Ainoa edelleen päivittyvä suomenkielinen yleistietosanakirja löytyy netistä: Wikipedia. Vanhat tietosanakirjat on jo ajat sitten heitetty roskiin ja kierrätykseen, mistä minä olen niitä pelastanut - askartelukäyttöön. Mutta nyt vähän harmittaa, sillä 1960-luvun tietosanakirjoista löytyy paljon sellaista asiaa, josta Wikipedia ei tiedä mitään, vaikka yleiskoneesta tai sukkanauhoista. Wikipedian
omissa artikkelitoiveista taas löytyy mm. yleislääkäri, ruokahissi, toivo (tunne), mallitoimisto, tekstityyppi, raharenki tai viimeiset sanat.
Aktiivisten käyttäjien määrä on siis vähentynyt radikaalisti ja näin on tapahtunut lähes kaikissa Wikipedioissa. Wikipedioiden joukossa suomenkielinen on itse asiassa aktiivisimmasta päästä, meidän ohitse aktiivisten käyttäjien määrässä menee ns. suurista kielistä vain esperanto, heprea ja viro!
Kun Wikipediaa päivitetään vapaa-ajan harrastuksena, se vaikuttaa vääjäämättä myös sen sisältöön. Harva jaksaa kirjoittaa työasioistaan ja siksi esimerkiksi populaarikulttuurista kirjoitetaan paljon enemmän kuin ns. tylsemmistä aiheista.
Jos asia kiinnostaa, kurkkaa vaikka mun eilinen Wikipedia-koulutusmatksu.
Jos asiaan halutaan parannusta, niin yksi mahdollinen taho olisivat oppilaitokset.
ReplyDeleteJo peruskoululaiset voisi laittaa hakemaan netistä tietoa ja tarkastamaan Wikipedian artikkeleita opetuksen kannalta oleellisista teemoista - tulisi samalla kertaa tiedonhakukokemusta, wiki-osaamista, ymmärrystä neutraalista näkökulmasta ja oppimista itse aihealueesta. Päälle vielä reflektiota ja keskustelua luokassa siitä, mitä on tullut opittua, niin alkaisi olla paketti kasassa.
Jokunen oppilas saattaisi jopa innostua päivittelemään wikiä vapaa-aikanaankin!
Kyllä, kouluilla on tärkeä rooli. Joissain yliopistoissa on jo Wikipedia-valmentaja (en muista oikeaa termiä), joka opettaa opiskelijoille ja varmaan kollegoillekin Wikipedian käyttöä. Sellaisia tarvitaan Suomeenkin :).
DeleteSopii myös lukioon ja yliopistoihin. Israelissa järjestettiin lääketieteen opiskelijoille kurssi wikipedia-artikkelien kirjoittamisesta, suomessa viimeksi historian opiskelijoiden oli määrä kirjoitaa Wikipediaan Viipuri-aiheisella kurssillaan. Näkemykseni on, että wikipedia voidaan pitää elinvoimaisena kahta tietä: Koulujen ja oppilaitosten ja toisaalta eri aihepiirien harrastajayhteisöjen kautta.
ReplyDeleteTuo Israel-case on mielenkiintoinen, mulla on aiheeseen liittyvä haastattelu odottamassa rauhallista aikaa :).
Delete