Tuesday, September 9, 2014

Suomen YouTube kaupallistuu

Olen järjestämässä vuoden viimeistä Somen avaimet -koulutusta. Toista en enää ehdi järjestää, sillä loppuvuosi menee taas CMADFI-hulinoihin.

Somen avaimia YouTubesta jaetaan siis neljän viikon kuluttua Kirkkonummella, tarkalleen ottaen 7.10.2014. Mutta varsinainen koulutuksemme alkaa jo kahden viikon päästä, jolloin tutustumme toisiimme ja alamme yhdessä määritellä sitä, mistä tällä kertaa haluamme kuulla. Teema on sama kuin toukokuussakin, YouTube, mutta koska kesän aikana on tapahtunut niin paljon, niin aiheet voivat olla hieman erilaiset.

Mitä sitten on tapahtunut? No tubettamisen suosio on ainakin noussut, viimeisen puolen vuoden aikaan uusia YouTube-tilejä on perustettu noin 225 000 (Toni tietää tarkemmin). Suomen ensimmäinen TubeCon keräsi elokuussa 5000 osallistujaa tapaamaan YouTube-tähtiä Hartwall-areenalle ja meno oli melkoista (lue: turvamiehiä tarvittiin mm. Eetun perään).



Tämän on mediakin huomannut ja niinpä Soikku-vloggari nostettiin tähtien rinnalle Tanssii tähtien kanssa -ohjelmaan ja Ylen Summerissa yhtenä juontajana oli YouTubesta tuttu Tume. Viime viikolla ilmestyneet Talouselämä ja Helsingin Sanomien Kuukausiliitekin huomioivat ilmiön näyttävästi:

Ammattimaistumisesta kertoo paitsi Smoukahontas-ilmiö myös verkostojen syntyminen. Kouluttajamme Eetu Eeddspeaks Pesonen on mm. Soikun työkaveri Splay Suomessa. Toinen kouluttajamme Kaitsu Rinkinen taas on ollut perustamassa Splayn kilpailijaa Töttöröö-verkostoa. Mitä nämä YouTube-verkostot oikein ovat ja mitä markkinoijien niistä pitäisi tietää? Siinä on esimerkkejä kysymyksistä, joita voimme Eetulle ja Kaitsulle Kirkkonummella esittää, saamme kenties todistaa eloisaa väittelyä siitä, kumman kelkkaan kannattaa lähteä. :)
Nummelan Tonilta taas saamme kuulla millaisia yhteisöjä SuomiTube pitää sisälälän ja vaikka siitä, mitkä ovat tämän vuoden katsotuimmat yritysten tekemät videot tai tilatuimmat kanavat (lue: millaisista videoista suomalaiset oikeasti pitävät eli millaisiin videoihin organisaatioiden pönötysvideot kannattaa vaihtaa).

Kyselin toukokuun kurssilaisilta siitä, mitä he muistavat kurssista 4 kuukauden jälkeen.

"Kurssi avasi silmät tajuamaan että YouTube on muutakin kuin vain arkistointipaikka tai julkaisualusta. Faktat katselumääristä ja etenkin nuorten tavoittaminen sen avulla oli päivän parasta antia. Kun televisio ei ole enää vuosiin tavoittanut nuorempia ikäluokkia, YouTube näyttäisi olevan yksi varteenotettavimmista kanavista, Lisäksi neuvot Eetulta sekä Biisonimafia Kaitsulta keinoista jolla siellä ollaan "katu-uskottavia" jäivät erityisesti mieleen." 

Itse sain toukokuisesta YouTube-koulutuksestamme sellaisen videoinnostuksen, että nyt olen melkein pulassa: tallessa on niin paljon videoita, että niiden julkaisuun menee helposti loppuvuosi. :) Some-aiheisia videoita ja haastatteluita kanavalleni tippuu pari-kolme viikossa, kurkkaa ja tilaa kanava.

Tutustu koulutuksen sisältöön ja kurkista videotaltiointeja viime kerrasta  ja ilmoittaudu mukaan pian!

No comments:

Post a Comment

Kiva kun kommentoit! Voit kommentoida myös anonyymisti, mutta spammikommentit poistetaan heti kun ehditään.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...