Wednesday, September 3, 2014

Mitä asiantuntija tai yrittäjä voi oppia Jannika B:ltä

Haastattelin kesäkuussa Jannika B:tä Iskelmä festivaaleilla Himoksella ja olen sen jälkeen seurannut hänen sometustaan, erityisesti Instagramissa, jonka hän haastattelussakin mainitsi suosikkipalvelukseen.

Nyt listaan asioita, joita eri alojen asiantuntijat, yrittäjät ja markkinoijat voivat oppia häneltä.

1. Aloita bloggaus heti. Bloggaajan ei tarvitse olla valmis tähti, myös uransa alussa oleva ihminen voi kertoa "matkastaan tähtiin". Jaa työsi arkea ja kohokohtia, niiden pariin on itsekin mukava myöhemmin palata. Blogissa kannattaa ottaa kantaa alan ajankohtaisiin ilmiöihin (esimerkiksi viimeisimmässä bloggauksessaan Jannika viittaa Cheekin keikkaan).

2. Inspiroidu itseäsi kokeneemmista. Uskalla pyytää apua esikuviltasi tai tutustu heihin esimerkiksi blogihaastattelun avulla (tällä tavalla Jannika tutustui tiettävästi mieheensä Toni Wirtaseen). Sosiaalinen media, erityisesti Twitter, tekee helpoksi jutella omien idoleiden kanssa. Jannika B sai apua Kaija Koolta - kenen avusta sinä haaveilet? 
3. Verkostoidu oman alasi osaajien kanssa. Jannika on nykyään hyvin tiiviisti verkostoitunut Apulannan kanssa, mutta iloitsee siitä, kun tapaa uusia mielenkiintoisia ihmisiä. Yhteismarkkinointi on viisasta muillekin kuin julkisuuden ihmisille!

4. Arvosta fanejasi (lue: asiakkaitasi, potentiaalisia asiakkaita tai ihmisiä, jotka ovat muuten vain innostuneita työstäsi). Jos joku kutoo sinulle villapaidan,ottaa sinusta hienoja valokuvia, jakaa blogikirjoituksesi, kommentoi Instagram-kuvaasi tai suosittelee palveluitasi tuttavilleen, ole kiitollinen ja näytä se, tavalla tai toisella!

    5. Mieti tarkasti somestrategiasi: mitä sosiaalisen median palveluita sinun kannattaa käyttää ja miten aikasi niiden kesken jaat. Jokaisella palvelulla on oma käyttötapansa ja tavoitat niiden kautta eri tavalla ihmisiä. Eilen kuulin asiakkaaltani, että hän seuraa päivityksiäni eniten Instagramin kautta, mikä ei ole ihan odotetuin kanava konsultin ja kouluttajan työtä tekevälle. Mene siis rohkeasti sinne missä "fanisikin" ovat.
    Ja tässä lisää Jannikan juttelua siitä, miten hän käyttää sosiaalista mediaa.

Thursday, August 28, 2014

Miten perustaa Twitter-tili ja valita hyvä tunnus

Olen blogannut paljon Twitteristä, mutten muistaakseni koskaan ole kirjoittanut yhdestä tärkeästä asiasta: siitä, millainen @käyttäjätunnus Twitterissä kannattaa valita. Valintahan tehdään ensimmäisellä kerralla, kun Twitteriin kirjaudutaan, mutta se ei ole pysyvä, eli halutessaan tunnusta voi vaihtaa myöhemminkin ja ilmeisesti useita kertojakin (mitä en tietenkään suosittele).

Olen menossa pitämään tunnin mittaista Twitter-työpajaa asiantuntijoille. Se on hyvin lyhyt aika, joten jotta pääsemme heti asiaan, tein eilen työpajan osallistujille ohjeet, jotta he voivat luoda itselleen Twitter-tunnukset jo etukäteen. Tunnusten luonti ei ole mitenkään vaikeaa, mutta hyvän käyttäjätunnuksen keksimiseen voi jäädä jumiin. Parhaat nimethän on luultavasti jo vuosien aikana otettu käyttöön.

Twitterissä voi esiintyä anonyymisti tai omalla nimellä, twiitata voi julkisesti tai vain omalle tuttavapiirille. Koska menen puhumaan asiantuntijoille, joita Twitter kiinnostaa työn puolesta, neuvon heitä julkitwiittaamaan omalla nimellään.

