Friday, September 19, 2014

Opitaan lisää Suomi-Tubesta

Enää muutama päivä ja sitten se alkaa: pitkään odottamani (ja teille hehkuttamani) Somen avaimet: YouTube vol 2 -koulutus :). Kokonaisuus kestää kolme viikkoa, eli ensin suunnittelemme 2 viikon ajan sitä, mitä varsinaisessa lähikoulutuksessa tapahtuu ja sitten heitämme vielä viikon ajan jälkilöylyjä eli keskustelemme siitä, millaisia ajatuksia (ja uusia ongelmia?) koulutuksen jälkeen on herännyt.

Vaikka olen perustanut ensimmäisen YouTube-kanavani jo vuonna 2009 ja ladannut ehkä noin 50 videota Tubeen, pidän itseäni silti vielä aika aloittelijana ja olen ihan innoissani, kun saan pistää YouTube-kouluttajani koville ja kysyä heiltä vaikeita kysymyksiä. Tuntuu, että minulla on vielä niin paljon opittavaa Tubesta! Syvällisiä Tube-koulutuksia taas ei vielä oikein ole tarjolla, siksi tarjoan sellaisen itse itselleni (ja samalla myös teille).

Ette ehkä ole voineet olla huomaamatta myöskään sitä, että fanitan ihan oikeasti kouluttajiani. He paitsi tietävät asiansa myös osaavat esittää sen hauskasti ja mielenkiintoisesti (mikä ei ole mitenkään itsestäänselvää asiantuntijoille). Elokuussa kävin TubeConin aikuisparkissa kuuntelemassa Nummelan Tonin esitystä ja tein siitä juuri pienen koosteen omalle kanavalleni:



Jos sinäkin siis haluat palavasti kuulla lisää Tonin, Eetun ja Kaitsun juttuja, ilmoittaudu pian mukaan koulutukseemme! Vaikka koulutus alkaa jo tiistaina, otan sinne kyllä porukkaa niin kauan kuin tilaa riittää.

Toisella kerralla YouTube-koulutuksemme aiheeksi valikoitui mm. seuraavia aiheita:

YouTube-videot 

  • Mikä on “sopiva” mitta esimerkiksi asiakaskokemuksista kertovalle videolle? 
  • Best practices for B2B eli videoiden tyyliin ja sisältöön liittyviä suosituksia käytännön tasolla
  • Videoiden metatiedot, videoiden formaatit ja YouTuben oma editori 
  • Suomalaisia esimerkkejä onnistuneesta B2B-viestinnästä YouTubessa? 
  • Mitkä ovat organisaatioiden tyypilliset virheet videoissa? 

    YouTube-kanavan ylläpito

  • Miten luoda kanavalle sopiva sisältörakenne? 
  • Miten kanavan ylläpitäjä voi nostaa vanhempien videoiden katsojamääriä? 
  • Videoiden kommentointimahdollisuus B2B-kanavalla: puolesta vai vastaan? 
  • SEO: miten rakentaa Youtube-kanavalle hyvä näkyvyys Googlessa / muissa hakukoneissa eli mikä auttaa orgaanista hakua 

    YouTube-kanavastrategia

  • Miten luodaan kanavastrategia? 
  • Riittääkö meille yksi kanava vai tarvitaanko useita? 
  • Miten linkitetään kanavat fiksuiten toisiinsa? 
  • Mitä lisähyötyä YouTube voi tuoda B2B-viestintään verrattuna perinteisempiin kanaviin? 
  • Miten saada henkilöstö mukaan eli kuinka myydä esim. asiantuntijayrityksen ihmisille ajatus YouTube-kanavan tarpeellisuudesta? 

    Yhteistyösopimukset YouTubessa:

  •  Miten sponsoritoimintaa kannattaa tehdä vai kannattaako ollenkaan? 
  • Mitkä ovat yleensä korvaukset sponsseissa? 
  • Mitä YouTube-verkostoyritykset, SplaySuomi ja Töttöröö Network tarjoavat asiakkaille? Miten verkostot eroavat toisistaan? 
Muita aiheita ovat:

    AdWords ja YouTube-mainokset 
    YouTube vs videot muissa palveluissa ja 
    Analytiikka

No comments:

Post a Comment

Kiva kun kommentoit! Voit kommentoida myös anonyymisti, mutta spammikommentit poistetaan heti kun ehditään.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...