Wednesday, October 29, 2025

Grokipedia - Muskin vastine Wikipedialle

Tänä aamuna kävin läpi sekä LinkedIn-fiidini että Mastodonin/Fedin #Grokipedia-fiidin. Linkkari-verkostoni ainoa Grokipedia-avaus oli italiaksi, Mastodonissa en nähnyt suomenkielistä keskustelua. 

Grokipedia on siis Elon Muskin maanantaina julkaisema verkkomedia, joka on luotu Wikipediaa ja tekoälyä hyödyntämällä. Lukijat eivät sitä voi muokata, mutta he voivat pyytää Grokilta muokkauksia, jotka se sitten tekee tai jättää tekemättä. 

Wikipedistin kannalta tämä on tietysti vähän kumottavaa. 

1. Ihmiset ovat tottuneempia AI-keskusteluihin kuin Wikipedian muokkaamiseen. 

Voi siis olla, että Grokipedian sisältöihin vaikuttamaan pyrkiviä ihmisiä on hyvin pian moninkertainen määrä wikipedisteihin verrattuna. Tieto on alunperin tekoälyn luomaa, osittain huttua, mutta jos ihmiset saadaan tarkistamaan ja täydentämään tietoa, niin sillä on potentiaalia tulla luotettavaksi ja hyödylliseksi. Tämä riippuu siitä, miten hyvin ihmisten pyynnöt käsitellään ja miten paljon laadukkaita pyyntöjä tulee.

Wikipedistejä on varsin vähän. Jos Grokipediasta tulisi suomenkielinen versio (ja miksei tulisi, onhan "kääntäminen" tekoälylle varsin helppoa), niin "päivityspyyntöjen esittäjiä" saattaisi hyvinkin löytyä tuhansittain. Suomenkielisiä aktiivisia muokkaajia on kuukausitasolla vain noin 500. Vuosikymmenten varrella tuhannet muutkin ovat kyllä yrittäneet muokata Wikipediaa, mutta sääntöjen vaikeus ja ilmapiirin suoruus ovat karkoittaneet heidät. Tekoälybotit juttelevat käyttäjille mukavia ja ne osaisivat opettaa kärsivällisesti ihmiset muotoilemaan pyyntönsä niin, että ne menisivät läpi.

Ihmisiä, jotka ovat kyllästyneet Wikipediaan voisi kiinnostaa myös tietynlainen anonyymisyys. He voisivat ehkä esittää pyyntöjään ilman, että kanssamuokkaajat näkevät pyynnön tekijän. Wikipediassahan kaikki on läpinäkyvää ja siksi ihmisille voidaan valittaa vaikka vääristä välimerkeistä. Tämä on kurjaa ilmapiirin huonontamista, kun voisimme pistää botit hommiin ja jättää ihmisille enemmän aikaa sisältöjen miettimiseen. (Paljon botteja Wikipediassa jo onkin, mutta kaikki eivät osaa niitä tehdä.)


2. Mitä tapahtuu, jos Grokipedia onnistuu luomaan sisältöjä ihmisiä kiinnostavista aiheista, jotka puuttuvat Wikipediasta kokonaan?

Alkavatko ihmiset, mukaanlukien toimittajat, käyttää sitä lähteenään?  (No, jotain ehkä kertoo se, että toimittajat viittaavat usein siihen, mitä X:ssä kirjoitetaan.)

Surullista kyllä, en luota kovin paljon ihmisten lähdekritiikkiin. Tuoreen esimerkin lähdekritiikin puutteista kertoi Tivin uutinen. Aalto yliopiston tekemässä tutkimuksessa puolet testatuista teki loogisen päättelyn tehtäviä itse, puolet tekoälyn avulla. Tutkijat huomasivat, ettei ChatGPT:n kanssa käyty keskustelua, vaan annetut kysymykset kopioitiin sellaisinaan ja ihmiset tyytyivät ensimmäiseen saamaansa vastaukseen. "Havaitsimme, että useimmat käyttäjät luottivat tekoälyyn sokeasti." 

