Kymen Sanomat
- Rekrytoijat osaavat jo etsiä työntekijöitä somesta — Kärjessä ovat Linkedin, Facebook ja Twitter
- Hyvä someprofiili voi poikia töitä — Katso asiantuntijoiden neuvot miten teet vetävän profiilin itsestäsi!)
Voiko unelma-ammattiin päästä Instan kautta? Mikko Puttonen kertoo, minä kommentoin.https://t.co/bXHywvfVFt https://t.co/bXHywvfVFt— Piilotettu aarre (@piilotettuaarre) October 28, 2018
Olen kirjoittanut teemaan liittyen myös Suur-Jyväskylän Lehden kolumneissani:
- Työnhakijan strategia (10.1.2018) ja
- Oletko sinä henkilö vai henkilöbrändi (11.7.2018)
Koska näihin juttuihin eivät ole (tietenkään) kaikki ajatukseni mahtuneet, ajattelin hyödyntää loput vastaukseni blogissani.
Somen voima työnhaussa on siinä, että sen avulla voit päästä kiinni piilotyöpaikkoihin, pitkän hakijajonon ohitse. Kun olet aktiivinen somessa voit ohittaa sellaisetkin hakijat, jotka ovat taidoiltaan sinua parempia, mutta jotka eivät kehtaa tuoda itseään esiin. Oman osaamisen esittely on suuressa määrin viestintää ja markkinointia, joten näitä taitoja kannattaa kehittää ja poisoppia häpeästä ja turhasta vaatimattomuudesta, joka tuntuu olevan suomalaisten kansallistauti. Tilastokeskuksen tutkimustenkin mukaan vain noin 3 % suomalaisista tuottaa someen sisältöjä päivittäin!
Pari vuotta sitten piilotyöpaikkojen osuus kaikista työpaikoista oli @SitraFund'in mukaan noin 75%. Oletko sinä saanut piilotyöpaikan? Miten se kävi?#piilotyöpaikka #rekrysome— Johanna Janhonen (@jjanhone) October 23, 2018
Mitä somepalvelua työnhakijan kannattaa käyttää?
Se, mitkä kanavat kenellekin toimivat riippuu sekä hakijan persoonasta että toimialasta.
- LinkedInissä on yli miljoona suomalaista ja heidän joukossaan on paljon erityisesti korkeakoulutettuja.
- Twitteristäkin löytyy paljon asiantuntijoita ja
- Facebookissa taas on paljon mielenkiintoisia ammatillisia ryhmiä.
- Omaa osaamistaan voi esitellä myös blogissa, videoilla, kuvilla tai vaikka diaesityksillä.
LinkedIn on näistä palveluista vanhin ja tunnetuin työsometteluun käytetty väline. Se eli pitkään hiljaiseloa ja sitä käytettiin ns. käyntikorttivarastona ja netti-cv:nä, mutta nykyään siellä käydään paljon aktiivisia keskusteluja. Se on erikoistunut ammattimaiseen verkostoitumiseen ja sinne on helppo kerätä myös suositukset, mutta siellä käydään myös paljon mielenkiintoisia työhön liittyviä keskusteluja. LinkedIn toimii hyvin etenkin korkekoulutusta vaativilla aloilla ja jo se, että tunnet oikeita ihmisiä LinkedInissä voi auttaa sinua saamaan työn. On myös yrityksiä, jotka ilmoittavat avoimista työpaikoistaan vain LinkedInissä - ihmiset, jotka eivät ole siellä, eivät ole hakijoina kiinnostavia.
Työnhakijan oma henkilöbrändi
Työntekijälähettiläät kertovat työstään, osaamisestaan ja työnantajastaan somessa omilla kasvoillaan, persoonaansa esiin tuoden, mutta ennen kaikkea vapaaehtoisesti. Se, että on onnistunut keräämään verkoston tai yleisön ihmisistä, joita kiinnostaa seurata jonkun tietyn alan asioita voi olla valtava etu ja erottautumistekijä rekrytointitilanteessa. Uuden työntekijän lisäksi työnantaja saakin myös uuden yleisön, joka kuulee siitä, mitä yrityksessä tapahtuu.Erottuakseen muista oman alan ammattilaisista omaan henkilöbrändäykseen kannattaa satsata samalla tavalla kuin ennen valmistauduttiin työhaastatteluun: huolella! Miten pukeudun, mistä asioista puhun, voinko hyödyntää olemassa olevia verkostojani?
Työnhakijan kannattaa tehdä itselleen henkilökohtainen somestrategia. Siinä mietitään hakijan henkilöbrändiä eli sitä, mistä asioista hänet tuttavapiirissä tunnetaan (ja mistä hän haluaisi olla tunnettu) ja miten näitä asioita voisi kertoa isommalle yleisölle mielenkiintoisesti ja tehokkaasti.
Mitä hyötyä somesta on työnhakijalle?
