Friday, November 27, 2020

Tapahtumamarkkinointia ilman sponsoroituja päivityksiä

#CMADFI-ilmoittautuminen avattiin eilen kello 12 ja nyt ilmoittautuneita on 220, joten hienosti tämä rullaa, jee! 

Kymmenettä kertaa järjestettävällä tapahtumallamme on erilaisia perinteitä, joista yksi on se, ettei viestintään käytetä lainkaan sponsoroituja päivityksiä. Se tekee ihmisten tavoittamisesta osittain haasteellista, kun algoritmit eivät aina suosi. Tänä vuonna esimerkiksi black friday- ja koronapostaukset voivat syödä CMADin näkyvyyttä? 

Markkinointimme perustuu siis vahvasti WOMiin ja siihen, että tyytyväiset osallistujat palaavat takaisin. Yritämme myös aktiivisesti kannustaa osallistujia viemään sanaa eteenpäin. 

Ilmoittautumisen yhteydessä kyselin, mitä kautta viestimme oli ihmiset tavoittanut. Alla muutama poiminta, joista paljastuu moninaiset väylämme tavoittaa. Halusin avata asiaa, ettei kukaan vaan erehtyisi luulemaan, että yksi FB-postaus tai twiitti riittäisi kohderyhmän tavoittamiseen. Ei, kyllä siihen vaaditaan toistoja ja kekseliäisyyttä ja erityisesti niitä innokkaita sanansaattajia.

Ilmoittautuneita pyydetään vastaamaan Innoduel-kyselyyn, jossa kysellään markkinointi-ideoita. Ilmoittautuneista 84 prosenttia on vastannut kyselyyn. Mahtava prosentti! :) Ideoita on tällä hetkellä melkein 30. 

  1. Tykkään kaikista #cmadfi-aiheisista postauksista, jotka osuvat silmiini ja vaikutan siten algoritmiin.
  2. Lähetän twiitin: Ilmoittauduin juuri #CMADFI -2021 tapahtumaan, tule sinäkin! Tästä näet päivän ohjelman: https://cmad.fi/ohjelma . 
  3. Tykkäään + retweettaan + jaan
  4. Jako tapahtumasta joka somekanavassa
  5. Vinkki kiinnostuneelle kaverille
  6. Jaan ilmoittautumislinkin tuttavalle, jolle kerroin joskus aiemmin CMADFI-tapahtumasta.
  7. Jaan somessa aiemmasta tapahtumasta tekemäni sisällön (kuvan, blogipostaus tms) ja muistelen, miten kiva tapahtuma oli.
  8. Yksi jako jokaisessa somessa.
  9. Linkitän LinkedInissä CMADFI-eventtiin ja kehotan tuttaviani ilmoittautumaan ennenkuin paikat viedään käsistä.
  10. Laitan #cmadfi :n seurantaan ja tykkään ainakin 10 postauksesta + kommentoin ainakin kolmea.
  11. Kerron tapahtumasta oman tiimin Teamsissa (tai vastaavassa)
  12. Laitan chatissa viestiä kollegalle - ilmoittaudu sinäkin mukaan!
  13. Tykkään toisen tekemästä tapahtumapäivityksestä.
  14. Tviittaan itse
  15. Jaan Twiitin. Voisin myös blogata tapahtumasta.
  16. Jaan FB:ssa ilouutisen, että ilmoittauduin CMADFI 2021 tapahtumaan ja pyydän muita mukaan.
  17. Jaan www.cmad.fi -linkin. :)
  18. Jaan jonkin CMADFI-postauksen IG-stoorissani.
  19. Twiitti.
  20. Teen LI-postauksen yhteisömanageriuden tärkeydestä ja liitän kommentteihin kehotuksen ilmoittautua tapahtumaan www.cmad.fi -sivulla.
  21. Mainos sisäiseen intraan.
  22. Jaan jonkin CMADFI-postauksen IG-virrassani
  23. Tehdä asiasta postaus LinkedIniin.
  24. Somejako ja kutsuviesti työkavereille.
  25. Kerron WhatsApp-viestillä alan toimijoille tapahtumasta.
  26. Jako omissa kanavissa, oman kontaktiverkoston tiedottaminen. Esimerkillä johtaminen.
  27. Twiittaus, että ilmottauduin 
  28. Käydä tykkäämässä asiaan liittyviä päivityksiä 
  29. Kertoa tapahtumasta omassa uutiskirjeessä. 

