Tein verkkokauppaani vastikään kurssin, jossa käyn läpi Canvan perustoiminnot. Canvan käyttöhän perustuu valmiisiin malleihin, joilla tumpelompikin käyttäjä saa aikaa näyttävää, mutta myös persoonallista (tai oman brändin näköistä) jälkeä.
Kurssilla näytän, miten tästä valmismallista tehdään "uniikki" vaihtamalla mm. fontit ja värit:
Pääsiäisen aikaan innostuin muokkaamaan kurssia varten tekemääni kuvaa vielä uudestaan. Tällä kertaa käytin kuvien taustakuvissa Kaisa Nikkilän Lappi-aiheisia valokuvia, joita tuomme kohta myyntiin verkkokauppaani.
Lappi-kuvia? Mistä moinen ajatus? Sometuttavani Kaisa Nikkilä aloitti viime vuonna uuden uran Kultamuseon johtajana ja pääsi samalla ihmettelemään tuorein silmin Lappia ja sen vuodenkiertoa. Ja koska minä tai moni muukaan e nyt pääse Lappiin, ajattelin, että olisi kiva päästä Lappiin edes kuvien välityksellä, Lapin luonnossa on jotain hyvin rauhoittavaa, joka sopii hyvin tähän koronteeniaikaan. Luontokuvat tuovat paljon lohtua ja helpotusta!
Ensimmäisessä kuvassa pupuperhe ihmettelee olutpulloista rakennettua seinää. Pupujen värit on napattu seinän väristä, samoin kuin pääsiäismunan harmaa väri.
Seuraavassa kuvassa pupupari haaveilee laatuajasta ilman lapsia. Lähdettäisiinkö vaikka retkelle, ne miettivät. Kuvalla näytän, että Canvan valmiita kuvia on tosi helppo tuunata: puput saivat silmät ja nenän muutaman pallon avulla.
Viimeisessä kuvassa pistin Kaisan kivikuvan "atomeiksi": muokkasin sen Canvan filttereillä ja muilla asetuksilla niin pilalle, että sitä saattaa erehtyä luulemaan mämmiksi. Filttereiden ja rajausten avulla sama kuva toimii monella tavalla, joten ostamistasi kuvista on pitkäaikainen ilo.
Lisää Kaisa Nikkilän kuvapankkikuvia löydät hashtagiltä #kaisanikkiläphotos.
Kerroin viime viikolla somessa, että olen uuden äärellä: pidän loppukuusta Anne Kalliomäen ja Toni Nummelan kanssa Somen avaimet: Tarinavideot -työpajamme ensimmäistä kertaa etänä. Sitä se korona teettää, ei ehkä olisi tullut itselle mieleen toteuttaa videopajaa etänä. Mutta hyvä siitä tulee, saadaanhan kaikki harjoitella koko päivän ajan videolla esiintymistä. :D
Koulutus kaipasi uusia esimerkkivideoita, joten testasin pitkästä aikaa Lumen5-palvelua. Palveluun oli tullut uusia ominaisuuksia, videoita saattoi esimerkiksi räätälöidä helposti eri somepalveluihin sopivan kokoiseksi.
Tässä esimerkki Facebookissa julkaisemastani videosta:
Videon teko on nopeaa Lumenilla ja se, että Lumen5 itse ehdottelee minulle, että nyt voisi olla hyvä hetki videolle, rohkaisee kokeilemaan. Kun siis seurasin mailiini tullutta linkkiä, "valmis video" teksteineen ja valokuvineen jo odotteli julkaisua. Mutta koska olen tarkka brändistäni, halusin tuunata sitä, sillä haluan käyttää omaa kuvamaailmaani, en persoonattomia kuvastokuvia.
Koska olin ladannut jo aiemmin kuviani palveluun, video syntyi kuitenkin nopeasti kuvia ja tekstejä hieman tuunaamalla.
Ja kun olin julkaissut Instagramiin sopivan neliöversion sekä Facebookissa että Instagramissa, päätin tehdä vielä Twitteriin ja LinkedIniin sopivan vaakavideon. Se onnistui muutamassa minuutissa, kun vain vaihdoin videon asetuksia. Koska neliökuva ei vaakavideoissa oikein toimi, vaihdoin osan kuvista, kuten kansikuvan, mutta muita muutoksia ei tarvittu, tekstit olivat valmiiksi oikeilla paikoilla.
Kätevää kuin mikä!
Ja tältä se toinen sitten video näyttää:
Koulutusta varten tein pitkästä aikaa @LumenFive-videon. Huomasin, että palveluun oli tullut uusia käteviä ominaisuuksia, sielä voi tehdä esim Twitteriin optimoituja videoita.
Eilen tein palmusunnuntain kunniaksi virvontavideon Mattamustan kevättarroja hyödyntämällä ja postasin sen Facebookiin, Twitteriin, LinkedIniin ja Instagramiin.
Jos olet seurannut viestintääni (ja jos algoritmit ovat olleet suotuisia), olet ehkä huomannut uusimman aluevaltaukseni: olen alkanut myydä verkkokaupassani sometarroja. Huh! Mitä ihmettä?
Tein itse kauppaani jo viime vuonna yrittäjille suunnattuja puhekuplia. Kun kuulin, että asiakkaani ja kaverini Erika Appelström aikoo yrittäjäksi, aloin miettiä, voisimmeko tehdä jotain yhdessä. Ideoimme alkuvuonna muutamia tarroja, mutta sitten tuore yrittäjyys vei Erikan mennessään. Maaliskuussa hän kuitenkin palasi yllättäen ehdotukseeni: hänellä olisi nyt minulle sopiva tuote, koronatarroja.