Wikipediaan pääsy on  tehty  tarkoituksella varsin hankalaksi, siihen vaaditaan esimerkiksi paljon medianäkyvyyttä, eivätkä yritykset voi käyttää sitä mainosalustana, eli kirjoittaa markkinointihenkisiä yritysesittelyjä. Jos Grokipediassa ei ole tällaisia esteitä, ja alusta saa sekä paljon lukijoita että näkyvyyttä esimerkiksi Google-hauissa tai muiden AI-palveluiden lähteenä, siitä tulee houkutteleva vaihtoehto yrityksille ja vaikuttajille, jotka eivät ole saaneet toivomaansa näkyvyyttä Wikipediassa.

Huomasin jo vaikutteita tästä, kun tutkin Grokipedian artikkeleita Jyväskylästä ja Tampereesta. Kumpikin mainitsee kuuluisien asukkaiden joukossa yrittäjiä, joita ei suomenkielisessä tai englanninkielisessä Wikipediassa mainita. Ehkä Musk haluaa yrittäjänä antaa enemmän näkyvyyttä yrityksille ja yrittäjille kuin mihin Wikipediassa ollaan totuttu?

Mitä tapahtuu, jos yrittäjät, tutkijat ja artistit, jotka ovat saaneet Wikipediassa kylmää vettä niskaansa innostuvat helpommasta tavasta saada työlleen näkyvyyttä?


3. Grokipedia jää tuskin ainoaksi, luultavasti myös muut AI-firmat tulevat apajille. 

Wikipedialla ei ole ollut vakavasti otettavia kilpailijoita, mutta Wikipedian näkyvyys on pitkälti Googlen varassa. Mitä jos Google tekee oman Gpedian ja alkaa suosia hauissaan sitä? Entä mitkä olisivat OpenAI:n, Perplexityn tai Metapedian valtit? 

Wikimedia-säätiö yritti ottaa tekoälyä käyttöön keväällä, jotta sen avulla olisi luotu tiivistelmiä Wikipedia-artikkeleista. Yhteisö tyrmäsi idean ja siitä luovuttiin. Tekoälyä käytetään kyllä joissain muissa tehtävissä, mutta sitä voitaisiin käyttää paljon enemmän. 


Millaisia ajatuksia Grokipedia sinussa herättää? Luin aiheesta Forbesista.

Friday, October 17, 2025

Wikidatasta vauhtia GEO- eli tekoälyoptimointiin?

Viime syksynä osallistuin viiden tunnin Wikidata-koulutukseen, jonka Wikimedia UK tarjosi Wikipedia-kouluttajaringilleen. Kiitos siitä! ❤️ 

Koulutuksen jälkeen olin aivan liekeissä: tätä tietoa haluan välittää Suomessa. Koulutuksen näkökulma oli muistiorganisaatiot, GLAM-organisaatiot, ja siksi lähdin itsekin tarjoamaan Wikidata-osaamistani siihen suuntaan. 

Wikidataa ei ole suunnattu tavallisille ihmisille, sen tutkiminen ei ole kovin mielekästä lauseita kaipaaville ihmisille. Harvempi kai lukee taulukoita huvikseen?

Wikidatasta saa kuitenkin SPARQL-hakukyselyillä valtavan määrän tietoa, jota ei löydy mistään muualta. Wikidata yhdistää tiedot niin erikielisistä Wikipedia-artikkeleista kuin myös monista muistakin Wikimedia-projekteista. Wikidataan voi linkittää esimerkiksi Wikimedia Commonsin kuvia. Wikidata sopisi siis hyvin esimerkiksi tutkijoiden työkaluksi. Ymmärrettävistä syistä (lue: pienet resurssit) yhteydenottoni GLAMiin eivät johtaneet mihinkään. Harmi.

Viime aikoina olen kuitenkin löytänyt enemmän vastakaikua Wikidatalle, kun olen kertonut asiasta muutamille yrityksissä ja julkisissa organisaatioissa työskenteleville asiakkailleni. Wikidatan kautta tieto päätyy tekoälyn jauhettavaksi, eikä AI välitä alustan teknisyydestä, päinvastoin. 😁 

Luulen, ettei missään vielä kouluteta yrityksille sitä, miten ne voisivat tehdä tekoälyoptimointia Wikidatan avulla. Valmista koulutuspakettia minullakaan ei ole, mutta sen sijaan on intoa opetella asiaa yhä useamman tahon kanssa. 

