Wednesday, November 28, 2012

Somen tietoähky kuriin, osa 7: äänekkäiden hiljentäminen Facebookissa

Viime viikolla kerroin, miten LinkedIn-kontaktien päivityksiä voi piilottaa, joten on luonteva kertoa, miten sama tehdään Facebookissa. Siellä vaihtoehtoja on paljon enemmän, ehkäpä LinkedIn alkaa joskus tulevaisuudessa tarjota myös samantapaisia vaihtoehtoja.

Piilotat Facebook-kaverisi päivitykset esim. painamalla jonkun päivityksen kohdalla kohdasta Hide, jolloin ko. päivitys menee piiloon ja voit valita miten muut saman henkilön päivitykset näkyvät. Saman voit tehdä myös käymällä hänen profiilissaan ja painamalla Friends-kohdasta, jolloin saat esiin asetukset.

(Käytän Facebookia itse englanniksi, koska usein päivitykset tulevat ensin englanninkielisiin profiileihin. Toiseksi ymmärrän termejä paremmin englanniksi, kuin suomeksi käännettyinä)


Läheisiltä ihmisiltä haluat ehkä saada kaikki päivitykset (All updates), vieraammilta riittää ehkä vain tärkeimmät päivitykset (Only Important). Jos et itse harrasta Facebook-pelaamista, sinua ei varmaan muidenkaan pelaamiset kiinnosta, joten saat ne yhdellä valinnalla pois virrastasi. Jos kaverisi taas jakaa paljon suosikkimusiikkiansa ja videoita, ja sinä et jaa hänen musiikkimakuaan, voit piilottaa myös tällaiset päivitykset itseltäsi. Voit myös piilottaa kaikki kaverisi päivitykset valitsemalla Unsubscribe. Mutta kysynpähän vaan: jos et halua saada kaveriltasi mitään päivityksiä, miksi haluat ylipäätään pitää häntä kaverinasi? Kannattaisi ehkä poistaa hänet kokonaan kavereistasi...

Sinulla on siis mahdollisuus rakentaa Facebook-kavereidesi tuottamasta virrasta enemmän itseäsi kiinnostava. Jos sinulla on paljon Facebook-kavereita, asetusten kohdalleen laittamiseen menee toki aikaa, mutta lopputulos ehkä korvaa käytetyn ajan: et missaa tärkeitä päivityksiä, mutta vältät mielestäsi tyhjänpäiväiset jutut.

Friday, November 23, 2012

CMADFI-ohjelma alkaa olla kasassa

Päivitin toissapäivänä nettiin CMADFI-tapahtuman ohjelmaa, joka on melko vakuuttava!

Kurkataanpa sitä tarkemmin:

10.00-10.15 Tilaisuuden avaus
10.15-10.45 Antti Isokangas: Sisällöntuottajasta mielipidejohtajaksi, päälava (keynote)
10.45-11.30 Case-puheenvuorot 1 (kolme vartin esitystä), päälava
  • Maarit Riikonen / Markkinointitoimisto Farkas Oy: Case Aarikka
  • Marko Suomi / Konecranes: Community managerina yrityksen sisäisessä globaalissa virtuaalitiimissä
  • Janne Ruohisto / Intunex Oy: Parvia ja pelimekaniikka – mikä saa ihmiset tekemään yhteistyötä ja auttamaan toinen toisiaan?
11.30-12.30 Taskulounas eli verkostoitumista ennalta sovituista teemoista
12.30-14.00 Pienryhmäsessiot 1 eri saleissa (Esimerkkejä perinteisistä ja sosiaalisen median verkostoista – kuinka tehdä perinteisistä verkostoista sosiaalista mediaa hyödyntäviä) – kaikki osallistujat kuulevat kaikki pienryhmäsessiot, mutta keskustelun vauhdittamiseksi porukka jaetaan kahtia

