Kehtaanko mä enää blogata tänään? :) Kyllä kehtaan, sehän on osa mun työtä, ei mikään ylimääräinen juttu.
Annoin tänään haastattelun lopputyöhön, joka koskettelee B2B-yritysten someilua, erityisesti asiakashankinnan kannalta. Kerroin miten käytän eri työkaluja ja siitä, mihin blogia tarvitaan, se on:
-ensisijassa muistin apuväline, paikka johon kerään hyviä esityksiä
-paikka, jossa voin kertoa omia ajatuksiani somesta ja yritykseni kuulumisia
Laitoin juuri blogin sivupalkin uuteen uskoon ja samalla huomasin, että blogissani on käynyt tässä kuussa noin 90% koko vuoden kävijöistä, eli blogi on ollut aika pimennossa tähän asti. Jos siis olet löytänyt blogiini ihan vastikään, et ole todellakaan ainoa :). Jatkossa toivonkin, että blogini saa enemmän lukijoita, ja myös niitä kaikkien bloggaajien himoamia kommentteja.
Tänään olen valmistautunut loppuviikon esityksiin kotikonttorillani (ihanaa kun ei tarvinnut lähteä pakkaseen), ja ollut kovasti tekemisissä kollegoideni kanssa Twitterin ja blogini kautta.
Valmistaudun Twitter-työpajaan, jota varten piti vähän virkistää muistiani siitä, mitä kaikkia Twitter-työkaluja onkaan olemassa, kurkkasin mm. Wikipediaan ja gallupoin Twitterissä (tällä kertaa tosin laihoin tuloksin), ja paras lista löytyi SlideSharesta:
Itse käytän Twitteriä aika perinteisesti. Luen sitä joko twitter.com:ista tai mobiililla m.twitter.com:sta, laitan välillä kuvia TwitPiciin, ohjaan sisältöä Twitterfeedillä, päivitän seuraajalistoja ajoittain FriendOrFollow:lla.
TweetDeckiä olen kokeillut, mutta koska käytän monta eri päätelaitetta, se ei ollut käyttötapaani sopiva. Muitakin twiittien lukuohjelmia olen kokeillut, mutta palannut aina nopeasti Twitteriin. Kontaktieni innoittamana lisään itseni aina välillä jonnekin Twitter-listalle, mutta unohdan listat enkä käy sieltä itselleni uusia kontakteja etsimässä, sillä Twitter sekä omat kontaktini osaavat ehdottaa hyviä seurattavia. Samoin säännöllisin väliajoin kokeilen, jotain statistiikka-palvelua, joka kertoo minusta twiittieni ja seuraajieni perusteella erilaisia asioita, tuoreimpana näistä FollowFriday.com, josta vastikään bloggasin, mutta mikään näistä ei ole päätynyt säännölliseen työkaluvalikoimaani.
GroupTweetiä käytimme Ambientialla siten, että lähettämällä yksityisviestin (DM) @ambientia-tilille siitä tulikin @ambientian julkaisema twiitti, joka alkoi nimelläni: via @jjanhone. Ihan näppärä peli, mutta aika pienelle käytölle se ainakin multa jäi.
Twiittien ja Facebook-statusten ajastusta kokeilin kesällä Hootsuite-työkalulla (muistaakseni se oli se), mutta en ollut siihen kovin tyytyväinen, sillä se antoi aikatauluttaa vain yhden viestin kerrallaan.
Parhaat Twitter-vinkkini muuten saan Maija Haavistolta, joka kirjoitti viime vuonna kirjan Twitteristä (vilkutuksia sinne etelään!). Ota sinäkin seurantaasi @twtrkirja. Saakohan yritykset muuten kirjoittaa joulupukille? Taidanpa nimittäin toivoa Piilotettuun aarteeseen uudistetun painoksen Twitter-kirjasta. :)
Edit:
Hui! Unohdin työkalujen listasta kolme, joista @jal53 minulle viime viikolla vinkkasi.
Tagdef ja Twapperkeeper arkistoivat twiittejä joltain tietyltä #kanavalta, Twitterin oma muisti kun on huono ja lyhyt, hausta löytyy yleensä vain noin viikon vanhoja twiittejä, sitä vanhemmat ovat mennyttä kauraa. Eli jos haluat säilyttää jonkun #kanavan-twiitit, niin laita ne tuonne arkistoon, niin minäkin tein, eli nyt löytyy esittelyt: http://tagdef.com/esittely
ja http://twapperkeeper.com/hashtag/esittely
Listaa suomalaisista hashtageista kerätään taas tänne: http://bit.ly/htag-fi.
Unohdin myös bit.ly:n, jota tarvitaan linkkien lyhentämiseen.
