Tuesday, October 24, 2017

Suomalaisten suosikkisomet ja -appsit

Twiittasin viikonloppuna AudienceProjectin elokuisesta tutkimuksesta, jossa se on selvitellyt Pohjoismaiden, UK:n ja Yhdysvaltojen suosituimpia somepalveluita ja mobiiliappseja. Jotteivät tiedot jää piiloon twiittieni joukkoon, bloggaan luvut talteen tännekin.

Kyselyn mukaan 75% suomalaisista käyttää Facebookia, toiseksi suosituin on WhatsApp (69%) ja kolmanneksi YouTube (66%).

Miesten eniten käyttämät somepalvelut ovat

Facebook & YouTube 70%
WhatsApp 65%
Instagram 30%
Twitter 23%
LinkedIn & Snapchat 22%
Pinterest 6%
Reddit 4%
Periscope & Tumblr 3%

Naisten eniten käyttämät somepalvelut ovat

Facebook 80%
WhatsApp 73%
YouTube 62%
Instagram 41%
Pinterest 25%
LinkedIn & Snapchat 17%
Twitter 15%
Tumblr 3%
Periscope 2%
Reddit 1% 

15-25-vuotiaiden eniten käyttämät somet:

Whatsapp 93%
Facebook 85%
YouTube 84%
Instagram 60%
Snapchat 46%
Twitter 26%
Pinterest 21%
LinkedIn 14%

26-35-vuotiaiden eniten käyttämät somet:

Facebook 83%
WhatsApp 82%
YouTube 74%
Instagram 47%
LinkedIn 24%
Twitter 22%
Pinterest 19%
Snapchat 13%

36-45-vuotiaiden eniten käyttämät somet:

Facebook 77%
WhatsApp 72%
YouTube 70%
Instagram 36%
LinkedIn 26%
Twitter 20%
Pinterest 16%
Snapchat 9%

46-55-vuotiaiden eniten käyttämät somet:

Facebook 67%
YouTube 62%
WhatsApp 58%
Instagram 24%
LinkedIn 21%
Twitter 14%
Pinterest 14%
Snapchat 4%

Yli 56-vuotiaiden eniten käyttämät somet:

Facebook 62%
WhatsApp 46%
YouTube 45%
Twitter 14%
Instagram 13%
LinkedIn 12%
Pinterest 8%
Snapchat 1% 

Käyttäjiltä kysyttiin myös siitä, mihin tarkoituksiin he eri somepalveluita käyttävät.

Ammatillisten verkostoitujen vahvistamiseen käytetään eniten

LinkedIniä (91% palvelun käyttäjistä)
Twitteriä (26%)
Facebookia (13%)
WhatsAppia (8%)
Pinterestiä (7%)
Instagramia (6%)
YouTubea (4%)
Snapchatia (2%)

Yrityksiä ja brändejä taas seurataan eniten

Instagramista (31% palvelun käyttäjistä)
Pinterestistä (25%)
LinkedInistä, Twitteristä ja Facebookista (23%)
YouTubesta (11%)
Snapchatista ja Tumblrista (10%)
WhatsAppista (1%)
Tutkimuksen mukaan
30% suomalaisista on asentanut kännykkäänsä 1-10 appsia,
30% 11-20 appsia
13% 21-30 appsia
13% ei tiedä asentamiensa appsiensa määrää ja
6% ei ole asentanut yhtään appsia.

Suosituimmat appsit Suomessa ovat:

WhatsApp 39%
Facebook 30%
Spotify 16%
Instagram 14%
YouTube 9%
Google Maps 7%
Gmail, Messenger, Snapchat ja YLE Areena 6%

Kyselyssä kysyttiin myös mitkä näistä appseista ovat tärkeimpiä.

Suomalaisille miehille tärkeimmät appsit ovat:

Whatsapp 34%
Facebook 23%
Spotify 16%
YouTube 11%
Instagram 9%

Suomalaisille naisille tärkeimmät appsit taas ovat:

Whatsapp 44%
Facebook 37%
Instagram 19%
Spotify 16%
YouTube 8%

15-25-vuotiaille tärkeimmät appsit ovat:

Whatsapp
Instagram
Facebook
Spotify
Snapchat

26-35-vuotiaille tärkeimmät appsit ovat:

Whatsapp
Facebook
Spotify
Instagram
Messenger

36-45-vuotiaille tärkeimmät appsit ovat:

Whatsapp
Facebook
Spotify
YouTube
Instagram

46-55-vuotiaille tärkeimmät appsit ovat:

Facebook
Whatsapp
Google Maps
Spotify
Google
Messenger

Yli 56-vuotiaille tärkeimmät appsit ovat:

WhatsApp
Facebook
Google Maps
Google
Iltasanomat

Friday, October 20, 2017

Vlogi vs blogi - kumpi valita?