Näin nimittäin viime viikolla yhden silmiä avaavan esimerkin: Wikidataa osataan jo hyödyntää, kun tarve on suuri. Toivon siis löytäväni muutaman pilottiasiakkaan, jotka kertovat minulle näkyvyystarpeistaan.

Wikidataan on vähän helpompi* luoda sisältöjä kuin Wikipediaan, sillä merkittävyyskynnys on siellä pienempi. (*Teknisesti se on kyllä haastavampaa.)

Esimerkiksi minulla on siellä oma item eli kohde:

Johanna Janhonen kuuluu ihmisten (Q5) porukkaan.

Lisäsin itseni Wikidataan alunperin päästäkseni Metaan (älä sekoita Zuckerbergin Metaan, myös Wikimedialla on Meta eli Meta wiki) vierailevien wikipedistien eli residenssiwikipedistien listalle. Koska meitä on maailmassa niin vähän, olemme Wikidatassa automaattisesti merkittäviä, eli voimme tehdä itsellemme kohteen. :)

Tutkiessani millaista tietoa Wikidatan ja tekoälyn yhteiselosta löytyy, törmäsin tuoreeseen uutiseen

Tämän kuun alussa Wikimedia Deutschland, Wikidatan luoja ja yksi Wikimedia-liikkeen suurimmista toimijoista Wikimedia-liikkeessä, teki uuden avauksen. Wikidata Embedding Project käyttää vektoripohjaista semanttista hakua, joka auttaa tietokoneita ymmärtämään sanojen välisiä suhteita. Uuden MCP-protokollan avulla LLM-palveluiden on entistä helpompi hyödyntää Wikidataa. Protokolla on kehitetty yhteistyössä neuraalihakuihin keskittyneen Jina.AI:n ja IBM:n omistaman DataStax-yhtiön kanssa.

Wikidatassa on yli 136 miljoonaa kohdetta. Uusin niistä oli äsken

Wikidata-kehittäjien huumorintajusta kertoo, että 

kohde Q1 on universumi, 
Q2 maa, 
Q3 elämä, 
Q4 kuolema, 
Q5 ihminen, 
Q6, Q7, Q9 ja Q10 ovat tyhjiä, 
mutta Q8 merkitsee onnellisuutta. 

Arvaatko, mitä Q42 tarkoittaa tai mikä on Suomen kohteen tunnus?

Otapa siis yhteyttä, jos haluat miettiä kanssani sitä, miten voisimme kehittää teidän näkyvyyttänne Wikidatassa. 

Alla vielä esimerkki Wikidata-kohteesta, josta jo äsken mainitsin. 

Kohteiden mahdollisia ominaisuuksia on todella suuri määrä, arvoja ja tarkenteita vielä enemmän. Niiden kanssa saa päänsä helposti sekaisin, siksi arvelen, että pääset helpommin kärryille, kun opetan sinulle alkeet tai teen teidän organisaatiolle alustavan muokkauskierroksen, jota voimme ideoida ja iteroida myös yhdessä.


Datamodel in Wikidata fi

Wednesday, October 15, 2025

Onko pakko olla Metan palveluiden varassa?

Magdalena Hai kirjoitti LinkedInissä siitä, että yhdistykset ja kansalaisjärjestöt ovat hädissään, kun Meta ei anna niiden enää ostaa sponsoroituja päivityksiä ja ilman niitä näkyvyys on heikkoa. Hän ihmetteli, eikö nyt olisi hyvä aika ottaa Fedi korporaatiosomejen rinnalle (ei tilalle, tästähän minäkin kesäkuussa kirjoitin).


Pakkohan minun oli tähän avaukseen tarttua. Jotta ränttini ei jäisi vain linkkarilaisten nähtäväksi, otan sen talteen tänne bloginkin puolelle. Äänensävyssäni saattaa kuulua pientä turhautumista. Se johtuu siitä, että lobbasin Fediversumia keväällä huolella monille tärkeille tahoille. Suurin osa ei vastannut mitään, mutta osalta kuulin myös selityksiä.

