Pages

Thursday, May 26, 2016

Miljoonasateen Heikki Salon 3+ vinkkiä someen

Olin viime viikolla Miljoonasateen nimmarikeikalla Jyskän Varastomyymälässä ja uskaltauduin sen jälkeen lapsuuteni sankarin eli Heikki Salon juttusille (kuka _voi_ olla ihailematta sitä, miten hän vaikka suomenkieltä pyörittelee). Kerroin hänelle keikoista, joilla olin teini-ikäisenä ollut ja kysyin sitten antaisiko hän haastattelun siitä, miten hän käyttää sosiaalista mediaa. Kyllä onnistuu, aina onnistuu!

Heikin haastattelusta voit napata vaikka nämä kolme vinkkiä:
  • sometus on osa työtä ja siihen pitää varata aikaa ja aikaa menee yllättävän paljon
  • uusia juttuja kannattaa kokeilla, mutta joka palvelussa ei voi olla koko ajan aktiivinen, valitse siis ne, jotka toimivat yleisösi kanssa parhaiten ja joista itse pidät
  • somessa ei voi elvistellä (ei edes vaikka olisi itse rokkistara) ja kun olet oma itsesi, keksit kyllä helposti sisältöä someen
Ja loput voit katsoa tästä:



Ja nyt varmaan haluat itsekin kuunnella Miljoonasadetta? Klikkaa siis tästä auki Sähköinen Rouva Maa -soittolista. Meillä on nyt tuo levy ihan fyysisenä versiona ja tietenkin nimmareilla varustettuna. :)

Kiitos Heikki, ollaan ihan myytyjä koko perhe!

Tuesday, May 24, 2016

Virkistystä ja verkostoja tapahtumista

Joko sinä seuraat CMADFI:a Instagramissa?
Eilen oli taas #cmadfi-päivä. Senhän näkee jo kalenterista: joka kuukauden 4. maanantai tapahtuu jotain CMADFI:in liittyvää. Tällä kertaa meillä oli lounastapaamisia kolmella paikkakunnalla. Minulta jäi valitettavasti väliin Jyväskylän lounas (en avaudu, mutta harmittihan se), mutta oli siellä hyvät jutut ollut ilman minuakin :). Helsingissä vietettiin ihan ensimmäistä lounasta ja kuuleman mukaan tapaamisesta oli pidetty ja uusia oli toivottu. Ja elokuussahan sellaisia taas tulee, kurkkaa aikataulut ja kokoonkutsujat täältä.

Mutta Tampereella tehtiin kyllä tällä kertaa enkat ja lounas venähti niin pitkäksi, että kolme osalllistujaa livechattasi yhdessä CMADFI:n kuukausittaisessa Twitter-chatissa! Neljä tuntia lounasseurassa, jes!

Twitter-chatissa oli tällä kertaa aiheena toukokuun tapahtumat ja se, mitä olemme niistä oppineet. Koosteesta löytyy avustettu keskustelu, CMADFI-tutkimus, DigiSyke, Ekokoulu, fasilitointikikkoja, hirvi, Kekkonen ja kesäkriisi, lihapuhe, Periscope, SAS:in palveluappsi, trikkaaja, valokuvia, Wolt ja yhteishenki.



Ja tässä vielä lyhyt yhteenveto uudesta CMADFI-tutkimuksesta:

Eli hankkeen myötä saadaan appsi, jonka avulla voimme mm. selvittää, kuka CMADFI:n yhteisömanageriverkostosta (johon kuuluu jo yli 500 ihmistä) tietää mistäkin asiasta eniten. Huippua!

Monday, May 16, 2016

Chattaillaan tapahtumista 23.5.

Olen tehnyt CMADFI-tapahtuman markkinoinnnista ympärivuotista puuhaa, minkä lisäksi seuraan myös muita, erityisesti someen liittyviä tapahtumia, milloin paikan päällä, milloin etänä. Viime viikolla oli kaksi mielenkiintoista sometapahtumaa, PingHelsinki ja Sometime. Koska seurasin kumpaakin vain etänä (Instagramista, muuhun ei ollut aikaa), haluan nyt tietää, mitä ihmiset kyseisissä (ja muissakin viime aikojen tapahtumissa) ovat oppineet. Asiasta käydään keskustelua ensi viikon maanantaina, 23.5. klo 14-15.

Kysymykset ovat tässä:
Ja chattiin osallistutaan tuttuun tapaan:

  • kirjoita jokaiseen chattiin tulevaan twiittiin chatin tunnus, #cmadfi
  • aloita vastauksesi kysymyksen numerolla: V1, V2, ... V6
  • seuraa chattia vaikka Twitter-haun kautta
  • vinkkaa chatista tutuillesi, joita kiinnostaa some tai tapahtumien järjestäminen!
Tervetuloa!

Friday, May 13, 2016

Opitaan toisiltamme Instagramia!

Aloitin tämän viikon työt maanantaina Ideoita Instagramiin -koulutuksella ja siihen näköjään myös päätän tämän työviikon. Siihen väliin mahtui mm. Laukaan Ekokoulun kyläilta ja -työpajapäivä, palavereja, laskustusta, tarjouksia, sisällöntuotantoa YouTubeen, Wikipediaan, Instagramiin ja omille nettisivuille ja ensi viikon somekolumnin kirjoittamista.

Olin tosi tyytyväinen siihen, millainen Instagram-koulutukseni matskusta tuli, joten jaan osan siitä teillekin. Kävin läpi mm. Suomen suosituimpia Instagram-tilejä ja kerroin, mitä niistä voi oppia. Tilit löytyvät nykyään kätevästi Brandsomen sivuilta. Jos joku suosittu brändi (tai henkilöbrändi) sieltä vielä puuttuu, niin voit käydä sen lisäämässä.

