Wednesday, October 31, 2012

Case: miten Facebook hylkäsi Mini treasures wikin

Jo pidemmän aikaa olen tässä blogissakin valitellut Facebookin Edge Rankia, joka piilottelee minulta ja muiltakin asioita, joista olen kiinnostunut. Viime aikoina tilanne on vain pahentunut. Käytän esimerkkinä Mini treasures wikiä, jolla on Facebookissa yli 800 fania (joista yhdestäkään en ole muuten maksanut ja onneksi en ole, sillä nyt tuntuisi siltä, että Facebookin heitetyt rahat menevät kaivoon).

Elokuussa aloin huolestua, kun tilastot näyttivät siltä, että paraskin päivitys saavutti vain 3/8 faneista ja suurin osa päivityksistä näytettiin vain joka kahdeksannelle. Epäilin, että Facebook on alkanut rangaista
a)  Twitterfeedin kautta tulevista automaattipäivityksistä ja
b) siitä, että päivityksiä tulee sen mielestä liikaa, eli useita päivässä
mutta en ehtinyt asiaan silloin paneutua.


Elokuussa Talking about -mittari näytti 15 henkeä, mutta nyt se on tippunut senkin alle, vaikka Mini treasures wikin fanit ovat olleet yleensä todella innokkaita sekä kommentoimaan että peukuttelemaan. Enää he eivät voi sitä olla, sillä he eivät juurikaan näe päivityksiä, sillä en ole alkanut kehotuksista huolimatta päivitysten näkyvyydestä maksamaan, vaikka vain 4 euroa maksamalla voisin satunnaisesti taas tavoittaa MTW:n fanit.

Tilanne oli siis jo elokuussa huolestuttava, mutta Facebookin ahneus kasvaa kasvamistaan. Ja nyt minulle on selvinnyt  muiden blogikirjoittelusta (linkit niihin lopussa) myös se, ettei tämä ole vain minun ongelmani.

Tänään vastaava tilasto näyttää tältä:


Paras päivitys on siis näytetty enää alle 20% faneista ja esimerkiksi eilisen ainoa päivitys on näytetty vain 46 hengelle ja maanantainen kahden peukun päivitys sekin vain 106:lle.

Itse asiassa Talking About This -mittari ei ole niin rajusti muuttunut viime kuukausina, sen sijaan Viral Reach on tippunut kuin lehmän häntä. Facebook ei halua näyttää kaikkea dataansa minulle, joten näen vain 3 kuukautta taaksepäin.
Kesäkuussa asensin Mini treasures wikiin Snoobi-seurantapalvelun. Ihmettelin silloin, miksi sielläkin pitää olla Facebook-statistiikat: "eikös nämä näe Facebookistakin". Nyt siis minullekin paljastui, miksi Snoobin kannattaa kerätä dataa: se näyttää koko historian, ei vain sitä, mitä Facebook suostuu näyttämään. :)

Eli siinä missä viikolla 15 MTW:n Facebook-sivu tavoitti lähes 2300 ihmistä, viime viikolla tavoitettiin enää reippaat 300. Aikamoinen menetys lyhyessä ajassa! Sisällöntuotannossa ei tänä aikana ole merkittäviä muutoksia tapahtunut.

Se, miten Facebook-sivu tukee varsinaista sivua, Mini treasures wikiä, tuomalla sinne liikennettä, on muuttunut näin:
Kesäkuun jälkeen Facebookin kautta on siis tullut paljon vähemmän käyntejä. Voisin tietysti selittää vähenemistä myös kausivaihtelulla, että kesällä nukkekotiharrastajat tekevät jotain muuta, mutta toinen suosittu sosiaalisen median palvelumme Flickr ei sellaista näytä:



Lokakuun aikana liikennettä on tullut eniten Pinterestistä. Pinterestissä Mini treasures wikin suosituimmalla taululla on lähes puolet vähemmän seuraajia (434) kuin mitä Facebook-sivulla on tykkääjiä (827), mutta silti se tuo liikennettä yli kolme kertaa enemmän (93 vs 358). Eipä tarvitse siis paljon miettiä, kumpaan palveluun käytän ne muutamat minuutit, jotka minulla päivässä asiaan liikenee...


Summa summarum: mieti kuinka paljon aikaa ja rahaa sinun kannattaa panostaa Facebookiin, joka haluaa toki tehdä palvelullaan rahaa. Olisiko joku toinen palvelu sinullekin tuottoisampi vaihtoehto? Eniten liikennettä Mini treasures wikiin tässä kuussa toi tietysti Google (9 208 kpl) ja se, miten sain Googlen rakastamaan sivustoani onkin jo ihan toinen tarina, mutta sosiaalisella medialla oli ratkaiseva merkitys...

Lue myös muita Facebookiin liittyviä bloggauksia:
Dangerous Minds: I want my friends back
Vapa: Facebook kirjoitti kaikkien aikajanalle: maksa tai sinua ei huomata
Outi Lammi: Paranna sivusi näkyvyyttä kuratoimalla kiinnostavaa Facebook-listaa
Kulutusjuhla: Facebook-seuraaja: varmista päivitysten näkyminen lisäämällä sivu kiinnostuksesi kohteeksi

4 comments:

  1. Hyvä kirjoitus. Mahtavaa että käytät analytiikkaa seuratessasi tehoa. Harva osaa noin tehdä eikä kouluissakaan opeteta.

    T: Ilkka Lavas

    ReplyDelete
  2. Kiitos Ilkka. Tilastotieteilijän koulutus näemmä jättää jälkensä... ;)

    ReplyDelete
  3. Kiitos Johanna, olitpa tarkkaan analysoinut. Jos sinä valitset Pinterestin, mitäköhän ne tekevät, joille visuaalisuus ei ole niin tärkeää. Tarkoittaakohan sinun ja muidenkin havainnot Facebookista, että vihdoin muutkin palvelut alkavat olla Suomessa varteenotettavia?
    Pinterest - kyllä! Google+ - ehkä? Mitä muita?

    ReplyDelete
  4. Kiitos Marja hyvistä kysymyksistä. Mini treasures wiki ei sovi Suomi-esimerkiksi, sillä sen kävijöistä alle 2% on suomalaisia, isoimmat maat ovat USA (53%), UK, Kanada, Australia ja Saksa.

    ReplyDelete

Kiva kun kommentoit! Voit kommentoida myös anonyymisti, mutta spammikommentit poistetaan heti kun ehditään.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...