Tuesday, May 12, 2020

Päivi Vesala ja väritettävät kehykset someen

 Näin koronakeväänä minulla on ollut aikaa kehittää verkkokauppaani, erityisesti visuaalisia sisältöjä on kertynyt kauppaan jo varsin mukava määrä. Kaupastani löytyy nyt niin valokuvia, sometarroja, Instagram-palapelejä kuin kehyksiäkin. Suurin osa kauppani kehyksistä on Päivi Vesalan suunnittelemia ja muihin kehyksiin verrattuna niissä on yksi tosi makea juttu: niitä saa tuunata luvan kanssa omaan brändiin sopiviksi: kuvat voi nimittäin värittää. Värittäminen on yksi lempiharrastuksistani, joten innostuin tästä mahdollisuudesta kovasti. Mutta sitten säikähdin: ehkä kaikki eivät ole niin innoissaa siitä? Siksi väritin kaikista kehyksistä kolme vaihtoehtoa Päivin luomien mustilla ja valkoisilla ääriviivoilla tehtyjen kuvien rinnalle: yhdet harmaat ja kahdet värikkäät. Ja se oli ehkä yksi hauskimpia töitäni ikinä: sain värittää asiakkaiden puolesta :). Jos valitsemani värisävyt eivät ihan miellytä, niin ei hätää, jos kehyksiä käyttää Canvassa, niin filttereiden ja läpinäkyvyyden avulla kehyksistä saa aika nopeasti juuri sellaiset kuin haluaa. 

Tässä esimerkki Teatterikehyksistä ja siitä miten niitä voisi käyttää:


Mutta kuka tämä Päivi Vesala sitten on? Otetaanpa selvää!




Hei Päivi Olen seurannut sinua jo jonkin aikaa Instagramissa ja ihaillut tekemiäsi värityskuvia. Värittäminen on hyvin rentouttavaa puuhaa ja värityskuvien käyttäminen yritysviestinnässä on tuore idea. Kauanko olet sitä tehnyt ja mistä idea sai alkunsa? 

Olen piirtänyt värityskuvia yrityksille muutaman vuoden ajan. Piirsin ja julkaisin kolme värityskirjaa (Mielikuvia vol 1-3) , joista ensimmäinen vuonna 2015. Värityskirjamarkkinoilla on tosi vaikea erottua, joten mietin että miten muuten voisin hyödyntää värityskuviani. Minulla on parinkymmenen vuoden kokemus markkinoinnista, joten tuntui luontevalta yhdistää nämä kaksi minulle mieluista asiaa - värityskuvat ja markkinointi. Ensin aloin hyödyntämään olemassa olevia värityskuviani postikorteissa, joita yritykset voivat käyttää markkinointiinsa tai lahjakortteina. Sitten keksin Logovärityskuva-konseptin, jossa piirrän yrityksen logon ympärille värityskuvan tilauksesta, toiveiden mukaan. Ja viimeisimpänä on tullut Värityskuvakauppa.fi, josta yritykset voivat ostaa pikkurahalla värityskuvatiedostoja monenlaiseen markkinointikäyttöön. 


Mitä muuta sinä tarjoat? 

Graafista suunnittelua, yritysilmeiden suunnittelua, kuvittamista 

Entä millainen olisi unelmiesi toimeksianto? 

Rakastan erilaisten hyvinvointiaiheisten tehtävien ja kaavioiden “kaunistamista”, ja niiden muokkaamista väritystehtäviksi. 

Mistä saat inspiraatiota töihisi? 

Erilaiset kulttuurit kiehtovat. Luonto on aivan ehtymätön aarreaitta inspiraation suhteen; kasvillisuus, sääilmiöt, maisemat.... Myös mikrokosmos ja makrokosmos ovat tosi mielenkiintoisia, ja tästä teemasta saa paljon visuaalisia ideoita. 

Kun kysyin sinulta, tekisitkö verkkokauppaani tarroja ehdotit heti somekehyksiä ja minä innostuin ajatuksesta. Sinulla oli jo ennestään vähän vastaavanlaisia tuotteita kaupassasi, mutta nyt teit niistä uudet versiot someen Keille kaikille kehykset sinusta sopivat ja miten niitä voisi hyödyntää? 

