Wednesday, December 5, 2012

Miten tehdään viraali seminaariesitys a la @rautasilta


Seurasin eilen Talentumin järjestämään some&viestintä-seminaaria Twitterin kautta, #talentumsome-tagin avulla. Päivän puhujat olivat nimekkäitä ja aiheet mielenkiintoisia:
  • Sosiaalisesta mediasta syvemmälle: aktiivinen avoimuus on läpinäkyvyyttä, keskeneräisten asioiden jakamista ja yhteistyötä / Tuija Aalto, strategiapäällikkö, Yle  
  • CASE Palkittu kansainvälinen menestyskampanja Quality Hunters – miten se tehtiin? / Anna-Kaisa "Aku" Varamäki, Social Media Manager, Finnair  
  • Asiantuntijapoolin kokoaminen sometuotantoa varten / Eero Leppänen, viestinnän ja sosiaalisen median konsultti, journalisti, Rautasilta  
  • Miten hyödyntää LinkedIniä viestinnässä? / Helene Auramo, toimitusjohtaja, ZipipopCASE Kokemuksia sosiaalisen median hyödyntämisestä organisaation viestinnässä / Anna-Maria Maunu, viestintäjohtaja, Tampereen kaupunki 
  • Johdon vakuuttaminen somen hyödyistä / Esko Kilpi, toimitusjohtaja, Esko Kilpi Oy 
  • CASE World Design Capital Helsinki 2012 - näin viestimme sosiaalisessa mediassa / Kaija Rossi, Digital Communications Officer, World Design Capital Helsinki 2012
Somessa eniten puhutti Rautasillan Eero Leppäsen esitys, eikä ihme. Eero osaa sosiaalisen median keinot ja onnistui tekemään esityksestään viraalin, mutta oleellisessa roolissa siinä oli tietenkin esityksessä esitetyt ajatukset:
  • organisaatio ei pärjää pienellä (yhden hengen) someresurssoinnilla, someen pitää valjastaa jopa koko organisaatio kuuntelemaan asiakasta, seuraamaan sitä 24/7, aitouteen ja analysointiin. 
  • Laaja tiimi sitouttaa koko organisaation someen
  • Sparraus on tärkeä osa some-koulutusta ja sitä voi tehdä esim. asiakkaan, työkaverin tai some-asiantuntijan kanssa



Näin siis tehdään viraali, somessa leviävä esitys Eeron opein:
  • Herätä mielenkiinto ennen esitystä (omille verkostoillesi ja oikealla #tagilla): 
  • Käytä esityksessäsi nasevia iskulauseita, jotka on helppo twiitata eteenpäin. Muista myös #tagit ja huumori.
  • Keksi omia termejä, joita viljelet esityksessä ja johon myös lopetat "sosiaalisoikaa organisaationne"
  • Jaa materiaalisi julkisesti pian esityksen jälkeen
Näillä opeilla saadaan myös etäyleisö (joka on paljon suurempi kuin paikalla oleva yleisö) innostumaan esityksestä ja ymmärtämään sen ydinidea.

Esimerkiksi  Linda Saukko-Rauta istui kotona, mutta pystyi silti piirtämään esityksestä visuaaliset muistiinpanonsa, kiitos Eeron viraalin esitystaktiikan ja paikalla olevien twiittajien. Lindan esitystä twiitattiin jopa enemmän kuin Eeron alkuperäistä SlideShare-esitystä (jota muuten on tähän mennessä katsottu jo 212 kertaa).

Ja innostuipa Eeron esityksestä myös muuan bloggaaja...

Jännityksellä jään odottamaan, mikä onkaan #talentumsomen anti tänään :). Kaunis kiitos paikalla oleville twiittaajille, jotka tekevät etäseuraamisen mahdolliseksi. :)

No comments:

Post a Comment

Kiva kun kommentoit! Voit kommentoida myös anonyymisti, mutta spammikommentit poistetaan heti kun ehditään.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...