Mitähän muuta mahdoin unohtaa? Auta virkistämään muistiani :).
Monday, November 29, 2010
Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa by @hponka
Harto Pönkä on tehnyt uuden aluevaltauksen, eli tässä hänen ensimmäinen some-videonsa YouTubessa. Onnittelut, kivahan tuosta tuli :). Harto puhuu asiaa mm. tekijänoikeuksista, mutta erityisen ilahtunut olin, kun hän mainosti videon lopussa sosiaalinenmedia.org:ia. :) Se syntyi keväällä erään projektin sivutuotteena ja olen siitä pitäen mainostanut sitä kollegoilleni (eli kilpailijoilleni eli hörhökavereilleni). Kunhan ehdin, teen siitä esityksen SlideShareen, sellaisen, jota kuka tahansa some-kouluttaja saa esityksissään käyttää. Sitä varten kaipaan kysymyksiä, eli mitä sinä haluaisit tietää sosiaalinenmedia.org:sta?
Sosiaalinen media rekrytoinnissa
@hrry eli Lakkalan Harri, entinen kollegani Nokiasta, kertoi uudesta SlideShare-esityksestään (en muista olenko täällä vielä SlideSharea selittänyt, mutta se on kuin YouTube, mutta videoiden sijaan siellä jaetaan kalvoesityksiä) ja pakkohan se oli käydä tyypittämässä :).
Hänen setissään oli kysymys: saako työnantaja googlata työnhakijan. Lainsäädäntö raahaa tässä asiassa vähän perässä, mutta tällä hetkellä on voimassa tietosuojavaltuutetun muutaman vuoden takainen kannanotto että ei saa. Tai saa, mutta
-ensisijassa työnantajan on kerättävä tiedot hakijalta itseltään
-mikäli haluaa kerätä tietoja muualta, tähän pitää kysyä lupa etukäteen
-näin kerätyt tiedot pitää esittää työnhakijalle, ennenkuin päätöksiä tehdään.
Katso lisää Digipaper .
Kuulostaako vanhanaikaiselta? Ehkä, mutta myös järkevältä. Ihminen, joka hakee työpaikkaa, jossa tarvitaan some-osaamista on kyllä niin järkevä, että antaa hakemuksessaan itse linkit käyttämiinsä palveluihin (esim. LinkedIn, Twitter, blogi). Ja jos työnhakija on vaikka Mikko Virtanen, lienee ihan asiallista kysäistä ennen rekrypäätöstä, että oletko sinä se Mikko, joka pitää rasistista blogia, kuuluu Facebookissa sataan viha-ryhmään, lähettää arveluttavia kuvia Flickriin ja rikkoo tekijänoikeuksia YouTube-kanavallaan...
Harri mainitsi esityksessään myös termin serendipiteetti, jolle some-tuttujeni tuttava (nimi unohtui) keksi viime viikolla hienon suomennoksen: sattumahdollisuus :). Se tarkoittaa käytännössä sitä, että some mahdollistaa onnekkaita sattumia: jos kerron olevani junassa matkalla Helsinkiin, joku tuttuni voi huomata olevansa samassa junassa ja voimme treffata ravintolavaunussa jo viiden minuutin päästä ja alkaa kehitellä yhteisiä bisneksiä. :)
Hänen setissään oli kysymys: saako työnantaja googlata työnhakijan. Lainsäädäntö raahaa tässä asiassa vähän perässä, mutta tällä hetkellä on voimassa tietosuojavaltuutetun muutaman vuoden takainen kannanotto että ei saa. Tai saa, mutta
-ensisijassa työnantajan on kerättävä tiedot hakijalta itseltään
-mikäli haluaa kerätä tietoja muualta, tähän pitää kysyä lupa etukäteen
-näin kerätyt tiedot pitää esittää työnhakijalle, ennenkuin päätöksiä tehdään.
Katso lisää Digipaper .
Kuulostaako vanhanaikaiselta? Ehkä, mutta myös järkevältä. Ihminen, joka hakee työpaikkaa, jossa tarvitaan some-osaamista on kyllä niin järkevä, että antaa hakemuksessaan itse linkit käyttämiinsä palveluihin (esim. LinkedIn, Twitter, blogi). Ja jos työnhakija on vaikka Mikko Virtanen, lienee ihan asiallista kysäistä ennen rekrypäätöstä, että oletko sinä se Mikko, joka pitää rasistista blogia, kuuluu Facebookissa sataan viha-ryhmään, lähettää arveluttavia kuvia Flickriin ja rikkoo tekijänoikeuksia YouTube-kanavallaan...
