Tuesday, March 26, 2013

Tom Laine kertoo kannattaako käyttää maksullista LinkedIn-tiliä

Tom Laine kävi hiljattain pitämässä Jyväskylän Tekniikan akateemisille some+rekrytointi -aiheisen koulutuksen. Menin uteliaana paikalle ja haastattelin Tomia mm. siitä, kannattaako LinkedIn:ssä käyttää maksullista tiliä.

Huomasin myös, että minulla ja Tomilla on pieni näkemysero LinkedIn-palvelusta: hän pitää sitä "asiantuntijan Googlena" ja korostaa löydettävyyttä. Löydettävyyttä voidaan avittaa mm. oikeiden avainsanojen käytöllä ja avoimella verkostoitumisella. Minä taas pidän LinkedIn:iä enemmän työkaluna, jolla pidetään yhteyttä olemassa olevan verkoston ja samoista asioista kiinnostuneiden asiantuntijoiden kanssa, enkä siksi innostu avoimesta verkostoitumisesta vaikkei minullakaan tietysti mitään sitä vastaan ole, että minut löydetään LinkedIn:stä :).


 Mitäs mieltä sinä olet, mkä sinulle on LinkedIn:n tärkein funktio?

Suomen suosituimmat somepalvelut maaliskuussa 2013

Eilen kävin taas kurkkimassa mitä Alexaan kuuluu.

Suomen kymmenen suosituinta nettisivua ovat ihan samat kuin kuukausi sitten:

1. Google Suomi
2. Google
3. Facebook
4. YouTube
5. Iltalehti
6. Wikipedia
7. Ilta-Sanomat
8. YLE - Yleisradio
9. blogspot.fi
10. Helsingin Sanomat

Sadan suosituimman joukossa sen sijaan muutoksia löytyy.

Nousussa ovat:
  • 12. LinkedIn (kuukausi sitten sijoitus oli 15). Globaalisti LinkedIn on sijalla 13, eli Suomessa se on nyt jopa tärkeämpi kuin maailmalla.
  • 41. Flickr (50). Aika jännittävä juttu, Yahoon vanha Flickr-kuvapalvelu alkaa nousta listalla.
  • 50. Pinterest (62). Tammikuussahan Pinterest oli vasta sijalla 96, joten aika hurjaa kasvuvauhtia palvelulla Suomessakin pitää.
  • 61. Wikia (79). Wikiaan voi kuka tahansa perustaa oman wikin. Mikähän mahtaa olla Suomen suosituin Wikia-wiki?
  • 78. Instagram (uusi tulokas sadan listalla)
  • 93. Wikimedia (uusi tulokas sadan listalla) eli sivusto mm. Wikipedian takana
Laskussa ovat:
  • 18. Twitter (17). Laskussa ja laskussa, muutos on aika pieni, tammikuussa Twitter oli sijalla 20.
  • 28. Tumblr (26). Tammikuun sijoitus oli 23, joten laskua on jatkunut nyt jo kaksi kuukautta. 
  • 100. Vimeo (91). Tammikuussa Vimeo oli vielä sijalla 64, joten aika rajusti se on pudonnut, eli jännä nähdä vieläkö se kauan sadan suosituimman sivuston joukossa roikkuu.


Friday, March 22, 2013

Yhteisöjohtajat Hanna Takalan haastattelussa

Zenton blogissa yhteisövastaavat jakavat vinkkejään
Tänään aloitan Otavan opiston yhteisömanagerikurssilla, joten ajattelin myös blogata aiheen tiimoilta. Kuukausi sitten Hanna Takala haastatteli yhteisövastaavia, minua muiden mukana. Tällä viikolla julkaistuun koosteeseen hän valitsi vain parhaimmat/osuvimmat vastaukset, joten julkaisen vastaukseni nyt kokonaisuudessaan täällä.

Hanna: Millä yksittäisellä jutulla/teolla/toiminnolla voi sinusta parhaiten tehostaa yhteisön johtamista, miten? 

Kilpailut ja muut tempaukset ovat aina hyvä tapa saada huomiota ja aktivoida ihmisiä. Esimerkiksi nukkekotipuolella olen jo kymmenen vuoden ajan organisoinut suosittuja joulukalentereja (ks uusin joulukalenteri), joissa yksi ihminen täyttää aina yhden kalenterin sivun. Kalenterin organisointi on iso urakka, mutta se tuo mukanaan uusia käyttäjiä ja seuraajia.

Hanna: Mikä on suosikkityökalusi yhteisöjohtamisessa ulkoisessa toiminnassa (esim. markkinointi), miksi? Ja mitkä sisäisessä, miksi?

