Viime viikolla oli eräs jännittävä äänestys: valitsimme seuraavan CMADFI-tapahtuman teemat.
Erilaisissa
esikyselyissä aiheita oli ehdotettu lukuisa määrä ja esiraadin kanssa yhdistelimme aiheita ja muokkasimme vähän otsikoitakin.
Paljastan teille kohta tulokset, mutta sitä ennen kerron seuraavat sävelet, eli miten tapahtumajärjestelyt etenevät.
CMADFI järjestetään siis yhteisöllisesti ja varsinainen tapahtuma on osallistujille ilmainen (no matkat ja ruuat toki maksavat). Nyt meneillään on yhteistyökumppaneiden haku. Pääkumppaneille on tarjolla 5 paikkaa, joista yksi on jo kiinnitetty: Viking Line. Pääkumppanit saavat valita oheiselta listalta itselleen puheenaiheen ja toivon, että he valitsevat otsikkonsa mahdollisimman ylhäältä, sijoilta 1-31. Kun sponsoripaikat ovat täynnä, alamme käydä jäljelle jäänyttä listaa läpi ja alamme kutsua puhujia täydentämään ohjelmaa.
Etsimme myös ns. kahvituntisponsoreita, jotka pääsevät pitämään tuotteistaan tai palveluistaan 2 minuutin briiffin ja esittelemään itseään paremmin ständillä. Toki myös pääyhteistyökumppanit saavat ständinsä.
Jos jokin ao. puheenaihe on yrityksesi ytimessä ja haluaisitte tulla siitä CMADFI-tapahtumaan kertomaan, neuvon olemaan aktiivinen. Sponsorihankintamme tapahtuu otona, emmekä välttämättä hoksaa juuri teiltä kysyä.
Liity siis CMADFI-tapahtumien suunnitteluryhmään:
facebook.com/groups/cmadfi2015/ , josta löydät mm. tarkemmat kuvaukset kummastakin sponsoripaketista. Ryhmästä löydät tietoa myös tulevista etäpalavereistamme, jotka toimivat tapahtuman päättävänä elimenä ja joihin kuka tahansa on tervetullut. Ja
minulta saa toki kysyä lisää aiheesta. Tapahtumassa kerron uutisia sponsorivalinnoista ja ohjelman rakentamisesta.
Ohjelman rakentaminen on siis varsinaista palapeliä, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen!
No mitkä ne teemat sitten ovat:
1. Tekoäly esim somekanavien aspassa: chat-botit ja niiden hyödyntäminen vastauksissa Facebook-sivuilla (messenger) ja kotisivuilla. 60%
2. Onnistunut videotuotanto osana somemanagerointia. Miten sisällöt suunnitellaan, tuotetaan, rakennetaan omaksi tarinaksi, mikä kantaa pidemmän aikaa 57% - VARATTU
Sijat 3.-5. 51%
-Mitä se yhteisöjen yhteisöllisyys on? Mikä on hyvä yhteisö? Miten sellainen saavutetaan, kasvatetaan? - VARATTU
-Uudet yhteisötyökalut / Hyvät esittelyt toimivista työkaluista kiinnostavat myös aina. - kahvituntiohjelma
-Tiedon visualisointi ja käytännöllisiä esimerkkejä miten sitä voi tehdä hyvin ja hyvin huonosti - VARATTU
6. Someanalytiikka ja somesisältöjen analysointi. Analytiikan hyödyntäminen "turhamaisuusmittareita" pidemmälle, etenkin sisäisissä ja asiakasyhteisöissä. 50% -VARATTU
7. Uuden yhteisön rakentaminen - mistä jengi? mistä henki? mistä alku ja innostus? 49%
Sijat 8.-10. 47%
-Miten rakennetaan yhteisöllisyyttä organisaatiorajat ylittävissä projekteissa? - VARATTU
-Analytiikkaa keräämisen ja raportoinnin vuoksi vai oikeasti hyödyntäen ja toimintaa kehittäen? Tykkäykset ja jaot - miten muuten someviestintää ja sen vaikuttavuutta voi mitata? -VARATTU
-Näin luen valokuvia - Valokuvien merkitys työyhteisön sisäisessä viestinnässä (mielikuvien rakentaminen, kuvavirtaan osallistuminen ja sen hallinta, etäläsnäolon tunne)
11.
