Friday, August 22, 2014

Huono Facebook-mainos, osa 2

Tämäkään päivitys ei kelvannut Facebookille.
Enpä arvannut, että tämä tällä viikolla aloittamani sarja saa jatkoa näin pian!

+Tommi Kivimäki, joka taltioi koulutuspäivän Somen avainten osallistujille, teki toukokuisesta YouTube-koulutuksestamme hauskan koosteen, kuten eilisestä bloggauksesta näitte. Minun tehtäväkseni jäi videon metatietojen täyttäminen: nimi, kuvaus, avainsanat ja ehkä tärkeimpänä: kansikuvan valinta. Koska videossa esiintyy kolme kouluttajaa, en halunnut valita mitään YouTuben valmiiksi tarjoamista vaihtoehdoista, tarvittiin uusi kuva. Minusta oli aika vitsikästä ottaa videon kansikuvan pohjaksi YouTuben tarjoama musta ruutu, jonka päälle laitoin paitsi videoon liittyvät kansikuvaehdokkaat, myös isomman kuvan kouluttajien kasvoista sekä #somenavaimet-tekstin.

Tehdessäni sitten eilen Facebookiin sponsoroitua tilapäivitystä Somen avaimista halusin käyttää samaa kuvaa. Mietin sitä, onko tuo #somenavaimet-teksti nyt varmasti sen vaaditun on alle 20% kuvan pinta-alasta, enkä tullut lainkaan ajatelleeksi sitä, ettei Facebook pitäisi minun YouTube-vitsistä.

Eli hylsyä tuli taas!

Tällä kertaa syynä oli siis tuo "play-nappula". Nyt onkin siis hyvä kerrata Facebook-mainoskuvien säännöt, ettei minun tarvitse tehdä kolmatta osaa tähän sarjaan, ainakaan kovin äkkiä.

Mainoskuvissa

  • saa olla maksimissaan 20% tekstiä verrattuna kuvan pinta-alaan. Myös yksittäiset kirjaimet ja logot lasketaan tekstiksi
  • ei saa olla poliittisia, seksuaalisia tai muuten herkkiä (?) aiheita 
  • ei saa olla shokki- tai pelotteluelementtejä, esim. kuvia kolariautoista tai verestä 
  • ei saa olla alasti tai liian seksikäs (bikinikuvia saa olla, kunhan ilme ei ole p-filmistä imaistu), ei saa näyttää liikaa ihoa tai keskittyä johonkin tiettyy ruumiinosaan, esim kuva, jossa on kännykkä ja komeat vatsalihakset ei Facebookille käy
  • ei saa olla feikkifunktioita, eli play-nappuloita tai vaikka sulje-nappulaa, joka ei oikeasti toimi
  • ei saa käyttää QR-koodeja (tai vastaavia)
  • ei saa olla elementtejä Facebookin omasta ilmeestä, siis logoja tai ikoneita

Erityisen tarkka pitää olla alle 18-vuotiaille suunnatuissa mainoksissa.


No comments:

Post a Comment

Kiva kun kommentoit! Voit kommentoida myös anonyymisti, mutta spammikommentit poistetaan heti kun ehditään.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...