Ensi viikon maanantaina on jälkeen CMADFI-chatin aika ja tällä kertaa mietimme sitä, kannattaako yritysten tai asiantuntijoiden vlogata vai blogata.

Vietän itse yksityiselämässäni parhaillaan varsin hektistä aikaa, joten joudun priorisoimaan tekemäni asiat aika tarkasti. Siksi bloginikin on ollut hiljaa poikkeuksellisen pitkään, minullahan on ollut kauan käytössä "vähintään 1 bloggaus viikossa" -tahti, mutta nyt olen tinkinyt siitä.

Yksi syy kiireisiini on CMADFI-tapahtuman järjestelyt. Tällä viikolla perustimme sivustolle blogin, vuosien tauon jälkeen. Ennen kuin kerroimme blogista julkaisimme kolme bloggausta.

Minä kerroin mm. siitä, keitä bloggaajat tulevat olemaan ja mistä aiheista kirjoitamme.
CMADFI-tapahtuman virallinen livepiirtäjä Linda Saukko-Rauta taas kertoi siitä, mistä livepiirtelyssä on kyse


Ja uuden blogimme päätoimittaja Marja Keränen kertoi ajatuksiaan somekuvaamisesta

Blogit olivat monille yrityksille ensimmäisiä somepalveluita, joissa saattoi kertoa omista asioista. Nyt väyliä on paljon muitakin ja etenkin visuaaliset sisällöt korostuvat, kun esimerkiksi videoita voi julkaista varsin monessa paikassa. Kannattaako yritysten siis vielä käyttää aikaa bloggaamiseen vai pitäisikö vain vlogata?

Otamme mm. tästä selvää ensi maanantain Twitter-chatissa, ma 23.10.17 klo 14-15!

MUOKS 24.10.17: Twitter on muuttanut hakujansa siten, ettei Twitter-koosteiden teko ole enää helppoa Storifyssä tai edes Twitterin omissa Momentseissa. Siksi kooste tulee tällä kertaa suoraan blogiin.

Chatin kysymykset:


K1 Kuka olet, mistä tulet (14.00)



  • Heli Järvenpää, Algol-konsernin viestintäpäällikkö, aikuistubettaja ja bloggaaja @jarvenpaa
  • Juha, Tamperetyylillä #cmadfi-seikkaillut vuodesta 2014. Kiinnostunut joukkoistus-, kehitys- ja sisältömeiningeistä @juhajalone 
  • Petra Tampereelta. Mukana #cmadfi-järjestelyissä toista kertaa. täällä myös ollaan. Minä kirjoitin vastaukset jo valmiiksi luonnoksiin. @pheikkari 
  • Olen Johanna, #cmadfi-tapahtuman pääjärjestäjä ja tämän chatin emo. Tällä hetkellä olen kouluttamassa, joten aikataulutin koko chatin! En siis pääse tällä kertaa toivottamaan teitä henkilökohtaisesti tervetulleiksi vaan palaan twiitteihin vasta koulutuksen jälkeen. @jjanhone

K2 Kun haet jostain aiheesta asiantuntijanäkemystä katsotko mieluummin videon vai luetko blogia? (14.05)


  • luen plokia. @terolahtinen 
  • Työhön liittyen luen blogia, mutta jos asia koskee tekemistä kuten kalan perkausta tai hiusten letittämistä katson videon 😀. @sanna_varis 
  • Molempia. Mutta jotain vaikeampaa aihetta mielummin luen tekstinä. @roosa_blom 
  • Itse aina sanon et blogi mut nyt viime aikoina on tullut katsottua vlogeja. Molemmissa varmaan puolensa. @nordlundelina
  • ehdottomasti lukemiseen. Sisällöt ovat parhaimmillaan silloin kun ne toimivat ilman hilavitkuttimia :) @juhajalone
  • Näkemyksiä:Artikkeleista, seminaareista ja live- keskusteluista. Koko ajan opin lisää video-ja blogien hyödyntämisestä.@pheikkari 
  • Tykkään silmäillä tekstiä, kun hahmotan kokonaisuuksia. Videota katson mielelläni esim. opetellessani ohjelmistojen käyttöä. @jarvenpaa
  • Valitsen tekstin, koska sitä on helpompi silmäillä nopeasti. @jjanhone luen blogia. 
  • Kiinnostuin viimeksi Periscope asiantuntija lähetyksistä, mutta videologeja en nyt seuraa @juhajalone