Ideoimme aiheita koronatarroihin yhdessä ja ne ovat nyt myynnissä verkkokaupassani.
Mutta nyt, annetaan Erikan kertoa itse lisää!
Hei Erika ja onnea tuoreelle And Sundays -yrityksellesi! Kertoisitko mitä kaikkea sinä tarjoat?
Kiitos 🙂 Intohimoni on brändäyksessä ja visuaalisessa tarinankerronnassa. Unelma-asiakkaani olisi pk-yritys, jonka brändiä pääsisi rakentamaan yhdessä yrityksen/yrittäjän kanssa. Teen myös sisältöjä ja sisältömarkkinointia sosiaaliseen mediaan, erityisesti Instagramiin.
Sinun Instagram-fiidisi onkin kadehdittavan täydellinen... Mutta teit siis verkkokauppaani koronatarroja. Mikä inspiroi sinut siihen?
Pohdin, että miten tätä ikävää aihetta voisi käsitellä visuaalisilla elementeillä. Tarroilla voi myös ottaa kantaa ja siten kannustaa vaikkapa käsien pesuun tai omaehtoiseen eristämiseen yhteisen asian hyväksi.
Tarroja on helppo lisäillä esimerkiksi Canva-nimisellä applikaatiolla, ja se onnistuu helposti, vaikkei olisi aiempaa kokemusta kuvanmuokkaustyökalujen käytöstä.
Huomasin muuten, että tarroja on jopa helpompaa käyttää Canvalla kuin vaikka Gimpissä. Katso vaikka:
Keille kaikille tarrat sinusta sopivat ja miten niitä voisi hyödyntää?
Tarroja voi hyödyntää esimerkiksi näin:
auki olevat yritykset, kuten vaikkapa ruokakauppa, voisivat laittaa tarran kuvan päälle, jossa muistutetaan käsihygieniasta.
Kiinni olevat yritykset taas voisivat pitää aktiivisuutta yllä somessa ja muistuttaa asiakkaitaan olemassaolostaan, ja lisätä postausten päälle esimerkiksi Self Isolation -tarran.
Onko korona vaikuttanut sinun työhösi?
Olen tuore yrittäjä, joten perustuttujen parissa saa päivät vierähtämään nopeasti. Hyödynnän tämän töiden kannalta haasteellisen ajan yritykseni näkyvyyden parantamiseen verkossa, esimerkiksi viimeistelen rakenteilla olevat verkkosivuni sekä aktivoidun somessa.
Kävin uusilla sivuillasi ja huomasin, että Instasta tuttu harmonisuus jatkuu sivuillasi. Vau! Visuaalinen brändäys on todellakin sinun juttusi! Mutta mitä ylipäätään pitäisi ottaa huomioon somepostausten ulkonäössä ja brändäyksessä?
Somen, kuten kaiken muunkin markkinoinnin pitäisi olla linjassa yrityksen brändin ja muiden viestien kanssa. Pitäisi pohtia onko tyyli hillitty, vitsaileva, sarkastinen, kantaaottava jne.
Entä millaisia neuvoja annat sometarrojen käyttöön?
Niin tarrojen käyttöä kuin muutakin sisältöä on helpompi suunnitella kun oma tyyli ja linja on päätetty. Tarrat tuovat kivaa vaihtelua fiidiin ja niitä on mahdollista kustomoida asiakkaan tyyli ja tarpeet huomioiden.
Sellainen vinkki tarrojen käyttöön, että taustakuva ja sen värit kannatta valita siten, että tarra erottuu taustastaan.
Anna jotain vinkkejä pienille yrityksille tai henkilöbrändeille, jotka eivät ole vielä miettineet brändiään? Mistä kannattaa lähteä liikkeelle?
Sama neuvo, minkä annan itselleni ja mikä on todella vaikea toteuttaa. Eli olit sitten yritys tai henkilöbrändi, päätä ensin kuka olet ja mitä haluat edustaa, minkälaisten arvoja edustat, mikä on lifestylesi ja tyylisi.
Jos ei tiedä mistä aloittaa, niin itselleni värit ovat hyvä ja helppo lähtökohta; mitkä värit kuvaavat minua. Ja tämän jälkeen mikä tyyli kuvaa minua.
Seuraavassa karrikoidut esimerkit:
maanläheiset sävyt ja tyyli, tehosteena hieman pastellisävyjä
vai
mustaa, valkoista ja kultaa, ylellistä tyyliä.
Oma tyylisi voi olla mitä vain tai tyylien sekoitus, mutta kun oma tyyli ja värit on päätetty, olisi siinä hyvä pidättäytyä jonkin aikaa, jotta yleisösi pääsee tutustumaan ja sitoutumaan sinuun tai brändiisi.
Mitä vielä haluat sanoa blogini lukijoille?
Kulunut lause eli “Support your local” on ajankohtaisempi nyt kuin koskaan. Kannustan tukemaan suomalaisia yrityksiä ostamalla tuotteita sekä tykkäämällä, jakamalla sisältöjä ja kommentoimalla somessa.
Verkostoidu rohkeasti! Olen tutustunut mahtaviin tyyppeihin olemalla itse aktiivinen joko somessa tai livenä (näin korona-aikaan tietenkin somessa). Itse aion hyödyntää poikkeustilaa verkostoitumiseen, joten vink vink, saa ehdotella yhteistyöprojekteja tai verkostoitua muuten vain.