Wednesday, April 29, 2015

Trendikkäät amatöörikuvat

Se, että amatöörikuvat ovat nyt
muodissa, suo lohdutusta minulle
 - haa olen kerrankin trendikäs :).
Uudessa Kamera-lehdessä (3-4/2015) kerrottiin amatöörimäisten kuvien noususta. Getty Images on suuri amerikkalainen valokuvatoimisto, joka myy lähinnä ammattilaiskuvaajien ottamia kuvia yritysten käyttöön. Nyt siellä on havahduttu uudenlaiseen trendiin: yritykset haluavat ostaa aitoja ja rehellisiä kuvia. Se tarkoittaa mm. sitä, etteivät kuvat ole täydellisiä (vaan "täydellisen epätäydellisiä"), niissä on amatöörimäisiä virheitä kuten rakenteellisia heikkouksia tai vajavaista asettelua ja tilanteetkin ovat aitoja - kiukuttelevia lapsia kuvaavat heidät vanhempansa sen sijaan että kuvaaja yrittäisi saada vieraita lapsia esittämään kiukkuisia.

Trendin takana on tietenkin kamerakännykät ja some, jossa tärähtäneitä ja rosoisia kuvia (ja videoita) jaetaan - niistä on tullut normi. Täydellisen kuvan sijaan janotaankin arkisia tarinoita, samaistumispintaa - tommoinen nuhanenä meilläkin on kotona, tollanen mäkin olin pienenä.

Vuonna 2007 Getty Images myi eniten kuvaa naisesta , joka oli täydellisen kaunis ja alasti ja katsoi suoraan kameraan. Vuonna 2012 myyvimmässä naiskuvassa oli viehättävä nainen matkalla, katse suunnattuna tablettiinsa.

Getty Images neuvoo kuvaajiaan ottamaan rosoisempia kuvia, mutta yritykset ovat maailmalla kääntymässä somestarojen puoleen, joilla on valmiina iso yleisö kuvilleen ja videoilleen. Kauppalehdessä Splay -verkoston (jossa vloggaristara Eetu Eeddspeaks Pesonen työskentelee) perustaja Vigor Sörman kertoi, että suomalaiset ovat tässä trendissä jäljessä. Jossain ollaan sentään edellä:
"Suomi on Pohjoismaiden ykkönen YouTube-tähtien määrässä. Lisäksi fanit Suomessa ovat paljon osallistuvampia kuin muissa maissa: Splayn datan mukaan Ruotsissa keskimääräisen instagrammaajan seuraajista viisi prosenttia tykkää tyypillisestä kuvasta. Suomessa sama luku on 25 prosenttia. En ole nähnyt näin korkeita osallistumisprosentteja missään"

Sörmanin mukaan Britanniassa voidaan maksaa 100 000 euroa kolmesta twiitistä ja Suomen hintataso on noin 25 prosenttia Ruotsin hinnoista. Helsingin Sanomat haastatteli somestaraa Janne Naakkaa, joka kuvaili hintoja näin: blogin kuvasarjasta, jossa tuote esiintyy, saa 500–800 euroa, yhdestä Instagram-kuvasta yleensä noin satasen. Seuraajia Naakalla on Instagramissa 21 000, YouTubessa puolet enemmän.

Somekoulutuksissa minultakin kysytään yhä useammin, miten näihin somestaroihin pääsee käsiksi. YouTube-verkostojen lisäksi, joita on jo Suomessa jo kolme: ruotsalaiset Splay ja United Screen sekä suomalainen Töttöröö (jossa Somen avaimista tuttu Kaitsu Rinkinen vaikuttaa) kurkkia voi Contentoriin, jossa sisällöntuottajia voi etsiä mm. Instagram-projekteihin.

Kurkataan nyt lopuksi Splay Suomen kolmen kovan staran, Eetun, Soikun ja Miisan, tuoreita Instagram-päivityksiä. Ovatko ne sivusta arkisia, luuletko, että niistä on maksettu?



A photo posted by Miisa (@mmiisas) on
Keneltä sinä haluat kuvasi ostaa?

No comments:

Post a Comment

Kiva kun kommentoit! Voit kommentoida myös anonyymisti, mutta spammikommentit poistetaan heti kun ehditään.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...