Thursday, December 29, 2016

Kurion trendiraportti: oliko 2016 somevideoiden vuosi?

MUOKS: luin vahingossa vuoden vanhan raportin, kun se nousi googlatessa korkeammalle kuin uusi, enkä ollut tarkkana. Alla olevat kommentit on siis tehty vuosi sitten. Pahoittelen aiheuttamaani hämmennystä ja luen seuraavaksi oikean rapsan! Tässä siis uusi blogipostaus.

**

Luin äsken Kurion tuoreen trendiraportin. Koska olen järjestämässä ensi kuussa Somen avaimet: Tarinavideot -koulutusta Tampereella, luin erityisen suurella mielenkiinnolla sitä, mitä someasiantuntijat sanoivat videoista ja tarinallisuudesta.

Tähän bloggaukseen olen poiminut heidän kommenttejaan, mutta käy toki lukemassa koko raportti itsekin.
Videot lyövät läpi niin, että niitä tehdään myös B2B-puolella enemmän ja ne ovat erittäin lyhyitä. Yritykset alkavat tuottaa enemmän videosisältöä sekä ulkoiseen että sisäiseen käyttöön. Jotkut yritykset ovat jo heränneet videotuotantoon, mutta näkisin että myös vlogi-aikakausi alkaa yrityspuolella ensi vuonna. Videoista halutaan laadukkaita, joten itse kuvatut selfie-videot eivät tule kyseeseen.
-Helene Auramo 

Snapchat-tarinoiden rakentaminen vaatii brändeiltä erinomaista tarinankerrontaa ja visuaalisesti kiinnostavaa tykitystä. Onnistuminen vaatii taitavaa infotainment-sisällöntuotantotiimiä.
-Christina Forsgård 

Seuraavaksi teinit – ja nuoret aikuiset perässä – siirtyvät Periscopen tyyppisiin live-striimauspalvelujen pariin. Yrityksille tämä kehitys luo kiinnostavan kysymyksen liittyen sisältöjen tuotantoasteeseen: Millaista kevyesti käsikirjoitettua reaaliaikaista sisältöä ja millaisella tuotantoasteella asiakkaat odottavat lempibrändeiltään.
-Ida Hakola 

Ilman riittävän korkeatasoisia, ammattimaisesti tuotettuja teksti-, kuva- ja videosisältöjä millään omilla kanavilla ei ole mitään arvoa, ansaittua mediaa ei synny, kuluttajat eivät aktivoidu eikä parhaillakaan mittareilla ole mitään mitattavaa.
-Antti Isokangas

Keinovalikon merkittävin kehityssuunta on video kaikissa mahdollisissa ja vielä keksimättömissä muodoissa.
-Jani Halme 

Kaiken kaikkiaan video tulee ottamaan yhä suuremman roolin monissa some-palveluissa. Eniten päätään nostavat hetkessä luotu livesisältö ja livestriimauspalvelut kuten Periscope ja Twitch. Livesisällöt luovat brändeille uudenlaisia haasteita sisällöntuotantoon, ketteryyteen, ilmiöihin reagointiin ja aitoon keskusteluun.
-Susanna Lähteenmäki 

Kaikki puhuvat tarinankerronnasta, mutta harva tekee tai osaa tehdä sitä. Loppujen lopuksi kyse on sisällöstä, joka on inspiroivaa, mielenkiintoista, hauskaa ja relevanttia. Hyvä sisällön tekemiseen ei tarvitse kallista tuotantoa. Esimerkiksi kännykällä voi kuvata HD-laatuisen videon, jonka voi ladata sosiaaliseen mediaan ja pelkästään oikeanlainen kuva kertoo enemmän kuin tuhat call-to-actionia.
-Henri Molin 

Tarinallisuus ja elämyksellisyys nostavat merkitystään. Videoiden ja kuvien voittokulku jatkuu. Liveraportointi lisääntyy.
-Pauliina Mäkelä

Erilaiset videoformaatit ja niihin liittyvät mekaniikat sekä kanavat lisääntyvät koko ajan. Tämä on linjassa yleisen visuaalisuuden trendin kanssa. GIF-formaatti saavuttaa nyt ennennäkemätöntä nousua ihmisten feedeissä. Livestriimaukselle löytyy varmasti monta käyttötarkoitusta. [...] Videolähetykset vievät brändin sisälle kurkistamisen uudelle tasolle lyhyiden videoiden jälkeen.
-Aki Ovaska

Kokonaisuutena some on kehittymässä aiempaa kiireisempien ja pinnallisempien ihmisten ympäristöksi, minkä takia haasteena on ylipäätään käyttäjien mielenkiinnon herättäminen. Yritysten viestien on oltava yhä selvempiä ja erottuvampia.
-Harto Pönkä

Video ja valokuvat ovat yhä suuremmassa määrin somen perusyksikkö, ei vain kiva lisä. Tämä kiihtynee 2016.
-Alf Rehn 

En puhuisi niinkään yksittäisestä palvelusta, vaan nousevasta tavasta tuottaa video- ja kuvasisältöä reaaliaikaisesti. Varsinkin nuoret käyttäjät ovat omaksuneet Snapchatin ”tässä hetkessä” -sisällön uudeksi tavaksi kommunikoida ja myös isot jätit kehittelevät jatkuvasti toimintoja, jotka mahdollistavat reaaliaikaisen sisällön. [..] Vaikka Snapchatissä ei vielä voi mainostaa, tulee markkinoijan kuitenkin opetella kevyen, reaaliaikaisen sisällöntuotannon lainalaisuudet. Kanavan ymmärtäminen on ensiarvoisen tärkeää, jotta tulevaisuudessa osaa luoda kanavaan sopivaa mainontaa. Nyt viimeistään on aika hylätä raskaat ja aikaa vievät tuotannot ja opetella elämään hetkessä, myös markkinoijana.
-Mervi Siikala

Liikkuva kuva valtaa hitaasti mutta varmasti viestintää verkossa. Kaikki tieto tulisi visualisoida ja tekstejäkin kuvittaa vahvasti.
 -Ville Tolvanen 

YouTube ja sen ”ikääntyminen”. Uskon vahvasti, että tulemme pikapuoliin todistamaan yli kolmekymppisten tubettajatähtien syntyä. Ja tämähän on näin markkinointihessun näkökulmasta äärimmäisen mielenkiintoista.
-Tommi Taponen

Sosiaalisen median markkinoinnissa tullaan vaatimaan entistä nopeampia liikkeitä, eli reagointia ajankohtaisiin teemoihin. Livestriimaus eli todellinen läsnäolo, jota ei ole muokattu tai kaunisteltu, tulee vaatimaan kykyä heittäytyä erilaisiin tilanteiseen.
-Minna Valtari

Vaikka Snapchat ei palveluna eläisi pitkään, Snapchat on tehnyt videokerronnasta arkea, ja se ei tule poistumaan - päinvastoin, ilmiö vain voimistuu.
-Aku Varamäki 

Uskon vahvasti esimerkiksi Instagramiin ja sen mahdollisuuksiin. Liikkuva kuva, syksyllä tullut mainostamisen mahdollisuus sekä nopeasti kasvava käyttäjäkunta kiinnostavat varmasti niin mainostajia kuin käyttäjiäkin. Lisäksi se on aidosti mobiilikäyttöön suunniteltu palvelu. Tämä ominaisuus on vuonna 2016 ehdoton edellytys massojen suosioon pyrkivälle palvelulle.
-Mikko Vieri

No comments:

Post a Comment

Kiva kun kommentoit! Voit kommentoida myös anonyymisti, mutta spammikommentit poistetaan heti kun ehditään.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...