***

Innostuin tammikuussa Fediversumista, etenkin Mastodonista. Pääsin vanhan kunnon someen, jossa juteltiin vieraiden ihmisten kanssa ja jossa häsät vielä toimivat. Postaukset näkyvät kokonaan ja kaikenkarvaiset algoritmitemppuilut sai unohtaa. Ihmiset jakoivat mun juttuja enemmän kuin missään somessa ja useimmiten sain postauksiini myös kommentteja. 


Suosittelin paikkaa kai-kil-le: tulkaa tänne, täällä on hyvä pöhinä. 


- Ääh, ei voida, kun tilastot näyttää, että siellä on niin vähän porukkaa, eikä me todellakaan haluta olla ensimmäisinä jossain somealustalla. Niin tai Metassa kyllä haluttiin, ja Blueskyssä, mutta muualla ei. 


- Ääh, ollaan jo niin monessa somepalvelussa, että yhtään uutta ei mahdu rinnalle. Juuri mentiin yhden korporaation perustamaan someen, meillä riittää opettelua siellä. Katos, kun ne algoritmitkin on niin hankalat, pitää kikkailla, että saa näkyvyyttä. 


- Ei epäkaupallisesti toimivat somet voi pärjätä. Ai Wikipedia? No eihän sitä lasketa, se on ihan eri juttu, 25 vuotta sitten tällainen järjestäytyminen vielä onnistui, mutta ei se ole nykyaikaa. 


Niin, vaikeeta on. Mutta minä nautin samaan aikaan sekä korporaatiosomejen että Fedin algoritmittomista syötteistä. Ajatella, että jollain YKSIN yrittävällä voi olla resursseja pyöriä päivittäin seitsemällä alustalla. Niin tai kahdeksalla, jos sen Wikipediankin laskee. Ja kiitos somesiivouksen, aikaa jää vielä lehdille ja paperikirjoillekin.


Jos sinulla on vielä neljä minuuttia, katso tämä pikaopastus Fediversumista:


Friday, October 3, 2025

Saako Wikipediaan kirjoittaa omasta työstä?

Eilisen luetuimmat Wikipedia-
artikkelit
Juttelin tällä viikolla monen uuden ihmisen kanssa työstäni Wikipedian päivittäjänä ja totesin, että työhön liittyvä Wikipedian päivittäminen on yhä hyvin vierasta viestijöillekin.

15 vuoden aikana olen muokannut toimeksiannosta tuhansia Wikipedia-artikkeleita. Suomessa on toki muitakin Wikipediaa työnsä puolesta päivittäviä (joista osaa olen kouluttanut), mutta volyymien perusteella arvelen olevani suurin tekijä. 

Olen luullakseni myös kokenein työhön liittyvän Wikipedia-päivittämisen kouluttaja. Tänä ja viime vuonna Koneen Säätiön rahoittama Marginaalimerkintöjä-hanke on kasvattanut koulutusmääriäni merkittävästi. 

Olen kertonut itse muotoilemastani työstä paitsi somessa myös monissa haastatteluissa, mutta silti työni on yhä vierasta niin suurelle yleisölle kuin viestijöillekin. 

Seuraavaksi muutamia yleisimpiä reaktioita.


Mitä ihmettä, en ole tällaisesta koskaan kuullutkaan!
Nyt menee aivot solmuun, onko tämä yleistäkin? 

Miina Sillanpään artikkelia luettiin
paljon kansalaisvaikuttamisen päivänä

Niin, jos suomenkielisessä Wikipediassa on kuukausitasolla vain 500 aktiivista muokkaajaa, niin työnsä puolesta muokkaavia on yleensä alle kymmenen. Joten ei ole mikään ihme, jos et ole koskaan wikipedisteihin törmännyt, saati sitten ihmisiin, jotka tekevät sitä osana työtään.

Yritin miettiä, miten kuvailisin aktiivisten määrää, sillä prosenttiluku 500/6000 000 on niin pieni, ettei sitä ymmärrä.

