Tämä kirjoitus on alunperin julkaistu kolumnina Suur-Jyväskylän lehdessä 3.10.2012
Veikkaan, että olet
todennäköisemmin työn hakija kuin tarjoaja, mutta sen sijaan, että
etsit itse töitä, voit tulla löydetyksi. Miten? Harva sinua
kotoa etsii, pitää mennä ihmisten ilmoille. Sen sijaan, että
vietät päiväsi Matkakeskuksessa satoja ohikulkijoita seuraten,
sosiaalisessa mediassa käymäsi ammattilliset keskustelut kuuluvat
kauemmaksi ja kauemmin.
Siirrytään siis
hetkeksi työnantajan housuihin. Löytääkseen mahdollisimman
pätevän työntekijän hän voi ostaa tilaa sunnuntain
Keskisuomalaisesta toivoen, että ”täydellinen kandidaatti”
lukee lehteä oikeana päivänä hyppäämättä rekrytointisivujen
yli. Lisäksi hän toivoo, että tämä huomaa ilmoituksen,
kiinnostuu siitä tarpeeksi lukeakseen sen useampaankin kertaan ja
innostuu sitten niin paljon, että vaivautuu lähettämään
hakemuksen halutulla aikataululla. Myös netti-ilmoittelussa on
paljon sijaa jossitteluille, sillä some-rekrytoinnin parissa
työskentelevä Maria Rajakallio kertoo, ettei 79% työvoimasta
hae aktiivisesti töitä.
Vuonna 2010
työnantajista 40% käytti Marian mukaan some-verkostoja
rekrytoinnissa, sittemmin luku lienee noussut. Työnantajaa ei
oikeastaan kiinnosta se, etsiikö täydellinen kandidaatti töitä
samaan aikaan kun hän niitä tarjoaa - halutessaan parasta mitä
rahalla saa, hän etsii itse. Omat verkostot otetaan käyttöön:
kerrotaan työkavereille, Facebook-ystäville ja
LinkedIn-kontakteille rakennusalan rautaisen ammattilaisen
tarpeesta. Some-verkostojen hyödyntäminen ei tietenkään onnistu,
jos ei ole huomannut niitä kerätä. Silloin otetaan tarkasteluun
keskustelut esim. blogeissa, Twitterissä tai LinkedIn:in ryhmissä.
Ehkä sieltä nousee esiin kiinnostavia ihmisiä, joita voidaan alkaa
houkutella omiin leipiin. Työnhakijoista ei saa kerätä
hakukoneilla tietoa päätöksentekoon, mutta jos työpaikka ei ole
virallisesti auki, googlaamista on vaikea kieltää.
Ystäväni,
mestariverkostoituja, pisti omat verkostonsa laulamaan ja sai
viikossa kolme houkuttelevaa tarjousta, joista valitsi sitten yhden.
Pääset samaan, kun huolehdit omista verkostoistasi ja kerrot
tutuillesi osaamisestasi ja siitä, millaisia paikkoja haet. Täytä
siis LinkedIn-profiilisi ja tee työnhaustasi näkyvää (muttei
epätoivoista!), jotta sinusta osataan vinkata oikeille ihmisille.
Pidä huoli siitä, että hakukone löytää sinusta paitsi hyvää
sanottavaa mielellään myös ammattitaitoosi liittyviä asioita,
täytä profiilitietosi siis myös Googleen. Verkostojen merkitys
rekrytoinnissa ei ole mikään uusi asia, mutta some-verkostot
moninkertaistavat mahdollisuudet olla oikeassa paikassa oikeaan
aikaan. Onnea matkaan, olit sitten hakija tai haettava!
"Pidä huoli siitä, että hakukone löytää sinusta paitsi hyvää sanottavaa mielellään myös ammattitaitoosi liittyviä asioita, täytä profiilitietosi siis myös Googleen."
ReplyDeleteTarkoitithan Google+ palvelua? :-)
Silloin tiedot ovat julkisen Google -haun piirissä jos ne on löydettäviksi tarkoittanut.
Kiitos Jaana tarkennuksesta :).
ReplyDelete