Kehykset sopivat varsinkin pienyrittäjille, koska tällä tavoin heillä on mahdollista saada todella edullisesti omaan markkinointiinsa uutta ulottuvuutta, iloa ja kauneutta. Kehyksiä voi käyttää monenlaisissa somepostauksissa. Varsinkin jos somekuva on pelkkää tekstiä (esim. tarjous, mainos tai informatiivinen asia) niin silloin kaunis kehys antaa kivasti ilmettä. Kehyksellä voi myös koristella valokuvaa. 


Tässä kaikki kymmenen kehystä, mun suosikkini ovat, sattuneesta syystä, nuo viimeiset:

Päivi Vesalan kehykset by jjanhone Olen kysellyt aiemmissa haastatteluissani koronan vaikutuksesta graafikoiden työhön, miten se on sinun vaikuttanut sinun työhösi? 

Töitä on riittänyt normaalisti. Nyt koronan aikana on tullut selvästi enemmän värityskuvien tilaustöitä, yritykset haluavat ilahduttaa asiakkaitaan, työntekijöitään tai yhteistyökumppaneitaan rauhoittavalla ja rentouttavalla tekemisellä.

Kiva kuulla! Visuaalinen viestintä on siis sun juttu. Mitä ylipäätään pitäisi ottaa huomioon somepostausten ulkonäössä ja brändäyksessä? 

Kannattaa muistaa, että somepostaukset ovat brändäystä parhaimmillaan, ja ilmaista sellaista. Eli pidä postaukset brändisi mukaisina, niin ulkonäöllisesti kuin sisällöllisesti. Määrittele haluttu värimaailma ja tunnelma, ja pidä siitä kiinni. Jokaisen postauksen ei tietysti tarvi olla samanvärinen, mutta samaa värimaailmaa. 

Ja millaisia neuvoja annat somekehysten käyttöön, liittyykö niihin jotain vaaran paikkoja? 

Somekehyksiä voit pienentää ja suurentaa; laittaa vaikka samaan kuvaan neljä kehystä joiden jokaisen sisällä on yksi asia kirjoitettuna, tai suurennettu niin että käytät kehyksen reunaa kuvassa alapalkkina tai yläpalkkin. Käytä luovuutta! Somekehykset ovat aika isokokoisia, mutta ole tarkkana ettet suurenna niin isoksi että kuva pikselöityy. 

Kiitos, täytyytypä testata! :) Anna vielä jotain vinkkejä pienille yrityksille tai henkilörändeille, jotka eivät ole miettineet brändiään? Mistä kannattaa lähteä liikkeelle? 

Jokaisella yrityksellä on brändi, oli sitä suunniteltu ja mietitty tai ei. Jos et kiinnitä asiaan huomiota ollenkaan, brändisi on hyvin sekava, eikä se jää mieleen ainakaan positiivisella tavalla. Kaikista helpoimmat ja tärkeimmät keinot brändinhallinnassa ovat seuraavat: 

Yksinkertainen logo, joka on aina samanlainen ja samanvärinen 
Käytä samoja värejä kaikessa viestinnässä, markkinoinnissa ja mainonnassa 
Käytä samoja fontteja kaikessa viestinnässä, markkinoinnissa ja mainonnassa 

Amen! Mitä vielä haluat sanoa blogini lukijoille? 

Somekehyksiä voit käyttää myös muissa markkinointimateriaaleissa, esim. tulostettavissa hintakylteissä tai vaikka asiakkaille lähetettävissä kirjeissä. Tulostettavina somekehykset toimivat myös värityskuvina!

Kiitos Päivi! Ja nyt taidan värittää yhdet kehykset :). Jos et osaa päättää, mitkä kehykset sinulle parhaiten sopisivat, osta ne kaikki tästä

Wednesday, May 6, 2020

Kiinnostavimmat suomalaiset brändit globaalisti vuonna 2020



Hupsista! Bloggeri on näköjään muuttanut editoriaan ja olenkin vähän hukassa, mitenkäs tätä nykyään käytetäänkään? No ei auta muuta kuin kokeilla. Tällä viikolla olen tutkaillut
suomalaisia brändejä englanninkielisessä Wikipediassa. 

Huhtikuun 20 eniten luettua brändiartikkelia olivat: 

Mutta se, mitkä ovat tämän hetken luetuimpia brändiartikkeleita ei tietenkään kerro koko totuutta. Tilastotieteilijänä minua kiehtoo myös muutos.  Siksi vertailin sitä, miten paljon artikkeleita luettiin alkuvuonna 2020 verrattuna samaan ajankohtaan viime vuonna. 