K3 Miten arvioit sisällönkulutustasi, käytätkö enemmän aikaa asioiden lukemiseen vai katsomiseen? (14.10)


  • Sisällönkuluttajana edelleen jako luen/ katson 70 /30. Hienoista siirtymää myös katson-puolelle esim. Livestriimausten osalta. @pheikkari
  • Luen asiaoista enemmän, videoita katson, kun haluan ohjeita, esimerkiksi oppia käyttämään jotain videoeditoria. @jjanhone 
    • Tärkeä pointti tuo käytännön tekeminen. Näihinhän videot ovat todella toimivia. @pheikkari

K4 Blogataanko teidän organisaatiossanne, bloggaatko sinä itse tai oletko joskus blogannut? (14.15)


  • olen blogannut ja monet tuntemani henkilöt ovat tehneet yritysblogia. Nyt en bloggaile, mutta kiinnostusta on @juhajalone 
  • Minulla on omaan yrittäjyyteeni liittyvä blogi ja teen postauksia myös firman blogeihin. Lisäksi vloggaan. @jarvenpaa 
  • Minulla ei ole omaa blogia. Tarkoitus kirjoittaa eka oma blogikirjoitus tässä cmadfi-vauhdissa. @pheikkari 
  • Olen blogannut työasioista tammikuusta 2008 lähtien, sisäisesti Nokialla, julkisesti Ambientia & TTY & @Piilotettuaarre. @jjanhone

K5 Vlogataanko teidän organisaatiossanne, vloggaatko sinä itse tai oletko joskus vlogannut? (14.20)


  • Firmalla on useampia tubekanavia, mutta sisältö enemmänkin asiakasreferenssejä. Vloggaan itse, myös työhön liittyviä juttuja. Olen tietääkseni Suomen eka vloggaava viestintäpäällikkö, ekat tubevideot tuli ulos jo 4 vuotta sitten. @jarvenpaa
  • Täällä vlogataan, omassa yrityksessä 👌🏻🤗 @jarjestysvinkit 
  • ei ole vlogattu, periscopea käytin viime vuonna ja sen jälkeen hiljaista @juhajalone 
  • Kokeilin vloggaamista Piilotetun aarteen YouTube-kanavalla, mutta ei se oikein lähtenyt. Tykkään enemmän haastatteluista. @jjanhone 
  • Minulla ei ole omaa vlogia. Minulle täysin vielä uusi maailma. Ken tietää vielä. @pheikkari

K6 Mikä tekee blogista hyvän? (14.25)


  • Blogiin liene odotusarvona säännöllisyys on kovempi kuin vlogissa vai mitä mieltä olette? @pheikkari 
  • Näkemys, näkökulmat, kyky tiivistää olennainen. @jarvenpaa 
  • kantava teema tai ajatus mikä yhdistää tekstejä, silloin voi tulla myöhemminkin lukemaan ja tuntee edes jotain tuttua tunnetta @juhajalone
  • Hyvään blogiin tulee säännöllisesti persoonallista ja mielenkiintoista sisältöä. @jjanhone 
  • blogin hyvyys: tarkoituksenmukaisuus, ytimekkyys ja jatkumo eli menee varmasti sinne tarinallisuuteen osaksi. @pheikkari

K7 Mikä tekee vlogista hyvän? (14.30)


  • Kyky tiivistää olennainen, persoonallisuus, näkemyksellisyys. @jarvenpaa
  • Vlogivideo saisi olla napakka. Mieluusti vaikka pätkii pitkän tai vaikean asian jaksoihin kun yrittää yhtä pötköä tehdä @juhajalone
  • Vlogin hyvyys: tässä nostaisin ajankohtaisiin asioihin tarttumiskyvyn, ytimekkään pohdinnan ja kysymyksen asettelun. Oma arvio. @pheikkari 
  • Hyvässä vlogissakin on jatkuvasti persoonallista ja mielenkiintoista sisältöä, mutta videossa korostuvat tunteet. @jjanhone

K8 Mikä bloggaamisessa on vaikeinta? (14.35)


  • Ajan löytäminen. @jarvenpaa
  • vaikeinta aloittaminen ja ajan ottaminen tekemiselle. En koe julkaisun kynnyksen enää olevan ongelma, saa olla omanlaista otetta @juhajalone
  • ei vielä kokemusta blogaamisesta. Vaikeinta liene aloittaminen ja pelon voittaminen. @pheikkari
  • Minulle vaikeinta bloggaamisessa on ajan löytäminen, ideoita ja kirjoitusta kyllä syntyy, kun on aikaa. @jjanhone