Harri mainitsi esityksessään myös termin serendipiteetti, jolle some-tuttujeni tuttava (nimi unohtui) keksi viime viikolla hienon suomennoksen: sattumahdollisuus :). Se tarkoittaa käytännössä sitä, että some mahdollistaa onnekkaita sattumia: jos kerron olevani junassa matkalla Helsinkiin, joku tuttuni voi huomata olevansa samassa junassa ja voimme treffata ravintolavaunussa jo viiden minuutin päästä ja alkaa kehitellä yhteisiä bisneksiä. :)
Facebook-tutkimus / Yritykset
Zeeland julkaisi perjantaina tukimuksen Faceookin käytöstä. Tutkimuksessa oli kaksi osaa:
- Kvalitatiivisessa tutkimuksessa oli kaksi ryhmäkeskustelua (Helsinki syyskuu 2010)
- Kvantitatiiviseen tutkimukseen osallistui netin kautta 711 18-60-vuotiasta vastaajaa, joista 501:llä oli Facebook-profiili. Lopuilta kysyttiin syitä pysyä poissa Facebookista. (lokakuu 2010)
Tutkimuksessa tuli ilmi mm. se, että nuoremmilla käyttäjillä, joille Facebook on yhteisöllinen aktivismin ja nopean tiedonvälityksen ja yhteydenpidon väline, on keskimäärin enemmän Facebook-kontakteja kuin vanhemmilla, jotka arvostavat yksityisyyttään. Yritysten tai tuotteiden merkitys onkin suurempi nuoremmissa ikäryhmissä, mutta yleisesti Facebookin merkityksen yritysten markkinointikanavana uskottiin kasvavan. Hyvät Facebook-sivut sisältävät "jatkuvaa reagointia ja ajankohtaisuutta, rohkeutta ja tuttavallisuutta".
Tykkään tällä hetkellä yli 150 Facebook-sivusta. Tykkääminen on kohdallani vähän huono termi, sillä oikeasti minä "seuraan" tai "tarkkailen" suurinta osaa sivuista ja vain harvoista oikeasti "tykkään". Määrä on suuri, sillä seuraan sivuja osana työtäni, tutkimuksen osallistujista 67% tykkäsi 1–20 sivusta, 16% ei tykännyt mistään ja loput 16% tykkäsivät yli 20 sivusta.
Itseäni on alkanut kyllästyttää sivujen "pakolliset kilpailut" ja samaan johtopäätökseen voisi tulla tutkimuksenkin perusteella. Sen mukaan alle puolet piti Facebook-sivuilla tärkeinä tarjouksia, mutta kilpailuista innostui vain kolmannes. Sen sijaan vain 16% alkoi tykätä jostain yritysten sivusta kilpailujen tai tarjousten takia.
No miksi tykkää-nappia sitten painetaan? - viestitäään omia arvoja
- osoitetaan tukea
- huvitellaan
- tiedon vaihto ja palautteen anto
Olisipa kiva tietää mistä sivuista te oikeasti tykkäätte. Itse tykkään nykyään mm. seuraavista sivuista:
* Porin ikkuna, jossa on ajankohtaisia ja ihmisläheistä tarinointia Porista ja porilaisuudesta
* LinnaBikeShop, Minnan (johon muuten tutustuin Nokian blogien kautta) uusi pyöräverstas juttelee yrityksen perustamisen vaiheista ja pyöräilystä yleensäkin
* Ordinare, jossa Twitter-kamuni Maria kirjoittelee siitä, miten saada kotiin järjestystä, tilaa ja vapautta.
Saapa nähdä miten itse onnistun oman yrityksen sivuni kanssa :).
- Kvalitatiivisessa tutkimuksessa oli kaksi ryhmäkeskustelua (Helsinki syyskuu 2010)
- Kvantitatiiviseen tutkimukseen osallistui netin kautta 711 18-60-vuotiasta vastaajaa, joista 501:llä oli Facebook-profiili. Lopuilta kysyttiin syitä pysyä poissa Facebookista. (lokakuu 2010)
Tutkimuksessa tuli ilmi mm. se, että nuoremmilla käyttäjillä, joille Facebook on yhteisöllinen aktivismin ja nopean tiedonvälityksen ja yhteydenpidon väline, on keskimäärin enemmän Facebook-kontakteja kuin vanhemmilla, jotka arvostavat yksityisyyttään. Yritysten tai tuotteiden merkitys onkin suurempi nuoremmissa ikäryhmissä, mutta yleisesti Facebookin merkityksen yritysten markkinointikanavana uskottiin kasvavan. Hyvät Facebook-sivut sisältävät "jatkuvaa reagointia ja ajankohtaisuutta, rohkeutta ja tuttavallisuutta".