Saat vinkkejä piilotyöpaikoista
Tuomas Enbuske sanoi jokunen vuosi sitten, että Facebookiin ei tietenkään tarvitse kuulua, mutta jos tekee töitä, niin silloin tarvitsee. Ajatuksessa on vinha perä. Sosiaalisen median avulla työnhakija pysyy tuttaviensa mielessä ja kun heille tulee vastaan työpaikka, joka voisi sopia tutulle työnhakijalle, he voivat vinkata siitä tutulleen. Työttömän ei enää tarvitse olla "poissa silmistä, poissa mielestä".Opit nykyaista työskentelyä
Verkoston avulla ihmiset voivat kehittää omaa osaamistaan ja pysyä ns. ajan hermolla siitä, mistä alan ihmiset puhuvat ja mikä heitä kiinnostaa. Aiemmin jotkut välttivät sähköpostia tai kännykkää, mutta pian voi olla hyvin hankalaa selvitä työelämästä ihan ilman somea tai ymmärrystä siitä, miten se toimii. Tekniikka ja Talous -lehden kolumnisti Perusinsinööri kirjoitti viime vuonna hienosti: ennen vanhaan oli tärkeää hallita kymmensormijärjestelmä., mutta nyt johtajan pitää osata esiintyä luontevasti videolla. Uusi aika vaatii uusia kykyjä ja uudenlaista rohkeutta pistää itsensä peliin.Työnhaku voi onnistua nopeasti, mutta siinä voi mennä pitkäkin aika. Työnhakuaika kannattaa siksi ainakin osittain käyttää itsensäkehittämiseen.
Somevinkkejä työnhakijalle
Somehauissa nousevat esiin niiden käyttäjien profiilit, jotka ovat osanneet käyttää oikeita avainsanoja ja titteleitä ja jotka ovat tehneet profiilistaan mielenkiintoisen. Myös se, kenen kanssa olet verkostoitunut, ketkä jakavat tai kommentoivat postauksiasi tai keneltä olet saanut suosituksia esimerkiksi LinkedInissä voi vaikuttaa löydettävyyteesi ja sitä kautta työpaikan saantiin.Somessa ollaan yleensä myös aika positiivisia ja liiallista valittamista vältetään. Haluaako joku palkata ihmisen, joka valittaa ja möykkää somessa ja vetää herneitä nenään milloin mistäkin? LinkedInissä tehdään statuspäivityksiä samaan tapaan kuin Facebookissa, mutta siellä ei juuri jaeta perhe- tai harrastuskuulumisia, vaan keskitytään työelämään.
Työnhakijat eivät lain mukaan saa googlata työnhakijaa, joten työnhakijan kannattaa antaa siihen erikseen lupa: "Olen LinkedInissä ja Twitterissä, tässä linkit profiileihini." Käytännössä googlaus lienee hyvin yleistä. Headhunttauksessa ei ole olemassa avointa työpaikkaa, jota työnhakijat voisivat hakea, joten silloin on luvallista "tutustua alan tarjontaan" myös googlaamalla. Someprofiilit ja -sisällöt kertovat osaajasta paljon enemmän kuin pelkkä hakukirje. Työnantaja voi vaikka miettiä, sopiiko jonkun ihmisen sometustyyli tai somessa esiin tuomat arvot heidän brändiinsä. Sitä ei kannata pelätä, sillä kenenkään ei kannattaisi työskennellä työpaikassa, jonka arvot ovat ristiriidassa omiin arvoihin nähden.
Somessa ei kannata jakaa salaisuuksia. Jos olet epävarma, mieti sitä, millaisia asioita haluaisit esitellä työpaikan tai kaupan ilmoitustaululle.
**************
Minä olen muuten ollut itse työnhaussa jo lähemmäs kymmenen vuotta! Ensin silloin, kun jäin työttömäksi Jyväskylän Nokialta, sittemmin konsulttina ja yrittäjänä myydäkseni omia palveluitani. Jos haluat minulta vinkkejä omaan työnhakuusi tai henkilöbrändäykseesi, osallistu synttärikilpailuuni, jossa jaan tunnin verran osaamistani tällä kertaa jo 8 voittajalle.
Piilotettu aarre täyttää ensi kuussa jo 8 vuotta ja arpoo sen kunniaksi 8 voittajalle tunnin osaamistani, jaossa esim. #henkilöbrändi-vinkkejä ja tynkäartikkeleita Wikipediaan. Osallistu itse tai vinkkaa tutulle!https://t.co/mYcln1gaxu#somefi pic.twitter.com/lz2UkvvuaC
Piilotettu aarre täyttää ensi kuussa jo 8 vuotta ja arpoo sen kunniaksi 8 voittajalle tunnin osaamistani, jaossa esim. #henkilöbrändi-vinkkejä ja tynkäartikkeleita Wikipediaan. Osallistu itse tai vinkkaa tutulle!https://t.co/mYcln1gaxu#somefi pic.twitter.com/lz2UkvvuaC
— Johanna Janhonen (@jjanhone) October 21, 2018
No comments:
Post a Comment
Kiva kun kommentoit! Voit kommentoida myös anonyymisti, mutta spammikommentit poistetaan heti kun ehditään.