Työpaja kännykkävideoiden teosta 46% - VARATTU
12. Minkälaisille postauksille näkyvyyttä kannattaa ostaa ja missä vaiheessa kehityskaarta? 44%
13. Suomen poliisin sometoiminta. Niillä on paljon todella hyviä postauksia niin instassa kuin twitterissä. Miten poliisi suhtautuu/näkee somen käytön/hyödyt/haitat/haasteet turvallisuusalalla? 43%
Sijat 14.-18. 40%
-Esimerkki siitä, miten joku tuote/palvelu on kehitetty yhdessä yhteisön kanssa. Ehkä jopa joku tuote, jonka ideakin on peräisin yhteisöstä - VARATTU
-Miten pieni yritys/organisaatio pääsee somessa esiin?
-Johto ja yhteisö. Miten johto voi auttaa yhteisön luomisessa, ylläpitämisessä ja kasvattamisessa?
-Esimerkki jostain Suomen suurimmasta Facebook-ryhmästä ja siitä, millä resursseilla sitä johdetaan
-Suomen suosituimmat podcastit ja miten ne vuorovaikuttavat kuuntelijoiden kanssa ylläpidetään (case tai vertailu)
Sijat 19.-21. 39%
-Tulevaisuuden yhteistyöalustat eli kuinka palata takaisin turvallisiin ympäristöihin, joissa ihmisillä on ensinnäkin oikeus tuottamaansa sisältöön eikä se ole ylikansallisten somejättien hallussa.
-Ryhmät osana sivua: Mitä vaatii pitää yrityksen, median tai muun sivun alla ryhmää. Miten sitoutan heimon? Somellasi on tarkka kohderyhmä, kuinka sitoutan kohderyhmästä keskustelevan heimon? Onko sivujen aika ohi ja ryhmä vastaus?
-Esittelyyn erilaisia analytiikkasovelluksia ja hallintatyökaluja.
Sijat 22.-24. 37%
-Kiertävät somevuorot ja miten varmistetaan sisällön linjakkuus
-Asema työyhteisössä, valta ja vastuu
-Tuoreita tilastoja suomalaisten somen käytöstä ja miten näitä tulkitaan
Sijat 25.-29. 36%
-Joku pidempi some-tekemisen tarina jostain yrityksestä onnistumisineen ja epäonnistumisiin. Mistä siis lähdetty, mitä polkua kuljettu ja missä ollaan nyt.
-Opetukseen ja tutkimukseen liittyvät yhteisöt.
-Verkkovaikuttaminen vs. manipulointi (mielipidevaikuttaminen)
-Vieraammat somet tutuksi? Mitä muita someja kannattaa ottaa haltuun kuin snäppi, FB ja Insta? Discord? Muut peliyhteisöt?
-Eri alustoille ladatun videon tehokkuuden mittaaminen ja vertailu / Youtube / Facebook / Linkedin
Sijat 30.-31. 34%
-Millä hallitset sivuasi - falconilla, page managerilla vai millä?
-Mistä tiedän, miten ja mitä näkyvyyttä ostan? Valitsenko brändinäkyvyyttä vai ostanko sitoutumista.
