Lupasin siis tehdä työhöni liittyvän joulukalenterin ja tässä se nyt sitten on: Joulupukin henkilöbrändikoulu. :)
Monet joulukalenterit tehdään yhteen somekanavaan, ja seuraajia yritetään saada siirtymään kalenterin ääreen kyseiseen paikkaan. Minun kalenterini on tarkoituksella monikanavainen, siihen voi siis törmätä monessa paikassa:
Instagramissa @piilotettuaarre-tilillä
LinkedInissä henkilöprofiilissani
Twitterissä @
piilotettuaarre-tilin twiiteissä ja @jjanhone-tilin
momentsissa
Facebookissa Piilotetun aarteen sivulla
ja nyt myös täällä blogissa! Huh!
Ehkä et enää ihmettele, miksi 24 luukkua olisi tuntunut turhan isolta urakalta. :)
"Hienoa Joulupukki, että pääsit tulemaan! Kaikkien joulukiireidesi keskellä lupasit antaa meille joulukuussa henkilöbrändivinkkejä, mahtavaa! Ja kukas niitä olisikaan parempi antamaankaan kuin sinä, onhan sinut valittu vuonna 2014 maailman arvokkaimmaksi brändiksi. Sinun arvoksesi arvioitiin silloin 1600 miljardia dollaria, kun kakkoseksi tullut Apple oli vain 90 miljardin dollarin arvoinen. Huh!"
🎅"Kiitos, kiitos, oli mukavaa tulla tänne! Matka Lievestuoreelle oli muuten yllättävän pitkä, sillä poroillani on vielä harjoittelukausi menossa ja piti tyytyä @UPS:in kyytiin. Ja kun kerran matkaan lähdin, kävin matkallani myös Bavariassa Saksassa, jossa poikkesin Brandstätterillä. Se on ystäväni Andreas Brandstätterin vuonna 1876 perustama yritys, jonka tunnetuin tuotemerkki on nykyään Playmobil, jota on markkinoitu kansaivälisesti vuodesta 1975 lähtien. Hieno brändi sekin!"
"Toden totta! Jääkäämme siis odottamaan vinkkejäsi!"
🕵️"No aloitetaanpas se #joulupukinhenkilöbrändikoulu sitten! Mutta mitä sinä siellä Bava.. #Baijerissa muuten teit?"
🎅"No, kävin tarkistamassa, miltä uudet Joulupukki-hahmot näyttivät. Luulen, että olen ainoa suomalainen, josta on tehty Playmobil-hahmo. Tiedätkö muuten, mikä on heidän kaikkien aikojen myydyin yksittäinen hahmonsa?"
🕵️"Taidanpa arvata: Martti Luther! Johanna on kertonut, miten @kirkkosuomessa hyödynsi reformoinnin 500-vuotisjuhlan kunniaksi tehtyä hahmoa omassa viestinnässään. Heillä oli sille oma häsäkin: #martinmatkassa."
🎅"Oikeassa olet! Playmobil-Luther on myös mitä mainioin matkamuisto, Martin ympärille on syntynyt melkoinen matkailubisnes. Siitä sen oikein ison henkilöbrändin tunnistaakin, että hänestä tehdään hahmo. Minusta on tehty niin paljon hahmoja ja karikatyyrejä, etten edes pysy laskuissa. Näissä tuoreissa Playmobil-hahmoissa pidän erityisesti parrasta, joka jättää suun näkyviin. Suun peittämistä pidetään yleisesti valehtelun merkkinä, eikä siksi Joulupukkikaan voi vetäytyä parran taakse."
🕵️"Mitä, mitä? Tarkoitatko nyt, että henkilöbrändin pitäisi pyrkiä leluksi?"
🎅"Jaa, no mikäpä ettei! Johannan ystävät ovat tehneet näköisnukkeja muun muassa Remusta ja Kari-Tapiosta, melkoisia hahmoja hekin. Todelliset fanit tekevät itselleen näköisnuken vaikka huovuttamalla, kuten Antti Tuiskusta ja Michael Monroesta on tehty."
🕵️"No okei, alan vähän ymmärtää. Itsestään voi rakentaa sarjakuvamaisen hahmon, kuten Ville Tolvanen on tehnyt. Hän on onnistunut niin hyvin, että on seikkaillut myös ihan oikeassa sarjakuvassa, Kuukausiliitteen Ajatushautomossa."
🎅"Juuri niin! Johanna tuolta muuten huikkasi, että hän on pinnannut talteen näitä meidän mainitsemia tapauksia. Ne löytyvät Pinterestistä @jjanhone-tililtä."