  • Kari A. Hintikka (AVO2-hanke): verkoston rakenteet ja roolit (45 min)
  • NN (OSKE) (45 min)
14.00-15.30 Pienryhmäsessiot 2 eri saleissa (Uusia ideoita, some- pohjaisia sovelluksia ja toimintatapoja verkostojen hallintaan ja kehittämiseen)
  • Jukka Huhtamäki (TTY): Visuaalista analytiikkaa verkko-/verkostofasilitaattoreiden työn tueksi (45 min)
  • Juha Krapinoja: Yammer työyhteisön sisäisenä verkostona (45 min)
15.30-16.00 Kahvitauko
16.00-17.00 Case-puheenvuorot 2 (neljä vartin esitystä), päälava
17.00-17.30 Keynote / Mika Tolvanen, Community managerointia Ylessä
17.30-18.00 Verkostoitumista eri teemoista/näkökulmista, opitaan lisää, mietitään ja tehdään yhdessä

Tämän jälkeen houkuttelin tuttavaani mukaan ja hän pyysi rehellistä mielipidettäni, onko tilaisuus tarkoitettu vain "aloittelijoille" vai saavatko kokeneetkin some-asiantuntijatkin tapahtumasta jotain irti. Hämmästyin kysymystä sen verran, että jaanpa nyt sitten rehellisen vastaukseni muillekin.

Ensinnäkin, community managereiden ala on Suomessa niin tuore, että oikeita konkareita meillä ei vielä ole (no ei niitä vielä maailmallakaan taida olla): ammattimaisia community managereita meillä on ollut ehkä vasta noin viisi vuotta (ja meillä on puhumassa yksi Suomen ensimmäisistä community managereista, Mika "Sippo" Tolvanen, joka aloitti YleX:n community managerina) .

Toiseksi, ala elää ja muuttuu siinä missä sosiaalinen mediakin, koko ajan pitää oppia uusia niksejä ja taitoja, ja se mikä tepsi yhteisöön viime vuonna, ei ehkä toimi enää. Community managereiden pitää siis olla valppaana koko ajan. CMADFI-tapahtumassa tuomme yhteen Suomen harvalukuiset community managerit, jotta he pääsevät vaihtamaan kokemuksiaan ja oppimaan toisiltaan. Esitykset on koottu monelta kantilta, on sekä akateemisia esityksiä että käytännön case-kertomuksia, on puhetta  organisaatioiden sisäisistä yhteisöistä mutta myös asiakasyhteisöistä. Mukana on myös monia tämän vuoden puhutuimpia tapauksia, kuten Iron Sky, Jolla ja Fröken Senja.

Osallistujilla on myös hyvä tilaisuus vaikuttaa tilaisuuden sisältöön, sillä Facebook-ryhmämme kautta voimme tehdä toivomuksia esiintyjille: voisitko puhua tästä ja kertoa tuosta. Eli jos pelkäät, että kuulet "taas ne samat jorinat samoilta ihmisiltä", tule ryhmäämme haastamaan esiintyjämme puhumaan uudesta näkökulmasta. Olemme jättäneet agendalle aikaa myös vapaamuotoiseen verkostoitumiseen ja myöhemmin jaamme ihmiset lounaspöytiin, joissa on eri puheenaiheet.

Itse olen toiminut erilaisissa harrastusyhteisössä community managerina 10 vuoden ajan (mietimme parhaillaan, miten juhlistaisimme 10-vuotiaan Nukkekotielämä-ryhmämme synttäreitä), mutta on minulla taustaa myös ammatillisista yhteisöistä mm. Nokiassa. Kokemusta siis löytyy vuosikymmenen verran, mutta CMADFI-päivän jälkeen uskon olevan paljon-paljon fiksumpi ja täynnä uusia hyviä ideoita omia yhteisöjäni varten. Odotan innolla myös sitä, että tutustun uusiin ihmisiin, jotka ovat myös kiinnostuneita yhteisöjen kanssa tehtävästä työstä. Olen nimittäin haaveillut tällaisesta community managerit yhteen kokoavasta tapahtumasta jo ainakin kolmisen vuotta. En siis suin surmin jäisi tapahtumasta pois. Tule sinäkin mukaan, harvoin sitä näin laadukasta sisältöä ilmaiseksi saa... Mukaan mahtuu vielä noin 65 henkilöä.