--------------------------------------------------------------------------------------------
32. Työkalupakki yhteisön, esim. Facebook-ryhmän aktivointiin 33%
33. Kansalaisten mielipiteisiin vaikuttaminen verkossa 31%
34. LinkedIn - etäisin ja vaikein somekanava keskustella ja luoda näkyvyyttä. 31%
35. Nettimoderaattorin salaiset aseet - miten hän haistaa trollit ja provoilijat. Entä mitä hän on oppinut tekemistään virheistä? 30%
36. Yhteisömanagerin kouluttautumismahdollisuudet, kurssit yms. 30%
37. Some paikallisen yhteisöllisyyden synnyttämisessä 30%
38. Mitä tein, kun mokasin somessa, käytännön esimerkki? 29%
39. Ammatillisen (menestyvän) yhteisön toiminta ja johtaminen, esim. vertaisyhteisöt, kehittäjäyhteisöt, näistä case. 29%
40. Yhteisön rakentaminen liiketoiminnan ympärille 29%
41. Henkilöbrändin yhteisöt ja yksityisyyden suojelu 27%
42. Näkyvyyden saavuttaminen somen avulla. Miten kansainvälistyvä yritys voi lisätä näkyvyyttään kv-puolella? Mitä asioita pitää ottaa huomioon? Mihin karikkoihin pitää varautua? Miten eroaa suomenkielisestä somemanageroinnista? Esim yritys x somessa, Suomessa ja Ruotsissa - käytännön eroja ja mitä ollaan opittu 26%
43. Mitä voisimme oppia ruotsalaisista Meetup-yhteisöistä 26%
44. Työpaja valokuvaamisesta 26%
45. Kriisi yhteisössä ja miten siitä selvitään 23%
46. Kirkon somemanagerointi. Siellä ollut välillä hyvää ja oivaltavaa reagointia yhteiskunnallisiin ilmiöihin. Olisi kiva saada kurkistaa ns. backstagelle. 23%
47. Miten tehdään podcasteja etänä? Käytännön vinkkejä, tarvitaanko aina studio? 23%
48. Miten toimia, kun trolliarmeija/provosoijat hyökkäävät 23%
49. Yhteisömanagerin henkilöbrändi - tarvitseeko yhteisömanagerin henkilöityä, voiko anonyyminä toimia? 21%
50. Yhteisöllistä asumista, taloyhtiön yhteisömanageri 21%
51. Yhteisöjen tietoturva 21%
52. Podcasteista olisi hyvä kuulla inspiroivia esimerkkejä. Saataisko puhumaan vaikka joku suosittu ruotsalainen podcastaaja tai podcastausorganisaatio? 20%
53. Suomalaisen ja ruotsalaisen somen vertailu, miten ne eroavat toisistaan ja mitä pitää tehdä eri tavalla, kun tavoittelee somesta ruotsalaisia? 20%
54. Yrittäjä- ja freelanceryhteisöt 19%
55. Vapaaehtoisena alkaneen yhteisön muuttaminen kaupalliseksi, case 19%
56. Kannattaako yhteisön aktiiveja palkita heidän työstään? Miksi ja miten? 16%
57. Miten lapset huomioidaan palvelujen suunnitelussa 16%
58. 360-striimien käyttökelpoisuus ja -tavat yhteisön tilaisuuksien "digitalisoimisessa". 16%
59. Voidaanko yhteisöllinen tapahtuma "digitalisoida" (mm. striimata) ajasta ja paikasta vapaaksi (ja globaaliksi), vaikka se pidettäisiin "missä vain" (esimerkiksi laivalla avomerellä)? 16%
60. Asiakas on aina oikeassa? -pohdiskeleva esitys aiheesta 14%
61. Siivouspäivä. Tai ravintolapäivä. 14%
62. Yhteisömanagerin työnohjaus 13%
63. Väliaikaiset yhteisöt - miten ne eroavat pitempiaikaisista yhteisöistä ja miten niiden kanssa kannattaa toimia? 13%
64. Artisti johtaa yhteisöä (case tai tutkimus) 13%
65. Pelialan yhteisöt. Ovat tiiviitä, aktiivisia ja toimivat omissa kanavissaan. Miten sellaista yhteisöä ylläpidetään? 11%
66. Tarvitseeko yhteisö fyysisiä kohtaamisia? Miten niitä järjestetään ja mistä saadaan tilat? 10%
67. Ammattipelaajien omat yhteisöt (e-sports) 9%
68. Voiko yhteisöllä olla äänimaailma? Spotifyn soittolistalla syvyyttä henkilöbrändiin. 9%
69. Lurkkaajat yhteisössä - uhka vai mahdollisuus 7%
70. Miten kerätä ryhmävalmennukseen riittävä osallistujamäärä? 6%
71. Tallenteen jakopalvelut (Spotify jne) ja niiden suosittelumenetelmät 4%
PS. Jos joku muuten innostuu tuottamaan otsikoistamme (1-71) esimerkiksi blogikirjoituksia, videoita tai podcasteja, lisää kommentteihin linkki. Saatan ehkä laittaa tuotoksesi jakoon CMADFI-kanavissa :).