K9 Mikä vloggaamisessa on vaikeinta? (14.40)


  • Kuvittelee olevan helppoa vaan eipä olekaan. Vaikeaa tulla löydetyksi. Täältä lisää. @jarvenpaa
  • videolla tärkeää olla tekniset asiat kunnossa (kuva, ääni, valaistus) ja sitten kiinnostusta herättävä sisältö. Puhuva pää tylsä? @juhajalone
  • ei vielä kokemusta vlogaamisesta. Vaikeinta liene aloittaminen & pelon voittaminen. Itsensä täysillä peliin laittaminen. Tunteet! @pheikkari 
  • Mulla menee enemmän aikaa vloggaamiseen (tai videoiden julkaisuun) kuin kirjoittaiseen, joten videokynnys on aika korkealla. @jjanhone 
    • Vloggaamisessa varmasti tuo suunnittelu vie myös aikaa. Tähän olisikin hyvä saada näkemyksiä, miten aika jakautuu @pheikkari

K10 Asiantuntijaystäväsi pyytää apua, kertoako osaamisesta vlogissa vai blogissa. Mitä neuvot? (14.45)


  • Blogi on kyllä helpompi. Ja osuu hakukoneeseen videota paremmin. Video, jos haluaa näyttää jotain mikä liikkuvaa kuvaa vaatii. @jarvenpaa
  • voi kokeilla molempia. Kirjoittaa blogin ja tekee siitä lyhyitä vlogeja, seuraa kumpi kantaa paremmin? @juhajalone 
  • vlogi vai blogi. Tässä tärkeää varmasti, millaista aihealuetta käsitellään. Voiko käsitellä lyhyesti vai ei. @pheikkari 
  • Kysyn, onko hänestä helpompi kirjoittaa vai puhua ja voiko osaamista esitellä visuaalisesti (vrt virkkaus) @jjanhone
    • Tämä on myös oleellinen eli juurikin kumpiko näistä tuntuu itselle luontevammalle. Harrastuksissa video on varmasti aika top. @pheikkari

K11 Entä mitä alustaa hänelle suosittelet? (14.50)


  • alustan osalta ei ole kokemuksia laajasti, http://blogger.com toiminut ja http://youtube.com myös @juhajalone
  • en pysty tähän vastaamaan.Mielenkiinnolla odottelen tietoa tämän asian osaajilta. @pheikkari
  • Googlen alustat, YouTube ja Blogger, ovat helppoja käyttää ja nousevat esiin Google-hauissa. @jjanhone

K12 Ketkä ovat suosikki(b/v)loggaajiasi ja miksi? (14.55)


  • Blogit: Kasper Strömman ja Katleena Kortesuo, Vlogit: Timo Wilderness, Hanna Pakarinen ja Tapio on the Move @jarvenpaa 
  • blogeista Isomieli (@markosuomi ) on suosikki, muita seuraan satunnaisesti #cmadfi @juhajalone 
  • ei ole blogaaga/ vlogaagasuosikkeja mulla vielä. @pheikkari

Osallistu chattiin käyttämällä kaikissa vastauksissasi vastauksen tunnusta (V1, V2, ...) ja chatin tunnusta #cmadfi.

PS. Jos kaipaat apuja siihen, miten sinä voisit tuottaa nopeasti tarinallisia videoita mobiililaitteilla, tsekkaa Somen avaimet: Tarinavideot -koulutuksemme.

Monday, September 25, 2017

Mitä sinä odotat #cmadfi-puheenvuoroilta? Vastaa Twitter-chatissa!

Toimin yhteisöllisesti järjestettävän CMADFI-tapahtuman pääveturina. Tapahtuman tiimoilta järjestämme kerran kuukaudessa Twitter-chatin, joka kuun neljäs maanantai. Viime aikoina kalenterini on täyttynyt perheasioista ja siksi tämän kuun chatin markkinointi on jäänyt tekemättä. Mutta ei se mitään, sillä se antoi minulle hyvän syyn kokeilla chattiin vähän uudenlaista formaattia. :)

Chatissa puhutaan tällä kertaa seuraavan tapahtuman teemoista, jokta valitsimme kaksivaiheisella kyselyllä.