Tykkään tällä hetkellä yli 150 Facebook-sivusta. Tykkääminen on kohdallani vähän huono termi, sillä oikeasti minä "seuraan" tai "tarkkailen" suurinta osaa sivuista ja vain harvoista oikeasti "tykkään". Määrä on suuri, sillä seuraan sivuja osana työtäni, tutkimuksen osallistujista 67% tykkäsi 1–20 sivusta, 16% ei tykännyt mistään ja loput 16% tykkäsivät yli 20 sivusta.
Itseäni on alkanut kyllästyttää sivujen "pakolliset kilpailut" ja samaan johtopäätökseen voisi tulla tutkimuksenkin perusteella. Sen mukaan alle puolet piti Facebook-sivuilla tärkeinä tarjouksia, mutta kilpailuista innostui vain kolmannes. Sen sijaan vain 16% alkoi tykätä jostain yritysten sivusta kilpailujen tai tarjousten takia.
No miksi tykkää-nappia sitten painetaan? - viestitäään omia arvoja
- osoitetaan tukea
- huvitellaan
- tiedon vaihto ja palautteen anto
Olisipa kiva tietää mistä sivuista te oikeasti tykkäätte. Itse tykkään nykyään mm. seuraavista sivuista:
* Porin ikkuna, jossa on ajankohtaisia ja ihmisläheistä tarinointia Porista ja porilaisuudesta
* LinnaBikeShop, Minnan (johon muuten tutustuin Nokian blogien kautta) uusi pyöräverstas juttelee yrityksen perustamisen vaiheista ja pyöräilystä yleensäkin
* Ordinare, jossa Twitter-kamuni Maria kirjoittelee siitä, miten saada kotiin järjestystä, tilaa ja vapautta.
Saapa nähdä miten itse onnistun oman yrityksen sivuni kanssa :).
Wednesday, November 24, 2010
Some-kukasta prisma
Olen usein käyttänyt Brian Solisin & JESS3:n tekemää some-kukkasta, jossa eri terälehdillä on erilaisia some-palveluita, esim. blogit, wikit, verkostointipalvelut, videot, Twitteriin liittyvät jne. Nyt huomasin, että kukasta löytyy uusikin versio, tällainen prisma: . Täytyy kyllä sanoa, että se vanhempi versio oli paljon selkeämpi, kun siinä oli vähemmän asiaa, tuota saa kyllä tihrustaa hetken jos toisenkin...
FollowFriday.com via @timorainio
Eilen bloggasin #FF:stä ja sen jälkeen bongasin Rainion Timon FollowFriday.com -linkin ja pitihän se sitten omakin sivu käydä katsomassa, tässä kohokohtia:
Mut on rankattu globaalisti sijalle 940 965 / 8 834 667
suomenkielellä nousen jo aika korkealle: 264 / 1632
englanninkielellä sijoitus on 799 068 .
Vaikea sanoa mitä kaikkia lukuja rankkauksissa käytetään ja millä algoritmillä, mua on suositeltu FF:ssä 17 kertaa, kun taas muita tilejäni, eli Mini treasures wikin Twitter-tiliä on suositeltu vain 4 kertaa ja sosiaalinenmedia.org:in Twitter-tiliä on suositeltu vain kerran. Ei hassummat luvut, kun ottaa huomioon etten itse FF:ää harrasta, sillä sehän menee oikeasti niin, että jos itse FF:äät jotakuta, hän FF:ää sinut usein vastineeksi takaisin.
Suomalaisten top-10-lista on tällainen:
Tuttuja nimiä melkein kaikki, tuota 9. vain jäin ihmettelemään...
Mut on rankattu globaalisti sijalle 940 965 / 8 834 667
suomenkielellä nousen jo aika korkealle: 264 / 1632
englanninkielellä sijoitus on 799 068 .
Vaikea sanoa mitä kaikkia lukuja rankkauksissa käytetään ja millä algoritmillä, mua on suositeltu FF:ssä 17 kertaa, kun taas muita tilejäni, eli Mini treasures wikin Twitter-tiliä on suositeltu vain 4 kertaa ja sosiaalinenmedia.org:in Twitter-tiliä on suositeltu vain kerran. Ei hassummat luvut, kun ottaa huomioon etten itse FF:ää harrasta, sillä sehän menee oikeasti niin, että jos itse FF:äät jotakuta, hän FF:ää sinut usein vastineeksi takaisin.