Thursday, November 22, 2012

Somen tietoähky kuriin, osa 6: äänekkäiden hiljentäminen LinkedIn:ssä

Okkosen Hale kysyi minulta tällä viikolla, miten äänekkäät saa hiljennettyä LinkedIn:ssä. Sen sijaan, että olisin vastannut vain hänelle, kerroin saman tien asian kaikille LinkedIn-kontakteilleni, sillä monikaan ei tiedä sitä, että ihmisiä voi hiljentää LinkedIn:ssä, minullekin asia taisi paljastua vasta kesällä.

Eräs vanha kaverini poisti minut hiljattain LinkedIn-kontakteistaan, koska minä vein hänen seinältään LinkedIn-päivityksilläni (joita voi tulla "monta kertaa päivässä") niin paljon tilaa, ettei hän enää voinut seurata omien kollegoidensa tekemisiä niin tarkasti kuin olisi halunnut. Kun asia paljastui minulle, kerroin, ettei hänen toki tarvitse poistaa minua, riittää kun pistää minut piiloon - ja nyt olemme jälleen kontakteja :).

Kannattaakin siis tarkkaan miettiä, mikä on hyvä määrä päivityksiä LinkedIn:ssä ja mistä asioista päivityksiä tekee. Kesällä tullut uudistus poisti Twitter-viestit LinkedIn:stä, mikä oli minusta erinomainen asia: minua kun ei kiinnosta lukea LinkedIn:stä esim. siitä, milloin joku kontaktini vierailee ruokakaupassa tai mitä mieltä he ovat jostain lätkämatsista.


Täyttääkseen Twitterin tuomaa tyhjiötä LinkedIn on alkanut nostaa uutiseksi mm. sitä, että tykkää jostain LinkedIn-ryhmän postauksesta tai kirjoittaa johonkin ryhmään. Jos osallistuu aktiivisesti erilaisiin ryhmiin, kontaktit saattavat kyllästyä tällaisiin päivityksiin ja piilottaa sinut kokonaan. Estääksesi sen, voit itsekin poistaa tyhjänpäiväisiä, LinkedIn:in automaattisesti luomia, päivityksiä virrastasi (klikkaa päivityksen vierestä Delete).

Miten äänekkäitä kontakteja sitten hiljennetään? Koska Jaana Nyström tuossa minun postauksen alla pyysi anteeksi omaa aktiivisuuttaan, otan esimerkiksi hänet. Eli LinkedIn:in etusivulla valitsin Jaanan viimeisimmän päivityksen, jolloin näkyviin tulee Hide-valinta. Kun klikkaan siitä, kaikki Jaanan  päivitykset jäävät jatkossa näkymättä minulta.


Toistaiseksi en kuitenkaan ole piilottanut ketään kontakteistani, joten peruutan piilotuksen nopeasti valitsemalla Undo:
Kiva tavata taas Jaana :).

Siitä, että joutuu piilotetuksi ei kannata hermostua. Kuvitellaanpa vaikka esimerkki, että joku tuttavani on verkostoitunut 400 lakimiehen ja minun kanssani. Hän seuraa ahkerasti oman alansa uutisointia ja jakaa verkostolleen parhaimpia tärppejä, vaikkapa vain 10 päivässä. Minun työtäni ko. uutiset eivät juuri kosketa, joten lopulta laitan hänet piiloon. LinkedIn:in kautta voimme kuitenkin helposti saavuttaa toisemme silloin (InMailien avulla), kun haluamme viestitellä toisillemme, tai tutkia toistemme profiileja tai kontakteja silloin, kun esimerkiksi ne lakiasiat tulevat minulle ajankohtaiseksi tai some-asiat hänelle.