Se, jos sijoitus muuttu 2 pykälää suuntaan tai toiseen ei ole vielä kovin iso muutos, joten jätin nämä muuotokset huomioimatta. 

Eniten sijoitus oli noussut seuraavilla brändeillä (suluissa tämänhetkinen sijoitus):

46 sijaa: Karhu (beer) (59) - huh mikä nousu!
21 sijaa: Orion Corporation (41)  
13 sijaa Oras (company) (53), Ponsse (76)
12 sijaa: Klubi (cigarette) (85) 
11 sijaa: VR Group (38)
8 sijaa: Elisa (company) (29)
7 sijaa: The Qt Company (28), Tunturi (50)
6 sijaa: SATEL (74), Lojer (88), 
4 sijaa: Wolt (10), Panda (Finnish company) (72), 
3 sijaa: F-Secure (12), Neste (14), UPM (company) (18), Polar Electro (20),  Konecranes (24), Sampo Group (35), Umbra (3D technology company) (58), Amphion Loudspeakers (66), Finlayson (company) (68), Kaslink Foods (92)


Ja eniten sijoitus oli taas tippunut seuraavilla brändeillä (suluissa tämänhetkinen sijoitus):

9 sijaa: Ferratum (62)
8 sijaa: Kismet (chocolate bar) (89)
7 sijaa: Finlandia (vodka) (26), Tekla (37), Lapin Kulta (54), Rautaruukki (55), Twig Com (75), Solifer (80)
6 sijaa: Nokian Tyres (17) Jolla (32), Silja Line (39), Sanitec (70), Baltic Yachts (78)
5 sijaa: Koskenkorva Viina (34), Planmeca  (56), Apteekin Salmiakki (61), Sailfish Secure (91) Circular Devices (93)
4 sijaa: Vaisala (44),  Turun sinappi (63), Tupla (chocolate bar) (64), Nauticat Yachts Oy (67), KWH Group (71), Helkama (82), Golla (company) (86), Koistinen Kantele (94), Planmed (95), Movax (96), HyTest Ltd (97), JuriNet (105)
3 sijaa: Suunto (13), Stora Enso (15), Marimekko (19), Nautor's Swan (46), Valio (47), Arabia (brand) (48), Colt (cigarette) (77), Ström Vodka (90), Tillander (106)


Tässä vielä koko lista:

Sijoitus tällä hetkellä | Brändin nimi | Muutos viime vuoteen verrattuna, 0 = ei muutosta, nousussa olevat boldattu ja laskussa olevat ovat punaisella

1 Nokia 0
2 Supercell (video game company) 2 
3 HMD Global -1 
4 Finnair -1 
5 Wärtsilä 2 
6 Alcatel Mobile -1 
7 Habbo 1 
8 Sailfish OS -2 
9 Kone 0 10 Wolt 4 
11 Fiskars 2 
12 F-Secure 3 
13 Suunto -3 
14 Neste 3 
15 Stora Enso -3 
16 Tieto 2 
17 Nokian Tyres -6 
18 UPM (company) 3 
19 Marimekko -3 
20 Polar Electro 3 
21 Metso -1 
22 Fazer 0 
23 Valmet Automotive 2 
24 Konecranes 3 
25 Karhu (sports brand) -1 
26 Finlandia (vodka) -7 
27 Valtra 1 
28 The Qt Company 7 
29 Elisa (company) 8 
30 Outokumpu 1 
31 Koho (company) 1 
32 Jolla -6 
33 Huhtamäki 1 
34 Koskenkorva Viina -5 
35 Sampo Group 3 
36 Cargotec 0 
37 Tekla -7 
38 VR Group 11 
39 Silja Line -6 
40 Iittala -1 
41 Orion Corporation 21 
42 Ahlstrom-Munksjö -1 
43 Genelec -1 
44 Vaisala -4 
45 Sulake 1 
46 Nautor's Swan -3 
47 Valio -3 
48 Arabia (brand) -3 
49 Salora (Finnish company) 1 
50 Tunturi 7 
51 Artek (company) 1 
52 Hartwall 2 
53 Oras (company) 13 
54 Lapin Kulta -7 
55 Rautaruukki -7 
56 Planmeca -5 
57 Paulig -2 
58 Umbra (3D technology company) 3 
59 Karhu (beer) 46 
60 Bittium (company) -2 
61 Apteekin Salmiakki -5 
62 Ferratum -9 
63 Turun sinappi -4 
64 Tupla (chocolate bar) -4 
65 Sisu (candy) 0 
66 Amphion Loudspeakers 3 
67 Nauticat Yachts Oy -4 
68 Finlayson (company) 3 
69 Tikkurila (corporation) 1 
70 Sanitec -6 
71 KWH Group -4 
72 Panda (Finnish company) 4 
73 Ruokangas Guitars 2 
74 SATEL 6 
75 Twig Com -7 
76 Ponsse 13 
77 Colt (cigarette) -3 
78 Baltic Yachts -6 
79 Jenkki -2 
80 Solifer -7 
81 Horze -2 
82 Helkama -4 
83 Leijona watch 0 
84 Exel Composites 0 
85 Klubi (cigarette) 12 
86 Golla (company) -4 
87 Kristina Cruises -2 
88 Lojer 6 
89 Kismet (chocolate bar) -8 
90 Ström Vodka -3 
91 Sailfish Secure -5 
92 Kaslink Foods 3 
93 Circular Devices -5 
94 Koistinen Kantele -4 
95 Planmed -4 
96 Movax -4 
97 HyTest Ltd -4 
98 Työmies (cigarette) -2 
99 Anki (Finnish company) 0 
100 Form (cigarette) -2 
101 Signum Priset 1 
102 Northern Tribe -2 
103 Framery (lisätty huhtikuussa 2020) 
104 North State 2 
105 JuriNet -4 
106 Tillander -3


