Tällä kertaa minua yllätti se, miten paljon puhuimme Facebookista. Facebookin termit eivät oikeasti ole kovin yksinkertaisia, niistä puhutaan jatkuvasti mediassakin miten sattuu tyyliin: "Liittykää Facebook-ryhmäämme (po. Facebook-sivulle)" tai "fanittakaa meitä (fanit korvattiin tykkääjillä jo vuosia sitten)". Tai sitten jotain ihan muuta:
Ai "sivun jäsen" :). Kiitos terkuista! MT @titmeister: Rakkaat sivun jäsenet! Terveisiä Bangladeshista. http://t.co/y9HcrmyZ38
— Johanna Janhonen (@jjanhone) March 2, 2015
On siis syytä kerrata ja avata Facebook-termejä!
Facebook-profiili tai Facebook-tili: jokaisella ihmisellä saa olla vain yksi profiili, ja jokaista profiilia saa ylläpitää vain yksi ihminen. Vaikka Facebook on pullollaan esimerkiksi nuokkareitten profiileja, ei organisaatiolla saa olla profiilia. Profiililla voi olla ns. lyhytosoite, minulla tietenkin facebook.com/jjanhone.
Facebook-kaveri: ihminen, jonka kaveripyynnön olet hyväksynyt tai joka on hyväksynyt sinun pyyntösi. Kavereita voi järjestellä listoihin, jolloin voit hallita sitä, millaisia asioita sukulaisesi/työkaverisi/koulukaverisi jne sinusta näkevät. Osa listoista on ns. älykkäitä (Smart list), eli jos lisäät kaverisi sellaiselle, häneltä voidaan esimerkiksi kysyä, haluaako hänkin päivittää tietoihinsa saman työnantajan kuin sinulla. Älykkäät listat on merkitty salama-ikonilla.
Facebook-seuraaja: ihminen, joka seuraa (eli on tilannut) profiilisi julkset päivityksesi. Jos mietit onko sinulla seuraajia, kurkkaa osoitteeseen https://www.facebook.com/omalyhytosoitteesi/followers
Facebook-sivu: Facebook-sivuja voivat perustaa itselleen niin ihmiset, organisaatiot kuin yhteisötkin. Sivu kannattaa perustaa henkilöprofiilin kautta ja ylläpitäjiksi liitetään kunkin ylläpitäjän henkilökohtainen Facebook-profiili. Facebook-sivusta tykätään, eli sivusta tykänneet ihmiset (tai toiset sivut) ovat tykkääjiä. Kouvolan kaupungin virallinen Facebook-sivu
Facebook-paikkasivu: Ihmiset voivat loggautua eli kirjautua johonkin paikkaan ja samalla he voivat luoda uuden paikan. Jos organisaatiolle on tehty paikkasivu, se on voinut yhdistää paikkasivun omaan sivuunsa. Eräs Kouvola-paikkasivu
Facebook-yhteisösivu: Facebookin huomattua että ihmisiä kiinnostaa aihe x, se on perustanut aiheeseen liittyvän sivun, johon varsinainen sisältö tulee Wikipediasta ja julkisista päivityksistä. Kouvolassa etsimme yhteisösivua ja löysimme Kari Hotakaiselle omistetun. Etsimistä vaikeutti se, että Facebookissa on yhteisöjen perustamia Facebook-sivuja ;).
Facebook-ryhmä: julkinen (Open), puolijulkinen (Closed) tai salainen (Secret) ryhmä, jossa ihmiset pääsevät keskustelemaan jostain aiheesta tai sen vierestä. Ryhmät perustetaan profiilien kautta, ei sivujen kautta. Kouvola-aiheisia ryhmiä
Facebook-tapahtumat eli eventsit: tapahtumille omistettuja sivuja, joissa voidaan tehdä tapahtumaan liittyvää tiedotusta, saada palautetta osallistujilta ja vaikka hoitaa ilmoittautuminenkin sivun valintojen kautta. Tapahtuman voi perustaa profiilin tai Facbeook-sivun kautta. Parhaiten tapahtumiin saa ihmisiä, kun niihin kutsutaan omia kavereita henkilökohtaisten profiilien kautta. Kouvola-aiheisia tapahtumia
Facebook-algoritmi tai Facebook-page rank tai edge rank määrittelee sen, mitä ihmiset Facebook-virrassaan (eli Facebookin Home- eli kotisivullaan) näkevät.
No, ei kai ole enää mikään ihme, jos uudet Facebook-käyttäjät tarvitsevat hieman apua palvelun haltuunottoon?
Katso tästä mistä muusta me Kouvolassa juttelimme. Parhaan Storify-elämyksen koosteelle saat täältä.
Pyydä tarjous Somen kyselytunneista!
Kiitos erinomaisesta postauksesta! Jaoin sen omalle FB-sivulleni (www.facebook.com/satusensome). :)
ReplyDeleteKiitos Satu! :)
Delete