Aloitetaan ulkoisesta toiminnasta: tällä hetkellä työkaluista innostaa eniten Pinterest, joka tuo Googlen jälkeen eniten liikennettä Mini treasures wikiin, joka on suurin ja kansainvälisin yhteisöni.

Se, mikä työkalu mihinkin sisäiseen yhteisöön (kai työtiimitkin voi yhteisöiksi laskea, onhan niissäkin yhteinen tavoite) parhaiten riippuu siitä, mitä se tavoittelee. Nokian tuotekehitysyksiköissä teimme yhdessä mm. suunnitelmia, prosessikuvauksia, tilanneraportteja ja ohjeita. Vuonna 2006 otimme käyttöön wikit, jotka toimivat hyvin ison porukan yhteiskirjoittamisessa. Vuonna 2010 Ambientian myyntiorganisaatiossa Skype osoittautui erittäin toimivaksi yhteydenpitovälineeksi jatkuvasti liikkeellä olevan porukan kesken, kun taas SOITA-hankkeen (2011-2012) paras työkalu oli Dropbox, jossa jaimme keskenämme suuria määriä tieteellisiä dokumentteja.

Tällä hetkellä työskentelen yksin yrityksessäni ja johdan itseäni mm. wikin avulla, asiakkaiden kanssa taas käytän vaihtelevasti erilaisia ryhmätyökaluja, mm. OneNotea ja Facebookin ja LinkedIn:in ryhmiä.

Hanna: Mikä on sinusta paras tietolähde yhteisöjohtajalle, miksi? 

Tahtoisin sanoa, että CMF - Community managers in Finland - ryhmämme LinkedIn:ssä olisi paras suomalaisten community managereiden tietolähde ja verkostoitumispaikka, mutta tällä hetkellä CMADFI-tapahtuman järjestämistä varten perustettu Facebook-ryhmämme on vielä vähän aktiivisempi.

Kummassakaan palvelussa keskustelu ja löydettävyys ei ole työkalun parhaimpia puolia. Käyttäjät päättävät kumpi ryhmä jää elämään, mutta itse suosisin LinkedIn:iä, joka on ammatillinen palvelu ja josta vanhat keskustelut avautuvat hieman helmpommin. Muutenkin tykkään siitä, miten LinkedIn on viime aikoina kehittynyt.

Johanna: Onko joku asia muuttunut viimeisen kuukauden aikana, miten vastaisit Hannalle nyt?

No ainakin minusta tuntuu, että LinkedIn-ryhmämme on vähän aktiivisempi kuin ennen. :) Pinterestistä tykkään edelleen, joskin osa tällä viikolla esitellyistä muutoksista hieman harmittaa. Tänään alkavaa yhteisömanagerikurssia varten tein esityksen Mini treasures wikin someilusta, mikä kannattaa vilkaista, jos aihe kiinnostaa.

Kiitos Hannalle haastattelupyynnöstä ja te muut, käykääs lukemassa Zenton blogista mitä muut kysymyksiin vastasivat.

Tuesday, March 19, 2013

4 vuotta Twitterissä - kokemuksia ja virran siivousta

Reilu viikko sitten juhlin vuosipäivää: olen ollut 4 vuotta Twitterissä. Liittymispäivämäärän minulle kertoo Tweetian, mobiliisovellus, jolla twiittailen N9:llä. Se kertoo myös, että twiittaan keskimäärin 5 kertaa päivässä.

Olin päässyt mikrobloggailun makuun Nokian sisäverkossa ja se oli todella mielenkiintoista, sitä kautta sai nopeasti vastauksia omiin kysymyksiin ja tutustui mielenkiintoisiin ihmisiin ympäri organisaatiota. Nelisen vuotta sitten olin kuitenkin YT-uutisten myötä havahtunut siihen, että minulla pitäisi olla netissäkin ammatillinen maine. Jos silloin googlasi minua, löysi vain paljon-paljon nukkekotisisältöä, lähinnä blogeistani ja Nukkekotiwikistä.

Nelisen vuotta sitten sosiaalinen media alkoi tulla tiedotusvälineisiin, ja lopullisen kimmokkeen liittyä Twitteriin sain Helene Auramolta, joka hehkutti Ylen puoli 9:n uutisissa sitä, miten Twitter tulee nyt Suomeen. Pakkohan se oli uskoa, mitä uutisissa sanottiin :). Vieläkin saa kyllä kuulla tasaiseen tahtiin, että nyt se Twitter oikeasti lyö läpi Suomessa...