Se, että twiittaa omalla nimellään ei vielä tarkoita sitä, että käyttäjätunnuksen tulee olla sama kuin oma nimi. Esimerkiksi minulla on niin pitkä nimi, etten edes harkitse @johannajanhonen-tunnuksen käyttöä. Käyttämäni @jjanhone ei ole mikään paras Twitter-tunnus sekään, sillä moni haluaisi lisätä siihen ylimääräisen n-kirjaimen loppuun. Käytän sitä kuitenkin siksi, että sama tunnus on minulla käytössä niin monessa muussa some-palvelussa ja siksi, että ko. tunnukseen liittyy tarina: olen käyttänyt sitä jo vuodesta 2000 asti. Menin silloin naimisiin ja uuden nimen myötä sain Nokian it-osastolta uuden käyttäjätunnuksen. Entinen tunnukseni oli minusta todella kiva, johantti, se oli helposti lausuttavakin, mutta tätä uutta vihasin: miksi siinä ei ole sitä n:ää lopussa? JohJanho tai JoJanhon olisivat olleet minusta paljon parempia. No ei auttanut kuin tyytyä kohtaloon. Käyttäessäni sitten Nokian Ovi-palveluita, joissa piti käyttää "Nokia-tunnusta", toin jjanhone-tunnuksen huomaamattani intranetistä internettiin. Kun sitten aloin avata uusia some-tilejä, jjanhone oli luonteva valinta: olin vuosien myötä tottunut siihen ja ko. tunnus oli useimmiten myös vapaana.


Twitter tilin luonti_ohjeet from Johanna Janhonen

Liittyykö sinun käyttäjänimeesi tarinaa ja millaisia ovat sinusta hyvät (tai huonot) käyttäjätunnukset?

Friday, August 22, 2014

Huono Facebook-mainos, osa 2

Tämäkään päivitys ei kelvannut Facebookille.
Enpä arvannut, että tämä tällä viikolla aloittamani sarja saa jatkoa näin pian!

+Tommi Kivimäki, joka taltioi koulutuspäivän Somen avainten osallistujille, teki toukokuisesta YouTube-koulutuksestamme hauskan koosteen, kuten eilisestä bloggauksesta näitte. Minun tehtäväkseni jäi videon metatietojen täyttäminen: nimi, kuvaus, avainsanat ja ehkä tärkeimpänä: kansikuvan valinta. Koska videossa esiintyy kolme kouluttajaa, en halunnut valita mitään YouTuben valmiiksi tarjoamista vaihtoehdoista, tarvittiin uusi kuva. Minusta oli aika vitsikästä ottaa videon kansikuvan pohjaksi YouTuben tarjoama musta ruutu, jonka päälle laitoin paitsi videoon liittyvät kansikuvaehdokkaat, myös isomman kuvan kouluttajien kasvoista sekä #somenavaimet-tekstin.

Tehdessäni sitten eilen Facebookiin sponsoroitua tilapäivitystä Somen avaimista halusin käyttää samaa kuvaa. Mietin sitä, onko tuo #somenavaimet-teksti nyt varmasti sen vaaditun on alle 20% kuvan pinta-alasta, enkä tullut lainkaan ajatelleeksi sitä, ettei Facebook pitäisi minun YouTube-vitsistä.

Eli hylsyä tuli taas!

Tällä kertaa syynä oli siis tuo "play-nappula". Nyt onkin siis hyvä kerrata Facebook-mainoskuvien säännöt, ettei minun tarvitse tehdä kolmatta osaa tähän sarjaan, ainakaan kovin äkkiä.

Mainoskuvissa

  • saa olla maksimissaan 20% tekstiä verrattuna kuvan pinta-alaan. Myös yksittäiset kirjaimet ja logot lasketaan tekstiksi
  • ei saa olla poliittisia, seksuaalisia tai muuten herkkiä (?) aiheita 
  • ei saa olla shokki- tai pelotteluelementtejä, esim. kuvia kolariautoista tai verestä 
  • ei saa olla alasti tai liian seksikäs (bikinikuvia saa olla, kunhan ilme ei ole p-filmistä imaistu), ei saa näyttää liikaa ihoa tai keskittyä johonkin tiettyy ruumiinosaan, esim kuva, jossa on kännykkä ja komeat vatsalihakset ei Facebookille käy
  • ei saa olla feikkifunktioita, eli play-nappuloita tai vaikka sulje-nappulaa, joka ei oikeasti toimi
  • ei saa käyttää QR-koodeja (tai vastaavia)
  • ei saa olla elementtejä Facebookin omasta ilmeestä, siis logoja tai ikoneita

Erityisen tarkka pitää olla alle 18-vuotiaille suunnatuissa mainoksissa.


