Pysytään kartalla!
Lomamatkat odottavat ja kartanlukijat
pääsevät taas tositoimiin. Aikoinaan navigaattori antoi
koomisia neuvoja: keskellä moottoritietä piti esimerkiksi
ottaa lautta, mutta nykyään kartalta on entistä hankalampi tippua.
Sosiaalisten karttojen avulla lomamatkan varrelta voi löytyä myös
kohteita, joihin ei itse olisi hoksannut mennä.
Google Latitude laittaa neulan
kännykän kartalle kohtaan, jossa ihminen on, ja liikuttaa neulaa
ihmisen liikkuessa. Palvelua voi käyttää esimerkiksi silloin, kun
haetaan ihmistä isosta yleisötapahtumasta tai kun halutaan seurata
askel askeleelta perheen liikkeitä...
Foursquare-palvelussa taas
kerrotaan kavereille paitsi oma sijainti myös vinkkejä paikoista ja
asioista, joita kavereiden kannattaisi tehdä – tai välttää.
Palveluun liittyy monesta somepalvelusta tuttuja pelillisiä
elementtejä, joka pistää ihmisen kilpailemaan kaveripiirinsä
kanssa: kuka on kantakahvilan kingi (eli pormestari), kuka valloittaa
eniten paikkoja tai löytää paikan, jota ei vielä ole kartalla...
Eräänalaista löytöretkeilyä siis. Tuttavani teki palvelusta oman
sovelluksen näkövammaisille: Blindsquaren avulla sokeakin
löytää tapahtumien keskipisteeseen.
Facebookin sijaintipalvelussa voi
vaikka ravintolaan mennessään ”kirjautua sisään” ja
houkutella siten paikalle ne kaverit, jotka eivät vielä ehtineet
päättää, missä illan viettäisi.
Googlen karttaa voi käyttää matkan
suunnitteluun kotona, reittien ja kestojen lisäksi se kertoo myös
millaisia suosituksia erilaisista paikoista on annettu. Matkalla
kartan avulla löytyy esimerkiksi lähin huoltoasema, ruokapaikka tai
maitokauppa. Jotkut luottavat Googlen karttaan niin paljon, että
ellei siitä löydy jotain paikkaa, sitä ei edes ole olemassa!
Neuvonkin siis kauppiaita ja muita yrittäjiä tarkastamaan oman
näkyvyytensä eri palveluista.
Lomaa suunnitellessa kiinnostaa ehkä
myös se, miltä matkakohteet oikeasti näyttävät. Google on
kuvannut lähes kaikki paikat, joihin autolla pääsee, ja minne ei
kuvausauto pääse, sinne näkee Google Earth-palvelun satelliitti. Kuvia löytyy myös Flickr-palvelusta, jossa on
lähes 200 miljoonaa paikkatiedon sisältävää kuvaa,
Keski-Suomestakin yli 50 000.
Tuore jyväskyläläinen
Vimention-palvelu yhdistää Googlen karttaan tietoa
sosiaalisen median palveluista uudella tavalla: kun palvelussa zoomaa
näkymän Jyväskylän keskustaan näkee heti millaisia twiittejä,
Facebook-päivityksiä ja Flickr-kuvia vaikka Kompassilla on tehty
viime aikoina. Vimention paljastaa myös sen, mikä asia puhuttaa
lomakohteessasi tai missä päin maailmaa Angry Birdsit ovat
pinnalla.
Some-asiantuntijana olen aika
varovainen siinä, mitä tietoa missäkin jaan. Niinpä en usein
julkisesti sijaintiani kerro, mutta pienissä piireissä pyydän ja
jaan suosituksia erilaisista paikoista.
No comments:
Post a Comment
Kiva kun kommentoit! Voit kommentoida myös anonyymisti, mutta spammikommentit poistetaan heti kun ehditään.