Suomalaisten top-10-lista on tällainen:
1. @laurajohansson Name: Laura Johansson Location: Finland Bio: mom, co-owner of a web marketing company, floorball player and coach, loves music and singing but dreads to talk in front of a crowd. working on it, though Points:566
2. @Ordinare Name: Maria Laitinen Location: Helsinki Finland Bio: Professional Organizer since 2010. Tweeting mainly in Finnish. Recreational Twuser. More serious in FB http://www.facebook.com/ORDINARE Points:312
3. @PauliinaMakela Name: Pauliina Mäkelä Location: Tampere, Finland Bio: Energetic positive one who loves to learn new things. Mother of three sons. First Twitter Queen of Finland. CEO, founder of Kinda Ltd. Points:271
4. @liljajan Name: Jani Lilja Location: Turku, Finland Bio: Human, dad and husband. Senior Consultant at Affecto and entrepreneur. Interested @ BI, (s)CRM, Liverpool FC and human beings. Kind of lover of sarcasm. Points:250
5. @realwinkler Name: MattiPartonen Location: Finland Bio: Live everyday just like its a last day of your life,i love rock´n roll and r n b etc. and traveling,singing Karaoke. Treat others like U treat yourself. Points:249
6. @KatriK Name: Katri Kytöpuu Location: Vantaa, Finland Bio: mediation advisor, who loves live music, AI-believer :), worked 5yrs to help people who were bullied at work or in school,intrested in solution focused methods Points:246
7. @hponka Name: Harto Pönkä Location: Finland Bio: Social media specialist, blogger, entrepreneur, university teacher, researcher etc. Points:238
8. @Ruohoska Name: Annika R Location: Finland Bio: educator, environmentalist, adventurer, photographer, mother of two Points:238
9. @agda_bandi Name: canan saka Location: gitgelli. Bio: olum şöyle yerlere ilginç bi' şey yazma gerginliği kalan 20 gram yaratıcılığımı da yedi bitirdi. Points:237
10. @kristiinameme Name: Kristiina Pääkkönen Location: Helsinki Bio: Viestintäyrittäjä & Koulukaverit-yhteisön sisältöjohtaja(www.koulukaverit.com= #Classmates in Finland) #Friendtrepreneur #Mompreneur #SocialNetworking #Content Points: 230
Tuttuja nimiä melkein kaikki, tuota 9. vain jäin ihmettelemään...
Tuesday, November 23, 2010
#esittely @twitter
Mun piti kirjoittaa uudesta Twitter-kanavasta, mutta huomasin että Hanna oli ehtinyt ensin. Kanava ei ehkä ole paras suomennos hashtagille (risuaita), mutta sitä mä oon käyttänyt, eilen tosin kuulin Jyväskylän Hubissa uuden termin, "aita", jota voisin myös harkita käyttäväni.
Kuka tahansa voi perustaa Twitteriin uuden kanavan: omaan twiittiin kirjoitetaan vain "#sana", jossa sana on joku kuvaava termi, esim. tuote, yritys, telkkariohjelma, paikkakunta, tapahtuma, bändi, elokuva.
Kun viime vuonna sain N900:n, seurasin aktiivesti ko. puhelimen kanavaa, opin uusia juttuja ja sain kanavalta myös apuja ongelmiini. Muita aktiivikäytössä olevia kanaviani on mm. #taskujkl, jossa sovimme Jyväskylän Twitter-ihmisten tweetupeista eli treffeistä.
#kuntasome-kanavaa käytin aktiivisesti keväällä, kun tutkin suomalaisten kuntien someilua ja #duunit-kanavan perustin, kun piti saada uutta näkyvyyttä Ambientian avoimille työpaikoille. Vinkkasin kanavasta työpaikkailmoituksia välittäville Twitter-tileille ja nykyään kanava onkin aika aktiivinen ja hyvä paikka bongailla työpaikkailmoituksia. :)
Porilaisille ehdotin kanavaksi #porissa, sillä pori on yleinen sana esim. Aasiassa, ja siksi #pori ei oikein toimi. Muita haastavia paikannimiä ovat mm. Hämeenlinna ja Jyväskylä, sillä #kanavassa ääkköset eivät oikein toimi. Tai joskus toimivat, joskus eivät, siksi niitä kannattaa välttää. Jyväskylään olen nyt ajamassa #jyvaskyla-kanavaa, #jkl viittaa taas ihan eri asiaan mitä suomalaiset ajattelevat... Eli se vaikeus näissä kanavissa onkin, että joku voi vallata käyttämäsi kanavan johonkin ihan eri tarkoitukseen...
Perjantaisin, kuten Hannakin selitti, Twitterin täyttää #FF, eli #FollowFriday, jolloin suositellaan twiittaajia, joita muittenkin kannattaisi seurata. Alunperin FF:ssä yhdessä twiitissä suositeltiin vain yhtä twiittaajaa ja samalla perusteltiin miksi tätä pitäisi seurata, mutta nykyisin tyypillisessä FF-twiitissä luetellaan kymmenisin nimeä ja perään laitetaan #FF.
