Pages

Saturday, July 23, 2016

Yhteisömanagereiden kesäkuulumisia ma 25.7. klo 14

Terveisiä partioleiri-Roihulta! Olen täällä töissä viikon verran Tiimikilpailu-pisteen tiedotuksessa. Leirin ja lomailun takia en ole oikein ehtinyt miettiä tämän kuun CMADFI-Twitter-chattia, joka on vuorossa taas perinteiseen aikaan kuun 4. maanantaina, eli 25.7. klo 14-15. Yleensä olen miettinyt kysymykset etukäteen, mutta tällä kertaa kokeillaan vähän erilaista chattia. :)

Twitter-chattiin osallistutaan seuraavasti:

  • seuraa chattia Twitter-haulla #cmadfi
  • käytä itsekin #cmadfi-häsää kaikissa twiiteissäsi
  • aloita vastauksesi kysymyksen numerolla V1, V2, ... 
Ja ne kysymykset:

V1. Kuka olet, mistä tulet ja missä olet?
V2. Kerro jotain siitä, miten olet kesää viettänyt?
V3. Mitä sinä haluat kysyä muilta yhteisömanagereilta?
V4. Osallistujan kysymys 1
V5. Osallistujan kysymys 2

V6. Osallistujan kysymys 3
V7. Osallistujan kysymys 4
V8. Osallistujan kysymys 5
V9. Osallistujan kysymys 6
V10. Osallistujan kysymys 7

Toivotaan, ettei mulle käy maanantaina näin: 



MUOKS

Ja tässä kooste chatista.

Friday, July 15, 2016

Sama sisältö moneen kertaan, case Somen aakkoset

 Osallistun haasteeseen sekä omalla tililläni että yritykseni tilillä ja saadakseni jälkimmäiselle jonkun someen liittyvän teeman kehitin Somen aakkoset. Aakkosia olen esitellyt Instagramin lisäksi myös Twitterissä, Facebookissa ja Pinterestissä - sekä tietysti omilla nettisivuillani. Kunhan kaikki aakkoset on kasassa, teen niistä vielä SlideShare-esityksen ja videon - eiköhän siinä ole jo sisällönkierrätystä kerrakseen ;).

Ja täytyihän minun toki blogatakin aakkosista!

Facebookissa eniten ihmisiä tavoittanut kirjain oli F niinkuin fiidi:

Instagramissa tähän mennessä suosituin kirjain oli G niinkuin googlaus:


Ja Twitterissä eniten retwiitauksia sai H niinkuin henkilöbrändi:
Suosituimpien pinnausteni joukkoon aakkospinnaukset eivät sen sijaan päässeet, niitä sisältävä taulu kun on vasta sijalla 12 (minulla on 72 taulua, joista 16 on salaista). Ja jos sinua alkoi kiinnostaa, mikä pinnauksistani oli kuukauden suosituin lähes 9915 katselukerrallaan, niin tästä sen löydät - ajatteles, että olen pinnannut sen jo 2 vuotta sitten. Se onkin asia, jota moni ei Pinterestistä ymmärrä - sinne tuotettu sisältö on oikeasti ajatonta, toisin kuin vaikka twiitit tai Facebook-päivitykset.




Friday, July 8, 2016

Kunnat somessa, Salla & Laukaa

Sallan kunnan 8-luokkalaiset toteuttivat
Sallan museoon kaksi ns. tintamareskia.
Kesäkuussa pidin tähän mennessä pohjoisimman koulutukseni, kun koulutin Sallan kunnan työntekijöitä. Salla kuuluu siihen 41 prosentin joukkoon kunnista, jotka ovat järjestäneet somekoulutusta työntekijöilleen. Sallassa oli jo ennestään hyviä kokemuksia somen käytöstä, mutta he tahtoivat oppia lisää ja kuulla mahdollisuuksista, joita eivät olleet vielä hyödyntäneet mm. museon ja kirjaston markkinoinnissa ja viestinnässä. Paikalla oli väkeä myös nuorisotyöstä ja koulujen puolelta lähinnä rehtoreita, joiden kanssa kävin mielenkiintoisia keskusteluja ensi syksynä tulevasta opetussuunnitelman uudistamisesta.

Kuntaliiton tekemän kyselyn mukaan Suomen kunnat käyttävät somepalveluista eniten Facebookia, YouTubea, Twitteriä, Instagramia ja blogeja ja eniten siellä tehdään tapahtumamarkkinointia (61% kunnista) ja tiedonvälitystä (50%). 66% kunnista on tehnyt someen liittyvän suunnitelman.

Käytin koulutuksessa esimerkkinä aika monta kertaa kotikuntaani Laukaata. Ensinnäkin se on hyvä esimerkki siitä, mitä pienessäkin kunnassa (19 000 asukasta) saadaan aikaan, kun kunnanjohtaja on somemyönteinen ja henkilöstöstä löytyy viestintätaitoisia ja -haluisia ihmisiä. Toisekseen teen itsekin Laukaan kunnalle tiedotusta Ekokoulu-hankkeessa. Kaikki Laukaan kunnan käyttämät someväylät on lueteltu vastikään uudistuneilla nettisivuilla.

