Ai miksi?
No koska
henkilöihin nyt vain luotetaan enemmän kuin isoihin organisaatioihin.
Katleena Kortesuo bloggasi aiheesta viime viikolla.
Voiko ison yrityksen edustaja, vaikka toimitusjohtaja, sitten herättää luottamusta?
Ei voi, sanoo Katleena, jos ei koskaan puhu mitään priva-asioistaan.
Saman voit todeta Edelmanin luottamusbarometrista:
teknisiin ja akateemisiin asiantuntijoihin luotetaan toki eniten,
mutta vain hieman enemmän kuin "kaltaiseeni ihmiseen".
Edelman Trust Barometer 2019 luottamus by jjanhone
Meidän siis pitää kertoa asioista, jotka tekevät meistä samaistuttavia.
Ehkäpä toimitusjohtajat ovat oppineet tämän niksin, sillä heidän luottamuksensa on noussut parissa vuodessa varsin huimasti:
Edelman Trust Barometer 2019 trendi by jjanhone
Katleena neuvoi kertomaan syvimpien salaisuuksien sijaan esimerkiksi
harrastuksista,
luetuista kirjoista,
mökkirempoista tai
lemmikeistä.
Jatkan listaa. Kerro vaikkapa:
hienoista paikoista, joissa olet käynyt tai saamastasi hyvästä palvelusta
(hei, tuollahan minunkin pitää käydä!)
kommelluksistasi tai lapsuuden tai nuoruuden muistoista
(oih, minullekin on joskus käynyt noin!)
arkipäivän oivalluksista tai nikseistä
(haa, minäkin kokeilen tuota!)
Wikimedian Wiktionaryssä eli sanakirjassa inhimillinen on
ihmisiin liittyvää, ihmiselle tyypillistä tai ihmiseltä odotettavaa
esimerkiksi
inhimillinen erehdys tai inhimillinen kärsimys
Helppo juttu! Olemme kaikki ihmisiä, meidän pitää vain opetella viestimään siitä myös somessa.