Puheita päivään mahtuu 18 kpl:

  • neljännen yhteisö- ja somemanagerikyselyn tulokset
  • enintään 10 sponsoreiden valitsemaa puheenvuoroa (2 puhetta / sponsori)
  • vähintään 7 kutsuttua puhujaa
Sponsorit saavat valita puheidensa otsikot koko listalta ja heidän tehtyä valintansa, kutsumme puhujia suosituimmille puheenaiheille. Tässä vaiheessa tiedämme siis sen, että puheita tulee varmasti näistä 7 aiheesta:


1. Yhteisön toiminnan mittaaminen käytännössä 52% 
2. Tulevaisuuden tutkijan näkemys yhteisöjen tulevaisuudesta 46%
    Miten tehdään sisältömarkkinointia käytännössä 46%
    Organisaation henkilökunnan aktivointi somen hyödyntämiseen 46%
5. Yhteisön motivointi ja palkitseminen käytännössä 44%
    Uudet visuaaliset sisältömuodot 44%
7. Mitä yhteisö/somemanagerin pitää tietää GDPR:stä? 43% 


Niiden lisäksi listalle nousee vielä 10 aihetta tältä listalta (todennäköisesti siis 10 ekaa, mutta ei välttämättä):

8. Somen rooli organisaation strategian jalkauttamisessa 40%
9. Jonkun somepalvelun algoritmien ymmärtäminen ja hyödyntäminen käytännössä 39%
    Käytännön esimerkki kriisiviestinnän hoitamisesta 39%
11. Mielipidevaikuttajien rooli sisällön levittämisessä 37%
12. Osallistava työkalu ja sen käyttö 36%
 Somemanagerointi käytännössä 36% 

14. Tarinallistamisen hyödyntäminen sisällöntuotannossa 35%
      Datan käyttö ja somemainonta käytännössä 35%
      Tekijänoikeudet yhteisöjen sisältöjen jakamisessa 35%
17. Joku sisällönhallintatyökalu ja miten sitä käytetään hyvin 33%
18. Miten ennakoivaa viestintää tehdään käytännössä? 32%
19. Tietojohtaminen yhteisö/somemanagerien työn johtamisessa 30%
      Yhteisömanagerointi käytännössä 30%
21. Parhaat käytännöt haastavien asiakaskohtaamisten hoitamisessa 26%
      Miten suomalaiset käyttävät somea nykyään? 26%
22. Millä eri tavoin voi ylläpitää hyvää henkeä yhteisössä 25%
23. Yhteisö/somemanagerin henkilöbrändi 22%
24. VR:n merkitys yhteisöissä (virtual reality) 21%
      Vaikuttava esiintyminen 21%
26. Fyysisen yhteisön vuorovaikutus somen avulla 19%
27. AR:n merkitys yhteisöissä (augmented reality) 17%
     Case: uuden työkalun käyttöönotto yhteisön viestinnässä 17%
29. Yhteisö- ja somemanagerin työhyvinvointi 16%
30. Voiko robotti korvata yhteisömanagerin? 14%
31. Case: pelialan yhteisömanagerointi 9%

Chatissa juttelemme nyt noista 7 varmasta aiheesta. Sen sijaan, että kävisimme keskustelua perinteiseen tapaan maanantaina kello 14-15, jutteluaikaa onkin nyt 24 tuntia. Ja sen sijaan, että minä tekisin koosteen chatista, kooste syntyy itsestään, kunhan vain seuraatte ohjeita.

Ohje chattiin:

  • Chatin kysymykset alkavat kysymyksen numerolla K1, K2 jne. Vastaa kysymyksiin painamalla reply-nappulaa, jolloin vastaukset ketjuuntuvat kysymyksen alle. 
  • Selkeyden vuoksi voit käyttää myös #cmadfi-häsää ja vastauksen numeroa (V1, V2), mutta se ei ole nyt pakollista.

Ja tässä kysymykset.







Ja nyt saa alkaa vastailemaan! Jännä nähdä, miten tämä uusi Twitter-chat-konsepti toimii. :)

Monday, September 18, 2017

Instagramin shadowban ja miten siitä pääsee eroon

Törmäsin viikonloppuna Instagramissa uuteen termiin: shadow ban. Se tarkoittaa sitä, että jonkun tilin julkaisemat julkaisut eivät näy niillä avainsanoilla, joita kuvaan tai videoon on liitetty. Tai näkyvät vain niille tileille, jotka seuraavat ko. tiliä jo entuudestaan.

Tänään päätin tutkia asiaa vähän lisää ja tässä vinkkini teillekin.


Onko shadowban Instagramin keksintö?

Ei, vaan esimerkiksi Twitter on harrastanut sitä piilottamalla ns. häiritseviä twiittejä. Muista palveluista poiketen Twitter ilmoittaa käyttäjille bannista, muut tekevät sen salaa. Siitä termi shadow. Instagram otti shadowbannin käyttöön ilmeisesti helmikuussa 2017.