Viime vuonna käytiin iso keskustelu siitä, kuuluuko FF:stä kiittää: toisten mielestä se on kohteliasta, toisten mielestä spämmiä. Minä kuulun jälkimmäiseen leiriin, enkä ole ikinä FF-suositellut ketään. Minusta paras suositteluni on se, että retweettaan (lyhennetään RT, sähköpostitermein forwardoin, laitan eteenpäin) muitten tweettejä tai keskustelen jonkun kanssa. Jo se, että seuraan jotakuta, tarkoittaa sitä, että hän on seurauksen arvoinen, eli suosittelen muitakin häntä seuraamaan. Myös Twitterin listat ovat oiva tapa suositella ihmisiä, esim. Sykön Markolla on FF-lista, jossa hän suosittelee tällä hetkellä 179 twiittaajaa.
En siis oikein innostu FF:stä, kuten en yleensä muistakaan somemeemeistä. Ai mikä on meemi? No esim. tällä hetkellä Facebookissa kiertää tekijänoikeuksia rikkova sarjakuvameemi, jossa kehotetaan vaihtamaan profiilikuvan tilalle jonkun omasta lapsuudesta tutun sarjakuvahahmon kuva ja kummimeemi, jossa luetellaan kummilasten nimiä.
Olipa pitkä alustus aiheeseen, eli #esittely-kanavaan! Se syntyi näin:
13.11.2010 @toninummela kirjoitti Twitterissä:
Ja minähän innoistuin heti ajatuksesta, ja aloin heitellä ehdotuksia ilmaan. Tästä Toni innostui:
Viime perjantaina kun ihmiset pistivät taas FF-kierroksen pystyyn, haastoinkin seuraajiani kirjoittamaan #esittelyn, eli kertomaan yhdessä twiitissä miksi heitä pitäisi seurata. Itse tiivistin itseni avainsanoilla:
Jos siis olette Twitterissä ja haluaisitte a)lisää seuraajia ja b)uusia seurattavia, niin #esittely-kanava on juuri sinulle. :) Aika näyttää jääkö kanava käyttöön, pidän peukkuja! :)
Edit: Tonikin bloggasi samasta aiheesta samana iltana :).
Kuka tahansa voi perustaa Twitteriin uuden kanavan: omaan twiittiin kirjoitetaan vain "#sana", jossa sana on joku kuvaava termi, esim. tuote, yritys, telkkariohjelma, paikkakunta, tapahtuma, bändi, elokuva.
Kun viime vuonna sain N900:n, seurasin aktiivesti ko. puhelimen kanavaa, opin uusia juttuja ja sain kanavalta myös apuja ongelmiini. Muita aktiivikäytössä olevia kanaviani on mm. #taskujkl, jossa sovimme Jyväskylän Twitter-ihmisten tweetupeista eli treffeistä.
#kuntasome-kanavaa käytin aktiivisesti keväällä, kun tutkin suomalaisten kuntien someilua ja #duunit-kanavan perustin, kun piti saada uutta näkyvyyttä Ambientian avoimille työpaikoille. Vinkkasin kanavasta työpaikkailmoituksia välittäville Twitter-tileille ja nykyään kanava onkin aika aktiivinen ja hyvä paikka bongailla työpaikkailmoituksia. :)
Porilaisille ehdotin kanavaksi #porissa, sillä pori on yleinen sana esim. Aasiassa, ja siksi #pori ei oikein toimi. Muita haastavia paikannimiä ovat mm. Hämeenlinna ja Jyväskylä, sillä #kanavassa ääkköset eivät oikein toimi. Tai joskus toimivat, joskus eivät, siksi niitä kannattaa välttää. Jyväskylään olen nyt ajamassa #jyvaskyla-kanavaa, #jkl viittaa taas ihan eri asiaan mitä suomalaiset ajattelevat... Eli se vaikeus näissä kanavissa onkin, että joku voi vallata käyttämäsi kanavan johonkin ihan eri tarkoitukseen...
Perjantaisin, kuten Hannakin selitti, Twitterin täyttää #FF, eli #FollowFriday, jolloin suositellaan twiittaajia, joita muittenkin kannattaisi seurata. Alunperin FF:ssä yhdessä twiitissä suositeltiin vain yhtä twiittaajaa ja samalla perusteltiin miksi tätä pitäisi seurata, mutta nykyisin tyypillisessä FF-twiitissä luetellaan kymmenisin nimeä ja perään laitetaan #FF.