Vanhat kävijät tietävät odottaa tapahtumaa:


 "Tiedän tapahtumasta, kun olen osallistunut siihen aiemminkin." 

 "Huomasin ilmoittautumisen avautumisen Somesta. Olin mukana pari vuotta sitten Tampereella ja olisi taas mukavaa osallistua :)"

"seuraan viestintää ja tiesin, että tulossa koska olen ollut mukana monta kertaa" 

"Olen seurannut viestintää useita vuosia. Aiemmin työtilanne oli se, että osallistuminen oli haastavaa. Ainakin kerran olen kuitenkin päässyt livenäkin paikalle ja nyt on tarkoitus aktivoitua. Teemat tukevat myös nykyisiä työtehtäviäni. :-)"

"Viime vuonna kollegalta! Ja olen tietty messissä joka vuosi nyt kun CMAD.fi on tuttu!"

"Viime vuonna sain kutsun järjestäjältä mutten silloin ennättänyt mukaan."

Facebook-ryhmät


CMADilla on monia "omia" Facebook-ryhmiä, joissa voin kertoa tapahtumasta, mutta sen lisäksi käyn "onkimassa" uusia osallistujia muistakin ryhmistä.

"Olen Yhteisömanagerit-fbryhmässä ja seuraan CMADFI:a useammassa somekanavassa."

"Facebookin Järjestöt ja sosiaalinen media -ryhmästä."

"Pingin facebook-ryhmästä" 

"FB/TEKin Yrittäjäklubi" 

"Markkinointikollektiivin fb-ryhmästä"

"Matkailun parhaaksi FB ryhmä" 


Koulutukset ja tapahtumat

Kerron tapahtumasta tavatessani ihmisiä muissa tapahtumissa tai pitäessäni koulutuksia. Tapahtumalla on ollut 10 vuoden aikana valtavasti puhujia, lähemmäs 200, joten puhujatkin välittävät tietoisuutta tapahtumasta. Kerron tapahtumasta myös lehtihaastatteluissa ja omissa kolumneissani. Useita vuosia tein myös tapahtuman yhteyteen yhteisömanagerikyselyä, jonka tulokset esittelin tapahtumassa. Tulokset löytyvät nettisivultani, josta niitä käydään yhä lukemassa, myös jotkut korkeakoulujen yhteisömanagerikoulutukset ovat joskus hyödyntäneet ko. raportteja kurssimateriaalinaan. Otavan opiston yhteisömanagerikurssilaiset ovat myös osallistuneet tapahtumaan osana kurssiaan.

"Creative Finland tapahtuma-alan sparraushetket"

"2014/ 2015 Yhteisömanagerin koulutuksessa" 

"Kuulin tästä, kun minua pyydettiin puhujaksi 🤩" 

"Muutama vuosi sitten satunnaisesti googlaillessa asiaa" 

Sähköpostit ja uutiskirje

Mainostan CMADia sähköpostini signaturessa ja välillä myös viestikentässä kirjoitellessani kohderyhmään sopivan ihmisen kanssa muista asioista. Piilotetun aarteen uutiskirjeessä kerron myös CMADiin liittyviä uutisia pitkin vuotta. 

"Museopostilistan kautta" 

"Uutiskirje" 

"Olen seurannut tapahtumianne mm. museopostilistan kautta, mutta en ole aiemmin ehtinyt ilmoittautumaan ennen osallistujamäärän täyttymistä. Olen katsonut jälkikäteen taltiointeja."


Sanansaattajat somessa ja muualla

"Monta kertaa kuullut, kertaakaan en ole päässyt osallistumaan. Vielä."

"Twitterissä näin keskustelua ja tajusin, että tohon pitää päästä mukaan!"

"Kollegan kautta."

"Olen monena vuonna halunnut odallistua, mutta en ole päässyt tai mahtunut mukaan. Somesta, Facebookista taisin kuulla alunperin."

"Seuraan instassa #cmadfi"

"LinkedIn verkosto" 

"FB uutisvirta"



Mitä ajatuksia CMADin markkinointistrategia sinussa herättää? Se on työläs, mutta aiheeseen erittäin hyvin sopiva, yhteisömanagereiden teemapäivässä nojataan vahvasti yhteisöllisyyteen.

Ps. Tästä pääset ilmoittautumaan.

No comments:

Post a Comment

Kiva kun kommentoit! Voit kommentoida myös anonyymisti, mutta spammikommentit poistetaan heti kun ehditään.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...