Mistä tiedät, onko sinut shadowbannattu Instagramissa?

  • julkaisujesi interaktio pienenee, etkä enää tavoita uusia seuraajia niiden avulla
  • jos sinulla on useita tilejä, voit testata kuvan julkaisun jälkeen, näkyykö se käyttämilläsi häsillä. Voit myös pyytää tuttuasi, joka ei seuraa tiliäsi tarkistamaan, näkyykö kuvasi tietyllä häsällä vai ei.

Mikä Instagram-bannin aiheuttaa?

Bannaus on Instagramin tapa pitää palveluaan siistinä.

Voit saada bannin, jos
  • käytät usein samaa [suosittua] häsää
  • käyttäytymisesi vaikuttaa Instagramin silmissä spämmäämiseltä tai muuten vain arveluttavalta. Instagram kieltää bottien ja joidenkin automaattisten julkaisusysteemien käytön
Olen huomannut, että Instagram on alkanut taistelemaan aiempaa aktiivisemmin pornoa vastaan. Niinpä se kiittää käyttäjiään niiden tekemistä raporteista aiempaa paremmin ja motivoi heitä näin raportoimaan enemmän arveluttavista sisällöistä.Itse törmäsin pornovideoihin avainsanalla #pasta.



Botit ovat kätevä tapa saada aikaan interaktiota Instagramissa. Ihmisiä yleensä kiinnostaa, kuka heitä on alkanut seuraamaan, kuka kommentoi heidän kuviaan tai kuka tykkää hänen kuvistaan ja menevät katsomaan uuden tuttavuuden tiliä. "Kiitollisuuden velka" saa heidät usein myös seuraamaan kyseistä tiliä. Hyvin monet jenkkitilit jättävät kuviini yleisiä kommentteja tyyliin "sinulla on upeaa sisältöä", "nice!" jne. Amerikan pikkujulkkikset tai somekonsultit eivät kuitenkaan oikeasti ole ihastuneet kuviini vaan haluavat vain saada minusta itselleen uuden seuraajan.



Suomalainen esimerkki botin käytöstä: tämä käyttäjä tykkäsi vuosia vanhoista kuvistani parin tunnin välein monta viikkoa putkeen. Eikä tätä tapahtunut ainoastaan yhdellä tililläni, vaan ainakin kolmella tilillä. Tyyppi sai kyllä huomioni täyttämällä ilmoitusfiidini, mutta hyvin pian minua alkoi ärsyttää tämä käytös. Botin käytöllä ko. tilille on kerätty jo tuhansia seuraajia.

Vai tuntuuko sinusta uskottavalta, että esimerkiksi nettimarkkinointiin erikoistunut Jeff Bullas, jolla on Instagramissa lähes 16,5K seuraajaa olisi kiinnostunut seuraamaan siellä juuri minun päivityksiäni? "Seuraa, niin sinua seurataan" on hänelle varmasti tuttu strategia myös Twitteristä, jossa hänellä on 553K seuraajaa. 


Voiko jotenkin estää sen, että joutuu Instagramissa shadowbannatuksi?

Yleensä shadowbanniin joutuvat bottien käyttäjät ja muuten vain spämmäävät. Banni voi kuitenkin osua myös ns. tavallisen tilin kohdalle, kuten alussa käyttämäni esimerkki Happydaysfactory-tililtä, jolla on Instassa noin 6000 seuraajaa (ja ihanaa sisältöä).

Tässä joitakin vältettäviä asioita
  • älä käytä botteja, joilla haetaan uusia seuraajia esimerkiksi automaattisten tykkäysten, kommenttien tai seuraamisten avulla. 
  • älä myöskään ajasta Instagram-sisältöjä jonkun toisen palvelun kautta. Pasi Viinamäki huomautti, että "ajastaminen luotettujen, IG:n APIa sääntöjen mukaan käyttävien toimijoiden kautta on ok. Mutta suoraan Instaan julkaisevien kolmansien osapuolien sovellusten käyttö tuo bannia. Eli Hootsuite, Later, Sprout ja vastaavat ovat edelleen turvallisia. Näissä julkaisu tapahtuu edelleen käsin IG:n omalla sovelluksella, kuten pitääkin." 
  • älä ole Instagramissa liian aktiivinen. Rajat ovat kuulemma yksilöllisiä ja muuttuvat ajan kuluessa, mutta tässä nyrkkisääntöjä: voit joutua ongelmiin, jos yhden tunnin aikana 
    • tykkäät yli 150-200 sisällöstä, 
    • kommentoit yli 60 kertaa, 
    • seuraat yli 60 tiliä tai 
    • lakkaat seuraamasta yli 60 tiliä. 
  • älä luo sisältöjä, jotka saavat muut käyttäjät raportoimaan sinusta
  • älä käytä ns. kiellettyjä tai rikkinäisiä häsiä. Jos kuvassasi on yksikin tällainen häsä, se ei näy millään muillakaan käyttämilläsi häsillä.
Esimerkkejä ns. rikkinäisistä häsistä (osa näistä on taas avattu), joukossa yllätyksiä kuten vaikka #books. Esimerkiksi #fmsphotoaday-häsä on ollut niin suosittu, että sitä on välillä bannattu.

