"Henkilöbrändi tarkoittaa henkilön maineen ja imagon kokonaisuutta, brändiä. Sanaa on Suomessa käytetty internetin sisältömarkkinoinnin yhteydessä. Riku Vassinen ja Antti Isokangas neuvovat Digitaalinen jalanjälki -kirjassaan henkilöbrändin rakentamisessa. Vassinen ja Isokangas jakavat henkilöbrändin persoonabrändiin ja ammattibrändiin. Heli Sirkiän mukaan henkilöbrändäyksellä tarkoitetaan oman osaamisensa markkinointia ja itsensä erilaistamista massasta. Oma henkilöbrändi on vahva ura-ankkuri luovan alan osaajalle. "
Ja vaikka itse termiä pidetäänkin usein hirveänä, asia sen takana on tärkeä: entistä useamman tulee nykyään tuoda omaa osaamistaan esiin myös somessa. Pitää, vaikka se tuntuukin nololta.
Minusta Suomessa on enemmän ongelmana se, ettei omaa erinomaisuutta kehdata kertoa. #cmadfi https://t.co/jvoDWhgNpA— Tero Toivanen (@teromakotero) May 22, 2017
Tässä siis viisi satunnaista vinkkiä ihmisille, jotka haluavat tehdä itsestään "brändin".
1. Tuota sisältöä säännöllisesti someen
Voitko kutsua itseäsi bloggaajaksi, jos bloggaat vain 4 kertaa vuodessa? Sisällöntuotanto edellyttää säännöllisyyttä myös muissa somepalveluissa. Twitter-tili, jota on käytetty viime vuonna ei vakuuta ja Instagram-tili, johon on laitettu pari kuvaa puoli vuotta sitten ei ehkä anna sinustakaan sitä oikeaa kuvaa?
Millaisia hyvät sisällöt sitten ovat? No vaikka tällaisia:
Tämä bloggaus itsessään on esimerkki siitä, että kerran tehtyjä sisältöjä voi hyödyntää myöhemminkin.Reseptini hyviin somepäivityksiin, ole hyvä. Saa hyödyntää!#somefi #somevinkki pic.twitter.com/anGZLWmiCe— Johanna Janhonen (@jjanhone) June 6, 2017
2. Panosta visuaalisuuteen
Valokuvien ei aina tarvitse olla teknisesti hienoja ja laadukkaita, jos ne ovat hauskoja tai tarinallisia. Jos kuva on heikko, satsaa kuvateksteihin.
Voit myös kikkailla efekteillä:
Hyödynnä #peiliefekti ja pysäytä seuraajasi hetkeksi kuvasi ääreen. 💮💮💮 #somefi #somevinkki pic.twitter.com/BtEaIRDoBT— Piilotettu aarre (@piilotettuaarre) June 15, 2017
...tai piirtää:
pro drawing tip pic.twitter.com/jEEckOOAIv— Nathan W. Pyle (@nathanwpyle) May 6, 2017
3. Mieti profiilikuviasi
Ovatko profiilikuvasi keskenään tunnistettavia, joko samoja kuvia tai saman sarjan kuvia? Voitko kertoa kuvillasi jonkin tarinaa? Kesällä valo hellii meitä, joten nyt on hyvä aika ottaa tai otattaa uudet kuvat someen.
Kesällä on hyvä aika ottaa uusi #profiilikuva someen. Hyödynnä vinkkini: https://t.co/OZCA9DbCXk #somevinkki #somefi #henkilöbrändi— Johanna Janhonen (@jjanhone) July 5, 2017
4. Osallistu keskusteluun
Sosiaalinen media ei ole suotta "sosiaalista", joten et voi vain tuupata sinne omia viestejä, vaan sinun täytyy myös osallistua keskusteluun ja nostaa muita esiin eri tavoin: tykkää, kommentoi, jaa.
— Piilotettu aarre (@piilotettuaarre) June 20, 2017
Ja aina kun voit, auta muita!
5. Jos (ja kun mokaat), älä vaikene vaan pyydä anteeksi
Somessa on aika helppo mokata, vaikka julkaisulupien kanssa.
Kannattaa siis miettiä kriisiviestintää jo etukäteen. Esimerkiksi sen, miten pyytää anteeksi.#Keuruu'n nuoret miettivät #instagramfi-työpajoissa mm. julkaisulupia https://t.co/V3UL0tOPrR#somefi— Johanna Janhonen (@jjanhone) June 9, 2017
Ilmainen viestintä-protip: kun mokaat, pyydä anteeksi omaa toimintaasi äläkä sitä että jengi loukkaantui. Näytät vähemmän ankealta. #muuten— Jenni Ahlapuro (@Jepu) July 6, 2017
Lue tästä lisää vinkkejä henkilöbrändeille tai kuuntele aiheeseen liittyvä haastatteluni:
#Henkilöbrändäys'tä somessa, kuuntele viime viikon @radiokompassi-haastattelu https://t.co/mm3txBJ93d#somefi— Johanna Janhonen (@jjanhone) June 19, 2017
Jos haluat vinkkejäni siitä, miten juuri sinä voisit kehittää omaa henkilöbrändiäsi, ota rohkeasti yhteyttä. Piilotetun aarteen voi löytää somesta kesälläkin!
No comments:
Post a Comment
Kiva kun kommentoit! Voit kommentoida myös anonyymisti, mutta spammikommentit poistetaan heti kun ehditään.