Thursday, August 21, 2014

SuomiTube tutuksi Tubeconissa ja Somen avaimissa

Some-asiantuntijana minun pitää koko ajan opetella uusia juttuja (lue: saan oppia uutta). Siksi käyn mahdollisuuksien mukaan kuuntelemassa kollegoideni esityksiä. Tässä kuussa olen päässyt jo kahteen mainioon paikkaan: Lontoon Wikimaniaan, jossa oli satoja Wikipediaan liittyviä esityksiä ja viime viikonlopun Tubeconiin, jossa oli aikuisparkin lisäksi mielenkiintoisia paneeleita, joissa YouTuben tähtivloggaajat kertoivat kokemuksistaan.

Aikuisparkissa kävin kuuntelemassa niin nettipoliisi Fobbaa kuin Toni Nummelaakin, joka näytti siellä mm. tämän kalvon suomalaisista Tube-yhteisöistä:


Hän kertoi myös mitä tapahtui Suomen vanhimmalle videolle, kun Eetu Eeddspeaks Pesonen jakoi sen vlogissaan viime kevään Somen avainten jälkimainingeissa: vanha video heräsi uudestaan henkiin. Jos haluat tietää mikä se oli, kurkkaa Eetun vloggaus Somen avaimista.

Tubecon huipentui gaalaan, jossa palkittiin tubettajia. Tuben some-stara on teinitähti Isac Elliot, mutta kun Paavo Väyrysen viimekeväinen vaali-tubetus palkittiin, voimme unohtaa ennakkoluulot siitä, että YouTube on vain nuorten paikka.

Eetu oli muuten ainoa henkilö, joka sai Tubeconissa kaksi palkintoa. Hänen Tuplan kanssa tekemänsä video toi hänelle palkinnon action-sarjassa. Eetulla on Eeddspeaks-vlogin lisäksi myös pelikanava Eeddplays, joka toi hänelle toisen palkinnon. Eetu tekee nykyään töitä Splay-nimisessä YouTubettajien verkostossa, jolle lanseerattiin suomalainen kilpailija Töttöröö juuri ennen Tubeconia. Hauskaa on, että Töttöröön takana on myös Somen avaimista tuttu henkilö: Biisonimafian Kaitsu Rinkinen. Tubeconissa Kaitsu julkaisi myös Valion kanssa tehdyn YouTube-kamppiksen, jossa mainostetaan l-kielen avulla uutta Japanista vaikutteita saanutta "vilkistysjuomaa".

Yritykset ovat siis nyt heränneet YouTubeen, ja niin kannattaa herätä sinunkin!

Jos siis haluat kysellä Tonilta, Eetulta ja Kaitsulta tarkemmin SuomiTubesta, hetkesi on tullut: Somen avaimet: YouTube-koulutus järjestetään toistamiseen 7.10. ja siihen voi ilmoittautua nyt.

Kurkkaa vielä tästä videosta, millaisista asioista me viime kerralla puhuimme:

Tuesday, August 19, 2014

Huono Facebook-mainos, osa 1

Facebook ei tykännyt tästä päivityksestä.
Aloitanpa taas uuden blogisarjan, aiheena huonot Facebook-mainokset. En yleensä juuri mainostele Facebookissa, mutta nyt kun Somen avaimet: YouTube vol 2 on tulossa, piti pistää mainos pyörimään. Mutta huonosti kävi!

Laitoin siis Facebook-sivun päivitykseen linkin YouTube-koulutussivulle. Facebook arpoi sivulta linkin kaveriksi kuvan, yritykseni tunnuskuvan, aarrearkun, josta lentelee some-laattoja.

Mainos ehti pyöriä vain muutamia minuutteja, kun sain viestin: mainoksesi on hylätty! Häh, miksi ihmeessä, eihän siinä pitänyt mitään outoa olla?




No selityksen mukaan tuossa aarrearkkukuvassa on liikaa tekstiä, tekstiä kun saa olla kuvan pinta-alasta alle 20%. Minun mielestäni kuvassa ei juuri tekstiä ole, ainoat sanat ovat You ja In, minkä lisäksi näkyy yksittäisiä kirjaimia, mutta Facebook oli toista mieltä. Täytyy siis kokeilla toisella kuvalla - toivottavasti ei tarvitse heti tulla takaisin tätä sarjaa jatkamaan. ;)




Onko sinun Facebook-mainoksiasi joskus hyllytetty? Miksi?