Tuesday, March 26, 2019

Paljonko nykyisten kansanedustajien Wikipedia-artikkeleita luettiin viime viikolla

Viime aikoina olen postaillut usein Wikipedia-aiheista. Tällä kertaa vuorossa on lähestyvien eduskuntavaalien kunniaksi lista siitä, paljonko nykyisten kansanedustajien Wikipedia-artikkeleja luettiin viime viikon aikana.



    1. Sari Essayah 6,484   926 / day 
    2. Pekka Haavisto 5,220 746 / day 
    3. Juha Sipilä 4,684 669 / day 
    4. Annika Saarikko 3,894 556 / day 
    5. Petteri Orpo 2,796 399 / day 
    6. Anna-Maja Henriksson 2,754 393 / day 
    7. Li Andersson 2,678 383 / day 
    8. Paavo Väyrynen 2,270 324 / day 
    9. Teuvo Hakkarainen 2,223 318 / day 
    10. Antti Rinne 2,213 316 / day 
    11. Timo Soini 2,136 305 / day 
    12. Hjallis Harkimo 1,689 241 / day 
    13. Antti Häkkänen 1,370 196 / day 
    14. Veera Ruoho 1,281 183 / day 
    15. Ben Zyskowicz 1,182 169 / day 
    16. Paula Risikko 1,144 163 / day 
    17. Laura Huhtasaari 958 137 / day 
    18. Mikko Alatalo 957 137 / day 
    19. Mauri Pekkarinen 909 130 / day 
    20. Hannakaisa Heikkinen 883 126 / day 
    21. Sampo Terho 850 121 / day 
    22. Jani Toivola 850 121 / day 
    23. Ville Niinistö 837 120 / day 
    24. Elina Lepomäki 835 119 / day 
    25. Antero Vartia 811 116 / day 
    26. Jussi Niinistö 796 114 / day 
    27. Ilkka Kanerva 769 110 / day 
    28. Päivi Räsänen 765 109 / day 
    29. Pertti Salolainen 734 105 / day 
    30. Kai Mykkänen 718 103 / day 
    31. Anne Berner 684 98 / day 
    32. Susanna Koski 650 93 / day 
    33. Sanni Grahn-Laasonen 641 92 / day 
    34. Sinuhe Wallinheimo 624 89 / day 
    35. Matti Vanhanen 620 89 / day 
    36. Jutta Urpilainen 611 87 / day 
    37. Eero Heinäluoma 556 79 / day 
    38. Krista Kiuru 546 78 / day 
    39. Touko Aalto 527 75 / day 
    40. Emma Kari 486 69 / day 
    41. Erkki Tuomioja 479 68 / day 
    42. Eero Lehti 465 66 / day 
    43. Jaana Pelkonen 453 65 / day 
    44. Silvia Modig 445 64 / day 
    45. Sanna Marin 429 61 / day 
    46. Jari Lindström 420 60 / day 
    47. Wille Rydman 410 59 / day 
    48. Seppo Kääriäinen 407 58 / day 
    49. Sari Raassina 400 57 / day 
    50. Krista Mikkonen 394 56 / day 
    51. Paavo Arhinmäki 389 56 / day 
    52. Kike Elomaa 385 55 / day 
    53. Mika Niikko 373 53 / day 
    54. Ozan Yanar 364 52 / day 
    55. Maria Lohela 357 51 / day 
    56. Toimi Kankaanniemi 329 47 / day 
    57. Anne-Mari Virolainen 320 46 / day 
    58. Juho Eerola 318 45 / day 
    59. Katri Kulmuni 314 45 / day 
    60. Sirkka-Liisa Anttila 311 44 / day 
    61. Stefan Wallin 306 44 / day 
    62. Juhana Vartiainen 305 44 / day 
    63. Olli Immonen 301 43 / day 
    64. Ville Skinnari 295 42 / day 
    65. Ville Tavio 290 41 / day 
    66. Simon Elo 282 40 / day 
    67. Timo Harakka 275 39 / day 
    68. Aino-Kaisa Pekonen 271 39 / day 
    69. Pekka Puska 270 39 / day 
    70. Kauko Juhantalo 265 38 / day 
    71. Antti Kaikkonen 244 35 / day 
    72. Maria Guzenina 238 34 / day 
    73. Anna Kontula 238 34 / day 
    74. Hanna Sarkkinen 235 34 / day 
    75. Tapani Tölli 235 34 / day 
    76. Anders Adlercreutz 232 33 / day 
    77. Saara-Sofia Sirén 231 33 / day 
    78. Kimmo Tiilikainen 223 32 / day 
    79. Ilmari Nurminen 219 31 / day 
    80. Mika Lintilä 213 30 / day 
    81. Antti Lindtman 212 30 / day 
    82. Jyrki Kasvi 197 28 / day 
    83. Tuula Haatainen 196 28 / day 
    84. Juha Rehula 194 28 / day 
    85. Tiina Elovaara 191 27 / day 
    86. Satu Hassi 190 27 / day 
    87. Anu Vehviläinen 188 27 / day 
    88. Pia Kauma 187 27 / day 
    89. Leena Meri 184 26 / day 
    90. Eva Biaudet 180 26 / day 
    91. Markus Lohi 179 26 / day 
    92. Markku Rossi 178 25 / day 
    93. Veronica Rehn-Kivi 176 25 / day 
    94. Jari Leppä 172 25 / day 
    95. Tytti Tuppurainen 166 24 / day 
    96. Pirkko Mattila 166 24 / day 
    97. Arja Juvonen 164 23 / day 