Ja jos tahdot apua Wikipedia-artikkelisi kanssa, ota yhteyttä!

Wednesday, April 15, 2020

Tee persoonallista jälkeä Canvan valmiiden pohjien avulla

Tein verkkokauppaani vastikään kurssin, jossa käyn läpi Canvan perustoiminnot. Canvan käyttöhän perustuu valmiisiin malleihin, joilla tumpelompikin käyttäjä saa aikaa näyttävää, mutta myös persoonallista (tai oman brändin näköistä) jälkeä.

Kurssilla näytän, miten tästä valmismallista tehdään "uniikki" vaihtamalla mm. fontit ja värit:


kuvasta syntyi esimerkiksi tällainen versio:


Pupuperhe ihmettelee Jyväskylässä lentävää pääsiäismunaa


Pääsiäisen aikaan innostuin muokkaamaan kurssia varten tekemääni kuvaa vielä uudestaan. Tällä kertaa käytin kuvien taustakuvissa Kaisa Nikkilän Lappi-aiheisia valokuvia, joita tuomme kohta myyntiin verkkokauppaani.

Lappi-kuvia? Mistä moinen ajatus? Sometuttavani Kaisa Nikkilä aloitti viime vuonna uuden uran Kultamuseon johtajana ja pääsi samalla ihmettelemään  tuorein silmin Lappia ja sen vuodenkiertoa. Ja koska minä tai moni muukaan e nyt pääse Lappiin, ajattelin, että olisi kiva päästä Lappiin edes kuvien välityksellä, Lapin luonnossa on jotain hyvin rauhoittavaa, joka sopii hyvin tähän koronteeniaikaan. Luontokuvat tuovat paljon lohtua ja helpotusta!



Ensimmäisessä kuvassa pupuperhe ihmettelee olutpulloista rakennettua seinää. Pupujen värit on napattu seinän väristä, samoin kuin pääsiäismunan harmaa väri. 



Seuraavassa kuvassa pupupari haaveilee laatuajasta ilman lapsia. Lähdettäisiinkö vaikka retkelle, ne miettivät. Kuvalla näytän, että Canvan valmiita kuvia on tosi helppo tuunata: puput saivat silmät ja nenän muutaman pallon avulla. 


Viimeisessä kuvassa pistin Kaisan kivikuvan "atomeiksi": muokkasin sen Canvan filttereillä ja muilla asetuksilla niin pilalle, että sitä saattaa erehtyä luulemaan mämmiksi. Filttereiden ja rajausten avulla sama kuva toimii monella tavalla, joten ostamistasi kuvista on pitkäaikainen ilo. 


Lisää Kaisa Nikkilän kuvapankkikuvia löydät hashtagiltä #kaisanikkiläphotos.

Ja se mun Canva-koulutus, sen löydät täältä.

