Tapasin taannoin vanhan Nokia-kollegani Nataliya Kohvakon, joka on yrittäjänä reilun vuoden minua kokeneempi, kurkkaapa Infokoneen sivulle. Kerroimme toisillemme yritystemme tarjonnasta, kun hän yhtäkkiä laittoi minulle jauhot suuhun kysymällä, millainen yritykseni Facebook-strategia on. Siihen mennessä ei ollut tullut tarvetta määritellä strategiaani sanalliseen muotoon, joten kiva kun kysyit Nataliya :). Yhdellä sanalla strategiani on: kahvipöytäjuttelua.
Hidden treasure - Piilotettu aarre sai nimensä marraskuun 9. päivä 2010, Facebookiin yritys meni 9 päivää myöhemmin. Sivuilla käytetään nykyään pääasiassa suomea, alussa kirjoitin enemmän englantiakin. Sivun sisältö on muodostunut aika lailla itsestään persoonani ympärille: kerron siellä juttuja, jotka aiemmin olisin laittanut omaan profiiliini - en halua kyllästyttää kaikkia Facebook-tuttujani some-hörhöilyllä, vaan olen pyytänyt niitä kavereitani, joita someilu kiinnostaa tykkäämään yritykseni sivusta. Sävy on siis pysynyt samana kevyenä sanailuna kuin yksityisessä profiilissakin: asiaa kaverilta kaverille.
Sivujeni kohderyhmä ei kuitenkaan ole kaverini eivätkä some-kollegani, vaikka kumpiakin paljon tykkääjinä on (ja tosi mukavaa on, että onkin). Kohderyhmä, jolle juttuni suuntaan ovat nykyiset asiakkaani, jotka tulevat kesken työpäivän pitämään taukoa Facebookiin, virkistämään ajatuksiaan eri työtehtäviensä välissä.
Virtuaalisessa kahvipöydässäni
-kerron yritykseni kuulumisia ja oppimistani jutuista
-kyselen kuulumisia
-varoittelen ja vinkkaan
-näytän otsikoita lukemistani lehdistä
-kerron juttuja, joita naapuripöydässä istuvalta some-asiantuntijalta olen kuullut (käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jätän linkkivinkkeihin alkuperäisen lähteen, jolloin tykkääjäni voivat löytää uusia tykättäviä)
-kerron myös siitä, mitä olen itse "kentältä" bongannut.
Lisäksi sivulle tulee Twitterfeedin kautta linkit uusimpiin blogikirjoituksiini ja sosiaalinenmedia.org:in päivityksiin.
Elän siis niinkuin opetan:
-olen ihminen (en siis yritys), jolla on mielipiteitä ja oma persoonallinen tyylinsä,
-pyrin tuottamaan sisältöä, josta on oikeasti iloa ja hyötyä
-istahdan kahvipöytään useita kertoja viikossa (joskus viivähdän siinä pidemmän aikaa, joskus taas ehdin huikata kuulumiset vain ohimennessäni)
-ja vastaan sivuilla annettuihin kommentteihin.
Kauhulla katson joskus joidenkin firmojen sivuja, joilla HUUDETAAN TARJOUKSIA ja jankataan päivästä toiseen samoja iskulauseita...
Istuessani kahvipöydässä asiakkaideni kanssa ohi kulkee uusia ihmisiä, joista joku kiinnostuu jutuistamme ja istuu pöytäämme kuuntelemaan - heistä tulee ehkä jatkossa asiakkaitani tai yhteistyökumppaneitani. Kilpailijat ovat siis hyvin tervetulleita - pidän heidät mielelläni lähelläni, sillä he opettavat minulle hyödyllisiä juttuja ja rakentavat kanssani vaikkapa sosiaalinenmedia.org-sivustoa :).
Facebookia voi käyttää nykyään ns. sivu-profiilin kautta, eli aika usein otan ja muutun Johannasta esim. Piilotetuksi aarteeksi tai Mini treasures wikiksi. Piilotettuna aarteena seuraan somen toimintakenttää (mm. lehtiä, blogeja, kilpailijoita, asiakkaitani ja mielenkiintoisia some-ilmiöitä), MTW:nä nukkekotisivuja, Johannana taas kommunikoin lähinnä omien kavereitteni kanssa. Tämän tänä keväänä tulleen muutoksen myötä saan halutessani vapaa-aikani rauhoitettua työltä, eikä samat uutiset tule vastaan joka profiililla.
Ja jos et vielä sivustani tykkää, nostapa peukkusi nyt. :)
No comments:
Post a Comment
Kiva kun kommentoit! Voit kommentoida myös anonyymisti, mutta spammikommentit poistetaan heti kun ehditään.