Tässä esimerkki Teatterikehyksistä ja siitä miten niitä voisi käyttää:
Päivi Vesalan teatterikehykset by jjanhone
Mutta kuka tämä Päivi Vesala sitten on? Otetaanpa selvää!
Hei Päivi Olen seurannut sinua jo jonkin aikaa Instagramissa ja ihaillut tekemiäsi värityskuvia. Värittäminen on hyvin rentouttavaa puuhaa ja värityskuvien käyttäminen yritysviestinnässä on tuore idea.
Kauanko olet sitä tehnyt ja mistä idea sai alkunsa?
Olen piirtänyt värityskuvia yrityksille muutaman vuoden ajan. Piirsin ja julkaisin kolme värityskirjaa (Mielikuvia vol 1-3) , joista ensimmäinen vuonna 2015. Värityskirjamarkkinoilla on tosi vaikea erottua, joten mietin että miten muuten voisin hyödyntää värityskuviani. Minulla on parinkymmenen vuoden kokemus markkinoinnista, joten tuntui luontevalta yhdistää nämä kaksi minulle mieluista asiaa - värityskuvat ja markkinointi. Ensin aloin hyödyntämään olemassa olevia värityskuviani postikorteissa, joita yritykset voivat käyttää markkinointiinsa tai lahjakortteina. Sitten keksin Logovärityskuva-konseptin, jossa piirrän yrityksen logon ympärille värityskuvan tilauksesta, toiveiden mukaan. Ja viimeisimpänä on tullut Värityskuvakauppa.fi, josta yritykset voivat ostaa pikkurahalla värityskuvatiedostoja monenlaiseen markkinointikäyttöön.
Mitä muuta sinä tarjoat?
Graafista suunnittelua, yritysilmeiden suunnittelua, kuvittamista
Entä millainen olisi unelmiesi toimeksianto?
Rakastan erilaisten hyvinvointiaiheisten tehtävien ja kaavioiden “kaunistamista”, ja niiden muokkaamista väritystehtäviksi.
Mistä saat inspiraatiota töihisi?
Erilaiset kulttuurit kiehtovat. Luonto on aivan ehtymätön aarreaitta inspiraation suhteen; kasvillisuus, sääilmiöt, maisemat.... Myös mikrokosmos ja makrokosmos ovat tosi mielenkiintoisia, ja tästä teemasta saa paljon visuaalisia ideoita.
Kun kysyin sinulta, tekisitkö verkkokauppaani tarroja ehdotit heti somekehyksiä ja minä innostuin ajatuksesta. Sinulla oli jo ennestään vähän vastaavanlaisia tuotteita kaupassasi, mutta nyt teit niistä uudet versiot someen
Keille kaikille kehykset sinusta sopivat ja miten niitä voisi hyödyntää?
Kehykset sopivat varsinkin pienyrittäjille, koska tällä tavoin heillä on mahdollista saada todella edullisesti omaan markkinointiinsa uutta ulottuvuutta, iloa ja kauneutta. Kehyksiä voi käyttää monenlaisissa somepostauksissa. Varsinkin jos somekuva on pelkkää tekstiä (esim. tarjous, mainos tai informatiivinen asia) niin silloin kaunis kehys antaa kivasti ilmettä. Kehyksellä voi myös koristella valokuvaa.
Tässä kaikki kymmenen kehystä, mun suosikkini ovat, sattuneesta syystä, nuo viimeiset:
Päivi Vesalan kehykset by jjanhone Olen kysellyt aiemmissa haastatteluissani koronan vaikutuksesta graafikoiden työhön, miten se on sinun vaikuttanut sinun työhösi?
Töitä on riittänyt normaalisti. Nyt koronan aikana on tullut selvästi enemmän värityskuvien tilaustöitä, yritykset haluavat ilahduttaa asiakkaitaan, työntekijöitään tai yhteistyökumppaneitaan rauhoittavalla ja rentouttavalla tekemisellä.
Kiva kuulla! Visuaalinen viestintä on siis sun juttu. Mitä ylipäätään pitäisi ottaa huomioon somepostausten ulkonäössä ja brändäyksessä?
Kannattaa muistaa, että somepostaukset ovat brändäystä parhaimmillaan, ja ilmaista sellaista. Eli pidä postaukset brändisi mukaisina, niin ulkonäöllisesti kuin sisällöllisesti. Määrittele haluttu värimaailma ja tunnelma, ja pidä siitä kiinni. Jokaisen postauksen ei tietysti tarvi olla samanvärinen, mutta samaa värimaailmaa.
Ja millaisia neuvoja annat somekehysten käyttöön, liittyykö niihin jotain vaaran paikkoja?
Somekehyksiä voit pienentää ja suurentaa; laittaa vaikka samaan kuvaan neljä kehystä joiden jokaisen sisällä on yksi asia kirjoitettuna, tai suurennettu niin että käytät kehyksen reunaa kuvassa alapalkkina tai yläpalkkin. Käytä luovuutta! Somekehykset ovat aika isokokoisia, mutta ole tarkkana ettet suurenna niin isoksi että kuva pikselöityy.
Kiitos, täytyytypä testata! :) Anna vielä jotain vinkkejä pienille yrityksille tai henkilörändeille, jotka eivät ole miettineet brändiään? Mistä kannattaa lähteä liikkeelle?
Jokaisella yrityksellä on brändi, oli sitä suunniteltu ja mietitty tai ei. Jos et kiinnitä asiaan huomiota ollenkaan, brändisi on hyvin sekava, eikä se jää mieleen ainakaan positiivisella tavalla. Kaikista helpoimmat ja tärkeimmät keinot brändinhallinnassa ovat seuraavat:
Yksinkertainen logo, joka on aina samanlainen ja samanvärinen
Käytä samoja värejä kaikessa viestinnässä, markkinoinnissa ja mainonnassa
Käytä samoja fontteja kaikessa viestinnässä, markkinoinnissa ja mainonnassa
Amen! Mitä vielä haluat sanoa blogini lukijoille?
Somekehyksiä voit käyttää myös muissa markkinointimateriaaleissa, esim. tulostettavissa hintakylteissä tai vaikka asiakkaille lähetettävissä kirjeissä. Tulostettavina somekehykset toimivat myös värityskuvina!
Kiitos Päivi! Ja nyt taidan värittää yhdet kehykset :). Jos et osaa päättää, mitkä kehykset sinulle parhaiten sopisivat, osta ne kaikki tästä!