Monday, July 29, 2013

Google Analytics vs Blogger Stats

Blogger-blogien hallintapuolella on kätevä ominaisuus Stats, joka näyttää mm. kuinka paljon lukijoita blogissa on. Statsia on helppo käyttää esim. mobiilisti: pikavilkaisulla näkee, mitkä bloggaukset ovat suosituimpia. Statsin keräämää tietoa käytetään myös blogin widgeteissä, esim. blogini oikeassa alareunassa näkyy kuukauden luetuimmat postaukset.

Keväällä blogissani alkoi tapahtua jotain kummallista: luetuimmaksi bloggaukseksi nousi yhtäkkiä yli vuoden vanha postaus, jossa Linda neuvoo visuaalisten muistiinpanojen tekemistä iPadin avulla. Ensin luulin, että ITK:ssa vierailevat opettajat ovat innostuneet sankoin joukoin iPad-muistiinpanoista, sittemmin tajusin, että konferenssivierailijoiden sijasta asialla ovat botit, etenkin spammaavat sellaiset. Syy, miksi ne alkoivat yhtäkkiä vierailla juuri tuossa kirjoituksessa on pieni arvoitus. Ehkä sana iPad kiinnitti huomion, ehkä postaus oli tarpeeksi vanha - osa bloggaajistahan ei välttämättä seuraa kommentteja ja niin ehkä etenkin vanhempiin kirjoituksiin voi eksyä spammikommentteja. Sain vähennettyä lukukertojen määrää hulluimmista päivistä ottamalla käyttöön sanavahvistuksen.

Bloggerin mukaan ko. postaus on kaikkien aikojen luetuin kirjoitukseni:

Niin kätevä kuin Stats onkin, en onneksi kuitenkaan ole pelkästään sen tietojen varassa.

Google Analytics näyttää aivan toisenlaista tilannetta:









Aika huima ero: lähes 3700 lukukerran sijasta Analytics löysi vain 150 kertaa!

Miten kaksi Googlen omaa palvelua voi näyttää näin erilaisia tietoja? 

Siinä missä Google Analytics kerää tietoa cookieiden avulla, Bloggerin stats laskee kaikki sivujen katselut, myös botit ja spammibotit. Osa boteista on hyödyllisiä, ne keräävät tietoja hakukoneita varten, toiset taas etsivät sähköpostiosoitteita ja paikkoja, joihin jättää spammikommentteja. Bloggerin luvuista saa muuten piirun verran luotettavammat, kun poistaa laskuista omat sivuvierailut.

Suosittelen siis kaikkia bloggaajia
a) ottamaan käyttöön Google Analyticsin
b) myös käyttämään sen tietoja säännöllisesti, jotta blogista tulee entistä lukijaystävällisempi.

Mikä se blogini oikeasti suosituin bloggaus sitten on?

Analyticsin mukaan se käsittelee suomalaisten LinkedIn-käyttöä, Bloggerin mukaan se 3. luetuin. Ja siinä missä Bloggerin mukaan 2. suosituin postaukseni Facebookin EdgeRankista on Analyticsin mukaan vasta 5. luetuin.

Muista siis, että Bloggerin tiedot ovat vain suuntaa-antavia.

2 comments:

  1. Suosituksen b käyttöönotto onkin sitten pykälää hankalampi asia, josta on kirjoitettu jonkin verran kirjojakin..

    Pelkkä kävijämäärä tai bounce ratet, sivuilla vietetty aika tai toistuvien kävijöiden määrä kun ei välttämättä ole tärkeää tietoa, ja itselle relevanttien kävijöiden määriä voi olla vaikea kaivaa Analyticsin datasta.

    Jos tavoitteen pystyy määrittämään tietyiksi sivustolla tehtäviksi toiminnoiksi, niin Analyticsin voi säätää mittaamaan onnistumista, mutta usein se ei ole mahdollista: potentiaalinen asiakas ottaa yhteyttä jotain muuta kuin blogin kautta, kohderyhmän määrittely selaimen antamilla tiedoilla ei onnistu tai kirjan ostaja tilaa sen Amazonista muuta kautta kuin blogissa olevasta linkistä.

    Miten olet muuten itse hyödyntänyt Analyticsin tietoja blogin kehittämisessä?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos kommentista ja hyvästä kysymyksestä Ville. :) Kun vahdattavia sivustoja on lähes kymmenen, ei tähän blogiin ehdi panostaa ihan kympillä. Lähinnä katson mistä aiheista kannattaa kirjoittaa, eli mitkä ovat suosituimpia aiheita, liiditietoja väheksymättä. ;)

      Delete

Kiva kun kommentoit! Voit kommentoida myös anonyymisti, mutta spammikommentit poistetaan heti kun ehditään.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...