Helpointa olisi kai kuvitella, että esimerkiksi Lieksassa on todennäköisesti vain yksi aktiiviporukkaan kuuluva, Naantalissa kaksi, Savonlinnassa kolme, Kotkassa viisi, Jyväskylässä 15, Turussa 21, Tampereella 26 ja Helsingissä 69. Emme tietenkään tiedä, missä aktiivit oikeasti asuvat, mutta heitä on siis noin yksi 10 000 suomalaista kohden.

Kaikki yritykset eivät Wikipediaan pääse, mutta esimerkiksi monille pörssiyrityksille se on tärkeä vaikuttamisen väline. Toimittajat hyödyntävät Wikipediaa juttuja kirjoittaessaan, joten olisi hyvä, että siellä on faktat kunnossa. 

Kuka sinulle maksaa muokkaamisesta? 

Asiakkaat. Moni erehtyy kuvittelemaan, että esimerkiksi Wikimedia-säätiö maksaisi sisällöistä, mutta näin ei suinkaan ole.

Onkohan tuo eettisesti ihan oikein? 

Noudatan Wikipedian vakiintuneita käytäntöjä ja ilmoitan myös toimeksiantajani, en siis syyllisty piilomainontaan.

Vapaaehtoiset wikipedistit kirjoittavat asioista, joista ovat kiinnostuneita vapaa-ajalla, joten Wikipediassa on aukkoja. Minusta on reilua, että merkittävistä aiheista kirjoitetaan, eikä kaikkea sisällöntuotantoa jätetä vapaaehtoisten varaan. 

Miksi palkkaisin ulkopuolisen, kun voin tehdä tuon itse, pistää harkkarimme hommiin tai tuottaa sisällön tekoälyn avulla? 

Wikipedian mobiilisovelluksesta tuli
nopeasti yksi suosikkisovelluksistani
Wikipediassa on paljon lukijoille tuntemattomia prosesseja ja toimintatapoja. Jos yritys rikkoo sääntöjä vahingossa tai tahallaan, siitä voi pahimmillaan syntyä pitkäaikainen mainehaitta. 

Olisi kiva, jos Wikipediassa olisi enemmän asiantuntevia muokkaajia, mutta harvat malttavat perehtyä alustaan syvällisesti ennen kuin alkavat sitä päivittää. 

Hämmästelen välillä sitä, että osa ihmisistä pitää Wikipediaa julkaisualustana, jonka sisällöt ja äänensävyn organisaatio voisi itse määritellä.



Tämän postauksen kuvituksessa näkyvät viimeisten kolmen päivän luetuimmat Wikipedia-artikkelit. Seuraan listaa nykyisin Wikipedian mobiilisovelluksesta, jonka otin käyttöön elokuussa. Se auttaa minua pysymään ns. pulssilla, näen, mitkä asiat suomalaisia kiinnostavat. Tämä on ylellisyys, jota monessa maassa ei ole - maakohtaiset erot häviävät, jos jotain kieltä puhutaan useassa maassa.

Tuesday, September 23, 2025

Ota käyttöön Instagram-postausten uusi koko (syksy 2025)

Vähän turhauttavaa: Instagram muutti Instagram-postausten kokoa toistamiseen vuoden sisään. Eihän siitä kauan ole, kun tein itselleni uudet kuvapohjat. 

Jos syy muutokseen kiinnostaa, katso miten Instagram-johtaja Adam Mosseri sitä heinäkuussa selitti: puhelimet ovat kasvaneet. Näin nopeasti? Ok. 

Muutos on hyvin pieni, kuvien korkeus kasvoi vain 6,7 prosenttia eli 90 pikseliä. Vähän makuasia siis kannattaako muutosta edes noteerata. 

No oli miten oli, tein nyt itselleni uudet pohjat. Maksullisen Canvan avulla se on kuitenkin varsin nopeaa.

Näytän seuraavaksi miten sen tein.

1. Tein kopiot edellisistä pohjista. Varmuuden vuoksi, onpahan edellinen versio tallessa, jos jotain menee pieleen - tai jos Instagram muuttaa taas kokoa :D.

2. Avasin kopion ja klikkasin Muuta kokoa. Jännä juttu, ettei Canvakaan tunne Instagramin uutta kokoa, vaan se piti määritellä itse. Valitsin siis Mukautettu koko. 




