


Niin mikä se Snapchat oikein on, toimiiko se myös työkäytössä?


Snapchatissa voi siis lähettää joko yksityisviestejä omille tutuille tai tehdä julkisia "My storyja", tarinoita, joita kerrotaan kuvien ja lyhyiden videoiden avulla. Palvelulla on hieman huono maine sen vuoksi, että siellä on lähetetty niin paljon alastonkuvia. Palvelun asetuksia on kuitenkin muutettu jonkin verran, aiemmin storyt näki vain kerran, mutta nyt niitä saa katsoa useita kertoja vuorokauden ajan, joten ehkä ihmiset ovat tulleet varovaisemmiksi. Suomessa Snapchatia käyttävät erityisesti julkisuuden henkilöt, joilla on nuoria faneja, eikä sen mahdollisuuksia työkäytössä ole vielä ymmärretty. Minuakin vähän mietitytti se, kannattaako oikeasti panostaa palveluun, jonka sisällöt häviävät tuhkana tuuleen, mutta siinä se idea onkin: voin kertoa siellä asioita, joita en muualla kerro ja koukuttaa seuraajiani kuulemaan kerta kerralta vähän lisää. Kokemukseni kertoo, että mitä napakampia (siis aika lyhyitä) tarinoita kertoo, sitä enemmän niille saa katsojia. Eilen snäppäsin yli 13 minuuttia, joten on ihan ymmärrettävää, ettei kaikilla ole aikaa katsoa niin pitkiä juttuja.

Eilisen tarinan otin talteen YouTubeen, jotta tekin, jotka ette vielä Snapchatissa ole, näette, millaista sisältöä snäpeissä voi jakaa ja miten niitä voi muokata tarrojen, tekstien ja piirrosten avulla.


Inspiroiduitko? Kerron mielelläni lisää Snapchatin mahdollisuuksista, tulen snäppäämään teidänkin tapahtumia tai opetan vaikka kädestä pitäen, miten snäpeissä tehdään erilaisia juttuja. Ja Snapchatista löydät minut tietysti @jjanhone-nimimerkiltä.

Kiitos vielä kaikille hienosta ja paljon ajatuksia herättäneestä päivästä!

Wednesday, September 2, 2015

Wikipedian päivittäminen palkkiota vastaan - ok vai ei?

Wikimedia muutti reilu vuosi sitten sääntöjään: ihmisten, jotka päivittävät esimerkiksi Wikipediaa osana työtään tai jonkinlaista palkkiota vastaan, piti tulla esiin ja kertoa avoimesti siitä, mitä ovat tekemässä, jotta yhteisö pääsee paremmin tarkkailemaan sitä, noudattavatko hekin esimerkiksi Wikipedian viittä pilaria. Vastikkeellisista päivityksistä voi kertoa yhdellä kolmesta tavasta:
  1. kertoa siitä artikkelin keskustelusivulla
  2. kertoa siitä artikkelin muokkaushistoriassa tai
  3. kertoa siitä omalla käyttäjäsivulla.
Itse valitsin tavoista viimeisen ja aloin pitää entistä tarkempaa kirjaa siitä, mitä Wikipedia-artikkeleita olen asiakkaideni puolesta päivittänyt. Olin oikeastaan helpottunut sääntömuutoksesta, sillä se ratkaisi aiemman ongelmani - Wikipediassa kun ei saa mainostaa, joten voinko kertoa Wikipediassa tekeväni päivityksiä palkkiosta - lasketaanko sekin mainostamiseksi? No nyt siihen tuli oikein virallinen kehotus. :)

Sääntömuutosten yhteydessä epäselväksi jäi, mitä tapahtuu, jos joku jää kiinni siitä, ettei toiminnastaan ilmoita. Tänään siihen tuli selvyys, kun Iltasanomat kertoi, että englanninkielisessä Wikipediasta oli poistettu yli 200 artikkelia ja blokattu yli 300 niitä päivittänyttä tiliä, joita vapaaehtoiset olivat Wikipedia-blogin mukaan tutkineet viikkoja. Nämä tilit olivat siis päivittäneet artikkeleja salaa ja rikkoneet samalla myös Wikipedian muita sääntöjä. Suomenkielisestä Wikipediastakin poistetaan päivittäin artikkeleita, jotka eivät ole tarpeeksi merkittäviä tai joissa syyllistytään esimerkiksi tekijänoikeusrikkomuksiin. Blogissa oli myös mielenkiintoinen lause:

"No one should ever have to pay to create or maintain a Wikipedia article."

