Monday, February 17, 2014

Tapahtumat somessa, striimaten ja liverapoillen

Pieni yritys tarvitsee hyviä kumppaneita ja ilokseni voin kertoa, että olen saanut verkostooni taas uuden lisäyksen: Infocrea on keskittynyt erityisesti tapahtumien livestriimaukseen. Palvelumme täydentävät mukavasti toisiaan: minä autan organisaatioita tuomaan tapahtuman someen koulutusten, työpajojen ja konsultoivien kyselyntuntien avulla ja tarvittaessa myös liveraportoimalla itse tapahtumia ja Jarmo Lahti (jota haastattelin blogissani muuten jo vuonna 2011) päästää striiminsä kautta myös etäosallistujat tapahtuman äärelle, tallenteiden avulla tapahtumien pitkä häntä kasvaa entisestään.

Liveraportointia en ole tehnyt kovin paljon, mikä johtuu etupäässä siitä, etten ole muistanut markkinoida palveluani siinä määrin missä muita palveluitani sekä siitä, että organisaatiot eivät ole oikein heränneet siihen, että he voisivat ostaa lisäkäsiä liveraportointiin (kyllähän se menee tässä muiden hommien ohessa luullaan - köhköh, ei se niin mene, katsokaapa vaikka miten vähän minä ehdin twiitata CMADFI:stä).

Meltwater analysoi Twitter-dataa CMADFI-päivänä: olin vasta 16. aktiivisin twiittaaja. Lue koko analyysi täältä.
Teen liveraportointia (tai livebloggausta) asiakkaan omilla kanavilla. Toki kerron tapauksesta myös omissa verkostoissani, mutta koska tapahtuma kiinnostaa todennäköisesti enemmän asiakkaan verkostoa kuin minun verkostojani, on luontevinta valita näin. 

Liveraportoinnin avulla
  • myös etäosallistujat kuulevat tapahtumasta (ja voivat siirtyä striimin tai tallenteen pariin, jos sellainen on tarjolla)
  • etäosallistujille tarjotaan silmiä ja korvia siitä, mitä on meneillään
  • tapahtuman järjestäjä saa näkyvyyttä somessa ja uusia seuraajia

Liveraportoinnin tavoite on kiteyttää nopeasti olennaisia asioita tapahtumasta sellaiseen muotoon, jota muiden osallistujien on helppo jakaa. Myös muiden osallistujien tuottamaa oivaltavaa sisältöä tuodaan asiakkaan tilille ja osallistujien kanssa keskustellaan. Raportointiin on hyvä ottaa niin monta kättä (silmää, korvaa) kuin mahdollista, sillä jos käytössä on useita kanavia, ei yksi ihminen ehdi tehdä ja huomata kaikkea.

Raportointiin voin käyttää esimerkiksi blogia, Facebookia, Twitteriä, Flickriä, Instagramia, LinkedIn:iä, Google+:aa, YouTubea, Storifyä, Flockleria. Flocklerista puheenollen luepa miten sitä käytettiin CMADFI-tapahtumassa.


Esimerkkejä rapoiluistani
Viimeinen esimerkki todistaa, että voin raportoida lähes mitä tahansa ;). Jos siis kaipaat uusia ideoita siihen, miten teidän tapahtumanne voisi näkyä ja kuulua somessa tai kaipaat apua sisällöntuotantoon, ota yhteyttä!

No comments:

Post a Comment

Kiva kun kommentoit! Voit kommentoida myös anonyymisti, mutta spammikommentit poistetaan heti kun ehditään.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...