Monday, March 3, 2014

Yhteisömanagerin ystävä ja Somen avaimet

Olen tässä ihaillen seurannut +Sanna Jylänkiä, joka on brändännyt Redesan-yrityksensä monella tavalla "yrittäjän kumppaniksi". Ehkä minunkin on aika pukea sanoiksi se, että minä olen "yhteisömanagerin ystävä". :) En toki aio unohtaa muita asiakkaitani, mutta yhteisöllisyys ja sen kasvattaminen on ollut alusta asti minun näkökulmani sosiaaliseen mediaan, somen avulla sitoutuminen kasvaa ja puskaradio-suosittelut kuuluvat kauas.

No miten tämä ystävyys sitten näkyy käytännössä?

No ensinnäkin teen yhteisömanagerin työtä tunnetuksi ja tuon heitä yhteen paitsi livenä myös verkossa. Toin CMADFI-tapahtuman Suomeen reilut kaksi vuotta sitten, ja siihen liittyen olen kirjoitellut paljon yhteisömanagereista: Nörttitytöt-blogiin, Suur-Jyväskylän Lehteen, TTY:n Rajapinta-lehteen ja tietysti tähän blogiin. CMADFI-aiheisia juttuja on julkaistu myös mm. Ylen kanavilla, Aamulehdessä ja Marmaissa. Tapahtumaan liittyen olen perustanut ryhmiä Facebookiin ja LinkedIn:iin. Tiedän varmasti, että ainakin muutama ihminen on saanut näiden juttujen ansiosta ahaa-elämyksen: hei, minäkin olen yhteisömanageri, tuollaista työtähän minäkin teen!

CMAD:in yhteydessä sain hämmentävän paljon kehuja työstäni yhteisömanagerien yhteisömanagerina, joten aloin miettiä mistä ne oikein kumpusivat. Osa oli tietysti iloinen siitä, että sai ilmaiseksi ison ja hyödyllisen tapahtuman, mutta osa ihmetteli vilpittömästi taitojani. Tajusin, että se mikä minulta tulee selkärangasta, on monelle vielä uutta. Jonkun alan asiantuntijaksi tulee vain käyttämällä siihen paljon aikaa, ja minä olen ollut erilaisissa nettiyhteisöissä noin 15 vuotta ja ohjaillut niitä noin 13 vuotta.

Yhteisömanagereita olen auttanut Piilotetun aarteen kautta vanhojen tuotteideni kautta:
  • räätälöidyissä some-luennoissa kerron, miten organisaation toimialalla yleensä somea käytetään ja miten asiakasorganisaatio voisi käyttää itse somea (tai miten se voisi parantaa toimintaansa)
  • some-työpajoissa autan organisaatioita ottamaan käyttöön uusia työkaluja
  • some-konsultointia annan Somen kyselytunneilla, voin istua esim. yhteisömanagerin viereen ideoimaan sitä, miten hänen yhteisöään voitaisiin aktivoida uudella tavalla tai vastata hänen puheluunsa silloin, kun alkamassa on jonkin sortin kriisi, johon pitää vastata nopeasti ja
  • sisällöntuotannon kautta taas voin vaikka tarjota apuani tapahtuman liveraportoinnissa
Viime viikolla esittelin uuden yhteisömanagereille suunnatun tuotteen: Somen avaimet. Se on suoraa jatkoa CMADFI-tapahtumille, eli se tuo yhteen yhteisömanagerit ja antaa heille mahdollisuuden suunnitella yhdessä tapahtuman, joka vastaa juuri heidän kysymyksiinsä. Mutta koska tällä kertaa he maksavat päivästä, he saavat enemmän valtaa kuin CMAD:ssa, jossa tapahtuman rahoittajat ovat saaneet eniten näkyvyyttä.

Tutustu konseptiin tästä:



ja tilaa tästä uutiskirje, jotta varmistat sen, että kuulet aina ensimmäisten joukossa uusista Somen avaimet -tapahtumista.



PS.

No comments:

Post a Comment

Kiva kun kommentoit! Voit kommentoida myös anonyymisti, mutta spammikommentit poistetaan heti kun ehditään.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...