Sunday, February 20, 2011

Miksi ihmiset lakkaavat tykkäämästä Facebook-sivuista


Toinen bloggaus WebProNews-sivun innoittamana Facebook-virheistä (kiitos muuten Rautasilta & Inflow, joiden Facebook-sivuilta linkit löysin).

Eli äskeiseen virhelistaan jatkoa: syitä siihen, miksi ihmiset ovat lopettaneet jostain yrityssivusta tykkäämisen:

-44% ei tykännyt liian tiheästä päivityksestä
-43% halusi tehdä tilaa tärkeämmille päivityksille ja siivosi seinältään pois markkinointiviestintää tuottavat sivut
-38% sanoi että sisällöstä tuli tylsää (toistoa)
-26% oli alkanut tykätä jonkun kampanjan takia ja kun se loppui, loppui tykkääminenkin
-24% ei pitänyt etuja tarpeeksi hyvinä
-19% lakkasi tykkäämästä, koska aihe ei alunperinkään ollut kiinnostavaa
-17% piti sivun tyyliä liian lörpöttelevänä, ei keskitytty varsinaiseen aiheeseen
-14% haluaa itse etsiä tarvitsemansa tiedot sen sijaan että yritys viestii hänelle
-12% lakkasi tykkäämästä omien olosuhteiden muututtua (esim. muutto, työpaikan vaihtaminen, perhesuhteet)

Yrityksen 10 pahinta Facebook-virhettä

Socialbakers bloggasi pahimmista Facebook-virheistä, joten referoinpa ne teillekin.

1. Liian paljon päivityksiä
Se, mikä on liian paljon riippuu vähän tapauksesta, mediayhtiöt voivat päivittää useammin (jopa 6-12 kertaa päivässä) kuin brändit, joille suositellaan yhtä päivitystä- jos on tekeillä jotain erityistä määrä voi nousta 2-3 päivässä.

2. Sama päivitys moneen kertaan
Tämäkin on spämmäämistä. Jos haluat hehkuttaa jotain asiaa monta kertaa, keksi jokaiselle kerralle joku uusi koukku.

3. Peräkkäiset päivitykset
Jos sivulle tulee kaksi päivitystä päivässä, niitä ei kannata tehdä kahden minuutin välein.

4. Fanien kanssa väitteleminen
Surullisen kuuluisa esimerkki tästä on Nestlén Kitkat-tapaus.

5. Negatiivisten kommenttien poistaminen
Ihmisten kommentteja ei saa poistella ns. huomaamatta. Tee mieluummin selvät säännöt siitä, mitä sivuilla saa ja ei saa tehdä ja toimi sitten niiden mukaan. Negatiivisten kommenttien jättäminen sivulle kertoo yrityksen avoimuudesta ja suvaitsevaisuudesta.

6. Ainoana sisältönä linkit omalle sivulle
Facebook-sivujen tehtävä voi olla saada liikennettä omille sivuillesi, mutta vain itsestä puhuminen on aika tylsää. Jaa myös uutisia toimialaltasi, kuvia ja status päivityksiä. Älä unohda huumoriakaan.

7. Päivitykset ilman selityksiä
Laittaessasi sivullesi linkin, valokuvan tai videon liitä mukaan myös selitys - miksi sen jaoit.

8. Faneille vastaamatta jättäminen
Tämä on virheistä pahin. Jos menet mukaan kaksisuuntaisen vuorovaikutuksen sallivaan areenaan, pidä huoli että toimit sen ehdoilla. Jos et vastaa faneillesi, he lakkaavat ennenpitkään puhumasta sinulle.

9. Liian hitaasti vastaaminen
Facebookissa odotetaan nopeata reagointia, joten pyri siihen, että keskimääräinen vastausaika on alle 6 tuntia.

10. Välilehtien käyttämättä jättäminen

Somea pk-yritykselle

@hrry - kiitos sinullekin :).

Yhteisöllinen media työyhteisön kehittämisen tukena

@PauliinaMakela - kiitos hyvästä esityksestä. *


*jos ihmettelet miksi viljelen blogiteksteissä @- ja #-merkkejä, niin teen sen siksi, että bloggaukset menisivät Twitterissä oikeille paikoille. Blogitekstin alkuhan näkyy twiitissä.

Friday, February 18, 2011

Suomalaiset verkossa by Yle

Tänään julkaistu tutkimus, pitääpä tutkia kohta itsekin kunhan työnteolta kerkiän. :)
Yle esitys ppt
View more presentations from Yle.fi.