En tiedä, mitä sillä ajetaan takaa, sitäkö, että Wikipedia-yhteisö kyllä luo ilman maksuakin artikkelit aiheista, jotka ovat merkittäviä ja pitää niitä yllä vaiko sitä, että kuka tahansa voi ihan itse päivittää Wikipediaa? No, minä olen kuitenkin saanut Wikipedia-toimeksiantoja ihmisiltä, jotka toivovat artikkeleita aiheista, joita vapaaehtoisyhteisö ei ollut tehnyt tai päivityksiä artikkeleihin, joita yhteisö ei ole syystä tai toisesta päivittänyt. Asiakkaillani on ollut muutakin tekemistä, kuin alkaa opetella Wikipedian pilareita ja muokkaamista ja siksi he ovat antaneet homman minun tehtäväkseni. Tehtyäni yli 1600 muokkausta yli 350 artikkeliin tiedän (yleensä) mitä olen tekemässä ja osaan arvioida myös sen, onko jokin aihe tarpeeksi merkittävä Wikipediaan vai ei.

Olen myös opettanut organisaatioille sitä, miten he voivat itse päivittää niihin liittyviä artikkeleita. Koko päivän koulutuksessani käyn läpi Wikipedian kulttuuria ja sääntöjä ja kerron mm. yritystilien tyypillisimmistä virheistä.

Se, mikä minua tuossa uutisoinnissa hieman pelottaa on se, että ihmiset alkaavat pelätä ajojahtia päivitettyään työhönsä liittyviä artikkeleita. Pelkoon ei ole syytä, kunhan noudattaa periaatteita ja kertoo päivityksistään avoimesti yhdellä kolmesta tavasta. Minä toivon edelleen, että Wikipediaa, ainoaa yhä päivitettävää suomenkielistä tietosanakirjaa, muokattaisiin entistä enemmän myös työajalla.

Joten olkaa huoleti asiakkaani, olen pelannut Wikipedian muokkauspeliä sääntöjen mukaan, ja kertonut päivityksistäni avoimesti - jo ennen sääntömuutostakin.

Tuesday, September 1, 2015

Älä puhu muista selän takana - Snapchatissakaan

Twitter-koulutuksissa olen käyttänyt vertausta: jos kirjoitat twiittisi "meitä kävi kouluttamassa Johanna Janhonen", se on vähän kuin puhuisit minusta selän takana. Oikeampi tapa on twiitata "Meitä kävi kouluttamassa @jjanhone", jolloin minä huomaan kyseisen twiitin omista ilmoituksistani.

Miten sama sitten tehdään Snapchatissa, eihän siellä voi ketään tagata? No voi kyllä. Eli silloin, kun puhut jostain muusta snäppääjästä, lähetät vain ko. snäpin sekä omaan My storyysi että yksityisviestinä kyseiselle henkilölle. Sillä tavalla hän näkee snäppisi myös siinä tilanteessa, että olisi pitänyt snäppitaukoa muutaman päivän.

Itse pyrin pitämään snäppini aika lyhyinä ja informatiivisina, tänään jaoin mm. tuon äskeisen vinkin. Sitä en ole kyllä keksinyt, mistä otan elämääni lisää aikaa, jotta ehtisin kaikki mielenkiintoiset snäpit katsoa, joten tyydyn kurkkimaan snäpin silloin, toisen tällöin - enhän minä ehdi kaikkia twiittejänikään lukea, enkä ota siitäkään mitään paineita.

Jos haluat seurata minua Twitterissä tai Snapchatissa, etsi @jjanhone. :)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...