Viime vuonna käytiin iso keskustelu siitä, kuuluuko FF:stä kiittää: toisten mielestä se on kohteliasta, toisten mielestä spämmiä. Minä kuulun jälkimmäiseen leiriin, enkä ole ikinä FF-suositellut ketään. Minusta paras suositteluni on se, että retweettaan (lyhennetään RT, sähköpostitermein forwardoin, laitan eteenpäin) muitten tweettejä tai keskustelen jonkun kanssa. Jo se, että seuraan jotakuta, tarkoittaa sitä, että hän on seurauksen arvoinen, eli suosittelen muitakin häntä seuraamaan. Myös Twitterin listat ovat oiva tapa suositella ihmisiä, esim. Sykön Markolla on FF-lista, jossa hän suosittelee tällä hetkellä 179 twiittaajaa.
En siis oikein innostu FF:stä, kuten en yleensä muistakaan somemeemeistä. Ai mikä on meemi? No esim. tällä hetkellä Facebookissa kiertää tekijänoikeuksia rikkova sarjakuvameemi, jossa kehotetaan vaihtamaan profiilikuvan tilalle jonkun omasta lapsuudesta tutun sarjakuvahahmon kuva ja kummimeemi, jossa luetellaan kummilasten nimiä.
Olipa pitkä alustus aiheeseen, eli #esittely-kanavaan! Se syntyi näin:
13.11.2010 @toninummela kirjoitti Twitterissä:
Saisiko Suomi-Twitterin aloituskynnystä madallettua tyyliin "kirjoita tweettiin [hashtag] niin saat jeesiä"? #twitterkampanja
Mikä olisi hyvä hashtagi uusille käyttäjille? #twitterkampanja
Ja minähän innoistuin heti ajatuksesta, ja aloin heitellä ehdotuksia ilmaan. Tästä Toni innostui:
Just! RT @jjanhone: @toninummela #esittely ? =kanava jossa uudet voi esittäytyä, saada uusia seuraajia ja apua ongelmiinsa #twitterkampanja
Viime perjantaina kun ihmiset pistivät taas FF-kierroksen pystyyn, haastoinkin seuraajiani kirjoittamaan #esittelyn, eli kertomaan yhdessä twiitissä miksi heitä pitäisi seurata. Itse tiivistin itseni avainsanoilla:
some(työkalut,caset,kulttuuri,juorut), yrittäminen, oppiminen, innovointi,wikit, #jyvaskyla, leppoistaminen #esittely
Jos siis olette Twitterissä ja haluaisitte a)lisää seuraajia ja b)uusia seurattavia, niin #esittely-kanava on juuri sinulle. :) Aika näyttää jääkö kanava käyttöön, pidän peukkuja! :)
Edit: Tonikin bloggasi samasta aiheesta samana iltana :).
Friday, November 19, 2010
Tekijänoikeuksista by @tarmotoikkanen
Tekijänoikeudet ovat taas tällä viikolla herättäneet paljon kysymyksiä (saanko laittaa asiakkaiden kuvia nettiin) ja puhetta (Twitterissä käytiin keskustelua siitä, miten @hponka:n esityksiä on lainattu luvatta), ja siksi ajattelin linkata tässä haastatteluun, jonka tein kesällä @tarmotoikkanen:sta Ambientian blogissa.
Haastattelussa hän kertoo mm.
Haastattelussa hän kertoo mm.
- Mitä Creative Commons käytännössä tarkoittaa
- Säilyttääkö Flickr historiatietoja lisenssimuutoksista?
- Milloin netissä julkaistun kuvan liittäminen osaksi omaa teosta on mahdollista
- Miksi hän käyttää ilmaista kuvapankkia http://sxc.hu/
- Ja millaista kirjaa hän on tekemässä
Miten some astuu organisaation ovesta sisään by @zipipop
Kiitos @zipipop ja @heleneauramo hyvästä esityksestä :). En olekaan muistanut mainostaa Glassdooria some-koulutuksissani, sen mainitseminen voisikin avata monen silmät näkemään mitä kaikkea somessa jaetaan: Glassdoorin tapauksessa palkkatietoja. LinkedIn:stäkin oli mukavia juttuja, esim. noi graafit yrityksestä verrattuna muihin vastaaviin yrityksiin. Onnittelut myös Wikipedia-näkyvyydestä, te olette oikeasti artikkelinne arvoisia, kaikkia nakkikioskejahan Wikipediaan ei voi laittaa.
Thursday, November 18, 2010
Ylen oma some-video
Hienoa Yle ja @tuija, kivaa että tällainen video on nyt olemassa suomeksikin :). Satuin olemaan videon katselija 132 ja huomasin jännän jutun: video on piilotettu YouTubesta, eli sen voivat katsoa vain ne ihmiset, jotka tietävät osoitteen.
Itse videossa on hienosti koottu faktoja muutoksen vauhdista Suomen näkökulmasta, käykääs katsomassa :).
