Tuesday, April 30, 2013

Monday, April 29, 2013

Liveraportointia, case @ylex ja @justinbieber


Viikonloppuuni kuului yhteisömanageri-kurssin toinen tapaaminen, tällä kertaa olimme Jyväskylässä ja meillä oli kaksi vierasta: Jaana Nyström kertoi Google+:n yhteisöllisistä piirteistä ja Tommi Issakainen Google Analyticsin ominaisuuksista. Täytyypä koittaa ehtiä testata.

Ääneen pääsivät toki myös osallistujat. YleX:n community manager Hanne Kautto joutui jättämään perjantain session väliin, sillä hän oli liveraportoimassa Justin Bieberin keikkaan liittyen. Lauantaina hän sitten jakoi tuoreeltaan kokemuksen kanssamme. :)

Hannen perjantai kului tuottaen sisältöä tosi moneen some-palveluun. Pääraportointikanavat olivat:


Vine on siis iTuotteiden kanssa toimiva palvelu, jolla tehdään lyhyitä, 6 sekunnin videoita. Kun niitä katselee Vinessä, videot pyörivät jatkuvasti luupissa. Tässä Vine-videossa YleX:n toimittajat huudattavat faneja:

Twitterin kanssa toimiva Fontana taas sopii hyvin esim. isoilla screeneillä jaettavaksi. Fontanaan ei tarvitse kirjautua, ja sieltä voi valita näytettäväksi esim. jonkun tietyn #keskustelun twiitit tai kuten Hanne valitsi, YleX:n suosikkitwiitit: Powered by Twitter Fontana

Tuo Fontana oli niin kiva, että kokeilin sitä heti myös #cmadfi-sisällölle.
Powered by Twitter Fontana

Liveraportoinnin tarkoituksena oli jakaa tunnelmia paikan päältä niille, jotka sinne eivät päässeet, mutta jälkikäteen sisältöä on varmasti kulutettu (ja levitetty) myös paikallaolijoiden toimesta.

Tässä videossa Hanne kertoo vielä omin sanoin siitä, miten liveraportointi tehtiin.

Justin Bieber -tapahtuma oli todella iso, mutta liveraportointia kannattaa tehdä pienemmistäkin tapahtumista.

MUOKS 21.11.2013: Twitter Fontanan uusi versio ei enää tue upotuksia.

Thursday, April 25, 2013

Suomen suosituimmat nettisivut ja some-palvelut huhtikuussa 2013

Taas on aika tehdä katsaus siihen, mitkä ovat Suomen suosituimmat nettisivut. Viime kuussa top-10:ssä ei ollut mitään muutoksia helmikuuhun nähden, mutta nyt oli elämää senkin verroin:


  1. Google.fi
  2. Facebook (+1)
  3. YouTube (+1)
  4. Google.com (-2)
  5. Iltalehti
  6. Ilta-Sanomat (+1)
  7. Wikipedia (-1)
  8. Amazon.com (+9)
  9. YLE - Yleisradio (-1)
  10. MTV3 (+6)

Google.comin tippuminen sijalle 4 oli minulle yllätys, sillä se on ollut koko alkuvuoden sijalla 2. Ilta-Sanomat taas taistelee edelleen kiivaasti Wikipedian kanssa suosiosta, tänä vuonna ne ovat olleet vuorotellen sijoilla 6 ja 7. Amazonin nousu kymmenen kärkeen sen sijaan yllätti, sillä vielä helmikuussa se oli sijalla 21. Komeaa nousua on tehnyt myös MTV3, joka on päässyt tammikuiselta sijaltaan 17 nyt kärkikymmenikköön.

Mitkäs some-palvelut sitten mahtuvat sadan suosituimman palvelun joukkoon?

Nousussa ovat

  • 14. Suomi24 (sijalta 15)
  • 28. Tumblr pysyi paikallaan, mutta ohitti silti suosiossa Twitterin
  • 86. IRC-galleria (ensi kertaa tänä vuonna sadan listalla)
  • 88. Wikimedia (sijalta 93)

Laskussa ovat

  • 13. Blogspot.fi (sijalta 9)
  • 23. LinkedIn (sijalta 12)
  • 31. Twitter (sijalta 18)
  • 56. Flickr (sijalta 41)
  • 87. Reddit (sijalta 55)
  • 92. ВКонтакте (sijalta 59)
  • 98. Pinterest (sijalta 50)


Listalta tippuivat kokonaan:

  • Wikia (sijalta 61)
  • DeviantART-yhteisöpalvelu (sijalta 70)
  • Instagram (sijalta 78)
  • t.co eli Twitter-linkkien lyhennyspalvelu (sijalta 90)
  • Vimeo (sijalta 100)
Aikamoisia muutoksia! Onkohan suomalaisilla jo kevättä rinnassa, vai mikä muutokset selittää? Auto- ja mopokuumetta on ainakin ilmassa (nettiauto.com nousi sijalta 26 sijalle 20 ja nettimoto nousi uutena sijalle 73), onnea kokeillaan enemmän (Veikkaus nousi sijalta 27 sijalle 19 ja casino.com uutena sijalle 71) ja "lempeä" etsitään  eri palveluista enemmän kuin viime kuussa. Jännittävää nähdä mitä ensi kuussa tapahtuu! 