Friday, November 16, 2012

Somen tietoähky kuriin, osa 5: Facebook-mainonta

Viimeksi bloggasin Facebookin sosiaalisista mainoksista ja siitä miten niistä pääsee eroon. Isoksi yllätyksekseni kyseinen postaus on noussut jo blogini kaikkien aikojen neljänneksi luetuimmaksi.

Ehkäpä Nörttitytöillä tai Brasilian Facebookilla on jotain tekemistä asian kanssa, kiitokset heille... :)

Ko. postausta myös ihmeteltiin: mite voin purra asiakkaitteni kättä ja neuvoa heidän asiakkailleen miten päästä eroon mainoksista? Helposti: minun some-filosofiani ja koulutukseni eivät perustu maksettujen mainosten käyttöön. Ensinnäkin me kaikki näemme niin paljon mainoksia päivässä, että osaamme aika sujuvasti suodattaa ne pois näkyvistämme, toiseksi me emme edes usko niihin (vain 14% ihmisistä uskoo mainoksiin). Sen sijaan 78% ihmisistä uskoo vertaisverkostoihin, joihin kuuluu mm. ystäviä, työkavereita, Facebook-kavereita, bloggaajia, Suomi24-foorumilaisia jne. Voimme siis uskoa myös ihmisiin, joita emme ole koskaan tavanneet, jos he kirjoituksillaan ansaitsevat luottamuksemme. Ja hyvin helposti myös haistamme palaneen käryä, jos joku yrittäjä väärentää itselleen positiivisia arvosteluja (en siis suosittele sitä kenellekään - piilomarkkinointi on oikeasti laitonta).

Bloggauksen jälkeen tein henkilökohtaisen Facebook-kavereilleni suunnatun kamppiksen. Yhden illan ajan kerroin heille nimillä tagaten, että hei S, sinä mainostat seinälläni Shelliä ja sinä P taas Soneraa. Osalle kavereistani mainostaminen on ihan ok, osa taas vaihtoi mainosasetuksensa kampanjan seurauksena. Sain siis vähennettyä minulle näytettyjen mainosten määrää pikkuisen, mutta ihan aukotonta tämä ei ole, kertoi Nettitehostimen Janne Ansaharju Twitterissä:


Nämä Facebookin sosiaaliset mainokset ovat tosi uusi juttu, maksettuja statuspäivityksiä sai alkaa tehdä alkusyksystä ja nyt näyttää siltä, että suomalaiset firmat ovat joukolla lähteneet niitä kokeilemaan. Mainoksia voi suunnata joko omille faneille tai faneille ja heidän kavereilleen. Jälkimmäisessä tapauksessa päivitykseen tulee mukaan myös kaverin tiedot, jolloin fanin kaveri saattaa ihmetellä: Miksi ihmeessä kaverini Kaisa tykkää Keksifirman Naksu "Jouluksi iso kasa vehnäherkkuja" -kampanjasta? Jos kerran Kaisa siitä pitää, niin ehkä minunkin pitää perehtyä tarkemmin? Kun paljastuu, ettei Kaisa ole kampanjasta kuullutkaan fanin kaveri tuntee itsensä huijatuksi, eikä se ole ehkä mainostajankaan etujen mukaista...

Minulle taas kävi kampanjassani toisin päin: kävi ilmi, että toinen Soneraa mainostanut kaverini oli oikeasti osallistunut leffakisaan ja jakanut ko. tiedon myös Facebook-virrassaan. Kysessä olevaa päivitystä minulle ei kuitenkaan virrassani näytetty, mikä oli Soneran kannalta ikävää. Jos olisin nähnyt M:n kilpailupostauksen, olisin voinut rynnätä itsekin katsomaan kisaa, mutta sen sijaan minulle näytettiin maksettu päivitys, joka sai minut vain vihaiseksi siitä, miten Sonera sotkee P&M:n tiedot mainoksiinsa.