    98. Lauri Ihalainen 161 23 / day 
    99. Kristiina Salonen 158 23 / day 
    100. Jukka Kopra 153 22 / day 
    101. Outi Alanko-Kahiluoto 152 22 / day 
    102. Sari Multala 151 22 / day 
    103. Sari Tanus 150 21 / day 
    104. Joakim Strand 148 21 / day 
    105. Sofia Vikman 147 21 / day 
    106. Annika Lapintie 144 21 / day 
    107. Timo Kalli 144 21 / day 
    108. Olavi Ala-Nissilä 144 21 / day 
    109. Johanna Karimäki 143 20 / day 
    110. Harri Jaskari 143 20 / day 
    111. Tom Packalén 142 20 / day 
    112. Thomas Blomqvist 142 20 / day 
    113. Lenita Toivakka 139 20 / day 
    114. Pilvi Torsti 139 20 / day 
    115. Sami Savio 138 20 / day 
    116. Pauli Kiuru 138 20 / day 
    117. Hanna-Leena Mattila 134 19 / day 
    118. Peter Östman 134 19 / day 
    119. Markus Mustajärvi 134 19 / day 
    120. Maarit Feldt-Ranta 132 19 / day 
    121. Eeva-Johanna Eloranta 132 19 / day 
    122. Kari Tolvanen 124 18 / day 
    123. Raija Vahasalo 123 18 / day 
    124. Arto Satonen 123 18 / day 
    125. Sirpa Paatero 120 17 / day 
    126. Sari Sarkomaa 120 17 / day 
    127. Pia Viitanen 118 17 / day 
    128. Antti Kurvinen 116 17 / day 
    129. Tarja Filatov 115 16 / day 
    130. Katja Taimela 115 16 / day 
    131. Satu Taavitsainen 115 16 / day 
    132. Esko Kiviranta 113 16 / day 
    133. Ville Vähämäki 110 16 / day 
    134. Jukka Gustafsson 110 16 / day 
    135. Mari-Leena Talvitie 109 16 / day 
    136. 136 Olli-Poika Parviainen 107 15 / day 
    137. Timo Heinonen (poliitikko) 104 15 / day 
    138. Jaana Laitinen-Pesola 100 14 / day 
    139. Kalle Jokinen (kokoomuslainen poliitikko)100 14 / day 
    140. Hanna Halmeenpää 99 14 / day 
    141. Ari Jalonen 97 14 / day 
    142. Joona Räsänen 97 14 / day 
    143. Mikko Savola 96 14 / day 
    144. Kaj Turunen 94 13 / day 
    145. Susanna Huovinen 92 13 / day 
    146. Markku Eestilä 91 13 / day 
    147. Tuomo Puumala 90 13 / day 
    148. Ilkka Kantola 89 13 / day 
    149. Maria Tolppanen 89 13 / day 
    150. Jani Mäkelä 88 13 / day 
    151. Katja Hänninen 88 13 / day 
    152. Mia Laiho 88 13 / day 
    153. Eero Reijonen 84 12 / day 
    154. Jari Ronkainen 84 12 / day 
    155. Reijo Hongisto 83 12 / day 
    156. Pentti Oinonen 82 12 / day 
    157. Jari Myllykoski 81 12 / day 
    158. Mika Raatikainen 81 12 / day 
    159. Anneli Kiljunen 79 11 / day 
    160. Pertti Hakanen 79 11 / day 
    161. Vesa-Matti Saarakkala 78 11 / day 
    162. Heli Järvinen 78 11 / day 
    163. Riitta Mäkinen 77 11 / day 
    164. Kari Uotila 77 11 / day 
    165. Lea Mäkipää 76 11 / day 
    166. Rami Lehto 74 11 / day 
    167. Harry Wallin 72 10 / day 
    168. Mika Kari 72 10 / day 
    169. Kimmo Kivelä 72 10 / day 
    170. Kari Kulmala 71 10 / day 
    171. Antero Laukkanen 70 10 / day 
    172. Martti Talja 70 10 / day 
    173. Hannu Hoskonen 69 10 / day 
    174. Anne Kalmari 69 10 / day 
    175. Lasse Hautala 68 10 / day 
    176. Niilo Keränen 68 10 / day 
    177. Eero Suutari 67 10 / day 
    178. Suna Kymäläinen 65 9 / day 
    179. Matti Torvinen 64 9 / day 
    180. Mikaela Nylander 62 9 / day 
    181. Markku Pakkanen 60 9 / day 
    182. Mats Löfström 59 8 / day 
    183. Mats Nylund 58 8 / day 
    184. Eerikki Viljanen 54 8 / day 
    185. Antti Rantakangas 53 8 / day 
    186. Johanna Ojala-Niemelä 52 7 / day 
    187. Hanna Kosonen 49 7 / day 
    188. Arto Pirttilahti 48 7 / day 
    189. Eeva-Maria Maijala 47 7 / day 
    190. Matti Semi 44 6 / day 
    191. Aila Paloniemi 44 6 / day 
    192. Petri Honkonen 43 6 / day 
    193. Riitta Myller 41 6 / day 
    194. Anne Louhelainen 40 6 / day 
    195. Martti Mölsä 37 5 / day 
    196. Ari Torniainen 37 5 / day 
    197. Juha Pylväs 35 5 / day 
    198. Ulla Parviainen 35 5 / day 
    199. Merja Mäkisalo-Ropponen 34 5 / day 
    200.  Marisanna Jarva 31 4 / day 
    201. Timo V. Korhonen 20 3 / day
Mielenkiintoinen lista, eikö totta? 