Mikä sinut näissä tilastoissa eniten yllätti?

Wednesday, April 24, 2013

Miksi yrityksen kannattaa panostaa Wikipedia-näkyvyyteen?

Kuten ehkä tiedätkin, Piilotetulla aarteella on kolmentyyppisiä palveluita:
  • some-aiheisia koulutuksia ja luentoja
  • some-aiheista konsultointia ja työpajojen vetämistä ja
  • sisällöntuotantoa sosiaaliseen mediaan.
Viimeksi mainittuun kuuluu mm. Wikipedia-artikkeleiden päivittäminen. Kun sitä minulta ensimmäisen kerran pyydettiin, olin vähän tyrmistynyt: eihän Wikipediaan voi viedä kaupallista sisältöä. No ei siellä markkinointitekstit kauan pysykään, mutta kyllä sinne silti voi kirjoittaa yrityksistä ja niiden tuotteista, mutta vain jos ne ovat merkittäviä. Loin ensimmäisen Wikipedia-artikkelini kolmisen vuotta sitten tehtyäni sitä ennen pienempiä muutoksia mm. IP-osoitteen turvin. Suomenkielisessä Wikipediassa olen tehnyt tilini kautta pian täydet tuhat muutosta ja päässyt mm. "sotkuvapaiden päivittäjien" ja seulojien joukkoon :).

Hiljattain olen alkanut siirtää vuosien varrella kerättyä hiljaista tietoa Wikipedian päivittämisestä myös asiakkailleni koulutuksellisissa työpajoissa.

Alla olevassa esityksessä kerron ensin miksi organisaatioiden kannattaa näkyä Wikipediassa ja sitten siitä, mitä asioita koulutuksessani käsittelen.


Wikipedia koulutus brief from Johanna Janhonen

Hiljattain törmäsin jenkkifirmaan, joka myös päivittää Wikipedia-artikkeleita asiakkaidensa puolesta, mutta heillä on vähän erilainen toimintatapa: he eivät kerro, ketkä Wikipedia-sivuja oikeasti päivittävät. Useimmat wikipedistithän käyttävät Wikipediassa nimimerkkiä, mutta minä valitsin toisin, ja toimin sielläkin omalla nimelläni. Siksi en haluakaan tahrata vuosien aikana rakennettua mainettani tekemällä kyseenalaisia päivityksiä, vaan noudatan Wikipedian sääntöjä niin hyvin kuin osaan. Vuosien varrelle mahtuu toki myös erilaisia virheitä, mutta niistähän sitä parhaiten oppii.

Kysy lisää koulutuksistani tai siitä, voinko auttaa teitä saamaan näkyvyyttä Wikipediassa.

Monday, April 22, 2013

Laukaan lukiolaiset opiskelemassa somea

Huomenna opetan kaikkien aikojen nuorinta yleisöäni, menen nimittäin kotikuntani Laukaan lukioon puhumaan lukiolaisille siitä, miten he voivat käyttää sosiaalista mediaa opiskelussaan. Setti on todella tiivis, sillä aikaa on vain oppitunnin verran, 45 minuuttia. Mitä lyhyempi puheenvuoro, sitä vaikeampi niitä on minusta pitää, esimerkiksi 3 tunnissa ehtii jakaa monta tarinaa, mutta kolmessa vartissa ehdin hädin tuskin avata suuni...

Koska kohderyhmäni ovat opiskelijat, eivät opettajat, pääpaino ei ole siinä, miten opetuksessa voi somea käyttää, vaan siinä, miten opiskelijat voivat itse sitä vapaaehtoisesti hyödyntää esim. rakentaessaan henkilökohtaista oppimisympäristöä, tehdessään ryhmätöitä tai miettiessään jatko-opintoja ja opintorahaan liittyviä kysymyksiä.

Jotta muistaisin kertoa kaiken oleellisen, kyselin kommentteja settiini myös Facebookissa ja Twitterissä, kiitos  palautteesta Arja, Mari ja Toni! :) 
Lukiolainen some from Johanna Janhonen

Nyt olisi kiva saada palautetta muiltakin: minkä tärkeän asian olen unohtanut?

Muoks: Verkossa, läsnä ja lähellä -messuilla oli myös kaksi opiskelijaa, jotka liveraportoivat blogiin. Käypä lukemassa, mitä he luennostani sanoivat.