|
Sallan kunnan 8-luokkalaiset toteuttivat
Sallan museoon kaksi ns. tintamareskia. |
Kesäkuussa pidin tähän mennessä pohjoisimman koulutukseni, kun koulutin Sallan kunnan työntekijöitä. Salla kuuluu siihen 41 prosentin joukkoon kunnista, jotka ovat järjestäneet somekoulutusta työntekijöilleen. Sallassa oli jo ennestään hyviä kokemuksia somen käytöstä, mutta he tahtoivat oppia lisää ja kuulla mahdollisuuksista, joita eivät olleet vielä hyödyntäneet mm. museon ja kirjaston markkinoinnissa ja viestinnässä. Paikalla oli väkeä myös nuorisotyöstä ja koulujen puolelta lähinnä rehtoreita, joiden kanssa kävin mielenkiintoisia keskusteluja ensi syksynä tulevasta opetussuunnitelman uudistamisesta.
Kuntaliiton tekemän kyselyn mukaan Suomen kunnat käyttävät somepalveluista eniten Facebookia, YouTubea, Twitteriä, Instagramia ja blogeja ja eniten siellä tehdään tapahtumamarkkinointia (61% kunnista) ja tiedonvälitystä (50%). 66% kunnista on tehnyt someen liittyvän suunnitelman.
Käytin koulutuksessa esimerkkinä aika monta kertaa kotikuntaani Laukaata. Ensinnäkin se on hyvä esimerkki siitä, mitä pienessäkin kunnassa (19 000 asukasta) saadaan aikaan, kun kunnanjohtaja on somemyönteinen ja henkilöstöstä löytyy viestintätaitoisia ja -haluisia ihmisiä. Toisekseen teen itsekin Laukaan kunnalle tiedotusta
Ekokoulu-hankkeessa. Kaikki
Laukaan kunnan käyttämät someväylät on lueteltu vastikään uudistuneilla nettisivuilla.
Sallan koulutukseen tulijat kertoivat etukäteen heitä kiinnostavia aiheita ja siksi kokeilimme sekä Pinterest-taulujen tekoa että
IFTTT:n käyttöä. Samalla tulin itsekin tuunanneeksi omaa
Pinterest-tiliäni ja lisänneeksi uusia IFTTT-reseptejä - on kätevää, kun tieto menee kerralla useaan paikkaan, sillä eihän meillä kenelläkään liikaa aikaa ole.
Tässä ote koulutuksesta:
Sallan kunnan somekoulutus from
Johanna Janhonen
Sallan viestinnnästä haluan nostaa vielä hauskan sloganin ja häsän, joka on ollut siellä käytössä jo useamman vuoden:
Salla - in the middle of nowhere. Instagramista löytyy kyseisellä häsällä
pian 700 kuvaa. Omaa häsää tarvitaan, sillä "Salla" on paitsi suomalainen naisen nimi, mutta myös sana, jota käytetään aika monessa muussakin kielessä. Jos tiedät, mitä se eri kielillä tarkoittaa, kerro!
Oma slogan on
Kuntaliiton markkinointikyselyn mukaan 79% kunnista, mm.:
- Aitoa osaamista (Juva)
- Tiennäyttäjä jo vuodesta 1347 (Pyhtää)
- Tahdosta tekoihin (Suomussalmi)
- Toteuta unelmasi Saimaalla (Taipalsaari?)
- Moottoritie alkaa Nousiaisista (Nousiainen)
- Sipoo –Suomen halutuin (Sipoo)
- Saariston kuningaskunta (Kustavi)
- Ihan lähellä (Hämeenlinna)
- Elävä kauppapaikka (Kauhajoki)
- Utajärvi kulkee edellä (Utajärvi)
- Valtavirran varrella (Paimio)
- Hyvinkäällä on hyvä huomen (Hyvinkää)
Laukaan kunnan slogan on muuten
Sydäntä ja elinvoimaa. Sitä toivotan muillekin Suomen kunnille, jotka somessa toimivat.