Ja niin alkoi tutustumiseni Twitteriin. Kelasin juuri huvikseni seuraamieni ihmisten listan loppuun. Sen mukaan (lista ei ole ihan luotettava, sillä Twitterissä on bugi, joka saa aikaan sen, että ihmiset lakkaavat tahtomattaan seurata jotain tiliä, ja olen itsekin lakannut seuraamasta jotain tilejä, joita aluksi seurasin) aloin ensimmäiseksi seurata Linus Torvaldsia, sitten Nokialta tuttuja twiittaajia, muualta somesta tuttuja Halo Efektiä, Maurelitaa ja Stelloa, Tim O'Reillyä ja Yle X:ää. Olin YleX:n sadas seuraaja, mistä hyvästä Sippo haastatteli minua :). Seurasin myös Common Craftia (ja miestä sen takana, Lee LeFeveriä), jonka simppeleihin some-videoihin olin kovin ihastunut. Ensimmäinen suomalainen some-guru, jonka olen bongannut on Tuija Aalto. Keväällä 2009 luin Patrick O'Keefen kirjaa yhteisöjen johtamisesta, ja olin kovin iloissani, kun Patrick vastaili minun kysymyksiini Twitterissä.

Pikku hiljaa seurattavieni (ja seuraajieni) määrä kasvoi. Aloin seurata ihmisiä, joiden puheita kuuntelin seminaareissa tai joihin muuten vain tutustuin, ihmisiin, joiden nimiin törmäsin lehdissä tai joita Twitter tai seuraamani ihmiset tavalla tai toisella suosittelivat. Vuonna 2010 tutustuin #taskulounaisiin ja toin konseptin Jyväskyläänkin, esimerkiksi huomenna kokoonnumme #taskujkl-porukalla after work -tapaamiseen.

Minulle on kertynyt hyvin epämääräinen seurattavien joukko, noin 1400 tiliä, joiden twiiteistä vain murto-osan ehdin lukea. Samaa on liikkeellä myös muilla, pari kuukautta sitten nimittäin kysyin, kuinka moni noin 1500 seuraajastani lukee kaikki twiittinsä ja sain vain muutaman vastauksen. He ihmettelivät, että mitä järkeä on seurata jotakuta, jos ei oikeasti seuraa tätä. Hyvä kysymys.

Moni vannoo Twitter-listojen nimeen, ja sanoo, että niiden avulla he voivat erotella jyvät akanoista, mutta minusta on alkanut tuntua, että olisi paljon parempi seurata vain niitä jyviä. Tämän ajattelumallin olen oppinut Pinterestistä, jossa haluan seurata koko virtaani. Pinterest on siitä erikoinen some-palvelu, että siellä saa hyvin vapaasti valita, mitä virtaansa haluaa. Minun ei siis tarvitse seurata jonkun kaverini kaikkia pinnauksia, vaan voin valita seurantaani vain ne taulut, jotka minua kiinnostavat. Se, seuraanko jotakuta kaikissa somepalveluissa ei kerro siitä, olenko hänen kaverinsa vai en, vaan siitä, kiinnostaako minua hänen tuottamansa sisältö ko. palvelussa. Enhän minäkään odota kaikkien kavereideni olevan kiinnostuneita esim. nukkekotiharrastuksesta tai sosiaalisesta mediasta, kaveruus on paljon muutakin kuin toisten seuraamista somessa. Pinterestissä minua kiinnostaa esim. virkkaus, mutta jos johonkin tauluun ilmestyy yhden yön aikana  satakunta virkkauspinnausta, voi olla, että lakkaan seuraamasta sitä, jotta virtaani mahtuisi muutakin.

Olen siis aloittanut taas Twitterin siivoamisen. Aamuisin kelasin pari tuntia taaksepäin ja katsoin mistä asiosta ulkolaiset twiittaajat kirjoittivat, avasin heidän tilinsä ja luin 20 twiittiä taaksepäin ja päätin sitten kannattaako jatkaa seuraamista vai ei. En saa mitään kiksejä siitä, että itselleni vieras ihminen raportoi vaikka lounaspaikkojaan rapakon takana tai siitä, että jonkun tili on muuttunut Paperli-lehtiä suoltavaksi automaatiksi. Taannoin koitin ylläpitää kielitaitoani alkamalla seurata laumaa ruotsalaisia top-twiittaajia, mutta hypin heidän twiittiensä ohi, kun en tiennyt mistä he puhuivat - kymmenen twiittaajaa ei vielä vienyt minua Ruotsin twittauskulttuurin sisälle. Löysin myös monta palvelua, joita olen joskus käyttänyt ja joiden ilmoittelua olin turhaan jäänyt seuraamaan. Seurasin myös Wikipedia-aktiiveja, joita tapasin Wikimania-konferenssissa, mutta siivotessani huomasin heidän puhuvan aiheista, joista en ole innostunut tai käyttävän englantia enemmän muita kieliä, joita en ymmärrä: arabiaa, italiaa, espanjaa... Olen aina itsekin twiitannut kahdella kielellä, mutta nyt tein tietoisen päätöksen siitä, että @piilotettuaarre saa olla suomenkielinen tili ja @jjanhone niin englanninkielinen kuin mahdollista, sillä haluan kommunikoida sen avulla mm. @minitreasures-ihmisten ja ulkolaisten somettajien kanssa. Suomen kieltä voin huoletta käyttää @replyissä.