Sallan koulutukseen tulijat kertoivat etukäteen heitä kiinnostavia aiheita ja siksi kokeilimme sekä Pinterest-taulujen tekoa että IFTTT:n käyttöä. Samalla tulin itsekin tuunanneeksi omaa Pinterest-tiliäni ja lisänneeksi uusia IFTTT-reseptejä - on kätevää, kun tieto menee kerralla useaan paikkaan, sillä eihän meillä kenelläkään liikaa aikaa ole.

Tässä ote koulutuksesta:


Sallan kunnan somekoulutus from Johanna Janhonen

Sallan viestinnnästä haluan nostaa vielä hauskan sloganin ja häsän, joka on ollut siellä käytössä jo useamman vuoden: Salla - in the middle of nowhere. Instagramista löytyy kyseisellä häsällä pian 700 kuvaa. Omaa häsää tarvitaan, sillä "Salla" on paitsi suomalainen naisen nimi, mutta myös sana, jota käytetään aika monessa muussakin kielessä. Jos tiedät, mitä se eri kielillä tarkoittaa, kerro!

Oma slogan on Kuntaliiton markkinointikyselyn mukaan 79% kunnista, mm.:

  • Aitoa osaamista (Juva)
  • Tiennäyttäjä jo vuodesta 1347 (Pyhtää)
  • Tahdosta tekoihin (Suomussalmi)
  • Toteuta unelmasi Saimaalla (Taipalsaari?)
  • Moottoritie alkaa Nousiaisista (Nousiainen)
  • Sipoo –Suomen halutuin (Sipoo)
  • Saariston kuningaskunta (Kustavi)
  • Ihan lähellä (Hämeenlinna)
  • Elävä kauppapaikka (Kauhajoki)
  • Utajärvi kulkee edellä (Utajärvi)
  • Valtavirran varrella (Paimio)
  • Hyvinkäällä on hyvä huomen (Hyvinkää)

Laukaan kunnan slogan on muuten Sydäntä ja elinvoimaa. Sitä toivotan muillekin Suomen kunnille, jotka somessa toimivat.

Friday, July 1, 2016

Lola, julkkiksena somessa

Kesällä on enemmän aikaa lukemiseen ja siksi tartuin taannoin kirjastoreissulla Lolan Odosogan elämäkertaan. Lola jos joku on osannut brändätä itsensä, joten ajattelin, että hänen tarinastaan saan hyviä juttuja myös syksyn työntekijälähettiläs/henkilöbrändäyskoulutuksiin.

Vahvan henkilöbrändin tulee jollain tavalla erottua kilpailijoista. Lolan valttikortti oli eittämättä hänen ihonvärinsä, mutta myös hänen tanssitaustastastaan oli paljon hyötyä. Kirjassa Lola sääli kanssakilpailijoitaan, kun missikisoihin oli sinä vuonna otettu poikkeuksellisen paljon tanssiosuuksia. Kun vain kahdella finalistilla oli tanssikokemusta, muut näyttivät eittämättä heidän rinnallaan kömpelöiltä.


"Jossain vaiheessa ymmärsin, että koska joka tapauksessa olen erilainen, minun ei tarvitse koko ajan ajatella mitä muut ajattelevat tempauksistani. Ja ettei itseään tarvitse aina ottaa niin vakavasti."

Samaahan Sampo Kaulanenkin haastattelussani totesi:



Ärrävikahuuteluista Lola pääsi, kun päräytteli räiskyvästi rrrapeassa Don Rrrapello -pitsamainoksessa - ja sai ihailua kaupan päälle. Omasta erilaisuudesta kannattaa ottaa ilo irti.

Rooleja kannattaa siis välttää, mutta eri tilanteissa käyttäydytään eri tavalla. Esimerkiksi jos asiakas tulee kuivaamaan kätensä paitaasi, suhtaudut asiaan rauhallisemmin, kuin jos olisit vapaa-aikaa viettämässä.



Lola on pitänyt kavereihinsa yhteyttä pitkälti Facebookin avulla, pitkien työputkien jälkeen kun ei viitsi hylätä perhettä enää vapaa-ajan vuoksi. Lola vietti synttäreitään keskiviiikkona (myöhästyneet onnnittelut, jos tänne eksyt!), ja pyysi synttärilahjaksi sitä, että saisi onnittelut seinälleen inboksin sijasta (#inboxtukossa).




Kirjassa Lola kertoi, millaisia tukkeita hänen inboksiinsa tulee. Esimerkiksi hänen tuttunsa toimittajaksi opiskeleva poika oli ensin pitkään mankunut kuvaa Lolan varpaista ja kun ei sitä saanut, lähetti "kostoksi" kuvan omasta "taikasauvastaan".

Muunkinlaista kiusaa Facebookisssa tapahtuu: Lola lisätään kaikenlaisiin epämääräisiin ryhmiin.


Kun jaoin kuvan Twitterissä, siitä syntyi mielenkiintoinen keskustelu.