Monday, March 25, 2019

Mitä tarkoittaa LinkedIn Kudos?

LinkedIn on Suomen suosituimpien somepalveluiden joukossa ainoa puhtaasti ammatillinen palvelu. Voit toki puhua työstäsi myös Facebookissa, Instagramissa, Twitterissä, Pinterestissä, Snapchatissa tai YouTubessa, mutta näissä palveluissa on myös paljon viihteellistä sisältöä (lue: niitä kissavideoita). Siksi ainakin kaikkien asiantuntijaroolissa olevien kannattaisi

a) luoda profiili LinkedIniin
b) tuottaa sinne jotain järkevää sisältöä, vaikka kerran kuukaudessa

Ja koska palvelu on kerran ammatillinen, erilaiset ammatilliset suosittelut kuuluvat oleellisena osana palveluun

LinkedInissä on kolme tapaa kiittää:

1. recommendations = sanalliset kiitokset, jotka näkyvät henkilön profiilissa vuosikausia.
2. endorsements = ns. peukutuskiitokset, eli klikkaa plussaa, jos kontaktisi osaa vaikka koodata tai valokuvata, profiilissa näkyy tällä hetkellä 3 eniten endorsattua taitoa (tai ne 3 taitoa, jotka haluat nostaa esille)
3. kudos = kiitoskortti, väliaikainen kiitos, joka näkyy lähinnä kiitoksen antajan kontaktien uutisvirrassa, eikä tule automaattisesti tai pysyvästi näkyviin kiitoksen saajan profiiliin.

Kudos on näistä tavoista uusin, se on julkaistu viime kesäkusssa, mutta omassa virrassani olen nähnyt sitä käytettävän hyvin vähän, ehkä alle kymmenen kertaa.

Wikipediassa Kudos on muuten selitetty näin:

kudos (m.kreik. κῦδος), slangisana, englannin kielen kautta tullut sitaattilaina, joka ilmaisee kunnian- tai kiitoksenosoitusta

LinkedIn perusteli ominaisuutta mm. näin:

While it may not be a big surprise that people who are recognized for a job well done are more satisfied at work, being appreciated also leads to higher creativity and productivity.


Testasin ominaisuutta itse tänään ja näin se käy:

1. Klikkaa Start a post -kohdasta (tai mobiiliapplikaatiossa alarivin plussaa) ja valitse kohta Give Kudos



2. Valitse ensin kenelle kiitosta annat, yhdelle vai usealle henkilölle. Huomaa, että voit kiittää ainoastaan oman verkostosi jäseniä, et ns. tuntemattomia henkilöitä.

Valitse sitten tapaukseesi parhaiten sopiva kiitoskortti. Vaihtoehtoja ovat:

Thank You
Going Above and Beyond
Inspirational Leader
Team Player
Great Job
Making Work Fun
Amazing Mentor
Outside the Box Thinker
Great Presentation
Making an Impact



Eri kerroilla sinulle voidaan muuten näyttää samoille otsikoille vähän erilaisia kuvia.