Monday, April 6, 2020

Tee tekstivideot helposti netissä

Kerroin viime viikolla somessa, että olen uuden äärellä: pidän loppukuusta Anne Kalliomäen ja Toni Nummelan kanssa Somen avaimet: Tarinavideot -työpajamme ensimmäistä kertaa etänä. Sitä se korona teettää, ei ehkä olisi tullut itselle mieleen toteuttaa videopajaa etänä. Mutta hyvä siitä tulee, saadaanhan kaikki harjoitella koko päivän ajan videolla esiintymistä. :D

Koulutus kaipasi uusia esimerkkivideoita, joten testasin pitkästä aikaa Lumen5-palvelua. Palveluun oli tullut uusia ominaisuuksia, videoita saattoi esimerkiksi räätälöidä helposti eri somepalveluihin sopivan kokoiseksi.


Tässä esimerkki Facebookissa julkaisemastani videosta:




Videon teko on nopeaa Lumenilla ja se, että Lumen5 itse ehdottelee minulle, että nyt voisi olla hyvä hetki videolle, rohkaisee kokeilemaan. Kun siis seurasin mailiini tullutta linkkiä, "valmis video" teksteineen ja valokuvineen jo odotteli julkaisua. Mutta koska olen tarkka brändistäni, halusin tuunata sitä, sillä haluan käyttää omaa kuvamaailmaani, en persoonattomia kuvastokuvia.

Koska olin ladannut jo aiemmin kuviani palveluun, video syntyi kuitenkin nopeasti kuvia ja tekstejä hieman tuunaamalla.

Ja kun olin julkaissut Instagramiin sopivan neliöversion sekä Facebookissa että Instagramissa, päätin tehdä vielä Twitteriin ja LinkedIniin sopivan vaakavideon. Se onnistui muutamassa minuutissa, kun vain vaihdoin videon asetuksia. Koska neliökuva ei vaakavideoissa oikein toimi, vaihdoin osan kuvista, kuten kansikuvan, mutta muita muutoksia ei tarvittu, tekstit olivat valmiiksi oikeilla paikoilla.

Kätevää kuin mikä!

Ja tältä se toinen sitten video näyttää:


Eilen tein palmusunnuntain kunniaksi virvontavideon Mattamustan kevättarroja hyödyntämällä ja postasin sen Facebookiin, Twitteriin, LinkedIniin ja Instagramiin.




Tähän voi kyllä selvästi jäädä koukkuun!

Lue myös aiempi Lumen5-bloggaukseni.

Jos innostuit kokeilemaan tämän bloggauksen perusteella Lumenia, niin jätä toki kommentti, niin käyn katsomassa videosi!

Thursday, April 2, 2020

Erika Appelströmin koronatarrat ja vinkit visuaaliseen brändäykseen

Jos olet seurannut viestintääni (ja jos algoritmit ovat olleet suotuisia), olet ehkä huomannut uusimman aluevaltaukseni: olen alkanut myydä verkkokaupassani sometarroja. Huh! Mitä ihmettä?

Tein itse kauppaani jo viime vuonna yrittäjille suunnattuja puhekuplia. Kun kuulin, että asiakkaani ja kaverini Erika Appelström aikoo yrittäjäksi, aloin miettiä, voisimmeko tehdä jotain yhdessä. Ideoimme alkuvuonna muutamia tarroja, mutta sitten tuore yrittäjyys vei Erikan mennessään. Maaliskuussa hän kuitenkin palasi yllättäen ehdotukseeni: hänellä olisi nyt minulle sopiva tuote, koronatarroja.

Ideoimme aiheita koronatarroihin yhdessä ja ne ovat nyt myynnissä verkkokaupassani.

Mutta nyt, annetaan Erikan kertoa itse lisää!





Hei Erika ja onnea tuoreelle And Sundays -yrityksellesi! Kertoisitko mitä kaikkea sinä tarjoat?

Kiitos 🙂 Intohimoni on brändäyksessä ja visuaalisessa tarinankerronnassa. Unelma-asiakkaani olisi pk-yritys, jonka brändiä pääsisi rakentamaan yhdessä yrityksen/yrittäjän kanssa. Teen myös sisältöjä ja sisältömarkkinointia sosiaaliseen mediaan, erityisesti Instagramiin.

Sinun Instagram-fiidisi onkin kadehdittavan täydellinen... Mutta teit siis verkkokauppaani koronatarroja. Mikä inspiroi sinut siihen? 

