Siksi vähän jäitä hattuun. Jos olet jo onnistunut kasaamaan mukavan määrän kuulijoita palveluun x, älä nyt herran jestas unohda kommunikoida heidän kanssaan säntäillessäsi uusien palveluiden perässä.
Älä hamua aina uusia somekenttiä, vaan pidä bileet siellä, missä laumasi on. #somefi #cmadfi #fmskuvapäivässä pic.twitter.com/2rGoxK5CmY
— Piilotettu aarre (@piilotettuaarre) November 28, 2015
Mieti, millaisia kohderyhmäsi ihmiset ovat ja missä he haluavat teihin törmätä. Se, että nuoret käyttävät kavereidensa kanssa Snapchattia ei kai tarkoita, että he haluavat kommunikoida siellä myös opettajien, työnantajien tai yritysten kanssa. Joillekin taas Facebook on se yksityisin paikka, jonne ei haluta edes työkavereita, joiden kanssa voi kommunikoida vaikka LinkedIn:ssä. Ja vaikka Whatsappissa viestitellään perheen kanssa, ei sieltä ehkä asiakaspalvelua ymmärretä etsiä. Tämä jos mikä olisi mielenkiintoista tietää: miten eri-ikäiset eri palveluita oikeasti käyttävät, ei se, ovatko he nyt "sattumalta käyneet jossain somepalvelussa kerran 3 kuukauden aikana" (vrt. Tilastokeskuksen uusi tutkimus).Tein keväällä kyselyn Instagramin käyttäjistä ja saan siihen vastauksia yhä lähes päivittäin. Alle 20-vuotiaita vastaajia on nyt 348. Heistä 40% kertoi, etteivät he seuraa Instagramissa yhtään organisaatiota ja 47% kertoi, että heidän seuraamiensa tilien joukossa on organisaatioita vain 1-10%. Eli 87% ei seuraa joko yhtään yritystä tai seuraa vain muutamia. Vain 13 prosentilla vastaajista on seurattaviensa tiliensa joukossa yli kymmenesosa organisaatiotilejä ja yleisin syy, mikä on saanut heidät aloittamaan seuraamisen on "huvin vuoksi: sisältö on viihdyttävää".
Tulevissa Instagram-koulutuksissani kerron lisää siitä, miten eri-ikäiset Instagramia käyttävät.
PS. Roope Salminen innostui Periscopesta, mutta kertoi olevansa "liian vanha" hallitsemaan enää isompaa määrää somepalveluita. Tämä tieto lohduttanee meitä sometätejäkin ;).
No comments:
Post a Comment
Kiva kun kommentoit! Voit kommentoida myös anonyymisti, mutta spammikommentit poistetaan heti kun ehditään.