Oletuksena uusi Kudos-päivitys näyttää esimerkiksi tällaiselta:




Mutta suosittelen toki oman pidemmän selityksen kirjoittamista, jossa kerrot verkostollesi miksi haluat tämän ihmisen panosta juuri nyt nostaa. Pienellä tarinalla voit vaikka hauskuuttaa, liikuttaa tai hämmästyttää. Vaikka LinkedIn on ammatillinen palvelu, ei sen käytön tarvitse olla rutikuivaa!




Jotteivät erikoiskiitokset kärsisi inflaatiota, niitä saa antaa vain 3 kertaa viikossa.


Viimeiset vinkit:

Jos haluat suositella vaikka kansanedustajaehdokasta, Kudos voisi olla siihen loistava tapa, sillä se ei jää ns. roikkumaan teidän kummankaan profiiliin, vaan näkyy aikansa tuttaviesi virroissa ja katoaa sitten bittiavaruuteen.

Jos haluat antaa vähän persoonallisemman kiitoksen, voit askarrella oman korttisi omilla kuvillasi, fonteillasi jne vaikka Canvan avulla. Itsetehtyjä kiitoksia saat jakaa niin paljon kuin haluat ja jos Kudos-kiitokset yleistyvät Suomessa, itsetehty korttisi erottuu muiden joukosta.

Jos taas saat itse kudoksen, jonka haluat säästää profiilissasi tai muualla verkossa, ota siitä kuvakaappaus ja kysy kudoksen antajalta, onko ok, että laitat sen talteen LinkedIn-profiiliisi ns. kuvana. Todennäköisesti on, eihän hän muuten olisi sitä antanut. Kun saat luvan, klikkaa LinkedIn-profiilistasi oikeaa kohtaa, esimerkiksi koulutustasi tai työrooliasi, johon saamasi Kudos liittyy. Klikkaa kohdan ylälaidasta kynä-nappulaa ja valitse sitten Upload kohtaan tallentamasi kuvakaappaus.



Kudoksen antamiseen menee vain muutama minuutti, mutta se voi lämmittää sekä saajaa että antajaa pitkän aikaa. Suosittelen kokeilemaan!

Jos LinkedIn kiinnostaa, tsekkaa verkkokauppani LinkedIn-tuotteet.

Thursday, March 14, 2019

Wikipedia-päivittäjien eturistiriidat ja mielipiteet

Kertoessani Wikipediaan liittyvistä palveluistani herää joskus eettisiä pohdintoja. Onko oikein ostaa Wikipedia-päivityksiä? Viime aikoina olen keskustellut asiasta paitsi vanhojen työkavereideni kanssa, myös muutamissa yksityisviesteissä, joten ajattelin tuoda ajatuksiani nyt kaiken kansan näkyviin. :)

Pohdintaa organisaatiosivujen päivittämisen etiikasta:

"On mielestäni oikein, jos yritys korjaa itseensä liittyvät virheet ja lisää vaikka tuoreet tunnusluvut, mutta jos koko artikkeli muokataan yhtiön toiveiden mukaisesti, Wikipedian alkuperäinen ajatus kärsii mielestäni inflaation.
Olen siis ymmärtänyt, että Wikipedia-artikkelien pitäisi olla jollain tavalla neutraaleita. Mutta jos yhtiö tekee (tai teettää) itse päivityksiä, onko lopputulos enää puolueetonta tai tasapuolista?  Ja jos ostaisimme palvelua ulkopuoliselta, eivät lukijat näe, että me olemme näiden muutosten takana. Siksi voisi olla parempi, että päivitämme artikkelia itse, jolloin taustaorganisaatio selviää ip-osoitteen tai nimimerkin kautta. Emme todellakaan halua syyllistyä piilomainontaan!" 

Sisällöntuotantoa Wikipediassa ohjaa 5 pilaria, joista yksi on se, että Wikipediaa kirjoitetaan neutraalista näkökulmasta. Väitän, että organisaation ulkopuolisena kirjoittajana minun on paljon helpompi olla neutraali kuin ihmisen, joka näkee asiat liian läheltä ja jolla on pääsy sisäisiin tietolähteisiin, joita Wikipediassa ei voi käyttää.