Kevätsiivouksen myötä Twitter-virrastani on tullut entistä houkuttelevampaa, joten suosittelen virran siivousta muillekin. Se kannattaa aloittaa läheltä: lue viimeiset twiittisi ja mieti, haluaisitko itse seurata vastaavaa sisältöä.

Friday, March 15, 2013

Miten LinkedIn:ssä kurkitaan salaa toisten profiileja

Eräs asiakas kyseli minulta LinkedIn:stä:
Tuleeko vastaanottajalle ilmoitus vain ensimmäisestä profiilikäynnistä? Vai jos käyn tutkimassa jonkun profiilia vaikka useita kertoja päivässä tai päivittäin, näkyykö jokaisesta kerrasta merkintä vastaanottajalla? 
Varsinaisia ilmoituksia profiilin kurkkimisista ei saa, mutta jos on itse kirjautunut LinkedIn:iin, niin saa ilmoituksia siitä, että joku on käynyt kurkkimassa profiilia ja myös sen tiedon, kuinka moni profiilia on viime aikoina (esim. viimeisen parin viikon tai 3 päivän) aikana käynyt katsomassa. En ole koskaan nähnyt useita ilmoituksia samasta ihmisestä, joten luultavasti LinkedIn näyttää vain yhden kurkkimisen x päivän sisällä.

Neuvoin hänelle myös miten itsensä voi piilottaa niin, ettei kurkkimiset näy. Se tapahtuu nimen alta löytyvästä kohdasta Settings ja siitä Select what others see when you've viewed their profile.

***********************************************

MUOKS: uudet kuvakaappaukset LinkedInistä 14.5.2019:

Mene asetuksiin (Settings  & Privacy), joihin pääset klikkaamalla ylärivistä omaa kuvaasi:


Valitse kohta How others see your LinkedIn activity ja sitä ensimmäinen kohta Profile viewing options:


Tarjolla on kolme vaihtoehtoa:



Suosittelen, että käytät yleensä tapaa yksi - silloin LinkedIn näyttää sinullekin, ketkä sinun profiiliasi ovat katselleet. Jos kuitenkin joskus haluat kurkkia jonkun ihmisen profiilia salaa, valitse kohta kaksi. Hän ei voi millään tietää kuka on esimerkiksi "Founder in Internet industry from Jyväskylä area", meitähän on täällä paljon muitakin kuin minä! Kun olet saanut tutkittua profiilin, mene heti vaihtamaan asetuksista takaisin kohtaan yksi. Älä koskaan valitse kohtaa kolme, sillä Tom Laineen mukaan LinkedIn rankaisee sinua tempusta huonontamalla hakutuloksiasi ja sitä, miten itse näyt hauissa. Vaikea tietää, miten tämä rankaisu käytännössä tapahtuu - en todellakaan ole halunnut testata. Älä testaa sinäkään!


*************************************
vanha ohje jatkuu:


Valitse vaihtoehdoista oma nimesi, oma toimialasi tai anonyymi profiili.

Itse tapaan olla somessa mahdollisimman avoin (poikkeuksena yksityiselämäni), joten siksi ihmiset saavat tietää nimeni, kun käyn heidän profiileitaan kurkkimassa. Joku toinen tutkii mieluummin salaa esim. mitä työkaverit tai kilpailijat itsestään kertovat ja ottaa heiltä vinkkejä parannellessaan omaa profiiliaan, esim. asiakkaani oli hyvin tyytyväinen, että oppi piiloutumaan:
Kiitos vastauksesta. Nyt osaan piilottaa itseni asetuksista niin, että minua ei näy, jos käyn kurkkimassa jonkun profiilia. Mutta äsken kyllä menivät kylmät väreet, kun en ole varma, olinko vahingossa taas laittanut itseni näkyväksi. 
Valitse itse, mikä tapa sinulle parhaiten sopii -  tai vaihda asetuksia vaikka tapauskohtaisesti.

MUOKS 5.2.2020

Tsekkaa millaisia LinkedIn-tuotteita uudesta verkkokaupastani löytyy!