Sain kyselyyn peräti 152 vastausta - enemmän kuin odotin. Kaunis kiitos kaikille vastaajille! Tilastotieteilijänä tiedän, ettei kysely täytä tieteellisen tutkimuksen vaatimuksia, mutta se antaa kuitenkin hyvän arvauksen siitä, miten suomalaiset Instagramia käyttävät. Eniten vastaajia sain omasta ikäluokastani, kolmannes vastaajista (33%) oli 30-39-vuotiaita ja seuraavaksi eniten (29%) oli 40-49-vuotiaita, mutta pienellä oveluudella sain mukaan myös paljon 20-29-vuotiaita (22%) :). Miehiä vastaajista oli 32%.
Vastaajista yli kolmannes (37%) oli käyttänyt Instagramia 1-2 vuotta,
32% alle vuoden ja
21% 2-3 vuotta.
Lähes puolet, 45% seurasi itse alle sataa tiliä ja yli puolella, 52%, oli alle sata seuraajaa. 80% vastaajista seurasi ainakin yhtä yritystiliä ja 68% vastaajista oli ainakin kerran käyttänyt yritykseen liittyvää #avainsanaa. 64% vastaajista ei ollut koskaan osallistunut Instagram-kilpailuun.
Tärkeimmät syyt, joiden vuoksi ihmiset olivat aloittaneet jonkin organisaation seuraamisen Instagramissa olivat
- inspiraatio (43%),
- viihdyttävä sisältö (40%) ja
- tiedonsaanti yrityksestä tai sen tuotteista (37%).
Julkisuuden henkilön suosittelun vuoksi vain 2% vastaajista oli aloittanut organisaatiotilin seuraamisen, kun taas tutun suositteluihin oli uskonut 9%. Puolet vastaajista (49%) ei käytä mitään Instagramin käyttöä helpottamaan tehdyistä sovelluksista.
Oliko tuloksissa jotain sinua yllättävää? Mitä?