Wikipedia on myös kieltänyt ns. piilomarkkinoinnin


ja siksi organisaatio ei saisikaan päivittää omaa artikkeliaan pelkällä ip-osoitteella, vaan sen pitäisi tunnustaa avoimesti se, että se päivittää artikkelia. Yritys ei voi myöskään tuoda nimimerkissään esiin organisaatiotaan, en siis voisi esiintyä Wikipediassa nimimerkillä "Piilotettu aarre". Mutta COI, Conflict of Interest, pitää siis tuoda näkyvästi esiin. Pidän itse käyttäjäsivullani hyvin tarkkaa kirjaa siitä, kenelle olen päivityksiä tehnyt ja mitä sivuja olen projektien aikana päivittänyt ja olen saanut siitä myös tunnustusta:


Asiakas ei voi myöskään laittaa minulle "sanoja suuhun", vaan kirjoitan vain sellaisia asioita, jotka mielestäni Wikipediaan kuuluvat, enkä poista sieltä esimerkiksi asioita, joita asiakas ei välttämättä itse haluaisi muistella.

Uskoakseni suuri osa Suomen aktiivisista wikipedisteistä (ainakin niistä, jotka päivittävät samoja aihepiirejä kuin minä) tietää kuka minä olen ja millaisia päivityksiä teen ja heidän vuosikausia jatkuneen silmälläpitonsa ansiosta olenkin oppinut miten päivityksiä kannattaa tehdä :).

Yritys ei tietenkään "omista" itsestään kertovaa Wikipedia-artikkelia 


– kuka tahansa voi sitä käydä muokkaamassa. Monet aiheet ovat kuitenkin sellaisia, etteivät ne kiinnosta Wikipedian vapaaehtoisia päivittäjiä. Minun leipäni tuleekin siitä, että kirjoitan Wikipediaan yhteiskunnallisesti tärkeistä asioista, joista vapaaehtoiset eivät ole kirjoittaneet tai josta he ovat kirjoittaneet hyvin pintapuolisesti.


Pohdintaa henkilöartikkelin päivittämisen etiikasta:

"Mitä sinne Wikipediaan minusta sitten kirjoitettaisiin? Olen kyllä vähän sitä mieltä, että "ansaitakseen" artikkelin pitäisi ensin tehdä jotain tärkeää, se olisi palkkio hyvästä työstä. Enkä oikein pidä siitäkään, ettei tilattua päivitystä merkitä minnekään, kyseessähän on ikään kuin kaupallinen yhteistyö. Kaipaan siis näköjään Wikipediaan jonkin sortin pelisääntöjä! Taidan siis sittenkin odottaa, että minulle tehdään sivu orgaanisella tavalla." 

Suurelle yleisölle Wikipedian mekanismit ovat vieraita, enkä usko, että kovin moni lukija käy historia-välilehdeltä tutkimassa, ketkä jonkun artikkelin kirjoittajia oikein ovat. Mutta jos he sen tekevät, minun sivultani he ainakin löytävät hyvin paljon tietoa minusta. Suurin osa wikipedisteistähän ei ole kertonut edes omaa nimeään, mistä me sitten tiedämme, millaisia salaisia motiiveja heidän muokkauksissaan on!

Onko siis oikein (tai neutraalia), että kun jollain kirjailijalla, laulajalla tai poliitikolla on joukko Wikipediaan kirjoittavia faneja, hänellä on huomattavasti kattavampi Wikipedia-artikkeli kuin hänen kilpailijoillaan? 


Minua motivoi palkkion lisäksi rakkaus avoimeen tietoon, jota Wikipedia tarjoaa ja siksi olen ollut pitkään aktiivinen Wikimedia Suomen ja globaalin Wikimedia-liikkeen toiminnassa. Luulen, että jos olisin taloudellisesti riippumaton (lue: lottovoittaja), voisin päivittää Wikipediaa huvikseni, mutta perheellisenä yrittäjänä minulla ei ole ruuhkavuosissa juuri aikaa harrastuksiin. Ja siinähän se vitsi onkin, Wikipediassa eniten palstatilaa saavat aiheet, joista wikipedistit ovat vapaa-ajallaan itse kiinnostuneita. Kuka niistä muista aiheista sitten kirjoittaa?

Luulisi esimerkiksi, että Seth Godinilla olisi tarpeeksi faneja, mutta jopa hän on tilannut artikkeliinsa maksullisen päivityksen:

En ole nähnyt, että suomenkielisessä Wikipediassa kaupalliset päivitykset
merkittäisiin näin näkyvästi ja myös englanninkielisessä 
Wikipediasa se
on aika harvinaista.

Vuosien varrella olen huomannut, että monet maksusta Wikipediaa päivittävät (tai kuukausipalkkalaiset tai kavereilleen palveluksia tekevät) eivät kerro eturistiriidastaan. Johtuuko se sitten tietämättämyydestä, välinpitämättömyydestä vaiko viekkaudesta, se on tapauskohtaista, mutta kokeneet wikipedistit näkevät kyllä nopeasti, ketkä tällaisia päivityksiä tekevät. Ja se, joka tällaisesta peittelystä joutuu eniten kärsimään on tietysti tilaaja.