Edit: lue lisää videon taustoista Ylen Aikaleima-blogista
Itse videossa on hienosti koottu faktoja muutoksen vauhdista Suomen näkökulmasta, käykääs katsomassa :).
Edit: lue lisää videon taustoista Ylen Aikaleima-blogista
Sunday, November 14, 2010
Pop-up @hubjkl
Laitoin toiseen blogiini, Hidden treasureen (johon laitan kaikki englanninkieliset matskut, tässä blogissa kieli videoissa ja matskuissa on aina suomi), juuri uuden YouTube-videon ja samalla tulin maininneeksi reilun viikon päästä alkavan Pop-up-tapahtuman, jota Jyväskylän Hub-ihmiset järjestävät. Hubilla ei ole täällä vielä pysyvää tilaa, mutta parin viikon ajan voimme kokeilla, miltä tuntuu työskennellä yhteisistä tiloista, kun pop-up pyrähtää Jyväskylän keskustaan.
Eventin Facebook-sivulla kerrotaan mm. näin:
Minä olen paikalla heti ensimmäisenä päivänä 22.11. Mediataivaan Jannen ja Tatun kanssa, tulepa kuuntelemaan kello 14.00, kun kerromme "10 asiaa, jotka yrityksen pitäisi tietää somesta". :)
Eventin Facebook-sivulla kerrotaan mm. näin:
Pop UPin ydintarkoitus on koota kaikki olemassa olevat HUB-tyypit yhteen pörisemään, luomaan uutta ja keskustelemaan keskenään sekä kokemaan mitä HUB todellisuudessa voisi olla. Ennen kaikkea tarkoitus saada jotain konkreettista aikaiseksi, eli TEKEMISTÄ.
Toisekseen POP UP...in ideana on tarjota kokemuksia ja tietoa vielä tietämättömille tyypeille loistavasta HUBverkostosta ja sen innostavasta mallista toimia energia-alustana yrittäjille ja luoville tyypeille. Siis, toisin sanoen saada koko touhuun lisää VIRTAA ja uutta potkua!!
Ohjelmaa POP UP HUBin ensimmäiselle viikolle on jo varmistunut. Työskentelyn lomaan ja arjen rinnalle siis ajatusten virtaukseen avausta löytyy monentyyppisillä siemenillä! Pörinätuokioita ja tapahtumia on rakenneltu hubilaisten aikaisempien ideoiden ja toiveiden pohjalta.
Olet tervetullut työskentelemään, piipahtamaan, tapaamaan asiakkaita, pitämään palavereja Hubiin 22.11. - 3.12. klo 9 - 16.00.
Voit seurata tapahtumia myös Twitterissä
Minä olen paikalla heti ensimmäisenä päivänä 22.11. Mediataivaan Jannen ja Tatun kanssa, tulepa kuuntelemaan kello 14.00, kun kerromme "10 asiaa, jotka yrityksen pitäisi tietää somesta". :)
Perustin yrityksen
Viimeisen kuukauden aikana elämä on pitänyt kiireisenä: olen muuttanut, menettänyt sukulaisia ja perustanut yrityksen. Voit lukea siitä lisää bit.ly/piilotettuaarre-osoitteesta, tarjoan siis sosiaalisen median koulutuksia, konsultointeja ja sisällöntuotantoa. Pidäpä peukkuja! :)
Nimen keksiminen yritykselle oli kohtalaisen haastavaa, mutta onneksi mieheni oivalsi, että voisin käyttää blogini nimeä. Nimi meni uusiksi vielä tällä viikolla saadessani soiton Kaupparekisteristä, syntyi kahden blogini kaima: Hidden treasure - Piilotettu aarre. :)
Nimen keksiminen yritykselle oli kohtalaisen haastavaa, mutta onneksi mieheni oivalsi, että voisin käyttää blogini nimeä. Nimi meni uusiksi vielä tällä viikolla saadessani soiton Kaupparekisteristä, syntyi kahden blogini kaima: Hidden treasure - Piilotettu aarre. :)
Friday, November 5, 2010
Kaikki muuttuu paremmaksi by @tedxhelsinki
Eilen kävin taas hakemassa itselleni (ilmaiseksi:) uusia ideoita jo kolmannesta TEDxHelsinki-tapahtumasta. Ja kyllähän niitä ideoita taas tulikin, kaunis kiitos kaikille mukana olijoille! Saimme tehtävän jakaa tätä videota mahdollisimman monelle, ja niin minä nyt teen. Murrosikäiset osaavat sitten olla julmia, toivottavasti tämä avaa edes muutaman murkun silmät. Eikä haittaa, vaikka joku aikuinenkin heräisi.
Subscribe to:
Posts (Atom)