Se, että joku tuttavani sallii naamansa käytön mainoksissa, mutta ei tuota Facebookiin sisältöä, joka minun virrassani näytettäisiin, saa minut jopa harkitsemaan ko. kaverin poistamista kokonaan kaveripiiristäni - miksi tilaisin joltakulta pelkkiä mainoksia?

Voit siis vähentää näkemiesi mainosten määrää kertomalla H:lle ja O:lle, että hei, sinä olet muuten tosi usein seinälläni mainostamassa makkaraa ja laudeliinoja, ja tänään tykkäsit Nettikasinon uutuuspelistä Pikapokeri. Jos he eivät pidä siitä, mihin heidän tietojaan käytetään, voit seuraavaksi kertoa heille, että mainostajan roolista pääsee eroon muuttamalla asetuksiin "Only my friends"ien tilalle "No one".

Onnea Facebook-virran siivoukseen :).

Lisäää aiheesta:
PS. Vielä ehdit osallistua Piilotetun aarteen synttärikisaan, jossa on tarjolla some-konsultointia, vaikka Facebookiin liittyen :).

Thursday, November 8, 2012

Facebookin sosiaaliset mainokset ja niiden esto

Eilen laskeskelin m.facebook.com-virrastani, että noin 20% jutuista oli maksettua mainosta. Kaverini mainostivat nimillään seuraavia firmoja tai juttuja:
  • Aura-juusto
  • Paulig
  • Stockmann
  • Rautia
  • Tulos
  • Microsoft
  • Sonera
  • Nutraajat
  • hyvää työtä
  • Arabia
  • Celia-kirjasto
  • Valkee 
Maksettujen mainosten lisäksi muutamat kaverit mainostivat oma-aloitteisesti joitain muita firmoja.

Valitse "No one" jos et halua näkyä mainoksissa.
Viidesosa mobiilisisällöstä tuntui minusta jo aika paljolta ja aloin miettiä, mainostetaanko minunkin nimelläni juttuja. Aikojen alussa olen sen nimittäin kieltänyt ja nyt piti käydä tarkistamassa asetukset. Aika monen mutkan takana ne olivatkin, mutta näyttää siltä, ettei minua edelleenkään käytetä mainoksissa. Olen kai hankala Facebook-käyttäjä, kun en tykkää siitä, että nimelläni mainostetaan tyhjänpäiväisiä kilpailuja. Jos sinä olet yhtä rajoittunut, muuta omat asetuksesi.

En oikein jaksa uskoa, että kaverini P ja M ovat oikeasti innostuneet tästä Soneran kilpailusta. Jos he sen sijaan kehuisivat Soneran asikaspalvelun nopeutta päivityksessään, voisin hyvinkin harkita operaattorin vaihtoa...
Mainostan kyllä mielelläni firmoja silloin kun siihen on aihetta. Esimerkiksi viikon aikana olen mainostanut Facebookin status-päivityksessä Pandan jouluherkkuja, Pinterestissä Fazerin marmeladeja ja yhdelle kaverille nettisivufirmaksi Trimediaa. Verkostojen suositukset toimivat parhaiten silloin, kun ne ovat aitoja.

Kuulin muuten eilen huhun siitä, että Facebook harkitsee 50 dollarin kuukausimaksua yrityksille. Vastikkeeksi he saisivat tällaisia juttuja:

* Prominent listing in Facebook Search and local directory
* Ability to respond to people who comment or post on your Page using private messages
* Ability to change the name of your Page and protect against others creating a Page about your business
* Access to email and chat support for help with your Page at any time
* Set up groups on your Page to help manage the conversations you have with your customers