Toivoisinkin, että Wikipedia-päivitysten tilaajat tietäisivät enemmän siitä, mitä ovat ostamassa!

PS. Mun verkkokaupasta voi ostaa mm. tällaiset Wikipedia-koulutukset:

Johdatus Wikipediaan (tallenne)
Wikipedia viestinnässä (etäkoulutus verkossa)

Friday, March 8, 2019

Luetuimmat yritysartikkelit Wikipediassa

Jatkan Wikipedia-aiheisten bloggausten sarjaa. Wikipedia on käyttämistäni somepalveluista eittämättä yksi tämän vuoden tärkeimpiä, ei vähiten siksi, että Wikipedia-yhteisön vuoden tärkein tapahtuma, Wikimania, järjestetään elokuussa ensimmäistä kertaa Pohjoismaissa. Tällä viikolla sovin, että menen tekemään sinne tapahtumaviestintää, mitä odotan niiiiin innoissani. CMADin myötä olen tehnyt paljon tapahtumamarkkinointia ja -viestintää, erityisesti yhteisöllistä sellaista ja Wikimanian kanssa pääsen tekemisiin kansainvälisen Wikimedia-yhteisön kanssa. Mahtavaa on sekin, että saan oppia uusia juttuja muilta tiimiläisiltä :).

No, tämä postaus käsittelee kuitenkin sitä, mitä yritys- tai organisaatioartikkeleita suomalaiset Wikipediasta eniten lukevat.

Helmikuun luetuimmat organisaatioartikkelit (poislukien puolueet ja kirkot):
  1. Facebook
  2. Stora Enso
  3. McDonald's
  4. ECCE eSports
  5. Olkiluoto_3_-ydinvoimalan_rakennushanke
  6. Nokia
  7. Attendo
  8. Finnair
  9. Suomen_puolustusvoimat
  10. Apple
  11. Tapola
  12. MTV3

Helmikuun luvut ovat tietysti vain yksittäinen otanta, joten katsoin vielä erikseen OMX-Helsinki 25-yritysten lukukerrat ajanjaksolta 1.7.2015 - 7.3.2019.
  1. Nokia (yritys) 254 000  
  2. Kone (yritys) 118 000 
  3. Nordea 106 000 
  4. Kesko 104 000
  5. Valmet 93 000
  6. UPM 85 000
  7. Stora Enso 79 000
  8. Neste (yritys) 78 000
  9. Wärtsilä 75 000 
  10. Elisa (yritys) 71 000
  11. Fortum 66 000 
  12. Amer Sports 64 000
  13. Outokumpu (yritys) 54 000
  14. Sampo-konserni 49 000
  15. Telia Company 47 000
  16. Orion (yritys) 44 000 
  17. Nokian Renkaat 43 000
  18. Metso (yritys) 42 000
  19. Outotec 39 000 
  20. YIT 39 000 
  21. Konecranes 39 000
  22. DNA (yritys) 36 000
  23. Cargotec 35 000 
  24. Huhtamäki 31 000
  25. Metsä Board 26 000
Lukukertojen puolesta yllämainituille isoille pörssiyrityksille vetävät vertoja esimerkiksi seuraavat yritykset:
(huom, kaikki suomalaiset yritykset eivät olleet vertailussa mukana) 