Instagramin lisäksi Brandsome mittaa muitakin somepalveluita ja esimerkiksi minä olen melkein 50 seuratuimman asiantuntijan joukossa, kun taas yritysen joukossa Piilotettu aarre mahtuu melkein 1500 seuratuimman joukkoon.

Kerroin myös tekemästäni Instagram-kyselystä, josta paljastui mielenkiintoisia eroja eri ikäisten instailijoiden väliltä. Hyvät keskustelut saimme aikaan myös repostaustavoista, hashtagien käytöstä, tavoista tehdä Instagram-tilistä tunnistettava, sopivista sisällöntuotantoaikatauluista ja hyvistä tavoista saada seuraajia.



Ideoita instagramiin koulutusmatsku ote from Johanna Janhonen

Ja vaikka matsku on vain muutaman päivän vanha, se on jo vanhanaikainen, kun Instagram meni uudistamaan logonsa. :O

Koska osallistujat kertoivat omista kokemuksistaan, olen taas itsekin monta tarinaa rikkaampi. Jos sinäkin haluat saada uusia ideoita Instagramiin, vieraile täällä jättämässä terveisiä!

Ja nyt toivotan tämän päivän #fmskuvapäivässä-haastekuvan myötä hyvää viikonloppua!

Friday, May 6, 2016

Uusia ideoita Instagramiin -ja koulutusmarkkinointiin

Tällä viikolla olen valmistautunut maanantain Ideoita Instagramiin -koulutukseen. Kokemus on minulle uusi, sillä kyseessä on vasta ensimmäinen yksin järjestämäni avoin koulutus, mutta jo nyt näyttää siltä, että teen näitä jatkossakin.

Vaikka koulutus onkin avoin, se on silti osallistujille räätälöity. Osallistujia kiinnostavat mm. seuraavat asiat:
  • Miten Instagram otetaan tehokäyttöön markkinointimielessä?
  • Millaista tarinaa Instagramissa yrityksestä voi itse organisaatio kertoa ja miten asiakkaat otetaan siihen mukaan?
  • Haluaisin perehtyä Instagramin ammatilliseen käyttöön.
  • Millaisia ovat hyvät strategiat Instassa? 
  • Instagram-statistiikka, onko työkaluja? 
  • Tarjouspyyntöjä Instagramin kautta - 3 toimivinta tapaa?
  • Eroaako tilin käyttö tai aloitus jotenkin yksityisen henkilön tilistä, kun se perustetaan yritykselle?
Hyviä kysymyksiä!

Erityisesti tuo viimeinen kysymys yritys- ja henkilötilin eroista on myös hyvin ajankohtainen, sillä bongasin juuri tiedon, että Instagramiinkin on tulossa yritystilit:



Koulutuksessani vastaan siis mm. ylläoleviin kysymyksiin, mutta sen lisäksi etsin matskujani varten esimerkkejä heidän toimialoiltaan - ja etsiessäni sain itsekin uusia ideoita Instagramiin :). (Ihan paras työ tämä, kun saa itse opettaa itseäänkin aiheista, joista on kiinnostunut!)

Kävin läpi myös tekemäni Instagram-kyselyn tuloksia. Tässä muutama nosto, jonka tein tuloksista Twitteriin: 

Teinit käyttävät Instagramin kanssa enemmän appseja kuin yli 30-vuotiaat.
Vastaajat kertoivat avoimessa kysymyksessä käyttämiään appseja. Niitä on paljon!

Kollaasien teko tuntuu olevan aikuisten harrastus, sillä yli 30-vuotiaat tekevät niitä huomattavasti enemmän kuin teinit.


Muita kuvankäsittelyappseja teinit sen sijaan käyttävät enemmän kuin varttuneemmat.

Teineillä Instagramin käyttö tuntuu olevan myös tavoitteellisempaa, sillä he seuraavat tarkemmin tiliensä seuraajia ja statistiikkaa kuin yli 30-vuotiaat.
Eräs alle 13-vuotias vastaaja, jolla oli enemmän seuraajia (351-400) kuin mitä hän itse seurasi (151-200) kertoi, että hänellä on käytössään: "Seuraajat+ jolla näen lopettaneet seuraajat ja tykätyimmät kuvani nopeasti." Hän seurasi paitsi kavereitaan ja julkkiksia myös yrityksiä ja hän oli käyttänyt yrityksiin liittyviä avainsanoja ja osallistunut myös Instagram-kilpailuihin. Yrityksiä tai tuotteita hän alkoi seurata, koska halusi pysyä perillä siitä, mitä yrityksessä tai tuotteen ympärillä tapahtuu ja haluaa saada inspiraatiota.

Matskuissani on myös kalvo, jossa kerrotaan, että ihmiset haluavat nähdä Instagramissa ns. behind the scenes -materiaalia. Siksi vilautin eilen koulutusmatksujani Instagramissa näin:



Rupesiko kiinnostamaan? No nyt sinulla on mahdollisuus "tilata" minut pitämään Instagram- tai jotain muuta somekoulutusta omalle paikkakunnallesi. Mainitsin aluksi, että haluaisin pitää jatkossa enemmänkin avoimia somekoulutuksia. Siksi teen nyt avoimen markkinaselvityksen: mitkä aiheet kiinnostavat eri puolilla Suomea? Kun yhdestä aiheesta löytyy tarpeeksi kiinnostuneita jollain Suomen 30 suurimmalla paikkakunnalla, ryhdyn toimenpiteisiin. :)