 3. Muutin uuden koon (1080*1440) kaikkiin tiedoston kuviin eli valitsin Muuta suunnittelun kokoa.


4. Instagram muutti kuvien korkeutta lisäämällä tyhjää tilaa sekä kuvan ylä- että alareunaan. Jotta huomaat sen paremmin, väritin taustan vaaleansinisellä:




5. Säädin ensimmäisen kuvan kuntoon tietokoneella ja tein siitä sitten kopiot, joihin toin sisältöjä vanhoista pohjista. Hyvin nopeasti sain tehtyä liudan erilaisia pohjia eri tarkoituksia varten. Jatkossa hyödynnän uusia pohjia Canvan mobiilisovelluksella, jolloin uusi, brändiin sopiva postaus syntyy ihan hetkessä.


Oletko sinä tehnyt itsellesi brändätyt pohjat, joissa toistuvat samat visuaaliset elementit, fontit ja värit?

PS. Jäikö sinua askarruttamaan kuvissa näkynyt kirjankansi, Vuodessa vaikuttajaksi? Kirjoitin siitä tänään pienen kirja-arvion Instagramiin, Pixelfediin ja LinkedIniin. Mutta en nyt pakota sinua siirtymään sen perässä muualle, vaan liitän arvostelun myös tähän.

Kirja-arvostelu: Vaikuttajaksi vuodessa - opas Instagram-influensseriksi haluavalle


Harvoin luen e-kirjoja, mutta kun törmäsin @kiitospaikasta -Instagram-tilin kirjaan Vaikuttajaksi vuodessa e-kirjasto-sovelluksessa, lainasin sen ihan työni vuoksi, somekouluttajan kun kannattaa tietää, mitä aiheesta kerrotaan. 

Kirjan sanat puuroutuivat
näin pahasti, mutta se ei
estänyt minua lukemasta
kirjaa loppuun asti.
Kertonee jotain kirjan
kiinnostavuudesta?

e-kirjaston bugi teki kirjan lukemisesta vaikeaa, mutta sinnittelin loppuun asti. Bugista raportoin omaan kirjastooni, toivottavasti asia saadaan korjattua. 

Mira Lehmonen kertoo kirjassaan oman tarinansa ja jakaa konkreettisia vinkkejä ihmisille, jotka haaveilevat somevaikuttajan urasta, tai ensiksi vain sivutuloista mikrovaikuttajana. 

Kolmekymppinen Mira opiskelee hammaslääkäriksi Kuopiossa ja asuu perheensä kanssa pääkaupunkiseudulla. 

Kirjassa on konkreettisia vinkkejä, esim. 

  • millaisia viestejä kannattaa lähettää yhteistyötä ehdotellessa yrityksille tai isommille Insta-tileille, 
  • miten huomioida verotus eli kannattaako esim. ottaa vastaan tuotteita postauspalkkioksi, 
  • miten hän on rajannut tilinsä aiheet ja 
  • mitä hän on oppinut sisällöntuotannosta ja millaisia työkaluja hän siinä käyttää
Eli pelkän Instagramin sijasta hän kertoo myös kevytyrittäjyydestä, myymisestä ja brändäämisestä.

Lisäksi tykkään kirjassa myös toisesta jutusta: tsempeistä. Mira kannustaa oletettavasti muita naisia yrittämään rohkeasti uusia juttuja, menemään kohti unelmia (hän itse halusi paremmin palkatun vakituisen työn) ja kertoo siitä, miten hänen perheensä asian ratkaisi. 

Hän antaa lukijalle tilin kehittämiseen liittyviä tehtäviä ja tietoa, joita itse olisi itse kaivannut tiliä perustaessaan. Tuntuu, että Mira on kirjoittanut kirjansa suurella sydämellä, hän ei korota itseään jalustalle, vaan haluaa auttaa muita Instagram-vaikuttajiksi vertaistukea jakamalla. Hän on löytänyt Instasta studygrammaajat ja pikkulapsiarjesta kertovat ja kokee Instagramin hyvin yhteisöllisenä paikkana. Se on hyvä muistutus: somesta saa enemmän irti, kun sitä tekee yhdessä muiden kanssa.