  1. Hesburger 137 000 
  2. Marimekko 99 000 
  3. Veljekset Keskinen 98 000
  4. Alko 83 000
  5. Rovio Entertainment 79 000
  6. J. Kärkkäinen 77 000
  7. Anttila 75 000
  8. Gigantti (tavarataloketju) 74 000
  9. Fiskars (yritys) 71 000
  10. Caruna 70 000
  11. Posti Group 66 000
  12. Amer Sports 64 000
  13. Makia 63 000
  14. Motonet 54 000
  15. HMD Global 51 000
  16. Foreca 49 000
  17. Valtra 48 000
  18. Lassila & Tikanoja 44 000
  19. Nokian Renkaat 43 000 
  20. Telia Finland 42 000 
  21. Tieto (yritys) 41 000 
  22. YIT 39 000
  23. R-kioski 39 000
  24. F-Secure 39 000 
  25. Bittium 39 000 
  26. Verkkokauppa.com 38 000
  27. LähiTapiola 37 000
  28. HKScan 37 000 
  29. Terrafame 36 000
  30. Pihlajalinna 34 000
  31. Berner 34 000 
  32. Keva 34 000 
  33. Kemira 33 000
  34. Digita 33 000 
  35. Musti ja Mirri 33 000
  36. Finavia 33 000
  37. Ilmarinen (yhtiö) 32 000
  38. Caverion 32 000
  39. Mehiläinen (yritys) 31 000
  40. Huhtamäki 31 000
  41. SRV-yhtiöt 31 000 
  42. Lemminkäinen (yritys) 31 000
  43. Vallila Interior 30 000
  44. Puuilo 30 000
  45. Barona 30 000
  46. Hong Kong (tavarataloketju) 27 000
  47. Hackman 27 000
  48. Aktia Pankki 27 000
  49. Reaktor 26 000 
  50. Fingrid 26 000 
Lopuksi kurkkasin vielä englanninkieliseen Wikipediaan ja katsoin, paljonko suomalaisten pörssiyritysten artikkeleita on siellä luettu. Yli 26 000 lukukertaan ylsivät siellä seuraavat yritykset. Ja jotta voisit helpommin verrata lukukertoja suomenkielisessä ja englanninkielisessä Wikipediassa, laitoin sulkuihin fi-lukukerrat. Erot luvuissa kertonevat paljon yrityksen markkinoista.
  1. Nokia 5 714 0000   (254 000)
  2. Finnair 859 000   (239 000)
  3. Wärtsilä 516 000   (75 000)
  4. Rovio Entertainment 497 000   (79 000)
  5. Nordea 371 000   (106 000)
  6. Kone 330 000   (118 000)
  7. Amer Sports 268 000   (64 000)
  8. Nokian Tyres 229 000   (43 000)
  9. Telia Company 221 000   (47 000)
  10. F-Secure 220 000   (38 000)
  11. Fiskars 183 000   (71 000)
  12. Marimekko 177 000   (99 000)
  13. Stora Enso 166 000   (79 000)
  14. Tieto 160 000   (41 000)
  15. Metso 138 000   (42 000)
  16. Outokumpu 127 000   (54 000)
  17. UPM (company) 123 000   (85 000)
  18. Neste 117 000   (78 000)
  19. Fortum 114 000   (66 000)
  20. Konecranes 111 000   (39 000)
  21. Sanoma 93 000   (35 000)
  22. SSAB 87 000   (39 000)
  23. Kesko 81 000   (104 000)
  24. Viking Line 79 000   (126 000)
  25. Basware 78 000   (16 000)
  26. Huhtamäki 77 000   (31 000)
  27. Tallink 77 000   (65 000)
  28. The Qt Company 76 000   (5000)
  29. Cargotec 76 000   (35 000)
  30. Elisa (company) 72 000   (71 000)
  31. Sampo Group 70 000   (49 000)
  32. Stockmann 64 000   (93 000)
  33. Kemira 62 000   (33 000)
  34. Rapala 61 000   (24 000)
  35. Outotec 58 000   (39 000)
  36. Pöyry 57 000   (20 000)
  37. Vaisala 53 000   (23 000)
  38. SSH Communications Security 51 000   (7000)
  39. YIT 36 000   (39 000)
  40. Finnlines 32 000   (31 000)
  41. Uponor 32 000   (14 000)
  42. Olvi 26 000   (54 000)
Ja koska tällaisista lukujonoista menee helposti silmät solmuun, tein vielä Canvalla visualisoinnin top-10-firmoista.

TOP10 yritykset en-Wikipediassa by jjanhone


Oliko listoilla yllätyksiä? Jos kaipaat apua Wikipedia-artikkelien päivittämisessä suomeksi tai englanniksi, käänny puoleeni. Olen tietääkseni Suomen kokenein kaupallisten päivitysten tekijä ja, toisin kuin moni pienempi kilpailijani, noudatan tunnollisesti myös Wikimedian piilomainontaan liittyviä sääntöjä. Tarjoan sekä sisällöntuotantoa että koulutuksia ja työpajoja, joissa opetan sinulle parhaita niksejäni Wikipedian eettiseen päivittämiseen.

PS. Jos pidät ylläolevia lukuja pieninä, muista, että esimerkiksi Googlen etusivun tietolaatikkoon tulee tietoja Wikipediasta, joten kaikki faktantarkistajat eivät avaa aiheesta kertovaa artikkelia. Google-tietoja hyödyntävät myös Facebook ja Siri.

PS2. Mun verkkokaupasta voi ostaa mm. tällaiset Wikipedia-koulutukset:

Johdatus Wikipediaan (tallenne)
Wikipedia viestinnässä (etäkoulutus verkossa)

Monday, March 4, 2019

Mitä suomalaiset lukivat helmikuussa eniten Wikipediassa?


Viime kuussa aloin seurata aiempaa säännöllisemmin sitä, mitä ihmiset oikein lukevat Wikipediassa, suomenkielisessä ja englanninkielisessä.

Koska Suomen kulttuuri on minulle ja blogini lukijoillekin huomattavasti tutumpaa kuin koko (englantia osaavan) maailman kulttuuri, tässä postauksessa keskitytään suomenkieliseen puoleen. Suomalaisten kiinnostus Amerikan kulttuuriin näkyy kyllä hyvin tälläkin puolella.