The number of #bannedhashtags has grown! #piilotettuaarrehyväksyy? #somefi . 📵 📵 📵 @Regrann from @ragemediaglobal - #Repost @naijastartups ・・・ Thanks to @naijabrandchick we did some research on this. Here's what we found (read more below) . (Source: Plannthat) . ARE YOU ACCIDENTALLY USING BANNED HASHTAGS ON INSTAGRAM? . Did you know that by using ONE banned #hashtag in your #Instagram post, currently makes ALL of your hashtags undiscoverable for that post? Yikes! . . The best thing to understand is why #Instagram are on a banning rampage (they’ve recently banned over 60,000 hashtags!), how to know what they are, examples of banned #hashtags and how to work out quickly if you need to swap out any of yours with new ones! Let’s dive into WHY they’ve been banned, and how to quickly spot a bad egg – and what to do if you’ve accidentally used one recently. 
A post shared by Johanna Janhonen (@jjanhone) on


Rikkinäisellä häsällä esitellään ns. huippukuvia, eikä lainkaan tuoreita kuvia. Häsän tunnistaa tällaisesta tekstistä.


Mitä sitten tehdä, jos on jo joutunut bannatuksi Instagramissa?

Tässä tapoja, joilla jotkut ihmiset ovat päässeet eroon bannistaan:
    • pidä 2-3 päivää Instagram-tauko, jolloin et edes loggaudu palveluun
    • odota 2-3 viikkoa, niin tilanne menee itsestään ohi
    • vaihda tilisi yritystilistä tavalliseksi tiliksi
    • voit raportoida ongelmasta Instagramin tekniseen tukeen, "Report a problem" - "Something isn't working".

    Oletko sinä törmännyt Instagramin shadowbanniin? Miten siitä selvisit?


    Lähde: 

    Thursday, September 14, 2017

    Tarinoita ja videoita someen - vertaistuki auttaa oppimaan

    Julkaisimme Tarinakoneen Anne Kalliomäen ja videoguru Toni Nummelan kanssa tällä viikolla uuden avoimen Somen avaimet: Tarinavideot -koulutuksen ajankohta: torstaina 30. marraskuuta Helsingissä.

    Anne tiivisiti koulutuksen verkostolleen näillä sanoin:

    "Miten luot videotuotannollesi tarinaformaatin? Mikä herättää kiinnostuksen? Miten kerromme ydinviestin elävästi, kiinnostavasti ja tiiviisti? Miten yllätämme positiivisesti?"

    ja näin:

    "Pari kertaa vastaava koulutus tehty Johannan ja Tonin kanssa ja ainakin itselle hyvä fiilis jäänyt erityisesti siitä, että sekä me kouluttajat että osallistujat olemme samassa veneessä, siten on syntynyt paljon hyvää vertaistukityyppistä keskustelua ja tuen jakamista puolin ja toisin. Omalla kohdallani se, että olen tehnyt ammattimaisissa tv-tuotannoissa töitä kameran takana kymmenisen vuotta ei tunnu ainakaan yhtään auttavan tätä omien videoiden tekemisen asiaa :D matka kameran takaa kameran eteen on pitkä."

    Minä taas kerroin siitä mm. näin:

    "Videot ovat tätä päivää markkinoinnissa, siitä ollaan varmaan kaikki samaa mieltä? Mutta miten tehdään videoita, jotka erottuvat joukosta, ja joita voi toteuttaa nopeasti vaikka mobiililaitteilla. ... Koulutus on siitä kiva, että osallistujat saavat vaikuttaa käytännönläheisen koulutuksen sisältöön ennakkotoiveiden avulla ja koulutuksen jälkeen kokemusten vaihto jatkuu ryhmäläisten kanssa salaisessa Facebook-ryhmässämme."