Pohdin, että miten tätä ikävää aihetta voisi käsitellä visuaalisilla elementeillä. Tarroilla voi myös ottaa kantaa ja siten kannustaa vaikkapa käsien pesuun tai omaehtoiseen eristämiseen yhteisen asian hyväksi.

Tarroja on helppo lisäillä esimerkiksi Canva-nimisellä applikaatiolla, ja se onnistuu helposti, vaikkei olisi aiempaa kokemusta kuvanmuokkaustyökalujen käytöstä.

Huomasin muuten, että tarroja on jopa helpompaa käyttää Canvalla kuin vaikka Gimpissä. Katso vaikka:





Keille kaikille tarrat sinusta sopivat ja miten niitä voisi hyödyntää? 

Tarroja voi hyödyntää esimerkiksi näin:

auki olevat yritykset, kuten vaikkapa ruokakauppa, voisivat laittaa tarran kuvan päälle, jossa muistutetaan käsihygieniasta.

Kiinni olevat yritykset taas voisivat pitää aktiivisuutta yllä somessa ja muistuttaa asiakkaitaan olemassaolostaan, ja lisätä postausten päälle esimerkiksi Self Isolation -tarran.




Onko korona vaikuttanut sinun työhösi? 

Olen tuore yrittäjä, joten perustuttujen parissa saa päivät vierähtämään nopeasti. Hyödynnän tämän töiden kannalta haasteellisen ajan yritykseni näkyvyyden parantamiseen verkossa, esimerkiksi viimeistelen rakenteilla olevat verkkosivuni sekä aktivoidun somessa.

Kävin uusilla sivuillasi ja huomasin, että Instasta tuttu harmonisuus jatkuu sivuillasi. Vau! Visuaalinen brändäys on todellakin sinun juttusi! Mutta mitä ylipäätään pitäisi ottaa huomioon somepostausten ulkonäössä ja brändäyksessä? 

Somen, kuten kaiken muunkin markkinoinnin pitäisi olla linjassa yrityksen brändin ja muiden viestien kanssa. Pitäisi pohtia onko tyyli hillitty, vitsaileva, sarkastinen, kantaaottava jne.

Entä millaisia neuvoja annat sometarrojen käyttöön? 

Niin tarrojen käyttöä kuin muutakin sisältöä on helpompi suunnitella kun oma tyyli ja linja on päätetty. Tarrat tuovat kivaa vaihtelua fiidiin ja niitä on mahdollista kustomoida asiakkaan tyyli ja tarpeet huomioiden.

Sellainen vinkki tarrojen käyttöön, että taustakuva ja sen värit kannatta valita siten, että tarra erottuu taustastaan.



Anna jotain vinkkejä pienille yrityksille tai henkilöbrändeille, jotka eivät ole vielä miettineet brändiään? Mistä kannattaa lähteä liikkeelle? 

Sama neuvo, minkä annan itselleni ja mikä on todella vaikea toteuttaa. Eli olit sitten yritys tai henkilöbrändi, päätä ensin kuka olet ja mitä haluat edustaa, minkälaisten arvoja edustat, mikä on lifestylesi ja tyylisi.

Jos ei tiedä mistä aloittaa, niin itselleni värit ovat hyvä ja helppo lähtökohta; mitkä värit kuvaavat minua. Ja tämän jälkeen mikä tyyli kuvaa minua.

Seuraavassa karrikoidut esimerkit:

maanläheiset sävyt ja tyyli, tehosteena hieman pastellisävyjä

vai

mustaa, valkoista ja kultaa, ylellistä tyyliä.

Oma tyylisi voi olla mitä vain tai tyylien sekoitus, mutta kun oma tyyli ja värit on päätetty, olisi siinä hyvä pidättäytyä jonkin aikaa, jotta yleisösi pääsee tutustumaan ja sitoutumaan sinuun tai brändiisi.

Mitä vielä haluat sanoa blogini lukijoille? 

Kulunut lause eli “Support your local” on ajankohtaisempi nyt kuin koskaan. Kannustan tukemaan suomalaisia yrityksiä ostamalla tuotteita sekä tykkäämällä, jakamalla sisältöjä ja kommentoimalla somessa.

Verkostoidu rohkeasti! Olen tutustunut mahtaviin tyyppeihin olemalla itse aktiivinen joko somessa tai livenä (näin korona-aikaan tietenkin somessa). Itse aion hyödyntää poikkeustilaa verkostoitumiseen, joten vink vink, saa ehdotella yhteistyöprojekteja tai verkostoitua muuten vain.