Muutaman päivän tarkkailun jälkeen huomasin, että luetuimpien artikkelin joukossa oli monia

a) juuri telkkarissa olleita, esimerkiksi Puoli seitsemän vieraita tai Tähdet tähdet -sarjan esiintyjiä
b) vastikään kuolleita
c) pyöreitä vuosia täyttäneitä
d) rikollisia, enkkupuolella tuli vastaan erityisesti sarjamurhaajia

Ja luultavasti myös kohdassa b-d olivat olleet esillä telkkarissa.

Suosituimpien artikkelien joukossa oli myös useita elokuvia ja tv-ohjelmia tai musiikkiin tai urheiluun liittyviä artikkeleita, joten voi sanoa, että erityisesti ihmiset ja viihde eri muodoissaan vetävät lukijoita Wikipediaan. Myös teemapäivät, kuten vaikka Runeberginpäivä ystävänpäivä ja laskiainen, näkyvät Wikipediassa lukupiikkeinä.

Muita kuin edellisiin ryhmiin kuuluvia artikkeleita, jotka pääsivät top-listoilleni olivat kestosuosikki Suomen lisäksi:

  • Airokala 19.2. ja 27.2.
  • Tuhkarokko 19.2. ja 20.2.
  • Sallan tauti 21.2.
  • Lepra 21.2.
  • Kontinkieli 19.2.
  • Tamaanit 22.2. 
  • Helvetia 24.2.
  • McDonald's 26.2.
  • Pakistan 27.2.
  • Luettelo automerkeistä 18.2.
  • Luettelo Suomen kaupungeista 20.2.

Matti Nykänen kuoli 4. helmikuuta ja kun ihmiset saivat tietää asiasta, he menivät sankoin joukoin Wikipediaan. Kiinnostus Mattia kohtaan jatkui kovana koko loppukuun ajan.

Luetuimmat artikkelit 4. helmikuuta:
1 Matti Nykänen
2 Ismo Kallio
3 Mervi Tapola
4 Oskar Pöysti
5 Johan Ludvig Runeberg
6 Tom Brady
7 Sanna-June Hyde
8 Eugen Schauman
9 New England Patriots
10 Mäkihyppy
11 Super Bowl LIII
12 Kai Merilä
13 Super Bowl

5. helmikuuta:
Myös Olli Lindholmin kuolema aiheutti loppukuun kestäneen piikin henkilöartikkelin ja muihin Yö-yhtyeeseen liittyvien artikkelien lukukertoihin.

12. helmikuuta:
17. helmikuuta:
18. helmikuuta:
19. helmikuuta:
20. helmikuuta:
21. helmikuuta:
22.-23. helmikuuta:
24. helmikuuta:
25. helmikuuta:
26. helmikuuta:
27. helmikuuta:
28. helmikuuta:
Ja tässä vielä koko helmikuun luetuimmat artikkelit:
Sadanviidenkymmenen luetuimman artikkelin joukossa oli aiemmin mainitsemieni ryhmien (henkilöartikkelit, viihde, urheilu ja teemapäivät) lisäksi seuraavat artikkelit:

15. Google-kääntäjä
28. Luettelo Suomen valtiollisista hautajaisista
39. Yhdysvallat
48. Helsinki
55. Eduskuntavaalit 2019
56. Valtiolliset hautajaiset
62. Norja
63. Suomen kunnanvaakunat
66. Talvisota
68. Toinen maailmansota
70. Islanti
73. Sotilasarvot Suomen puolustusvoimissa
74. Hääpäivien nimitykset
78. Facebook
79. Saksa
82. Venäjä
83. Ruotsi
85. Saamelaiset
86. Luettelo suomalaisten opiskeluhaalarien väreistä
88. 8-vuotiaan Eerikan surma
91. Luettelo hätäkeskuksen tehtäväluokista
92. Tuhkarokko
102. Jatkosota
104. Tampere
106. Yhdistynyt kuningaskunta
108. Fyre Festival
114. Australia
117. Tanska
120. Luettelo Suomen kunnista väkiluvun mukaan
121. Ensimmäinen maailmansota
122. Espanja
125. Viro
127. Italia
128. Intia
135. Horoskooppi
138. Kiina
139. Luettelo Suomen kaupungeista
142. YouTube
143. Juutalaisuus
145. Muumi
150. Introvertti ja ekstrovertti

Aika paljon maita! Liittyisiköhän talvilomamatkailu maiden suosioon?

Tutki itse tilastoja täällä ja kerro omia huomioitasi siitä, mikä suomalaisia Wikipediassa kiinnostaa!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...