Suutarin lasten kengistä aina vitsaillaan, mutta miten on some-asiantuntijan some-strategian laita? Kesäkuussa jouduin miettimään oman Facebook-sivuni strategiaa ja tiivistin sen kahteen sanaan, se on tauon paikka. Strategia ei ole siitä mihinkään muuttunut, isojen fani/tykkääjä/seuraaja-määrien sijaan haluan mieluummin tavoittaa oikeita ihmisiä. On selvää, että esim. jollain vaatekaupalla tai kahvilalla on paljon enemmän seuraajia kuin B2B-sektorilla työskentelevällä yritykselläni. Asiantuntija-yritykseni ei kilpaile hinnalla, vaan sillä, mitä minä tiedän ja osaan, joten alennuskampanjoiden sijaan jaan somessa omaa osaamistani.
Lue lisää yritysten some-strategioista kotisivultani.
Aloitin tässä kuussa mm. Keski-Suomen yrittäjien jäsenilleen tarjoamassa ilmaisessa oppisopimuskoulutuksessa, jossa kuuden päivän ajan perehdymme sähköiseen markkinointiin. Koulutusta toteuttavat paikalliset yritykset, Aava & Bang ja Flowhouse, ja innolla odotan millaisia uusia markkinointi-ideoita heiltä jatkossa saankaan. :)
Ensimmäisellä kerralla Aava&Bangin Mikko Kalliola jakoi esimerkkejä hyvistä markkinointitempauksista, esim. siitä miten hänelle myytiin auto (se tuotiin kotiovelle viikon koeajoon :) tai miten tuotteen nimellä ja hinnalla on vaikutuksia mielikuviin. Ryhmämme yritykset olivat hyvin yksimielisiä siitä, että haluamme tehdä rohkeaa ja erilaista markkinointia, saas nähdä miten siinä onnistumme.
Viime viikolla taas Flowhousen Hale Okkonen johdatteli meitä jo sanoista tekoihin, ja pikaisen somen mahdollisuudet -katsauksen jälkeen tutustuimme Google Sites-palveluun, jossa koulutusmateriaalia säilytetään. Katsoimme pikaisesti myös Google Analyticsiin, josta nappasimme koodin kotisivuillemme upotettavaksi. Analyticsiin meitä vie myöhemmin syvemmälle Kalle Kastikainen, mitä odotan innolla, sillä minulta on varmaan monta kikkaa huomaamatta, enkä ole ehtinyt penkoa uutta käyttöliittymää perin pohjin.
Googlen kanssa tulen jumppaamaan myös toisaalla, sillä Twitter-kamuni Sami Voutilainen tarvitsee koekaniinia Google AdWords -opintoihinsa ja minä lähden Mini treasures wikini kanssa leikkiin mukaan :). Aiemmin Analytics-oppeja minulle ovat jakaneet Trimedian SEO-taitaja Arto Saksola ja Ambientian analytiikka-guru Jaakko Kankaanpää, joten eiköhän tässä kohta ala olla opit kohdallaan, kun vielä Outi Lammin kanssa pyörittelemme uuden blogimme statistiikkoja :).
Tekemällä oppii, kuten eräs Sähköisen markkinoinnin kurssilainen totesi. :)
No comments:
Post a Comment
Kiva kun kommentoit! Voit kommentoida myös anonyymisti, mutta spammikommentit poistetaan heti kun ehditään.