    Videoiden teossa pitää ottaa huomioon paljon erilaisia asioita, eikä kaiken omaksuminen ole helppoa. Olen kyllä julkaissut jo reilut sata videota, mutta oppimista riitää vielä. Vertaisoppiminen onkin yksi tärkeimpiä syitä siihen, miksi näitä Somen avaimet -koulutuksia järjestän. Keväällä 2014 järjestimme ensimmäiset YouTube-koulutukset Tonin, Eetu Eeddspeaks Pesosen ja Biisonimafian Kaitsu Rinkisen kanssa. Olin aika pihalla siitä, mistä SuomiTube-kulttuurissa on kyse, mutta yhteisten koulutusten jälkeen pääsin asiasta aika hyvin jyvälle.

    Tänä vuonna olen käyttänyt aikaa videoiden tekoon luvattoman vähän, mutta viime viikolla pääsin taas itse asiaan: kävin haastattelemassa Laukaan Ekokoulun projekti-insinööri Pauliina Saarelaista. Ensimmäisessä Tarinavideot -koulutuksessa mietimme sitä, miten haastatteluista voi saada elävämpiä pelkkien "puhuvien päiden" sijaan. Viime viikkoon mennessä olin ehtinyt jo unohtaa monet Annen ja Tonin vinkit, mutta jotain oli sentään pysynyt mielessä.

    Katsotaanpa ensin kyseinen haastis:



    Jaoin pätkän salaisessa ryhmässämme näillä saatesanoilla:

    "En ole kauheasti ehtinyt videoita tehdä tänä vuonna, mutta nyt haastattelin Laukaan Ekokoulun projekti-insinööriä. Muistin ottaa mukaan myös kuvituskuvaa ja leikkasin matskua ankaralla kädellä, 14 minuutin haastattelusta Tubeen pääsi 4:25. Vielä on hiomista rytmityksen kanssa (mulla on taipumus laittaa liian lyhyitä kuvitusosioita, mistä saan pyyhkeitä mieheltäni), mutta siihen olen tyytyväinen, miten rennoksi sain haastateltavani, jonka tapasin vasta ensimmäistä kertaa. Onko teillä vinkkejä miten leikata puheesta asioita pois luontevasti?" 

    Toni antoikin minulle mm. seuraavat hyvät vinkit:


    1. Leikkauksen voi piilottaa kuvituskuvan "taakse" jolloin hyppy ei tuollaisessa "ohi kameran" -haastattelussa häiritse oikeastaan yhtään. Jos pitää leikata paljon eri sanomista yhteen, niin koko lausunnon voi piilottaa kuvituskuvan taakse. 
    2. Vlogimaisen "dokumentaarisen" sisällön leikkaaminen toimii suorilla leikkauksilla yleensä paremmin kuin paikallaan olevan haastattelun, koska siihen on totuttu, eli kokeilisin lähteä jonnekin liikkeelle kävelemään ja ehkä että ollaan myös itse siinä kameran edessä. 
    3. Monilla on kohtelias tapa "kompata" ääneen "joo", "mm." jne haastateltavalle vastauksia. Sillä on haastateltavalle rentouttava vaikutus, mutta se hankaloittaa noiden leikkausten tekemistä, koska joudut katkomaan lisäksi omia reaktioitasi. Itsekin teen tätä välillä vahingossa, mutta oon yrittänyt opetella "sanattoman komppaamisen", joka on mahdollisimman lähellä tuota, mutta siinä en pidä ääntä vaan tavallaan elehdin ne reaktiot. Siis jos oon pois kameran edestä itse.
    Haluatko sinä saada minun, Annen ja Tonin vinkkejä omiin videoihisi? Esimerkiksi 
    • miten video käsikirjoitetaan etukäteen tai vasta silloin, kun materiaali on jo valmiina
    • millaisia tarinallisia elementtejä videoihin voi tuoda
    • mitä videoiden julkaisupaikan valinnassa kannattaa huomioida ja miten pääkanavaa markkinoidaan muiden somekanavien avulla
    • miten haastatteluun luodaan rento tunnelma
    • millaisia asioita kannattaa kuvata ja miten kuvataan käytännössä (esim. hyvät kuvakulmat) 
    • millaisia teknisiä "leluja" on olemassa ja miten niitä käytetään
    • miten tv- ja somevideot eroavat toisistaan
    • mikä tekee videosta "hyvän"
    Bonuksena opit asioita myös muilta kurssilaisilta.Ilmoittaudu siis koulutukseen nyt! Koulutukset ovat joka kerran hieman erilaisia, sillä suunnittelemme ne osallistujien toiveiden mukaan.